AsleH Startet 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2019 (redigert) Hei, Hvordan tenker dere det er best å løse følgende moringsoppsett.. Har 2 oljefat som er støpt med metall og betong, støper ned dreneringsrør i U form i begge to. Har kjøpt plenti 8mm kjetting. 2 kjettinger, begge gjennom hver av moringene med sjakler i hver. begge ender går opp til bøye. Takk for innspill :) Redigert 29.Januar.2019 av AsleH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Kun ett tau til bøye med noen meter med tung kjetting i bunn fra moringene er vel det eneste som vil fungere? Har du flere kjettinger opp til samme bøyen, så vil desse ligge å gnage mot hverandre, og du vil miste bøyen i løpet av en vintersesong. Sitér dette innlegget Link to post
AsleH Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) Det har jeg ikke tenkt på... Ser også at jeg ikke har mulighet for å gjøre det som opprinnelig var forslag 2 og 3 her så da er det kun forslaget som står igjen. Så du tror at dersom jeg kjører 2 kjettinger hele veien til bøyen vil disse slite ut hverandre? @bellen Eventuelt ha noen meter kjetting liggende på bunnen som går til 1 tau fra begge kjetting-ender opp til bøye da? Redigert 29.Januar.2019 av AsleH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Ja, jeg tror absolutt at to kjettinger vil slite ut hverandre. Desse vil konstant ligge å gnage mot hverandre. 8 mm kjetting er også alt for lite å ha i bunn, da kan du like godt bruke tau hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Minst mogeleg metall. 8 mm kjetting er dessutan ein vits. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Ja, må opp på 20-30 mm kjetting for at det skal ha noen funksjon. Hvis ikke, så kan enn like godt bare bruke tau. Sitér dette innlegget Link to post
AsleH Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Ask skrev 25 minutter siden: Minst mogeleg metall. 8 mm kjetting er dessutan ein vits. bellen skrev 21 minutter siden: Ja, må opp på 20-30 mm kjetting for at det skal ha noen funksjon. Hvis ikke, så kan enn like godt bare bruke tau. OK, hvis jeg bruker Tau istedenfor, hvordan feste dette? Daumann? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) Tau hele veien og daumann på ville jeg ha gått for. Kjetting tæres fort, særlig langs bunnen. Redigert 29.Januar.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ulsetbåt Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Jeg hadde ville unngått å bruke støpeform med rund eller glatt overflate, har selv opplevd moring som glir på bunn. Så ville jeg ha brukt tau med daumann, tau har lengre levetid enn kjetting. Å feste tauet igjennom instøpte rør holder bra. Sitér dette innlegget Link to post
AsleH Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 index skrev 5 minutter siden: Tau hele veien og daumann på ville jeg ha gått for. Kjetting tæres fort, særlig langs bunnen. Det er 5 meter dypt. Hvor stor daumann, hvor langt tau, 15m? Hvordan løse det med tau i begge moringene... Kan jo forsåvidt kanskje støpe inn dreneringsrør rett gjennom fatene og dra tauet gjennom begge for så å knyte halstikk og bruke klemmer ? Typ en stor løkke som går gjennom begge moringene? Sitér dette innlegget Link to post
AsleH Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 ulsetbåt skrev 3 minutter siden: Jeg hadde ville unngått å bruke støpeform med rund eller glatt overflate, har selv opplevd moring som glir på bunn. Så ville jeg ha brukt tau med daumann, tau har lengre levetid enn kjetting. Å feste tauet igjennom instøpte rør holder bra. Hørt at det funker OK på mudderbunn.. Vi snakker to fat som vil veie ca. 550 kg hver over vann og da ca. 700kg under vann. Dette er nok uansett overdimensjonert for det jeg skal bruke de til og vi snakker mudderbunn, ikke veldig utsatt farvann... Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Så lenge mudderet er veldig bløt vil det vel kanskje gå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Mudderbunn er vel egentlig det verste for kjetting slik jeg har forstått det. Har noe med oksygennivå mm å gjøre, uten at jeg kjenner detaljene. Men tauverk holder I alle fall vesentlig lenger. Det beste er kanskje å ha ett tau til hver, I løkke opp til blåse. Da har du mulighet til å skifte tau uten å dykke ved å dra det gjennom. Angående daumann så kommer det litt an på. Med 5m dybde hadde det kanskje vært greit med en 25-30 kg som ligger på bunn ubelastet, men løfter seg når fortøyning strammer seg? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AsleH Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 index skrev 3 minutter siden: Mudderbunn er vel egentlig det verste for kjetting slik jeg har forstått det. Har noe med oksygennivå mm å gjøre, uten at jeg kjenner detaljene. Men tauverk holder I alle fall vesentlig lenger. Det beste er kanskje å ha ett tau til hver, I løkke opp til blåse. Da har du mulighet til å skifte tau uten å dykke ved å dra det gjennom. Angående daumann så kommer det litt an på. Med 5m dybde hadde det kanskje vært greit med en 25-30 kg som ligger på bunn ubelastet, men løfter seg når fortøyning strammer seg? Joda, jeg har også lest at mudderbunn ikke er så snill med kjetting men har også lest at tau ryker etter bare noen dager pga. slitasje ved bevegelse. Opprinnelig tenkte jeg som du skriver å ha tau gjennom moring og begge ender opp men skjønte at dette ville slite seg veldig fort... Hvis jeg i tillegg skal ha daumann kan jeg jo knyte denne fast i tauet og ha den andre enden bare gjennom. På den måten vil jeg kunne knyte nytt tau i den enden som ikke sitter fast i daumann for å inspisere hele taulengden + daumann... Tror jeg går for å kjøre dobbelkjetting å heller dykke ned å følge nøye med på dette da jeg allerede har dette... 