Familiesnekke Startet 27.Januar.2019 Del på Facebook Startet 27.Januar.2019 (redigert) Omsider har vi klart å finne det vanskelige kompromisset mellom alle krav, ønsker og budsjett for en feriebåt for en familie på 5. Det ble en ‘86-modell Enes 32 Starlight Fly, som er forlenget til 35 fot med utgang bak til en integrert badeplattform. Båten er 350cm bred og 8tonn, så det blir litt av et skip, i forhold til Comet 26 fot snekka vi er vant til. Den ser ut til å være veldig godt vedlikeholdt og har fått vesentlige oppgraderinger gjennom årene; ikke minst ny motor og elektrisk anlegg for to år siden. Det er 6 faste sengeplasser og tre store fine sittegrupper; inne i styrhuset, ute bak og på takterrassen. Jeg har ikke funnet så veldig mye lesestoff om Enes 32/35, så hvis noen har dokumentasjon; byggetegninger, brosjyrer, tekniske data, magasinartikler, eller annet; så legg det gjerne ut her på båtplassen og send meg link! Motoren er en 2017-modell FPT N60 400hk på fast aksling; jeg tror det er den i linken under. Er det noen her med kjennskap til denne typen motor, så blir jeg veldig glad for å høre om kjente svakheter og ting jeg bør følge ekstra godt med på. Båten ligger i Bergen, så jeg vurderer sterkt hentetur hjem til Oslofjorden i Påsken. Jeg satser på å lage min første hentetråd. Jeg har, som sikkert mange andre, blitt inspirert og lært mye av alle tråder om oppgraderinger her inne på båtplassen, og nå tenkte jeg skulle dele min historie med denne båten. Dette er arbeidslisten slik den ser ut nå, og kom gjerne med innspill: -Ankervinsj bak (Merke/modell/effekt/vekt på anker?) -Bygge om soverom i baugen til større dobbeltseng -Bytte ut innredning med litt vel sterke 80-/90-talls farger (er ikke så begeistret for rosa, mintgrønn og lyseblått) -Kanskje nytt kjøleskap for å spare strøm (merke?) -Solcelleanlegg til forbruksbanken (Merke/modell/effekt?) -Kanskje bygge om byssa for å få inn stekeovn, mer skapplass og større benkeplate (merke stekeovn gass?) -Wetbar/utekjøkken bak -Lydisolere motorrom (materialvalg?) -Skrogtrekk til soverom med glatte malte plastvegger (materialvalg?) -Ny kartplotter og ekkolodd/fishfinder (merke?) Redigert 27.Januar.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Se her ja! Ikke en båt jeg er kjent med. Må ta en titt. Du har ikke finn annonse? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Ja og Gratulerer!! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Familiesnekke Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Takker :) Her er annonsen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126569919 Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Hei og gratulerer med båt. Jeg ville gått for et Isotherm kjøleskap hvis du skal bytte. De sløser svært lite med strømmen. Vi byttet til 85 liters da vi bygde om benken i forrige Baltic. I dette kunne f.eks. store brusflasker og store melkekartonger både stå oppreist i døra og ligge flatt i hyllene. Vi vurderte en litt dyrere variant av det samme kjøleskapet, som hadde et slags magasin (ASU?) for å lagre opp ekstra kulde når det skjønte at man hadde ladespenning, som det kunne tære på etter kjøreturen, så det tok litt tid i uthavn før det måtte begynne å bruke noe særlig med strøm. Vi sto over pga. prisen, og klarte oss veldig godt med vanlig type. Jeg antar den magasinløsningen stjeler littegrann av plassen... I den Balticen vi har nå, er det 65 liters versjon fra Isotherm. Veldig fornøyd med det også, sånn strømmessig, men det er f.eks. trist å måtte kjøpe 1-liters melkekartonger fordi det er trangere... Blir ikke plass til like mye melk da. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 7.