Guest Thostr Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 2 minutes ago, Hulda said: Hulda kan lese opp til flere språk. Skulle ønske dere kunne slutte å servere så mye dill. Men det er et faktum, jeg har kommunisert med Pantaenius og komet til felles forståelse. Så får dere andre se hva dere kan oppnå. Når man ser hva ravddo lister opp, skal man vel med vilje pælme motoren over bord for ikke å oppnå forsikring. Eller som en båtnabo i går, lot en turbomotor ligge å prompe på tomgang og røyklegge området i minst 6 timer sammenhengende. Jeg kan forstå selskaper som reserverer seg mot slike tullinger. Kan du hjelpe meg med å forstå hva det er jeg/vi har gjort som er å "servere så mye dill" og hva dette betyr? Jeg får skrive til Pantaenius og spørre hva det har seg at de gir enkelte særegne betingelser og hva som skal til. Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Thostr skrev 1 minutt siden: Kan du hjelpe meg med å forstå hva det er jeg/vi har gjort som er å "servere så mye dill" og hva dette betyr? Jeg får skrive til Pantaenius og spørre hva det har seg at de gir enkelte særegne betingelser og hva som skal til. Påstand om at enkeltpersoner ikke kan lese- og forstå en tekst. Prøv å forstå hvordan man må forulempe en motor for å bli utelukket fra forsikring, ref. ravddo. Personlig finner jeg det bra om man ikke blir honorert for bevisst å kverke en motor. Som en jeg vet om som motorseilte motoren så oljetrykket forsvant og motoren skar seg. Fler forklaringer nødvendig? Link to post
Guest Thostr Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 (redigert) 9 minutes ago, Hulda said: Påstand om at enkeltpersoner ikke kan lese- og forstå en tekst. Prøv å forstå hvordan man må forulempe en motor for å bli utelukket fra forsikring, ref. ravddo. Personlig finner jeg det bra om man ikke blir honorert for bevisst å kverke en motor. Som en jeg vet om som motorseilte motoren så oljetrykket forsvant og motoren skar seg. Fler forklaringer nødvendig? Aha. Var ikke ment til 'forkleinelse' for deg at jeg åpnet for muligheten for at det var tolkning av forsikringsbetingelser som gjorde at du trodde du hadde drivverk-forsikring hos Pantaneius. Tidligere båtinspektør Are Wiig misset jo på forsikringsvilkårene under GGR og fikk visstnok null i erstatning ifm. rigghavariet, og er vel knapt mange andre her i landet som kan ha lest flere forsikringsvilkår enn ham. Så det ville ha vært forståelig, og ikke dumt for deg heller om det viste seg at du lærte noe nytt om egen forsikring. Men for all del - er jo fantastisk om det er mulig å få en rimelig forsikring for drivverk også hos Pantaenius som jo ellers virker som et bra selskap. Vi får høre hva de sier. Redigert 27.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Forsikringspremien hos Pantaenius er i hvert fall ikke rimelig, så lenge man ikke får bruk for den. Link to post
quantumduck Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 1 hour ago, Hulda said: Da får du prøve å flytte drevet under båten og ikke la det henge på hekken. Tror det er trygt montert under der allerede, hehe ... Link to post
ravddo Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 (redigert) Hulda skrev for 4 timer siden: Når man ser hva ravddo lister opp, skal man vel med vilje pælme motoren over bord for ikke å oppnå forsikring. Nå klippet jeg direkte ut av mine forsikringspapirer. Det er også hva Pantaenius skriver på vilkårene på kaskoforsikring på deres side Paragraf 5 punkt 8. Jeg har således ikke listet opp noen ting. Det er det pantaenius som har gjort. Så får man tolke det som man vil. Jeg logger av emnet. Redigert 27.Januar.2019 av ravddo (see edit history) www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 ravddo skrev for 10 timer siden: Nå klippet jeg direkte ut av mine forsikringspapirer. Det er også hva Pantaenius skriver på vilkårene på kaskoforsikring på deres side Paragraf 5 punkt 8. Jeg har således ikke listet opp noen ting. Det er det pantaenius som har gjort. Så får man tolke det som man vil. Jeg logger av emnet. Jeg logger av jeg også. 'Listing' var ikke i meningen noe du hadde funnet på, men 'klippet og limt inn', om det er bedre :-) Uansett, hva du limte inn, er meget gode betingelser. Tror ikke det er mange selskaper som matcher. Link to post
