Jump to content

Høy ladespenning med Ctek M200

5nacks

Recommended Posts

Har en Ctek M200-lader som er koblet opp mot 2x Ritar AGM 75amp. Batteriene er nymontert i 2018, etter samme batteribank kapitulerte etter 1 år. Ingen skjønte hvorfor batteriene tok knekken etter så kort tid. Har i det siste lagt merke til høy ladespenning, og fikk bekreftet det sist i dag. Etter ca. 1 uke med lading, dro jeg ned i båten for å sjekke status på batteriene: 15.2V og 25 ampere «overlading» i følge batterimonitoren (NASA). Dobbelsjekket spenning på batteriene med et multimeter, som viste samme spenning. 

Har snakket med utsalgsstedet hvor kjøpte batteriene. De skal ta i mot laderen og sende den til Ctek i Sverige. Greit nok, men hvem er ansvarlig dersom min relativt nye batteribank er kaputt som følge av feil på laderen?  Er det Ctek, eller må jeg i værste fall ut med 4 lapper for 2 nye batterier? 

Hvordan sjekker jeg om batteriene eventuelt har tatt skade?

Har sjekket at laderen ikke står i «recond-mode». Det er ingen andre tilknyttede batterier. 

Ikke for å være eplekjekk og etterpåklok, men hvis batteriene payer og man setter inn nye, bør det første man sjekker være lading. Både fra lader og dynamo. Hvis ikke er det jo en overhengende sjanse for at batteriene ryker igjen. Når nye batterier tar kvelden etter ett år bør det ringe en bjelle.

Hvem har så ansvaret? I alle fall ikke batterileverandøren. Det står mellom leverandør av lader og deg selv. Jeg vil tippe på at leverandøren av lader har et ansvar som er begrenset til å gi deg en ny lader (dersom den ikke er gammel), ikke følgeskader av et defekt apparat. I så tilfelle står du igjen med ansvaret selv. 

Sånn, da var jeg kanskje etterpåklok allikevel :rolleyes: 

Takk for svar! Er ikke noe ekspert på dette selv. @Komodo, jeg skulle nok ha sjekket spenning nøyere og ikke anta at anerkjente smart-ladere fungerer feilfritt. Etter litt søk her inne på

båtplassen, ser jeg at jeg ikke er alene om høy spenning på ctek’en.

Sa ifra om oppsett og type lader til de som tok i mot batteriene, og fikk til svar: «Hvis det er Ctek, så er det nok ikke laderen som er problemet.» På det tidspunktet hadde jeg ikke observert høy spenning på vedlikeholdslading. Tror de konkluderte med produksjonsfeil på det ene batteriet, som smittet over på det andre siden de står i parallell. Laderen er uansett koblet ifra og leveres til utsalgssted. Så blir det spennende å høre hva Ctek sier etter å ha sett på laderen :) 

Det er temp sensor på den laderen, så den vil lade med høyere spenning når det er kaldt. Kan det være grunnen til den høye spenningen?

Ikke sikkert den laderen er helt heldig sammen med agm batterier. 

I Tortuga har vi gel batterier fra Haze på 5. eller 6. året nå, vi har samme type lader.

Skal sette på laderen til helgen og se hva spenningen er på float nå i kulden.

Jeg satte nettopp på laderen i garasjen for å toppe bilbatteriet. Ladespenningen viste da 15,1V, og det ser jeg på som helt optimalt med en temperatur på minus 10gr. i garasjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gode poeng @njal og @Lars H.. Det med kompensering for lavere temp har jeg ikke tenkt på. Var vel -2 inni båten når jeg sjekket. Laderen skal vel funke sammen med AGM-batterier også.

Klippet fra Cteks hjemmside for aktuell lader: « All types of lead-acid batteries, 12V, WET, MF, AGM, GEL »

@pipe, kan oppsøke selgern fysisk ja. Hvilken metode tenker du på? 

42 minutes ago, scamπ said:

pe, kan oppsøke selgern fysisk ja. Hvilken metode tenker du på?

Hvis laderen har skadet batteriene så er det i form av å ha ladet for hardt slik at batterisyren har fordampet.
Manglende syre er lik manglende vekt.

Ta med batteriene  og badevekten din til forhandleren så veier du batteriene mot nye batterier.
Er vekten avikende så mangler du syre i batteriene.
Produsentens sin oppgitte vekt i databladet på batteriet og badevekten i seg selv er ikke nøyaktige nok til å gjøre dette på en annen måte.

Det er nesten umulig med dagens batteritestere å måle om det skulle mangle syre på batteriet.
Man kan riktig nok få en indikator ved at hvile spenningen på batteriene ikke vil gå ned mot normalt da syren som er igjen vil bli mere konsentret.
Da vil batteriet bli "trimmet" slik at man får en høyere hvilespenning .
Resultatet vil da bli dårligere kapasitet og unormalt fallende spenning under bruk.

Redigert av pipe (see edit history)
43 minutes ago, scamπ said:

Gode poeng @njal og @Lars H.. Det med kompensering for lavere temp har jeg ikke tenkt på. Var vel -2 inni båten når jeg sjekket. Laderen skal vel funke sammen med AGM-batterier også.

