Jump to content

Etterkalkyle av reelle båtkostnader - Bonus V

Bonus

Recommended Posts

Her er det vel ikke snakk om å skjønne, eller ikke skjønne, men den enkelte gjør sine valg, sine prioriteringer og med de gleder og konsekvenser det har for den enkelte. Jeg har gjort mine valg, riktige for meg heldigvis, men sikkert ikke for andre, eller alle andre. Dog har denne tråden med all tydelighet vist hvor dyrt det er å ha en slik flott båt så all takk til TS for hans åpenhet og fremleggelse av et helt reelt regnskap. Nei, ingen (tror jeg da) lever mer enn en gang, men jeg opplever at underveis i livet så endrer ønsker og "behov" seg og for egen del er jeg glad for mine valg som har gjort meg økonomisk sett i stand til å gjøre nye valg underveis.

Og forøvrig hadde det blitt drit kjedelig om alle valgte likt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er en god grunn til at jeg ikke vil føre et slikt regnskap.

Så lenge jeg er frisk, og har en ryddig inntekt, er båtlivet det jeg vil bruke penger på.

Følelsen man har når vårsola varmer, og man snart skal realisere planene man har lagt på kalde vinterkvelder med Navionics på padda, kan ikke måles i kroner og øre.

Følelsen når man kommer inn i en ukjent havn i f.eks et land eller sted man bare har sett på Google er ubetalelig.

Jeg vil sitte på gamlehjemmet å tenke på de stedene jeg fikk se, og de folkene jeg møtte, framfor å sitte og tenke at, fa... det var dumt jeg ikke fikk dratt dit, eller sett den plassen jeg ønsket.

Å ha en litt stusselig hytte på sørlandet hadde ikke gitt meg den gleden jeg får i egen båt, men der er vi som det sies over her forskjellige. Som Sap sier, så måtte nok jeg også ha hatt en hytte som jeg garantert ikke hadde hatt råd til hvis jeg skulle blitt tilfreds, så da blir det nok båt noen år til.

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

Det er en god grunn til at jeg ikke vil føre et slikt regnskap.

Så lenge jeg er frisk, og har en ryddig inntekt, er båtlivet det jeg vil bruke penger på.

Følelsen man har når vårsola varmer ...

Helt enig i det resonnementet, Tom. Vi førte heller ikke slike regnskap. Vårt båtliv ga oss så store gleder og fine stunder at det ikke på noen måte kunne måles mot hva det kostet.

Vi har i løpet av de ti siste årene tilbrakt mer enn 1000 døgn på sjøen. Det tilsvarer nesten tre år av livet vårt. Vi har vært på Borgen. Vi har vært nedover Svenskekysten. Vi har vært innom nesten 40 havner i Danmark. Det vi sitter igjen med er bildene og minnene fra disse fantastiske turene. De forsvinner aldri.

Men, et av poengene i innlegget er at vi levde på en lystløgn i den perioden av livet. En deilig en som vi absolutt ikke ville vært foruten. Og, heldigvis hadde vi mulighet til å leve på den lystløgnen. Og, vi kunne nok fortsatt en god stund til, men, med en sterkt redusert inntektstrøm måtte vi ha omprioritert vesentlig. Flere skibsraad (som etterhvert gikk over til å bli landraad) resulterte i at vi ikke ønsket gjøre det.

Så, i dag sitter vi på land med en veldig god og trygg økonomi. Sandsekken på skuldrene er borte. Helt borte. Vi har ingenting lenger som kan gå i stykker eller gi oss økonomiske utfordringer. Mens vi før satt naglet til radioen for å høre om Norges Bank ville sette opp renten, er dette blitt som andre grønnsaknyheter. For oss. Nå.

Men, den store utfordringen er hva f*** skal vi bruke resten av livet vårt til?? Hva skal vi gjøre? Hva skal vi finne på?

Vi har malt og pusset opp i leiligheten. Flere ganger. Kjøpt nye møbler og fått tiden til å gå. Men, vi kan jo ikke drive med det hele tiden.

Vi registrerer at vi har mistet ferdigheten til å finne på noe. Gjøre noe. Bruke penger på noe. Treffe gode venner. Alt dette gjorde båten for oss. Den sa fra når den trengte diesel. Den sa fra når den trengte noe nytt eller en liten spa-behandling. Den visste hvor vennene våre var og tok oss dit. Alltid. Vi hadde det enkelt. Vi bare var med og nøt den tiden. Stornøt. Og gikk i dvale med nedtellingskalender da båten var på land i tiden mellom båtsesongene.