10 x 2 8mm kjetting på sjøbunnen vil gi meg 26 kg før moringene, noe jeg tror vil holde i dette tilfellet. Men ser absolutt fordelen med lenger levetid på tau, men leser veldig mye forskjellig angående hvordan tauverket sliter seg.. Leser også erfaringer fra folk som har hatt kjetting på mudderbunn i 15 år, og folk som har hatt tau i mange år uten problemer.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Vi har kun tau på flytebryggene I båtforeningen, og flere av disse er 15-20 år gamle. Samtidig hører jeg om andre som har brukt grov kjetting der denne ryker etter et år eller to. Og da typisk nederst der den ligger I mudderet. Men valget er ditt, om du følger godt med så går det kanskje bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AsleH Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 index skrev 13 minutter siden: Vi har kun tau på flytebryggene I båtforeningen, og flere av disse er 15-20 år gamle. Samtidig hører jeg om andre som har brukt grov kjetting der denne ryker etter et år eller to. Og da typisk nederst der den ligger I mudderet. Men valget er ditt, om du følger godt med så går det kanskje bra. Får følge godt med også eventuelt bytte ser jeg at det sliter mye.. Får jo enkelt både inspisert kjettingen som går inntil hverandre fra bunnen og opp og også en del av det som ligger på bunnen ved å dra det opp i båten. Takk for tanker fra alle. Sitér dette innlegget Link to post
AsleH Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Mulig jeg skaffer noe 35mm trosse istedenfor å knyter på et 40kg traktorlodd som daumann... Begge deler ? :D Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Jeg ville ha stolt mer på det ja. Kan jo evt legge en kjetting parallelt om det føles bedre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 AsleH skrev for 3 timer siden: Vi snakker to fat som vil veie ca. 550 kg hver over vann og da ca. 700kg under vann. Dette er nok uansett overdimensjonert for det jeg skal bruke de til og vi snakker mudderbunn, ikke veldig utsatt farvann... Hei Ting blir lettare under vatn. Ikkje tyngre. Når det er mudderbotn er det tvilsamt om du nokon gong kjem til for å skifta tauet. Då er det like greit å støypa tauet fast i lodda. Tre på ein høveleg plastslange der taua går ut av lodda. Det skadar ikkje å ha nokre stålstenger stikkande ut av fata, slik at lodda festar seg betre til botn. Hugs å kasta rikeleg av tauet på sjøen, før du vippar lodda over bord. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 2 fat skriver han a 550 kg Ask så er nok nært riktig at når de bli 700 kg så blir de jo letter under vann Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Midtpinne Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 700 kilo under vann høres helt rett ut. De de veier i luft 1100kg og fortrenger 400l vann som veier 400kg. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Midtpinne skrev for 1 time siden: 700 kilo under vann høres helt rett ut. De de veier i luft 1100kg og fortrenger 400l vann som veier 400kg. Ok. Eg tenkte vekt per fat. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Tang Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Er det mudder bunn kan en o-ring med klor være mest effektiv. Ikke så mye vekt, men den graver seg fast i bunnen. Jeg har selv en slik på 80 kilo og den stod helt fast i orkan med fortøyning av en båt på 2.5 ton og mye vind fang. Kan anbefales. Grov kjetting til som har holdt i årevis. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Med den dybden og de forutsetningene ville jeg lagt ut fatene etter hverandre med 5-6 meter tau imellom. I ekstremvær vil det nærmeste virke som daumann og du vil aldri få et rykk i det ytterste. Jeg ville sløyfet daumann og heller gått for en stor bøye og strammet tauet ned til fatet helt slik at bøya fjærer ved å trekkes under vann. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 AsleH skrev for 11 timer siden: ... vi snakker mudderbunn, ikke veldig utsatt farvann... Kan du si hvor du har tenkt å legge ut moringene? Det kan hjelpe til for å ha en mening. index skrev for 10 timer siden: Samtidig hører jeg om andre som har brukt grov kjetting der denne ryker etter et år eller to. Og da typisk nederst der den ligger I mudderet. Den delen av kjettingen som ligger under mudderet er som regel blank og fin, og totalt uten tæring. Det partiet som ligger i overgangen mellom mudder og fritt vann, samt den øverste halvmeteren mot overflata, er som regel de sonene som mer mest utsatt har jeg sett. Jeg inspiserer årlig kjettinger, moringer og sjakler på flytebrygger, og mange kjettinger på 10-15 år kan være helt fine. Noen moringer ligger med tykk kjetting, hvor det bare er ståltråd igjen av godset. Men at dette skjer på et år eller to har jeg ikke vært borti. mons skrev 29 minutter siden: Med den dybden og de forutsetningene ville jeg lagt ut fatene etter hverandre med 5-6 meter tau imellom. I ekstremvær vil det nærmeste virke som daumann og du vil aldri få et rykk i det ytterste. Jeg ville sløyfet daumann og heller gått for en stor bøye og strammet tauet ned til fatet helt slik at bøya fjærer ved å trekkes under vann. Enig med mons. Hvis du legger moringene etter hverandre i serie klarer du aldri å dra med deg begge to. Du kan koble dem sammen med en grønn flatstropp (totonns) på f.eks. fire meter. Den ene tønna støper du da to fester i slik at de blir liggende i serie. bellen skrev for 12 timer siden: Ja, må opp på 20-30 mm kjetting for at det skal ha noen funksjon. Hvis ikke, så kan enn like godt bare bruke tau. Hva baserer du det rådet på? Han skal ha en ganske grei bøye for å holde den flytende med en slik kjetting... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.