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2019 Første oppgradering! Tenkte jeg skulle dele hvordan ny ankervinsj ble løst; dette ble satt bort, siden båten lå i Bergen, og jeg var hjemme på Østlandet: Sideskottmontering, Side-Power Engbo Maxi 34-G; med frittfall Blytau 20kg dregg Ett styrepanel ved førerposisjon, og et panel på innsiden av hekkporten; selvfølgelig akkurat så langt unna at jeg ikke klarer å styre dreggen inn med handa samtidig som jeg trykker på knappene... Det er kanskje vanlig, men vinsjen har to stopp ved inntrekking; først ett stopp for å vaske og sjekke for «fangst», og så rolig inntrekking til endeposisjon. Jeg var heldig som hadde en skottluke akkurat her, så det er lett å komme til på baksiden, dersom det skulle bli noe tull med tauet. Det er lagt på en forsterkningsplate på baksiden for å få litt mer hold der vinsjen er festet. Det er sveiset på et øre på ankerbeslaget/-rullen; der er sikkerhetslinjen/låsekjettingen festet, og der går det også en bolt inn i sideskottet for å feste enden på blytauet. Det er også boret opp et dreneringshull bakerst i skottet for å få ut vannet som følger med blytauet. Dreggen bader litt i sjøen med fulle dieseltanker og vanntank, og er helt ute av vannet med halvfulle tanker. Så et par før/etter -bilder; Før: Etter: Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.April.2019 Del på Facebook Svart 7.April.2019 Dette ble jo veldig bra. Nesten rart det har gått et tredjedels århundre uten at noen har gjort det før. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 7.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2019 Hehe; ja det har kanskje noe å gjøre med hva som er «vanlig fortøyningsmetode» for brukeren av båten siste 33år; jeg tviler på at det er så mange netter båten har ligget med dregg ut bak og baugen inn mot land...?! Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 (redigert) Nå har henteturen i påsken vært, og båten ligger i hjemmehavn. Da er det jo på tide å starte med nødvendige oppgraderinger ;) Først ut var å jakte på vannlekkasjene som åpenbarte seg på henteturen. Fikk tettet rundt ett av dreneringsrørene fra flybridge, og byttet to slitne friskluftventiler. Så var det ombygging av lugaren i baugen. Lite hensiktsmessig med en halv sofa uten bord, små senger høøøyt der oppe og nesten null lagringsplass. Et før-bilde: Riving først: så finner man sopp/mugg: Og så river man mer: Så kutter jeg bunnen på skapet i baugen for å lage plass til lange ben; sengebunnen er bare ca 180cm frem til skapet, og det er litt knapt. Med føttene under skapet blir sengen ca 220cm lang. Jeg tar bort den buede sofaryggen og trekker en rett linje fra hjørnene akter i kabinen og frem til lysåpningen (bredde ca 80cm) under skapet; dette blir bredden på senga. Ca 250cm på det bredeste helt akter. Jeg lager maler ved hjelp av å klippe til papp for å få utgangspunktet til de krumme platene jeg nå skal lage. Så er det hjem til snikkarbua, hoppfallerei! Ved hjelp av stikksag og sirkelsag på skinne får jeg kappet til platene. Det er jo ikke til å unngå litt kapping og tilpasning i båten, men det hjalp veldig med disse malene; di passet nesten! Redigert 12.Mai.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Æsj; får ikke vekk dobbeltinnlegget av de to siste bildene fra innlegget over... Så var det tilbake i båten med platene; (jeg kjøpte vanlig furu, forresten...), for å Montére disse. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 (redigert) Før/etter Hylle styrbord: Redigert 13.Mai.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Før/etter Hylle og sengebunn babord: Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Så, etter litt betenkning, fant jeg ut at jeg ikke orket så mye «soppfjærnejobb»; så da rev jeg platene ned mot gulvet som heller egentlig ikke trengs: Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Blir bra dette her Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 (redigert) @TerjeFjern; takk:) Litt pyton med all denne sopp/muggen... la ut et spørsmål om hvordan få bort dette i en egen tråd, men fikk ingen svar på den Det er fremdeles noen kryssfinerplater som er støpt inn mot sidene på skroget, og et par av disse er også angrepet. Jeg endte med å «vaske» med 7%eddik og microfiber klut. Så vasket jeg med zalo/vann, og så penslet jeg på 50/50 klor/vann for å desinfisere. Tenkte senere jeg skal pusse over med sandpapir, vaske/avfette med rødsprit, og så male med noe 2-komponent-greier. Noen som har andre forslag? Ev. Bør jeg skjære bort alt med synlig soppangrep? Jeg har lest om Boracol; er det trygt å bruke i rom vi skal ligge å sove i? Noen av disse platene er malt med «noe» fra før; hvordan kan jeg vite om disse også er angrepet eller ikke? Redigert 13.Mai.