Vi har brukt fraser som "Det er en tid for alt" ... En skikkelig intetsigende frase. Grei nok fot å forklare de mange båtvenner vi har fått gjennom årene, hvorfor vi hopper av dette fantastiske livet. For alle spurte og lurte på hva som i all verden hadde skjedd da vi solgte Bonus V.

"Det er en tid for alt". Grei nok frase til å forklare oss også, hvorfor vi tok denne smarte, lure, intelligente, helt tullete beslutningen om å hoppe av det båtlivet vi elsket. Realismen er enkel, vi kan ikke trylle den bort lenger. Hjernen sa at vi gjorde det lureste vi noen gang har gjort. Hjertet sa ikke helt det samme ...

nå må vi lære oss en ny ferdighet; hva skal vi bruke resten av livet vårt til. Det er ikke så lett som det høres ut som, men vi fikser nok det også. Skip ohoy, båtvenner :thumbsup:

B1.jpg.0afa88d200600456ec786fd5ba32ed22.jpg

B2.JPG.211e897b3f59cb9ac8c2e8a21c77e49d.JPG

B3.jpg.3d74ec54876284041b53b5859811bd26.jpg

B4.jpg.d7e78c5b43c1b4ce7cd21b0f221288d6.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)

Flott vær her oppe. Blikkstille. Tuslet ned i båten på mårran. Startet opp og satte på kaffekjelen. Sjekka som vanlig kjølevatnet. Ingenting. Gikk heim etter varmt vann. Tømte over kjølevannsinntsk.Ingenting sjer. Må vel koke opp litt vann til kaffe. 5 literskanna var som en isklump. Ja ja, imorgen blir det varmere. Tusler heim. Pokker, håper ikke impeller er ødelagt nå da. Lykke. Båtlivet er fra dag til dag. Herlig. God helg. Snart sport på tvn.

Hulda skrev 18 minutter siden:

Gjør som Hulda, sleng bagen i BMW'n og dra sydover. Eventyr det også. I fjor hadde vi 5200 kilometer rundt omkring i Europa. I tillegg parkerte vi bilen og tok tog. Utmerket fremkomstmiddel nedi der. 

Jepp @Hulda, det kan absolutt bli noe slikt. Men, vi har ikke BMW, vi har Volvo. Men, bag har vi og den får plass. I Volvoen :cool:

På tide å kjøpe seg hytte ved vannet, skjønner jeg. Jeg kommer nok ikke like galt ut, men kun med verditap og løpende nødvendig oppgradering og vedlikehold har jeg passert 100 i året. Så kommer løpende utgifter, forsikringer, diesel, båtplass osv.

Nå har jeg hytte på fjellet, og med eiendomsskatt, kommunale avgifter, velforening, løypelag osv osv koster det fort 50 laken før man åpner døra og kjøper sesongkort i bakken. Foreløpig har verdistinginen der overgått både utgifter på både hytta og båten...

MEN må båtlivet koste så mye?

En snekke til 100’ (ex Elwaro 30)

Båtplass i Oslo (ca 2000 der jeg har plass)

Boblehavn (ca 2000)

Ny motor hvert 10 år = 10-15 000 pr år.

Diesel (telles ikke - uansett så lite)

Diverse morsomheter innen elektronikk hvert 10 år gir vel 5000 årlig.

Min far har samme båt i dag som han kjøpte i 1983 (en slik jeg har i eksempelet). Han krever ikke sammen luksus som trådstarter, men har et bekymringsløst båtliv til en brøkdel av prisen (ikke byttet motor) og likevel romslig plass og grei komfort. Denne tråden illustrerer også hvilke forventningsnivå som noen har til båtlivet i forhold til moderne komfort, mens andre kan klare seg på vesentlig mindre. Så båt MÅ ikke koste så mye, men det KAN koste mye om man har anledning/ønske/lyst til det. 

Bonus skrev 54 minutter siden:

Jepp @Hulda, det kan absolutt bli noe slikt. Men, vi har ikke BMW, vi har Volvo. Men, bag har vi og den får plass. I Volvoen :cool:

Slik skal det låte!

