Jump to content

Båtlukt og ozonbehandling

ozonspesialisten

Recommended Posts

Mange lurer på om ozonbehandling kan fjerne båtlukt. Vi spesialiserer seg i dette og kan svare på dine spørsmål. 

Litt om ozon fra ozonspesialisten.no

Hva er ozon det egentlig ?

Ozon er et molekyl som er satt sammen av tre oksygenatomer (O3). Gassen i romtemperature er gjennomsiktig eller ser ut som tåke, og har en skarp lukt. Det er en såkalt sporgass, det vil si at den kun finnes i meget små mengder. Ozon er ustabil og dekomponerer seg etter 30 min. Den beste effektiviteten oppnår i 20 grader. Den gass går inn i overflate noe millimeter og oksidere, derfor lukt kommer ikke tilbake. Jo høy konsentrasjon er i et rom jo ozon går dypere inn i vegger.

Fordeler

Veldig aktiv, ozon trenger bare 30 min for å gi første resultater

Mulighet å produserer gassen hvor som helst

Dreper: bakterier, viruser, mikroorganismer, allergener,muggsopp og insekter

Eliminerer lukt av organiske og kjemiske forbindelser feks. disel, smørsyre osv.

Ødelegger kjemikalier som forårsaker forurensning feks. lakk, maling, byggevare osv.

Fjerner lukt , ikke maskerer eller blåser ut som luftrenser

Defekter

Ustabil gass

I ekstremt konsentrasjon kan drepe mennesker, dyr.

Veldig lang opphold eller ekstremt konsentrasjon kan ødelegge tekstiler/ gummi/fargestoffer. Det skjer veldig skjelden.

Ozon plater er veldig skånsom, over 60% fuktighet av luft, det kan skades

Ozongeneratorer

På verdensmarked man kan finne forskjellige ozonmaskiner. Vi kan dele på to:

-          UV lamper – generatorer som produserer ozon gjennom UV lys

-          Korone utladning – ozon produserer seg gjennom spesielle ozon plater som er innbygd i maskinen. Dette er mest populart og gir bedre effekter.

Hvilken generator er farlig ?

- Den som har ikke CE-erklæring

- Med filter. Mange kinesiske generatorer har filter, dette er fordi generatorere produserer ikke bare ren ozon men nitrogenoksid som kan oppholde seg etter ozonbehandling.

- Den som ser ut ikke profesjonell. NB! Den kan forårsaker brann. Ozon plater varmer opp til 60-70 grader.

Eg sjekka ozon for nokre år sidan ifbm lukt i ein båt.  Det firmaet ville ikkje gå god for og dermed frårådde bruk i båt.  Ozon tærer på gummi, og vi har meget av slanger og pakninger ombord i båtene.   Kanskje det er annerledes i dag, men eg ville funnet ein forhandler som håndterer norsk og våre forbrukerregler godt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...