Guest Thostr Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Kan vi finne tilbake til 'the good vibes', boys? Poenget var jo å dele kunnskap og erfaringer for å få til mest mulig forsikring for seilbåter, ikke å insinuere hverandres manglende evne til forståelse på utvalgte områder. Jeg kommer tilbake med svar fra Pantaenius så snart de får svart meg, så håper jeg dere logger på igjen begge to for litt meningsfullt ordkvede! Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Ok. Jeg er ikke mugg. Finner bare temaet utdebatert. Nå skal jeg ut å måke 5 cm snø, spasere over og sette på Eber'n, gå tur, lime isolasjon i motorrommet. I dag er det NE 5 m/s og 3 blå i Strömstad, lett snø fra lys grå himmel. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Trådstarter skriver at dere skal inn som deleier i en 33 fots båt av dyrt merke. Men har du/dere en realistisk markedsverdi av båten? Om dette er en eldre HR på 33 fot så snakker vi om noen hundre tusen, ikke "millioner på millioner" :-) Hva med å evt vurdere en lavere forsikringsgrad hos ekstern leverandør og så bygge opp en "assuransekonto" i fellesskap? Kjøre på med høye innbetalinger i starten og så gå ned mot noe nær null når dere mener dere har nok? Om dere da klarer ett skadefritt eierskap så betales "innskuddet" tilbake med renter når en evt går ut av eierskapet. ---- Om det er en båt til, la oss si, 500 000,-, og dere forsikrer, eksternt, mot så og si "totalhavari". Så bygger dere selv buffer for å ta alt det greiene som en må betale ekstraforsikringer for å få. Som feks rigg/motor, egenandel hos andre om en gjør skade på andres båt osv. En buffer på rundt 200 000,- bør vel holde til en del. Evt "fullforsikre" i 3-4 år til en har bygget opp buffer for "delvis selvassuranse". Om dere er tre parter i båten og betaler inn 1500,- i mnd så har dere betalt inn over 200 000,- i løpet av fire år. Så kan kollektivet selge båten og legge på de 200 000,-, pluss litt til og oppgradere "kollektivet" med enda større båt. Eller en kan gå ut av kollektivet med sin del og dra på sydenferie mens en lover dyrt å hellig å aldri mer sette foten i en seilbåt, eller kollektivt eierskap ;-) Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 (redigert) Jeg håper at trådstarter har fått noen tips. For min del: Jeg slår meg til ro med min avtale med Gjensidige. Litt sløvt å ikke finlese vilkårene. Men jeg er fornøyd med at skader på mast og bom repareres uten fratrekk for 'forbedring' ved reparasjon av mast eller rigg. Forsikring i Pantaenius vil koste meg nesten tre ganger så mye. For en billig båt som min er et rigghavari pengemessig sammenlignbart med totalhavari - det vil sannsynligvis være billigere å kjøpe en brukt komplett båt enn en ny rigg. Jeg har uansett ikke lyst til å havne i et slikt uføre (brukket mast), så den beste forsikringen er nok preventivt vedlikehold. Jeg kan også greit håndtere Gjensidige egenandel på 2% av forsikringsverdien i forbindelse med regattaseiling. Redigert 28.Januar.2019 av HaHa (see edit history) Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Såhhh, da har jeg sjekket. Hulda er reg. som seilfartøy med GM motor på 140 hk. Forsikret verdi NOK 1,6 mill. Selvassuranse 12 000. Osv. Det som ikke dekkes er normal slitasje, material- og konstruksjonsfeil. Sliter jeg ut motoren, får jeg ikke ny. Går veiva tvers av midt inne i motoren, får jeg ny. Det ligger altså implesitt inne et krav til eget rimelig vedlikehold. Motor eller drivverk er ikke nevnt med ett eneste ord, annet enn at det er dekket under kaskoforsikringen. Det er egen ansvarsfordikring, BlueCard, 60 mill. som koster kr.650/år. Da må det være greit. Link to post