Må bare legge til, som et eksempel. Vi har avtale med hotel Jarolim i Bressanone (Brixen). Der kan vi parkere bilen en ukes tid. Jernbanestasjonen ligger på andre siden av gaten. Bare Bressanone med omegn i seg selv kan man bruke en uke på å utforske. Språket er fullstendig uforståelig, en blanding av tysk/østerriksk/italiensk. De fleste gjør seg forstått på tysk/engelsk/italiensk. Kul plass, paven har sommerresidens der. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg kan bestemt relatere til dig, Bonus. Det ved du.

Da jeg havde Nord West'en, oplevede jeg også det, du kalder sandsækken på skulderen. Store udgifter, masser af arbejde og uforudsete ting. På trods af at vi havde pengene til at betale, så var der til stadighed den følelse af at være bundet og i takt med at årene tikkede væk og dåbsattesten blev mere og mere brunlig, så steg også bekymringerne.

Hjernen og hjertet var i konstant konflikt men til sidst vandt hjernen og vi solgte båden. Men abstinenserne BLEV for store. Efter et forsøg med en mindre båd blev det til den, vi har nu. Ti år gammel. Betalt kontant. Ingen gæld. En motor og fast aksel. Halvplaner, der trives godt i 7 knob men som kan gå etparogtyve hvis den skal. Behersket dieselforbrug. Tilpas meget/lidt at lave.

Og jeg nyder det! Sommer og (især) vinter. Selv om båden er på land, så går der næppe en uge uden at jeg er forbi, tænder for varmen, ser lidt TV eller hører radio mens jeg fixer lidt praktisk. Du ved hvad jeg mener. Og prognosen siger, at jeg kan beholde den også når jeg forlader arbejdsmarkedet hvis der ikke sker uforudsete ting.

Pointen er bare, at det ikke behøver være et enten eller. Det lader sig måske gøre at finde et kompromis mellem fornuft og følelse, mellem bekymringer og begejstring, mellem udgifter og indhold i livet. Måske er det ikke slut endnu. Måske.

Går fint å nyte båtlivet uten de helt store kostnadene. Er heldigvis langt unna kostnaden til Bonus. Er ikke helt enig i utsagnet om at gleden er omvendt proposjonal med båtstrørrelsen, men det er noe i det. Dessuten må en regne pris per dags bruk. Bruker en båten mye kan en tåle mye høyrere årlige kostnader. Båt har for meg vært en veldig stor del av livet, har nå moderert meg mye. Selv om  jeg i år vil være 4 uker sammenhengende i båt. Jeg kan trøste dere som bruker mye penger på båt at andre hobbyer er like dyre.

Nå er det vel mulig å eie en Grand Mistral uten å pådra seg 70 laken i året i opplagsutgifter, så hva det koster vil jo variere mye av hvordan man prioriterer. Utgifter til bryggeplass og gjestehavner er jo også en post som varierer mye etter hvilket bruksmønster man har. Men det var veldig interessant å se et ærlig regnskap over hvilke poster som drar av gårde :yesnod: I tillegg til disse postene kunne det vel fort blitt mange titusen dersom man har vært uheldig med motor- og drevhavari. Det er jo noen trådet om det her inne. 

Bonus,du kommer til å bli savnet på Borgen, om morgenen med kaffekrus i hånden på bryggen iført hvit morgenkåpe!

Selv har jeg kontroll på båtøkonomien, men så har jeg også en nedbetalt 32 år gammel Saga 27. Men selv det koster penger for et pensjonistektepar, godt over 50000 for forsikring, diesel, båtplass og gjestehavnavgifter. Økonomien var nok litt trangere da vi kjøpte båten og måtte ta opp lån i et finansieringsselskap med effektiv rente på 20%.

Ellers har det dratt på seg med duppeditter. Jeg førte nøye regnskap de første årene men da jeg var kommet til 150000 kroner i 2001, sluttet jeg med det, og det har nok ikke blitt mindre av slike utgifter de senere årene. Men regnskap har jeg altså sluttet med. Å beholde kvitteringer for større utgifter som da jeg monterte truster, gjør jeg.

regnskap.jpg.c5eced7f3865af415d26679376d7e0ab.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

imponerende Lars!!  Jeg overtok båten etter en som var økonomisjef for en ganske stor bedrift! han hadde permen i orden og alle kviteringer på plass og servicehistorikk.. prøverå følge samme rutine.

Men ellers har jeg et rimelig båtliv per nu.  Har Naust på hytta, så slipper jo å bruke penger på vinterlagring og kranopptak! gjør all service selv på utenpåliggende komponenter. Strøm og vann i naustet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Komodo skrev 1 time siden:

... I tillegg til disse postene kunne det vel fort blitt mange titusen dersom man har vært uheldig med motor- og drevhavari. Det er jo noen trådet om det her inne. 

Her beskriver du nettopp den følte risikoen som jeg omtalte som "sandsekken" på skuldrene mine, @Komodo.

Jeg har arbeidet mye med sansynlighetsberegning, risiko og konsekvensvurdering i mitt arbeidsliv. Aktiviteter som har dannet basis for mange typer beslutninger. Problemet er bare at hjernen, i ihvertfall min, ikke oppfatter risiko objektivt eller kalkulatorisk. Min hjerne er subjektiv og, til tross for at "alle" fortalte meg at med mine velservede motorer, så går alt bra. Sikkert riktig nok, men hjernen min tenkte ikke slik ... :worry:

Intressant läsning, tack för att du delar dina insikter Bonus!

Själva är vi i ett annat skede i livet. Tre småbarn och konstant tidsbrist. Det sista vi gör är att leta efter saker att göra. Tvärtom, vi letar efter luckor att andas och hålla huvudet över vattenytan. Visst är det underbart med småbarnslivet trots stressen och sömnbristen, och man älskar ju de små mer än något annat. Men båten för oss ger oss möjlighet att få lite smak på mer än den vanliga veckorutinen.

Precis som du beskriver alla fördelarna med båt, så upplever vi det också. Att komma ner till bryggan tar omedelbart bort vardagsstressen och det uppstår en fantastisk frihetskänsla. Även vintertid, som nu, är båten underbar. Att få drömma sig bort i olika båtprojekt och uppgraderingar, gå på mässor, dela erfarenheter via forum, att stå i sin egna bubbla med rubbing, motorservicar, elektronik-pill mm mm en "ledig" kväll och låta tiden ticka på obemärkt är även det en frihetskänsla för mig.

Intressant med din kalkyl - jag gjorde tvärtom, jag började med en kalkyl som var realistisk innan vi köpte båt, och gjorde ett medvetet val att sätta av pengar på ett "båtkonto" varje månad. Det blev utgångspunkten för vilken båt vi skulle kunna ha råd med. 

Jag ska erkänna  att våra faktiska kostnader är är något lägre än dina, och vi har ju ungefär likadan båt som ni hade. De största skillnaderna är att vi lägger mer pengar än vad ni ser ut att ha gjort på att uppgradera båten via diverse projekt, och mindre pengar på Diesel, service, hamnavgifter och underhåll. Vi har även tur att kunna ha båten i varmhall på vintern till väldigt låg kostnad. Den stora osäkerheten är förstås värdeminskningen för den är ju svår att uppskatta innan båten är såld. Dock tror jag att man kan minska den något genom att ta hand om båten och se till att den alltid är i toppskick och med modernt utseende och modern utrustning. Om inte annat så får man sålt den när man behöver och förhoppningsvis utan att behöva ta skambud i desperation.

Jag gör det mesta själv på båten och lär mig jättemycket varje år. Dock håller jag mig undan det som kräver en hantverkares handlag. För det måste bli top notch. Inga hemmafix som inte är väl utförda pga kompetensbrist. 

Vi har långt ifrån så god nyttjandegrad som er (tyvärr) så dygnskostnaden blir ju avsevärt högre oavsett om totalkostnaden per år är lägre.

Jag hoppas på att vi kan ha förmånen att ha kvar båten ett par år till och fortsätta njuta! Jag har åtminstone 25 år kvar till pensionen.. men inkomstförsäkring kan man ju aldrig teckna oavsett så man vet ju aldrig !  

Bonus, jeg synes du har fått mye båtglede for mye penger.  Jeg er langt unna kostnadene til Bonus. Hvor mye verditap kan man ha på en båt til under 50 000?  Men mine kostnader per døgn er ikke langt unna det Bonus har regnet ut for sin båtbruk. Heldigvis er det slik at det stort sett bare koster meg tid å redusere døgnprisen betraktelig. Så det får være ambisjonen for årene framover :-)  

mikaels skrev 1 time siden:

Intressant läsning, tack för att du delar dina insikter Bonus!
Själva är vi i ett annat skede i livet. Tre småbarn och konstant tidsbrist. Jag har åtminstone 25 år kvar till pensionen...

