Jump to content

Eberspacher D5 Airtronic, feilkoder

SOLIS

Recommended Posts

Får feilkode 032 som kan bety at motoren(vifte) er defekt. Eller at kontrollboksen er defekt. Eller at den ikke får jord.

Den er ikke gått mer enn 650 timer.

Det merkelige er at den alltid har fungert (gjevnlig byttet plugg og gitter). 

Var i båten fra Torsdag til Søndag. Alt fungerte til jeg skulle starte den Søndags morgen. Da kom feilkoden 032.

Jeg krøp nedi rommet der varmeren står og registrerte at alle kablene og kontaktene lå mellom varmeren og veggen (ca 5cm)

Jeg tok opp alle kablene og demonterte kontaktene. Satte alt sammen igjen og hang det fint opp med strips(høyere oppe).

Startet varmeren og alt var ok. Den gikk hele søndagen. Tok til og med å stoppet og startet den igjen noen ganger for å forvisse meg om at alt var ok.

Jeg mistenkte varmeutvikling og dårlig kontakt og det var derfor jeg demonterte og satte det sammen igjen og hang det opp.

Igår så var jeg i båten og startet varmeren. Ingen ting skjedde og feilkode 032 igjen. Jeg har prøvd å måle og demontere koblinger og sette sammen igjen uten resultat.

Var i kontakt med Eperspacher Norge om feilkoden og de undret seg over dette siden timeantallet var så lavt.

Hvis det er motoren eller kontrollboksen så er det relativt høy pris på disse delene.

Noen som har erfaringer rundt dette ?

På forhånd takk.

Ikke det samme som ditt problem men jeg kan bekrefte deleprisene. Jeg hadde noen feiltenninger med røykutvikling som resultat da min D5 var gått såpass mye at den burde hatt service. (Bytte av glødegitter). Jeg unnlot dessverre dette av ulike årsaker for å vente til sesongen var helt over. Dette resulterte i en ørliten hvinelyd som vel bare var en bekreftelse på at det hadde kommet røyk inn dit der det ikke skal være avgasser (lagersystemet).

Lagrene er ikke mulig å bytte på denne vifteenheten, den måtte kjøpes komplett ny. Mener dette kom på 7-8 tkr. Pga. mangel på bytte av et glødegitter til en hundrelapp. Så ikke overse de punktene som går på tennings/driftsprosessen på disse varmerne, det kan koste dyrt.

Men det kom aldri noen alarmer på varmeren.

Feilkode 032 - kortslutning mot jord.

Kan være forårsaket av kullstøv fra børster på et ugunstig sted. Du kan ta av viftehjul for friskluft, merk plassering på aksel grunnet avbalansering, ta av kåpen på motor, ta ut børster og støvsuge mens du banker forsiktig på motor for å løsne evt. kullstøv. Vær nøye med plassering av børster på eksakt samme sted. Hvis 650 timer er riktig, var det kort driftstid på motoren. Den jeg har byttet som hadde flest timer, hadde vært påslått over 13.000 timer med en driftstid på ca 8000 timer.

Jeg demonterte varmeren og satte 24v direkte på viftemotoren..... Da ga dem over 4amp.... Det var også fuglekvittring i lagrene på motoren..... Ikke noe kjekt når denne varmeren bare er gått ca 650 timer. Kan det være den har stått seg i hjel ?  (det er helst jeg som har brukt varmeren i 2,5år)

SOLIS skrev for 6 timer siden:

PS! Noen som vet en rimelig plass å kjøpe ny viftemotor ?  (synd det ikke går å skifte lager.... Vi prøvde å få den demontert igår med resultat at "kammerviften" sprakk.

Jeg undersøkte på det samme som deg da dette var aktuelt for min del men det finnes nok dessverre ikke.

Seatronic er av de rimelige på denne vifta, det var der jeg kjøpte:

https://seatronic.no/eber-viftemotor-airtronic-d5-12v?gclid=EAIaIQobChMIy_yBrqKn4AIVxIGyCh3XXAobEAQYASABEgK7HfD_BwE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...