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 (redigert) Så var det rammeverk og midtplate til slutt, så da er sengebunnen ferdig. Nå blir det i hvert fall god lufting under sengebunnen! Redigert 13.Mai.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Jeg vil antar at hvis du dreper soppsporene med klor/rødsprit osv og fjerner årsaken til at den kunne trives og formere seg (fuktigheten) så vil den neppe komme tilbake. Det var i allefall en konklusjon jeg så med et halvt øye på et tv program hvor man hadde lignende utfordringer i et hus. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Tror den behandlingen du har gjort allerede ifm mugg holder helt greit. Angående platene I front av benkene som du har fjernet: Vil det ikke bli vankelig å utnytte stueplassen når det bare er et stort rom slik det er nå? Jev ville ha vurdert å erstatte platene med liggende lister/bord med 1 cm åpning mellom hvert. Da har du fremdeles god lufting, men kan stue ting bort uten at det seiler fritt rundt I båten I dårlig vær. Og dårlig vær kommer man jo ut I nå og da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Du kan også kjøpe/leie ozongenerator. Den tar livet av alt av lukt og sopp, så langt jeg har forstått. Har ikke brukt selv, men snakket med flere som er veldig fornøyd. Vær forsiktig, og nøye med utlufting før du går inn, da det dreper lungene også. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 @TerjeFjern, @Gullfisk: Takk for mange gode råd ang. sopp/mugg. Strategien min tror jeg nå blir: 1-vaske/dynke overflater jeg kommer til med 50/50 klor/vann 2-leie ozongenerator et par dager (lufte godt) 3-kjøre luftavfukter et par dager Jeg har bøyeplass til vanlig, så båtplass med strøm må leies for punkt 2 og 3. @index; godt tips angående sperrer/lastsikring mellom stuerommene; jeg skrur på noen tynne strimler av x-finer eller lekter! Har dere tips til hva jeg bør overflatebehandlet det ubehandlede treverket med? Altså; som beskytter mot fuktinntrengning, og heller ikke gir så giftig avgasser der vi skal sove? Bør jeg gjenta Ozonbehandlingen etter overflatebehandling for å få bort «avgassings-lukten» fra olje/lakk/maling? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Tro ikke det er nødvendig med ny ozonbehandling for å fjerne avgasser fra maling ol, kun lufting. Men det dreper alt av sopp og muggsporer har jeg blitt fortalt. Det er nok tryggest å lese seg litt opp på ozonbehandling og farer ved det før man går i gang, så man ikke risikerer helsa. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.August.2019 Del på Facebook Svart 20.August.2019 Hvordan gikk dette prosjektet her @Familiesnekke. Kommet noe videre? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 21.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2019 (redigert) Mye har skjedd, men lite oppdateringer her... Jeg kjøpte en ozongenerator og fikk låne en bryggeplass med strøm noen dager av en hyggelig bekjent. Jeg satte da på ozonbehandling og luftavfukter samtidig i ett og et rom; forkabinen, stikk-kabinen, midtkabinen og akterkabinen; noen timer i hver. Det hjalp veldig; og lukten ble så og si borte en stund. Men som nevnt av andre; kilden til problemet er ikke borte, så i løpet av sommeren har noe lukt kommet tilbake, men i mye mildere grad enn før. Det er fremdeles noe «svetting» rundt noen av vinduene, og det kommer inn noe vann i overgangen overbygg/underbygg/fenderlist foran babord side. Dette har jeg tenkt til å ta tak i når båten kommer på land, så jeg håper på en varm høst... Samtidig med at jeg hadde strøm, så fikk jeg også laget og montert sideveggene til hyllene/senga i forkabinen: Redigert 21.August.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Familiesnekke skrev for 15 timer siden: Men som nevnt av andre; kilden til problemet er ikke borte, så i løpet av sommeren har noe lukt kommet tilbake, men i mye mildere grad enn før. kanskje en ide å ha avfukter permanent i båten..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Familiesnekke Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 Jeg ligger på bøye; ingen strøm annet enn i gjestehavner... Salt-basert fuktsluker bruker jeg i lugaren med dårligst sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.