Bare hyggelig, @mikaels :thumbsup:

I motsetning til dere, kom vi inn i båtlivet i voksen alder. Helt tilfeldig. Kjøpte vår første båt, en liten Askeladden daycruiser, i 2004. Da var jeg 50 år og barna hadde fløyet fra redet. Vi rakk å ha 5 båter i denne perioden, den siste hadde vi dog i nesten 10 år.

Jeg sier ikke at vi aldri kommer til å kjøpe båt igjen. Ikke utenkelig at vi gjør som @MajorAndy og kjøper en mindre, billigere og enklere båt en gang. Men, vi er ikke der enda. Trenger nok litt mer tid på å finne ut hva vi har lyst til å gjøre.

Du er ikke alene om å komme inn i båtlivet i voksen alder. Jeg var 44 år da vi kjøpte vår første 1 år gamle båt, en Saga 27. Men det er blitt med den båten som vi nå har hatt i 31 år og som vi nok kommer til å ha og bruke så lenge helsen tillater det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MajorAndy skrev for 5 timer siden:

Jeg kan bestemt relatere til dig, Bonus. Det ved du.

... Pointen er bare, at det ikke behøver være et enten eller. Det lader sig måske gøre at finde et kompromis mellem fornuft og følelse, mellem bekymringer og begejstring, mellem udgifter og indhold i livet. Måske er det ikke slut endnu. Måske.

Det vet jeg godt, @MajorAndy. Jeg har fulgt deres båtliv tett de senere årene. Og satt umåtelig stor pris på din sufflering og dine bakgrunnsinformasjoner da vi har hatt skibsraad en solrik eftermiddag i en dansk havn og diskutert nye destinasjoner. Det har hjulpet oss til å finne steder vi aldri ville funnet på egenhånd :thumbsup:

Hva vi finner på framover avhenger ikke bare av vær og vind, yster og økonomi. Fruen har Parkinsons sykdom og har hatt det i et antall år. Derfor er "Hopp kjerring" kommandoene ikke blant hennes favoritter lenger. Og kanskje også en grunn til at vi har søkt oss til gjestehavner og brygger framfor uthavner og svaberg.

Hun kan ha gode dager og mindre gode dager. Det gjør det litt vanskeligere å planlegge. Og, om jeg var (er ...) båtgal, så var (er ...) hun bare enda værre :lol:.

Fruens Parkinson legger også noen føringer på hva vi finner på av sprell i tiden framover.

Men, frykt ikke, vi har ingen tanker på å gi oss, bare leve litt annerledes.    Shaken, but not stirred  :cheers_wine:

Hva med å tenke positivt budsjett?

Jeg tenker stadig på de 16.000kr jeg sparte på å ikke kjøpe ny kallesje til Balticen siden vi solgte den og kjøpte er mye nyere Bav 35 sport som hadde ny kallesje?

Og siden vi ikke endte opp med 42 fot fly-båt sparer vi mange tusen i drivstoffutgifter årlig for ikke å snakke om at vi sparer mye i opplag og forsikring osv. Båtplassen ble billigere også.

Vi sparer også masse penger i drivstoff siden vi heller ikke får brukt båten så mye vi burde!

Og siden bare det ene drevet hadde vann i belgen og inn i svinghjul på motoren sparte vi ganske mye penger siden vi bare trengte å ta ut og reparere den ene motoren og det ene drevet.

Så jeg veit nesten ikke hva jeg skal bruke alle de pengene vi har spart den siste tiden jeg, blir jo mange ti-talls tusen det der.

Båtlivet er herlig?

Bonus, du skriver bra. Vårt båtliv er nok litt anderledes. Vi har valgt en liten flott havn på Hvaler. Den er så flott at vi ikke alltid må reise ut av havnen. Selv i regn er havnen flott. 1 time unna har vi all verdens flotte steder. Mangfold. Men vi er ikke alene om dette, men flere i havnen tenker det samme. En venn har valgt Viknes, hvorfor? Fordi den har bra uteplass Aksel og en motor. Praktisk båt. 

Håper å se dere på vannet. Smilene deres glemmes ikke, og tror det er fordi trivselen er stor. 

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...