Bitteliten Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Hvilken rute tenker du på rundt jorda? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 S/Y Emma skrev for 1 time siden: En mill i året? Altså over 2.700,- per dag? Ja, muligens om en utelukkende lever av champagne og russisk kaviar underveis, ligger permanent i marina og har en båt de fleste bare kan drømme om. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 (redigert) Bårdp skrev for 2 timer siden: En kan nokk komme billigere fra det en en mil i året om alt går på budsjett. Men du verden hvor mange som har lagt i vei og har måttet avbryte halvveis nå pengene tok slutt. Er nokk en del kostnader på en slik tur ikke alle har tatt med i sine budsjetter. Kan det være en plan å kjøpe en relativt "nystranda" båt et sted langs ruta? Om en holder seg på 30+ fot, eller rimelig nok båt uavhengig av størrelse så kan en kanskje holde budsjettet så lavt at en selv kan "strande" båten og ta fly hjem om en ikke vil/kan seile hele veien hjem. Om en investerer tungt i egen båt i Norge før en drar så blir en jo nesten pokka nødt til å seile hele veien hjem igjen. ---- Hvis det er Stillehavet/Karibien som lokker, hva med å kjøpe en båt der? Har hørt en del historier om folk som prøver å få solgt i Karibien og som går på store tap. Enes død andres brød osv... Norske båter til salgs i Middelhavet er jo også relativt vanlig. Og de er vel gjerne rigget for langturseiling i Norge før de ble seilt til Middelhavet. Om man ikke har planer om å seile båten helt hjem så er det vel ikke kritisk om båten er norsk heller og markedet blir enda større. ---- Skjønner "greia" med å seile med egen båt fra Norge. Personlig ville jeg kanskje prøvd å ordne meg på en måte så vi kunne "dra pluggen" og selge/gi bort båten og fly hjem om vi evt ikke ville mer uten å gå på en svær økonomisk smell. Selve ideén om å "seile rundt" har jeg ikke noe forhold til. ------ Se her "norsk" Kings cruiser 33 i Karibien for 130 000,-. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=137549419 Så kan en evt seile den hjem om en vil ;-) Eller en "norsk" Kings cruiser 33 til 225 000,- ved Malaga/Spania https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=135835864 Kanskje en Finnasailer 35 til 190 000,- i Dubrovnik, Kroatia https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=132593816 Redigert 23.Januar.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Med en 32-34 fots båt i rimelig god stand tipper jeg et årsbudsjett på 200.000 bør være tilstrekkelig. Man kan seile rimeligere, man kan seile dyrere Har man større båt og ledig plass ombord kan man også delfinansiere turen med å invitere paying crew. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Pinkvin skrev 30 minutter siden: Kan det være en plan å kjøpe en relativt "nystranda" båt et sted langs ruta? Om en holder seg på 30+ fot, eller rimelig nok båt uavhengig av størrelse så kan en kanskje holde budsjettet så lavt at en selv kan "strande" båten og ta fly hjem om en ikke vil/kan seile hele veien hjem. Det er veldig mye dårlige båter til salgs rundt omkring. Hadde en føler i Caribien for noen år siden, og tilbakemeldingen var at alt var dårlig. Da så jeg ikke på tilnærmet nye båter. Det er definitivt marked for brukte båter. Helst nyere. En gammel haug som er langturutrustet må nok selges til langturseilere, en nyere bra båt kan selges i Australia for eksempel for mer enn prisen i Norge. Å utruste en båt for langtur er dyrt. Har den kun blitt brukt i Oslofjorden kan en lett doble kjøpsprisen. Vindror, seil, solceller, batterier, tanker, nødustyr, flåte, jolle etc. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Bitteliten skrev 17 minutter siden: Med en 32-34 fots båt i rimelig god stand tipper jeg et årsbudsjett på 200.000 bør være tilstrekkelig. Man kan seile rimeligere, man kan seile dyrere Skeptisk, Husk at mat er dyrere enn i Norge mange steder. Det kan gå, men skal en under 200 000 er det ikke mye igjen til båten. Lite til øl og morro. En kan reise til dyre eller billige steder. Kan fort oppleve mer eksotiske steder med billige reisemål. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Synes ikke 200k i året høres helt feil ut med en liten båt og to stykker ombord, så sant båten ikke trenger de helt voldsomme oppgraderingene underveis. Livet er billig når det er langt til butikken, en ligger for anker og lager sin egen mat. Greit å ha litt margin i tillegg for å fikse det som bryter sammen. Utover å ha et realistisk forhold til budsjettering er det viktigste å på forhånd være ærlig med seg selv og samstemte ombord rundt hva slags tur en planlegger for. Om målet er å dra på heisatur i Karibien bør øl- og utelivsbudsjettet stå i stil, marinaer i Middelhavet er svindyrt om en sikter seg dit, om en skal betale for å dykke en drøss steder kan også det ende opp med å koste en del. Hvis husholdningsbudsjettet består av mat, litt diesel og en bussbillett fra tid til annen ryker det ikke så mange kronene. I mitt hode er det viktigste at lysten til å dra på tur er større enn behovet for komfort, og da går det meste seg til. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Pinkvin skrev for 3 timer siden: Kan det være en plan å kjøpe en relativt "nystranda" båt et sted langs ruta? Om en holder seg på 30+ fot, eller rimelig nok båt uavhengig av størrelse så kan en kanskje holde budsjettet så lavt at en selv kan "strande" båten og ta fly hjem om en ikke vil/kan seile hele veien hjem. Om en investerer tungt i egen båt i Norge før en drar så blir en jo nesten pokka nødt til å seile hele veien hjem igjen. ---- Hvis det er Stillehavet/Karibien som lokker, hva med å kjøpe en båt der? Har hørt en del historier om folk som prøver å få solgt i Karibien og som går på store tap. Enes død andres brød osv... Norske båter til salgs i Middelhavet er jo også relativt vanlig. Og de er vel gjerne rigget for langturseiling i Norge før de ble seilt til Middelhavet. Om man ikke har planer om å seile båten helt hjem så er det vel ikke kritisk om båten er norsk heller og markedet blir enda større. ---- Skjønner "greia" med å seile med egen båt fra Norge. Personlig ville jeg kanskje prøvd å ordne meg på en måte så vi kunne "dra pluggen" og selge/gi bort båten og fly hjem om vi evt ikke ville mer uten å gå på en svær økonomisk smell. Selve ideén om å "seile rundt" har jeg ikke noe forhold til. ------ Se her "norsk" Kings cruiser 33 i Karibien for 130 000,-. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=137549419 Så kan en evt seile den hjem om en vil ;-) Eller en "norsk" Kings cruiser 33 til 225 000,- ved Malaga/Spania https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=135835864 Kanskje en Finnasailer 35 til 190 000,- i Dubrovnik, Kroatia https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=132593816 Finnseileren din er nok langt fra ein Finnsailer 35. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 sunnmøre skrev 26 minutter siden: Finnseileren din er nok langt fra ein Finnsailer 35. La merke til det, sånn etterhvert :-) Men var uansett ikke gærn syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 pacuare skrev for 12 timer siden: Vanlig å bruke havner i Europa for uerfarne, men etterhvert ankrer en alle steder. Ser den. Men er det en mulighet alle steder? Pinkvin skrev for 9 timer siden: Kan det være en plan å kjøpe en relativt "nystranda" båt et sted langs ruta? Når jeg ser tråden til Bitteliten om alle detaljer som inngår i å utruste og teste ut en båt for jordomseiling blir jeg skeptisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Komodo skrev for 6 timer siden: Når jeg ser tråden til Bitteliten om alle detaljer som inngår i å utruste og teste ut en båt for jordomseiling blir jeg skeptisk. Joda, er ulike nivåer og grader av ting. Og så er det det greiene med at planlegging osv er halve reisa, minst. Og det at drømmen kun er en drøm frem til en faktisk drar ;-) Kan være viktig og riktig å "suge på karamellen" så lenge en kan før en faktisk reiser. Mens andre så og si legger planen på fredag og seiler på mandag ;-) Ut fra hva jeg har lest og sett av ulike langturbåter så er vel nivåene så forskjellige.... de fleste her på gruppa med en rimelig greit holdt seilbåt kunne vel i praksis lagt av gårde i morra og allikevel ha båt og utstyr som overgår mange andre som har seilt avgårde/er på langtur. Ting blir det man gjør det til tror jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 (redigert) Komodo skrev for 8 timer siden: Når jeg ser tråden til Bitteliten om alle detaljer som inngår i å utruste og teste ut en båt for jordomseiling blir jeg skeptisk. Derfor mitt spørsmål om hvilken rute man tenker. Om man "bare" skal seile ARCen så er det andre krav enn en rute via Kapp Horn, over Stillehavet, Indiske hav og hjem via Grønland feks. En 32 fots båt er betydelig enklere å utstyre enn vår 43 fots båt fordi plassen i en 32 foter setter klare begrensninger på hva man faktisk har plass