Guest Thostr Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 (redigert) Jeg har fått svar fra Pantaenius. De sier at de "i få tilfeller og til en (vesentlig) høyere pris" har tilbudt en motorforsikring uten avskriving av verdi, så @Hulda har sine ord i god beholdning. Jeg har bedt om å få vite hva denne vesentlig høyere prisen er, så får vi se hva jeg tenker om dette. Har en relativt ny motor (D1-30 fra 2010) med relativt lavt timetall (700 timer), og som jeg steller etter alle kunstens regler. Jeg synes likevel at den representerer et ubehagelig risikonivå, så kanskje det er noe også Pantaenius kan hjelpe meg med å få balansert med en forsikring - selv om det altså ikke er en del av de standard tjenester de tilbyr. Redigert 28.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Thostr skrev for 1 time siden: JJeg har bedt om å få vite hva denne vesentlig høyere prisen er, så får vi se hva jeg tenker om dette. Har en relativt ny motor (D1-30 fra 2010) med relativt lavt timetall (700 timer), og som jeg steller etter alle kunstens regler. Jeg synes likevel at den representerer et ubehagelig risikonivå, så kanskje det er noe også Pantaenius kan hjelpe meg med å få balansert med en forsikring - selv om det altså ikke er en del av de standard tjenester de tilbyr. Om prisen her stemmer: https://www.sokbat.se/Motorer/Inombordsmotor/Volvo-penta-motorkampanj-hosten-2018/46493 Så er det en motor til rundt 80 000,-. Egen forsikring på en 8 år gammel liten dieselmotor som har gått fint i 8 år/700 timer... det er vel ikke noe å bruke penger på? Jeg ville heller brukt pengene på å stelle og dulle litt ekstra med motoren, det tror jeg reduserer det "ubehagelige risikonivået" mer enn å tegne forsikring, som jo ikke på noen som helst måter hindrer motorstans eller motortrøbbel generelt ;-) Link to post
Guest Thostr Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 17 hours ago, Pinkvin said: Om prisen her stemmer: https://www.sokbat.se/Motorer/Inombordsmotor/Volvo-penta-motorkampanj-hosten-2018/46493 Så er det en motor til rundt 80 000,-. Egen forsikring på en 8 år gammel liten dieselmotor som har gått fint i 8 år/700 timer... det er vel ikke noe å bruke penger på? Jeg ville heller brukt pengene på å stelle og dulle litt ekstra med motoren, det tror jeg reduserer det "ubehagelige risikonivået" mer enn å tegne forsikring, som jo ikke på noen som helst måter hindrer motorstans eller motortrøbbel generelt ;-) Er nok litt dyrere i Norge og så kommer drev og ev. propell i tillegg. Det er nok ikke dyreste motor. Spørsmålet er jo likevel hvor mye forsikring vil koste, og inntil jeg har svaret på det så er det ikke så mye å spekulere i. Link to post
ravddo Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Hulda skrev On 28.01.2019 at 9.37: Jeg logger av jeg også. 'Listing' var ikke i meningen noe du hadde funnet på, men 'klippet og limt inn', om det er bedre :-) Uansett, hva du limte inn, er meget gode betingelser. Tror ikke det er mange selskaper som matcher. Jeg tror vi har samme forsikringselskap av samme grunn. Siden jeg fikk IM om å svare får jeg det da. Jeg er ikke heller sur. Men føler ikke det var noe lenger å komme. Men jeg er enig at vilkårene er det ikke mange som matcher. Men like viktig er holdningen når du kontakter dem. Første svaret jeg fikk var. Dette var Kjedelig. Dette må vi ordne. Jeg har bekjente i seilmiljøet som har kranglet med forsikringselskap om de minste ting. Der har de vridd og vendt på tekst for å slippe/redusere utlegg. Jeg vet også hva Pantenius har sagt til meg om hva som gjelder. Men jeg ville kun lime inn teksten direkte fra deres vilkår da jeg mener dette er mest riktig. Beste er jo å snakke med dem direkte. De er jo stort sett på alle messer! www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn