Jump to content

Erfaringer og oppgraderinger av Enes 32/35 og FPT N60 400hk


Familiesnekke

Recommended Posts

Omsider har vi klart å finne det vanskelige kompromisset mellom alle krav, ønsker og budsjett for en feriebåt for en familie på 5. Det ble en ‘86-modell Enes 32 Starlight Fly, som er forlenget til 35 fot med utgang bak til en integrert badeplattform. Båten er 350cm bred og 8tonn, så det blir litt av et skip, i forhold til Comet 26 fot snekka vi er vant til. Den ser ut til å være veldig godt vedlikeholdt og har fått vesentlige oppgraderinger gjennom årene; ikke minst ny motor og elektrisk anlegg for to år siden. Det er 6 faste sengeplasser og tre store fine sittegrupper; inne i styrhuset, ute bak og på takterrassen.

 

Jeg har ikke funnet så veldig mye lesestoff om Enes 32/35, så hvis noen har dokumentasjon; byggetegninger, brosjyrer, tekniske data, magasinartikler, eller annet; så legg det gjerne ut her på båtplassen og send meg link!

 

Motoren er en 2017-modell FPT N60 400hk på fast aksling; jeg tror det er den i linken under. Er det noen her med kjennskap til denne typen motor, så blir jeg veldig glad for å høre om kjente svakheter og ting jeg bør følge ekstra godt med på.

 

Båten ligger i Bergen, så jeg vurderer sterkt hentetur hjem til Oslofjorden i Påsken. Jeg satser på å lage min første hentetråd.

 

Jeg har, som sikkert mange andre, blitt inspirert og lært mye av alle tråder om oppgraderinger her inne på båtplassen, og nå tenkte jeg skulle dele min historie med denne båten.

 

Dette er arbeidslisten slik den ser ut nå, og kom gjerne med innspill:

-Ankervinsj bak (Merke/modell/effekt/vekt på anker?)

-Bygge om soverom i baugen til større dobbeltseng

-Bytte ut innredning med litt vel sterke 80-/90-talls farger (er ikke så begeistret for rosa, mintgrønn og lyseblått)

-Kanskje nytt kjøleskap for å spare strøm (merke?)

-Solcelleanlegg til forbruksbanken (Merke/modell/effekt?)

-Kanskje bygge om byssa for å få inn stekeovn, mer skapplass og større benkeplate (merke stekeovn gass?)

-Wetbar/utekjøkken bak

-Lydisolere motorrom (materialvalg?)

-Skrogtrekk til soverom med glatte malte plastvegger (materialvalg?)

-Ny kartplotter og ekkolodd/fishfinder (merke?)

 

EnginePdfPage.aspx?PdfType=Datasheet&Eng

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei og gratulerer med båt.

Jeg ville gått for et Isotherm kjøleskap hvis du skal bytte. De sløser svært lite med strømmen.  Vi byttet til 85 liters da vi bygde om benken i forrige Baltic. I dette kunne f.eks. store brusflasker og store melkekartonger både stå oppreist i døra og ligge flatt i hyllene.  Vi vurderte en litt dyrere variant av det samme kjøleskapet, som hadde et slags magasin (ASU?) for å lagre opp ekstra kulde når det skjønte at man hadde ladespenning, som det kunne tære på etter kjøreturen, så det tok litt tid i uthavn før det måtte begynne å bruke noe særlig med strøm.  Vi sto over pga. prisen, og klarte oss veldig godt med vanlig type.  Jeg antar den magasinløsningen stjeler littegrann av plassen...

I den Balticen vi har nå, er det 65 liters versjon fra Isotherm.  Veldig fornøyd med det også, sånn strømmessig, men det er f.eks. trist å måtte kjøpe 1-liters melkekartonger fordi det er trangere... Blir ikke plass til like mye melk da.

Link to post
  • 1 måned senere...

Første oppgradering!

Tenkte jeg skulle dele hvordan ny ankervinsj ble løst; dette ble satt bort, siden båten lå i Bergen, og jeg var hjemme på Østlandet:

Sideskottmontering, 

Side-Power Engbo Maxi 34-G; med frittfall

Blytau

20kg dregg

Ett styrepanel ved førerposisjon, og et panel på innsiden av hekkporten; selvfølgelig akkurat så langt unna at jeg ikke klarer å styre dreggen inn med handa samtidig som jeg trykker på knappene...

 

Det er kanskje vanlig, men vinsjen har to stopp ved inntrekking; først ett stopp for å vaske og sjekke for «fangst», og så rolig inntrekking til endeposisjon.