til av utstyr Samtidig er det visse ting man rett og slett må ha på plass som feks en sikker rigg, seil som holder overfart, nok vann ombord, nok diesel, tilstrekkelig med strøm, og er man mindre enn 3-4 personer ombord må man ha selvstyring for å få nok søvn. De fleste vil nok også ha en redningsflåte og en mulighet til å kalle på hjelp. Da snakker man fort om 100-200 tusen for å utstyre båten i tillegg til innkjøpet, litt avhengig av hva man kan gjøre selv Redigert 24.Januar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Om jeg selv skulle foretatt en slik tur tror jeg jeg hadde overplanlagt hele opplegget. Nå har jeg lite seilerfaring, bare seilt en tysk livbåt og vært manskap på en skonnert i Australia, men jeg ville testseila båten i åpent farvann og i ruskevær for å bli kjendt med båt og rigg.. For en ting er sikkert, dårlig vær vil man støte på på en slik tur! Har erfaring med dårlig vær på Finnmarkskysten, og må inrømme det er lite fristendeå være i slikt vær i en 30-40fots båt! for ikke å tenke på Kap Horn, eller farvannene rundt Tsmania og New Zealand! Men synes det er fantastisk bra at folk tar den muligheten i livet og utfører sin drøm om jordomseiling!! Det står det sikkelig respekt av! Lykke til!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Pinkvin skrev for 1 time siden: Joda, er ulike nivåer og grader av ting. Og så er det det greiene med at planlegging osv er halve reisa, minst. Og det at drømmen kun er en drøm frem til en faktisk drar ;-) Kan være viktig og riktig å "suge på karamellen" så lenge en kan før en faktisk reiser. Mens andre så og si legger planen på fredag og seiler på mandag ;-) Ut fra hva jeg har lest og sett av ulike langturbåter så er vel nivåene så forskjellige.... de fleste her på gruppa med en rimelig greit holdt seilbåt kunne vel i praksis lagt av gårde i morra og allikevel ha båt og utstyr som overgår mange andre som har seilt avgårde/er på langtur. Ting blir det man gjør det til tror jeg :-) Tror Pinkvin har litt rett her...vi er alle så forskjellige både med henhold til komfort og behov... Men det er også viktig og kjenne seg selv, og vite hvor ens egne komfort grense går...den er ofte høyere en en tror... Men det er vel drøssevis med eksempler på folk som har krysset både den ene og andre havet i minimalt fartøy og utstyr.. Husker jeg leste en bok om verdens første solo seiler...tror det var på slutten av 1800 tallet... Mener og huske båten het Spray, og fyren var amerikaner...skikkelig eventyr historie... Joda, det meste går...men det er ikke for hvem som helst... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Ida Marie III skrev 20 minutter siden: Mener og huske båten het Spray, og fyren var amerikaner...skikkelig eventyr historie... 1895. Og fyren het Joshua Slocum. Alle langseileres idol. Han hadde god bakgrunn for hva han drev med. Han var skipper på seilskute. Han hadde en, for oss, noe uvant innfallsvinkel til seiling. "Spray" ble rigget om for å ta hensyn til hvilket farvann han seilte i. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Ut fra hva jeg har lest og sett av ulike langturbåter så er vel nivåene så forskjellige.... de fleste her på gruppa med en rimelig greit holdt seilbåt kunne vel i praksis lagt av gårde i morra og allikevel ha båt og utstyr som overgår mange andre som har seilt avgårde/er på langtur. Mangler solcellepaneler som viktigste. Hvis jeg hadde hatt en uke til forbredelser hadde jeg kjøpt en autopilot til, som ikke var integrert med noe eksisterende for å ha to separate systemer (dette er dyrt, ikke sjekket priser i det siste, men sikkert 50 000 kr). Fra April til november kan vi dra på langtur (til kanariøyene) med to timers varsel, hvorav halvparten skulle ha blitt brukt på Rema for å handle mat frem til England. Litt mer tid på vinteren, når båten ligger uten seil og med pressening. Dobbel autopilot og solceller trengs først når en skal krysse atlantern. Vi planla tur til Grønnland, da hadde det i tillegg vært nødvendig med alternativ varme. Sørishavet enda mer utstyr, men det frister lite. Min drøm er Norge Thailand. