Jump to content

Montere elektrisk toalett - ventilert tilførsel med solenoid?


espenhogbakk

Recommended Posts

Angående installasjon av elektrisk toalett under vannlinjen. 


I dag har båten et manuelt Jabsco toalett, som er koblet med ventilert "loop" på utløpsiden, altså fra toalett og ut, gå septikken opp i en ventilert svanehals. Mens saltvannet/tilførsel er koblet uten noen svanehals, det går rett fra toalett, og videre ned til gjennomføringen. Dette virker tilsynelatende å ha gått helt fint i alle år.


Når jeg leser i monteringsanvisningen til det nye Jabsco elektriske toalettet, så sier den at jeg må ha en ventilert svanehals på tilførselsiden også, og hvistnok må jeg da ha en solenoid ventil på den.

Skjønner at det selvsagt ikke er dumt å ha alt dette, men hvorfor må det endres nå som det er elektrisk, når det har fungert fint uten på et manuelt toalett?


Noen med erfaring på området som har noen tips?

Hvis jeg må ha en sånn solenoid ventil, er det da denne? https://www.jabscoshop.com/jabscoshop-spare-parts/37038-1012-solenoidanti-syphon-valve-12v.htm og hva er tanken bak den, skal den lukke ventilen når den suger vann og åpne når den er ferdig? Hva er hensikten bak dette, virker som enda en ting som kan gå i stykker.

Link to post
Share on other sites

Hei 

 

Slik anlegget ditt er no kan båten søkka, om noko går gale på inntakssida av toalettet. 

 

Dersom du monterer ein svanehals, over vasslina, mellom inntaksventilen og toalettet, vil ikkje båten søkka dersom det blir ein lekkasje etter punktet der slangen går over vasslina. 

 

Svanehalsen må ha noko som eliminerer moglegheit for heverteffekt. Det finst ulike einvegsventilar, men det enklaste er det beste. Altså ein slange frå toppen av svanehalsen, og rett ut. 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...