 

Jeg var heldig som hadde en skottluke akkurat her, så det er lett å komme til på baksiden, dersom det skulle bli noe tull med tauet.

 

Det er lagt på en forsterkningsplate på baksiden for å få litt mer hold der vinsjen er festet.

 

Det er sveiset på et øre på ankerbeslaget/-rullen; der er sikkerhetslinjen/låsekjettingen festet, og der går det også en bolt inn i sideskottet for å feste enden på blytauet.

 

Det er også boret opp et dreneringshull bakerst i skottet for å få ut vannet som følger med blytauet.

 

Dreggen bader litt i sjøen med fulle dieseltanker og vanntank, og er helt ute av vannet med halvfulle tanker.

 

Så et par før/etter -bilder;

 

Før:

A1ED2091-8DF0-4F2D-9A0D-74F7D704A9B2.jpeg.d95fdf976709b8acf874146c3f82f914.jpeg449E46F8-4D7C-4D6B-A793-9E82767BF24F.jpeg.c8f3cc9dd5a3c497f8abb562466fe3cf.jpeg

 

Etter:

1F762AD2-5BA5-40CB-986C-9B02E0FE6C9F.jpeg.4e491c871c39c2eba17111b1aea8e96d.jpeg

F1C9B597-3CEB-457E-AFDE-16C013C2FE17.jpeg.312a3d363bc382b71b1a84741ec20be4.jpeg

B1F0B6F1-3954-43C1-AB4F-6DEB289D9C07.jpeg.3e5429de5036888c0eac77a58af4dee8.jpeg

Link to post
  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Nå har henteturen i påsken vært, og båten ligger i hjemmehavn. Da er det jo på tide å starte med nødvendige oppgraderinger ;)

 

Først ut var å jakte på vannlekkasjene som åpenbarte seg på henteturen. Fikk tettet rundt ett av dreneringsrørene fra flybridge, og byttet to slitne friskluftventiler.

 

Så var det ombygging av lugaren i baugen. Lite hensiktsmessig med en halv sofa uten bord, små senger høøøyt der oppe og nesten null lagringsplass. Et før-bilde:

045FD9FA-7403-42F5-B9A6-61A518110BFE.png.0b8c230583255cb2b38ac9e761088132.png

 

Riving først:

49477AC2-0603-4C5B-8305-D541956F0237.jpeg.410f7ea7caa7fd86985110ba328b830c.jpeg58FB954C-60C5-4A01-9D5C-794E32DC8F2E.jpeg.b68a5b882b8abf8097b1179dded37665.jpeg

 

så finner man sopp/mugg:

803442BB-D4C3-4DD0-9FB3-A1CC73C99377.jpeg.aff675d790c15dbd6f788006931407ac.jpegDF8ADDE8-AAA2-47AF-A8CB-5EF5602F1809.jpeg.0561f722fab490f764610b6f247460d8.jpeg

15FB53A2-AB9A-4051-BAD6-52E46278CDF8.jpeg.f9e81056294f9dac7958394ac8cb93d5.jpeg251EDD5C-943C-49D9-BE0C-BEE1D0AC6348.jpeg.e7ab377de37e7551ad05632e35465cfa.jpeg

4CCB35BA-446C-41BF-A6F4-3285E720A992.jpeg.fe2c31b8cafdf8ad55066165dec74062.jpeg

Og så river man mer:

B82EC0A3-0CAC-4134-9F03-B1407BFAA22C.jpeg.86901724fbe58d089c5d43df38c77253.jpeg

 

Så kutter jeg bunnen på skapet i baugen for å lage plass til lange ben; sengebunnen er bare ca 180cm frem til skapet, og det er litt knapt. Med føttene under skapet blir sengen ca 220cm lang.

C1EF42FF-151D-462F-9BAE-919E048427A3.jpeg.0062edccc8ead30999baa36efd1c4eb9.jpeg

45D59207-38DE-481E-9CC2-534357710D5C.jpeg.6cffa3fed264a030758a7336056268e1.jpeg

Jeg tar bort den buede sofaryggen og trekker en rett linje fra hjørnene akter i kabinen og frem til lysåpningen (bredde ca 80cm) under skapet; dette blir bredden på senga. Ca 250cm på det bredeste helt akter. 

 

Jeg lager maler ved hjelp av å klippe til papp for å få utgangspunktet til de krumme platene jeg nå skal lage. Så er det hjem til snikkarbua, hoppfallerei! Ved hjelp av stikksag og sirkelsag på skinne får jeg kappet til platene. Det er jo ikke til å unngå litt kapping og tilpasning i båten, men det hjalp veldig med disse malene; di passet nesten!

