ozonspesialisten Startet 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2019 Mange lurer på om ozonbehandling kan fjerne båtlukt. Vi spesialiserer seg i dette og kan svare på dine spørsmål. Litt om ozon fra ozonspesialisten.no Hva er ozon det egentlig ? Ozon er et molekyl som er satt sammen av tre oksygenatomer (O3). Gassen i romtemperature er gjennomsiktig eller ser ut som tåke, og har en skarp lukt. Det er en såkalt sporgass, det vil si at den kun finnes i meget små mengder. Ozon er ustabil og dekomponerer seg etter 30 min. Den beste effektiviteten oppnår i 20 grader. Den gass går inn i overflate noe millimeter og oksidere, derfor lukt kommer ikke tilbake. Jo høy konsentrasjon er i et rom jo ozon går dypere inn i vegger. Fordeler Veldig aktiv, ozon trenger bare 30 min for å gi første resultater Mulighet å produserer gassen hvor som helst Dreper: bakterier, viruser, mikroorganismer, allergener,muggsopp og insekter Eliminerer lukt av organiske og kjemiske forbindelser feks. disel, smørsyre osv. Ødelegger kjemikalier som forårsaker forurensning feks. lakk, maling, byggevare osv. Fjerner lukt , ikke maskerer eller blåser ut som luftrenser Defekter Ustabil gass I ekstremt konsentrasjon kan drepe mennesker, dyr. Veldig lang opphold eller ekstremt konsentrasjon kan ødelegge tekstiler/ gummi/fargestoffer. Det skjer veldig skjelden. Ozon plater er veldig skånsom, over 60% fuktighet av luft, det kan skades Ozongeneratorer På verdensmarked man kan finne forskjellige ozonmaskiner. Vi kan dele på to: - UV lamper – generatorer som produserer ozon gjennom UV lys - Korone utladning – ozon produserer seg gjennom spesielle ozon plater som er innbygd i maskinen. Dette er mest populart og gir bedre effekter. Hvilken generator er farlig ? - Den som har ikke CE-erklæring - Med filter. Mange kinesiske generatorer har filter, dette er fordi generatorere produserer ikke bare ren ozon men nitrogenoksid som kan oppholde seg etter ozonbehandling. - Den som ser ut ikke profesjonell. NB! Den kan forårsaker brann. Ozon plater varmer opp til 60-70 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Eg sjekka ozon for nokre år sidan ifbm lukt i ein båt. Det firmaet ville ikkje gå god for og dermed frårådde bruk i båt. Ozon tærer på gummi, og vi har meget av slanger og pakninger ombord i båtene. Kanskje det er annerledes i dag, men eg ville funnet ein forhandler som håndterer norsk og våre forbrukerregler godt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Ozon kan gjøre underverker. Men først bli kvitt kilden(e) som vel typisk er septik, olje, drivstoff, fukt/mugg i en salig blanding. Og det er ikke alltid like enkelt... da tror jeg det fort kan bli fristende å prøve ozon først ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.