Jump to content

Kubota aggregat med vann i oljen

-Luna-

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Da står den bom fast. Da er det vel trygt å konstatere at det er kommet vann inn eksosen. Da er det vel bare å demontere toppen og bestille nye pakninger.

Er det noe som bør byttes i en slik operasjon? Fint om noen kan gi en liten beskrivelse av hvordan gå i gang? ?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Takk for info Huldra!

Håper det ikke blir så omfattende. Men det haster nok med å få åpnet opp for å begrense skaden? Så får vi se hvordan det ser ut inni der. Ikke jobben jeg ønsket meg nå før sommeren. 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 5 måneder senere...

Det er det å ha mulighet til å starte på en slik jobb i en travel hverdag. Jobben hadde nok ikke blitt mindre da motoren allerede hadde stått gjennom vinteren. Mens generatoren var i båten ble begge sylindre fullt med diesel for å begrense rusten. Men ideelt sett er jeg enig med deg ? 

7 minutes ago, mawilu said:

Med de meget fornuftige prisene små kubota short motorer er det ofte lønnsomt å bytte hele motoren fremfor overhaling ,dette er vel en 10.5hk se litt på priser før du starter

Jeg har undersøkt litt på byttemotor men prisen var for høy. Et kit med pakninger, stempelringer og eventuelt stempler var ganske rimelig. Så sant ikke sylynderene er ødelagt går jeg for å overhale. Blir et fint vinterprosjekt. Har verksteds manualen og pågangsmot ?

33 minutes ago, Hulda said:

Uansett fomoder jeg du ser for deg en full demontering. Det første jeg ville gjort, var å plukke av bunnpannen. Løfte ut veiva. Da henger ikke lenger stemplene sammen på en felles aksling. Så kommer rustløsingen og banking med tung hammer med trekloss mellom stempel og hammer. Ser ut il at du har litt skruing først.

Det blir full demontering ja. Ingen vei utenom nå. Planen var å få ut stempler for å se tilstanden. Så vurdere hva som må byttes/bestilles. 

Mens 

-Luna- skrev for 8 timer siden:

Det blir full demontering ja. Ingen vei utenom nå. Planen var å få ut stempler for å se tilstanden. Så vurdere hva som må byttes/bestilles. 

Vil fremdeles anbefale at du fyller over stemplene med diesel nå, slik at dette får virke lengst mulig før du begynner å banke ut stemplene.

Jo lengre dieselen får stå og virke jo mindre skader får du på stemler og sylindervegger... fordi rusta blir "myk" om den blir gjennomtrukket av diesel. Hjelper med en varmeovn eller varmelampe innimellom.

Dieselfan, motoren står nå i boden for demontering. Toppen er demontert og pillet fra hverandre. Alle delene ligger demontert i dieselbad. Det er også diesel i sylynderene så rustprosessen er stoppet. Ut i fra det jeg kan se er det kun kommet rust i selve sylindre og på ventiler. Det gjenstår å se hvordan det ser ut når bundpannen kommer av. Gir en lyd når jeg har fått skrudd litt ?

3 hours ago, dieselfan said:

Synd at sjøvannet kom inn men nå har du "tatt over kontrollen" og jeg blir i godt humør av å lese om tiltakene du har gjort ?

Ja dumt at sjøvannet kom inn eksosen. Jeg har målt at eksos utløpet er 8cm over vannlinjen og anbefalt er 23cm. Her burde det vært montert en anti hevert ventil når agregatet var installert. Hvorfor det ikke har skjedd de 700 timene det har gått i båten kan jeg ikke svare på. Har temperatur noen innvirkning her? Mener å huske det var kaldt sist det ble kjørt.

Da er nesten alt demontert. Funnet litt majones underveis, men ser ikke ut til at noe er rustet inni motoren annet enn stempler og topp. Da er det å få løs stempler. De står fast i en uheldig posisjon som gjør det vanskelig å få løs boltene. Hvor er det best å slå uten å gjøre skade for å prøve å løsne? 

20191203_170348.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...