522C80E0-C030-4B32-9C5E-DA2210130C20.jpeg

9D8A416C-9A0A-4E2B-81B2-480570DF06D4.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

@TerjeFjern; takk:)

Litt pyton med all denne sopp/muggen... la ut et spørsmål om hvordan få bort dette i en egen tråd, men fikk ingen svar på den

 

Det er fremdeles noen kryssfinerplater som er støpt inn mot sidene på skroget, og et par av disse er også angrepet.

 

Jeg endte med å «vaske» med 7%eddik og microfiber klut. Så vasket jeg med zalo/vann, og så penslet jeg på 50/50 klor/vann for å desinfisere. Tenkte senere jeg skal pusse over med sandpapir, vaske/avfette med rødsprit, og så male med noe 2-komponent-greier. 

Noen som har andre forslag? Ev. Bør jeg skjære bort alt med synlig soppangrep?

Jeg har lest om Boracol; er det trygt å bruke i rom vi skal ligge å sove i?

 

Noen av disse platene er malt med «noe» fra før; hvordan kan jeg vite om disse også er angrepet eller ikke?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Jeg vil antar at hvis du dreper soppsporene med klor/rødsprit osv og fjerner årsaken til at den kunne trives og formere seg (fuktigheten) så vil den neppe komme tilbake. Det var i allefall en konklusjon jeg så med et halvt øye på et tv program hvor man hadde lignende utfordringer i et hus.

Link to post

Tror den behandlingen du har gjort allerede ifm mugg holder helt greit.

 

Angående platene I front av benkene som du har fjernet: Vil det ikke bli vankelig å utnytte stueplassen når det bare er et stort rom slik det er nå? Jev ville ha vurdert å erstatte platene med liggende lister/bord med 1 cm åpning mellom hvert. Da har du fremdeles god lufting, men kan stue ting bort uten at det seiler fritt rundt I båten I dårlig vær. Og dårlig vær kommer man jo ut I nå og da.

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@TerjeFjern, @Gullfisk:

Takk for mange gode råd ang. sopp/mugg. 

Strategien min tror jeg nå blir:

1-vaske/dynke overflater jeg kommer til med 50/50 klor/vann

2-leie ozongenerator et par dager (lufte godt)

3-kjøre luftavfukter et par dager

 

Jeg har bøyeplass til vanlig, så båtplass med strøm må leies for punkt 2 og 3.

 

@index; godt tips angående sperrer/lastsikring mellom stuerommene; jeg skrur på noen tynne strimler av x-finer eller lekter!

 

Har dere tips til hva jeg bør overflatebehandlet det ubehandlede treverket med? Altså; som beskytter mot fuktinntrengning, og heller ikke gir så giftig avgasser der vi skal sove?

 

Bør jeg gjenta Ozonbehandlingen etter overflatebehandling for å få bort «avgassings-lukten» fra olje/lakk/maling?

Link to post
  • 3 måneder senere...

Mye har skjedd, men lite oppdateringer her...

 

Jeg kjøpte en ozongenerator og fikk låne en bryggeplass med strøm noen dager av en hyggelig bekjent.

Jeg satte da på ozonbehandling og luftavfukter samtidig i ett og et rom; forkabinen, stikk-kabinen, midtkabinen og akterkabinen; noen timer i hver. 

 

Det hjalp veldig; og lukten ble så og si borte en stund.

 

Men som nevnt av andre; kilden til problemet er ikke borte, så i løpet av sommeren har noe lukt kommet tilbake, men i mye mildere grad enn før.

 

Det er fremdeles noe «svetting» rundt noen av vinduene, og det kommer inn noe vann i overgangen overbygg/underbygg/fenderlist foran babord side. Dette har jeg tenkt til å ta tak i når båten kommer på land, så jeg håper på en varm høst...

 

Samtidig med at jeg hadde strøm, så fikk jeg også laget og montert sideveggene til hyllene/senga i forkabinen:

A93589B9-F753-4D6C-BAE3-186DA5D70CF9.jpeg

 

AA61CEA8-7F44-437F-92B4-030F5D2CE417.jpeg

 

1BE7A2F6-2CBC-4349-BDB4-9DCE4CCA1851.jpeg

 

CA75B375-CF5E-4AF5-8F54-CCA1B9AE710E.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Familiesnekke skrev for 15 timer siden:

Men som nevnt av andre; kilden til problemet er ikke borte, så i løpet av sommeren har noe lukt kommet tilbake, men i mye mildere grad enn før.

 

kanskje en ide å ha avfukter permanent i båten..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...