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Komodo skrev for 9 timer siden: Ser den. Men er det en mulighet alle steder? Spørsmålet var om det var mulig å ankre alle steder. Tja er vel svaret. Norge veldig enkelt. Calidonen kanalen som er valget for mange er dyrt, og der er havneleie inkludert i prisen. Vest skottland og Irske havet er det mulig. Men litt knot da det er mye tidevann, så litt spesielt å ta jolla inn til land. Øst England er jeg usikker på, da jeg ikke har seilt der. Sør England enkelt. Veldig mange båter i England ligger på bøye. Kanaløyene er mulig, men litt spennende, har bare en ankring der, var 10 meter tidevannforskjell. Nederland går fint, inn forbi ytterste øyene. Nord Frankrike litt vanskelig, lite skjærgård og mye tidevann. Men tror jeg hadde funnet noen steder der også. Brest området veldig fint å ankre. Nord Spania enkelt å ankre. Portugal litt lite skjærgård, mye av havnene grunne og ligger ved utløp av elver. Porto tror jeg at det er mulig. Lisboa mulig. Gibraltar bra, Madeira og Kanaiøyene enkelt. Vestlig middelhav må planlegges litt, har bare en ankring der, men den hadde ikke vært bra i sydlige vinder. Ibiza, Marlorca, Sardinia, Sicilia greit, men mulig en må flytte litt på vindretning. Hvis en planlegger er det ikke noe problem få de aller fleste nettene for anker. Litt skeptisk hvis en bare går for dagselas, fordi det kan være litt avstand mellom gode ankringsplasser. Og hvis det blir mye vind kan en måtte gå i havn, spesielt hvis retningen er ustabil (15 m/s er ikke mye vind, da er det fremdeles greit å ankre). Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Szymon Kuczynski seilte jorden rundt nonstop via Sørishavet i en 20 fots båt nettopp, https://www.cruisingworld.com/polish-sailor-sets-new-record#page-2 til sammenligning er 32 fot digert. Angående stabilitetskurver er det verdt å merke seg at det gjelder for tom båt. En Contessa er jo mye mer stabil, men den er også vesentlig trangere og med fullastet båt er det ikke sikkert den er så mye bedre, siden det er mer stueplass lavt nede med en bredere båt. Jeg ville uansett valgt en båt med konvensjonelt storseil (ikke rulle) samt bygge om båten til langtur. Gode sjøkøyer, mamnuell saltvannspumpe, en lås på kartbord, kjøleboks og alle stuerom så ikke alt detter ut om man skulle gå rundt kan man gjøre med enkle grep. Du bør ha plass til 80- 100m. kjetting og et skikkelig hovedanker, så trolig må ankerboksen utvides. .. + en del andre ting jeg ikke kommer på i farten.. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Det var en kar som krysset Atlanteren på et litt stort stand-up paddle board for litt siden. Det går nok bra med en Bavaria og. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Det er en fransmann, uten motor eller seil, som driver over Atlanten i en tunne....akk nå ! https://www.hamnen.se/artiklar/spektakulaert/pa-vag-over-atlanten-i-en-tunna.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
shipahoy Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Gunga Din skrev 16 minutter siden: ... som driver over Atlanten i en tunne....akk nå ! Nesten som Ole Brude i 1904. https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Ole_Brude Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Brude med sitt egg, var 100 år før sin tid ! mye felles med dagens livbåter......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tabaqui Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Foreløpig kommet til Kanariøyene. Ingenting vi har sett eller gjort underveis som ikke kunne vært gjort i en 30 fots masseprodusert båt i ok stand. Værste dag var dag2 på utsiden av Senja.... Fleste båtene vi ser er vanlige masseproduserte selv om brorparten er endel større. Vi kunne godt hatt litt mindre boplass, men helst ikke mindre lagringsplass. Traff 4 svensker i en skjærgårdskryssare med en gammel 4hester boltet bakpå på Porto Santo. De var på vei til Karibien. Alt går bare du vil nok. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 https://www.yachtingworld.com/features/solo-across-the-atlantic-in-a-folkboat-67743 Han der ankret foran oss på Dominica. Alt går, bare viljen er der - og kravet til komfort er lavt... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2019 S/Y Emma skrev for 9 timer siden: https://www.yachtingworld.com/features/solo-across-the-atlantic-in-a-folkboat-67743 Han der ankret foran oss på Dominica. Alt går, bare viljen er der - og kravet til komfort er lavt... Da har dere møtt på Leo Sampson Goolden, som vel kanskje er så nær en kan bli en ung, levende legende :-) Om du ikke har sett den før, han har en fantastisk youtubekanal der han restaurerer Tally Ho: https://www.youtube.com/channel/UCg-_lYeV8hBnDSay7nmphUA Føler nesten jeg har kastet bort livet når en ser hvor kunnskapsrik en ung mann kan være ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.