Hulda Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Vann inn eksosen via eksosventil og ned i sylinderen, hendt mange. Mange ganger. Det er ikke noe ukjent fenomen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ja men da får man ofte mer problemer enn vann i oljen... Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 14.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Da står den bom fast. Da er det vel trygt å konstatere at det er kommet vann inn eksosen. Da er det vel bare å demontere toppen og bestille nye pakninger. Er det noe som bør byttes i en slik operasjon? Fint om noen kan gi en liten beskrivelse av hvordan gå i gang? ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Vanlig prosedyre for hurtigløpende motorer når slikt skjer er: Topper av, ventilsjekk/overhaling. Stempler ut, bytte fjærer hone sylindre. Bytte rådelagre. Så kan man gjøre alt enklere enn dette. Og håpe at det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 14.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Takk for info Huldra! Håper det ikke blir så omfattende. Men det haster nok med å få åpnet opp for å begrense skaden? Så får vi se hvordan det ser ut inni der. Ikke jobben jeg ønsket meg nå før sommeren. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Det blir værre jo lenger skaden blir stående, helt til all fuktighet er brukt opp. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 27.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 En liten oppdatering: Nå er toppen av og stemplene står bom fast. Hvilket lurium er best for å løse opp rusten slik at man kommer videre med demonteringen? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
mawilu Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Hadde du åpnet motoren i sommer kunne det vært en enkel jobb, nå er det full demontering som må til antagelig med stempler og alt. Du burde fulgt rådene du fikk tidligere fra Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 27.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Det er det å ha mulighet til å starte på en slik jobb i en travel hverdag. Jobben hadde nok ikke blitt mindre da motoren allerede hadde stått gjennom vinteren. Mens generatoren var i båten ble begge sylindre fullt med diesel for å begrense rusten. Men ideelt sett er jeg enig med deg ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
dieselfan Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 -Luna- skrev 1 time siden: Hvilket lurium er best for å løse opp rusten slik at man kommer videre med demonteringen? Ville startet med å fylle opp med diesel. Var den min ville jeg trykktestet toppen. Sikkert lurt å ta varmeveksleren et tak når motoren likevel skal ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Uansett fomoder jeg du ser for deg en full demontering. Det første jeg ville gjort, var å plukke av bunnpannen. Løfte ut veiva. Da henger ikke lenger stemplene sammen på en felles aksling. Så kommer rustløsingen og banking med tung hammer med trekloss mellom stempel og hammer. Ser ut il at du har litt skruing først. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Med de meget fornuftige prisene små kubota short motorer er det ofte lønnsomt å bytte hele motoren fremfor overhaling ,dette er vel en 10.5hk se litt på priser før du starter Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 27.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 7 minutes ago, mawilu said: Med de meget fornuftige prisene små kubota short motorer er det ofte lønnsomt å bytte hele motoren fremfor overhaling ,dette er vel en 10.5hk se litt på priser før du starter Jeg har undersøkt litt på byttemotor men prisen var for høy. Et kit med pakninger, stempelringer og eventuelt stempler var ganske rimelig. Så sant ikke sylynderene er ødelagt går jeg for å overhale. Blir et fint vinterprosjekt. Har verksteds manualen og pågangsmot ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 27.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 33 minutes ago, Hulda said: Uansett fomoder jeg du ser for deg en full demontering. Det første jeg ville gjort, var å plukke av bunnpannen. Løfte ut veiva. Da henger ikke lenger stemplene sammen på en felles aksling. Så kommer rustløsingen og banking med tung hammer med trekloss mellom stempel og hammer. Ser ut il at du har litt skruing først. Det blir full demontering ja. Ingen vei utenom nå. Planen var å få ut stempler for å se tilstanden. Så vurdere hva som må byttes/bestilles. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hulda Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Sylinderveggene tåler litt 'fregner' om de hones av noen som kan det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Mens -Luna- skrev for 8 timer siden: Det blir full demontering ja. Ingen vei utenom nå. Planen var å få ut stempler for å se tilstanden. Så vurdere hva som må byttes/bestilles. Vil fremdeles anbefale at du fyller over stemplene med diesel nå, slik at dette får virke lengst mulig før du begynner å banke ut stemplene. Jo lengre dieselen får stå og virke jo mindre skader får du på stemler og sylindervegger... fordi rusta blir "myk" om den blir gjennomtrukket av diesel. Hjelper med en varmeovn eller varmelampe innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Dieselfan, motoren står nå i boden for demontering. Toppen er demontert og pillet fra hverandre. Alle delene ligger demontert i dieselbad. Det er også diesel i sylynderene så rustprosessen er stoppet. Ut i fra det jeg kan se er det kun kommet rust i selve sylindre og på ventiler. Det gjenstår å se hvordan det ser ut når bundpannen kommer av. Gir en lyd når jeg har fått skrudd litt ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
dieselfan Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Synd at sjøvannet kom inn men nå har du "tatt over kontrollen" og jeg blir i godt humør av å lese om tiltakene du har gjort ? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 3 hours ago, dieselfan said: Synd at sjøvannet kom inn men nå har du "tatt over kontrollen" og jeg blir i godt humør av å lese om tiltakene du har gjort ? Ja dumt at sjøvannet kom inn eksosen. Jeg har målt at eksos utløpet er 8cm over vannlinjen og anbefalt er 23cm. Her burde det vært montert en anti hevert ventil når agregatet var installert. Hvorfor det ikke har skjedd de 700 timene det har gått i båten kan jeg ikke svare på. Har temperatur noen innvirkning her? Mener å huske det var kaldt sist det ble kjørt. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 3.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Da er nesten alt demontert. Funnet litt majones underveis, men ser ikke ut til at noe er rustet inni motoren annet enn stempler og topp. Da er det å få løs stempler. De står fast i en uheldig posisjon som gjør det vanskelig å få løs boltene. Hvor er det best å slå uten å gjøre skade for å prøve å løsne? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
dieselfan Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 (redigert) Har du forsøkt å få på både leddnøkkel og 3/8"pipe med ledd, uten å komme til ? (Kunne ha vedda en pepperkake på at det er plass... sett fra sofaen... ) Redigert 3.Desember.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Den der hadde også jeg fiksa fra sofaen. Sjekk Biltema 11-331 eller startmotornøklene. Dette fikser du :-) Sitér dette innlegget Link to post
A.M.S. Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 (redigert) Hei Luna. Har du prøvd å fylle sylindrene med blanding av aceton og ATF olje 50:50? Muligens at da vil stemplene løsne. Redigert 3.Desember.2019 av A.M.S. . (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 3.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Kommer til med 8mm fastnøkkel på de nederste, men ikke pipe. De satt så godt at jeg ikke fikk de løs. Mulig jeg knekker nøkkelen. Prøver litt mer i morgen. Eventuelt ut å handle litt verktøy ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
index Svart 4.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2019 Slik denne står hjelper det neppe stort å løse lagrene uansett. Jeg ville ha prøvd med en vedkubbe i sylinderen, og slått vekselvis på stemplene. Om du er heldig skal det ikke så mye til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.