Jump to content

Støpe ny septiktank i glassfiber

Ttor

Recommended Posts

bredekaede skrev for 1 time siden:

Jeg har støpt septiktank i passasjerbåter på 90 tallet. Vi brukte en spesiell glassfiberduk som siste lag. Denne duken kalte de for englehår.

Det var vel woven roving det da (WR). 

bredekaede skrev for 1 time siden:

Vi smørte oså 2 lag med polyester utenpå topcoaten. Jeg har også støpt septiktank i en båt jeg hadde tidligere, den fungerte veldig bra.

Den prosedyren har jeg aldri hørt om. Polyester uten armering er vel heller ikke særlig heldig. Kan sprekke opp osv. Da ville jeg heller rullet på et par lag med epoxy, i tillegg til å ha vesentlig bedre heft er den mye tettere også.

Det var ikke rovingmatte, lignet litt på filt mye tynnere fibre enn det som er i vanlig glassfiber. Skal det brukes epoxy på polyesterbasert materiale må det utherdes ved svært høye temperaturer  ca 50 grader i ett døgn eller ved uv stråling.

• 3 år senere...
2 hours ago, Janee said:

Hei,
Er det mulig å spørre (Ttor) hvordan det gikk med dette prosjektet?
Hvordan fungerte dette i praksis med tanke på bruk, lukt etc?

Dette fungerer utmerket. Ingen lukt fra tanken, og systemet fungerer fint. Har opplevd at sensoren til tankmåler henger seg opp etter vinteren. Her er det vel best å ha rutine på å rengjøre den hver høst etter bruk. 

4 hours ago, Janee said:

Høres jo bra/lovende ut. Ca hvilke veggtykkelse endte du opp med på tanken (om du husker)?

Tja. Vil si ca 5-6mm på se store flatene. En god del mer i hjørner og skjøter, da det ligger mye dobbel duk der. Fikk ca 1mm per lag med duk. (Glassfibermatte fra Biltema)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...