Ja laderen skal selv merke hvilken batteriteknologi den er tilkoblet mot.
Kompensering for lavere temp kan jo være en gangbar teori men neste spørsmål må være om batteriene var varme når du kom ned i båten etter  14 dager?

Skjer hver år hos meg at den lader opp mot 15.1-15,2 når det er kaldt ute. Flere jeg bekjente har akkurat samme, og sjekket med kyndige folk, hvor svaret var som nevnt over at det kompenseres pga kulde .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

pipe skrev 45 minutter siden:

Ja laderen skal selv merke hvilken batteriteknologi den er tilkoblet mot.

Hvordan den skulle vite det, er for meg et stort mysterium (og egentlig umulig).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om ladespenningen er for høy bestemmes av temperaturen på batteriene. I og med at det er vinter så trenger ikke 15.2V være kritisk for batteriene. Noen beregner 0.002V kompensering for hver grad du går under 25 grader, mens andre har 0.003V eller noe der i mellom. Om batteriene skal ha 14.6V ved 25 grader så tilsier 0.002v temperatur kompensering 0.5V ved 0 grader. Så ved 0 grader er ikke 15.1-15.2V så ille. Men dette er for batteriene, for lyspærer og slikt kan 15.2V vare kritisk for levetiden deres. Selv setter jeg 14.8V som maks kompenseringsvolt nettopp av denne grunn. 

scamπ skrev 35 minutter siden:

@njal da har du det en god del varmere i båten enn meg. Var også nedom båten på søndag, og da var det Ca. 1 grad i båten. @Kjellg, eller noen andre, finnes det en duppedings for å sette maks ladespenning? Tror ikke dette er innebygd funksjonalitet i m200’en. 

M200 er en knallgod lader, men dessverre er det ikke mulighet til å forandre noen settinger på denne, så langt jeg kjenner til. Skal du kunne programmere så må du over til en annen lader. Selv kjenner jeg til Sterling og Victron, men det finnes mange andre gode ladere som dette er mulig på. 

Redigert

Var på nettet og så litt i manualen. Denne er for bly/syre og er egentlig ikke beregnet for AGM, men 15,2V hørtes veldig mye ut uansett, iom at setpoint (den spenning den prøver å oppnå) bare er 14,4V. Så den laderen ville jeg sjekket ut litt mere. Batteriene dine skal ha bulk på 14,6-14,8 ved 25 grader og float 13,6-13,8V. Når batteriene dine er toppladet kan du prøve å gi temperatur sensor ca 25 grader og den skal da gi 14,4V. Hold sensor i handa noen minutter eller ha den i en varm klut eller noe. Men pass på ladespenning for AGM kan være veldig krevende på det området. Det er mange som har smertelig fått erfare akkurat det. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
1 hour ago, Kjellg said:

Var på nettet og så litt i manualen. Denne er for bly/syre og er egentlig ikke beregnet for AGM

Nå måtte jeg inn for å dobbeltsjekke manualen selv. Der står det at laderen passer til alle typer bly/syre batterier, inkludert AGM. Hvilken manual leser du? Har tatt screenshot av manualen til M200:

319841168_Skjermbilde2019-02-04kl_19_19_19.png.9aafac46b2637f5db4c358b6ba4480f9.png

Skal forsøke å sjekke ladespenning ved å holde tempsensor i hånden - takk for tips!

Liker selv ikke at min M300 står for lenge på for høy volt, så nå har jeg startet med og skru på lading hver gang jeg er i båten, og ikke at det står på altid.

Kan det ha våre 5c+ ca når jeg tok dette bilde på 14.8v

Vurdere og ta temperatur måleren opp fra kalde batterirommet og opp under der vi sitter for og få en litt lavere volt.

LG-G604022019.jpg

Redigert av Nortonis
Edit (see edit history)
scamπ skrev for 23 timer siden:

Nå måtte jeg inn for å dobbeltsjekke manualen selv. Der står det at laderen passer til alle typer bly/syre batterier, inkludert AGM. Hvilken manual leser du? Har tatt screenshot av manualen til M200:

Skal forsøke å sjekke ladespenning ved å holde tempsensor i hånden - takk for tips!

Flott, jeg så ikke at det stod AGM også. Men uansett så er ikke den laderen helt optimal for dine batterier. Den har en bulk spenning på 14,4v mens dine batterier skal ha 14,6-14,8V, altså ikke helt optimalt. Men det som bekymrer meg mere er float spenning og hva den er på denne laderen. Fant ikke noe ut om det i manualen. AGM og GEL kan være særdeles krevende om laderen har feil float spenning, eller for å gjøre det enda vanskeligere - om batteriene er i syklisk drift eller ikke. Refert til tidligere tråder så bør batteriene ha forskjellig float spenning om de tappes ned og lades opp igjen, eller om de aldri blir «tappet» vesentlig. Men til problemet ditt så er 15,2V ladespenning ganske høyt om du ikke har full kontroll. Så sjekk den laderen din om den er 100%. 

Som mange ganger før er nevnt her på BP,  les produktbladet for batteriene og følg det. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...