Jump to content

Kubota aggregat med vann i oljen


-Luna-

Recommended Posts

 Har et Kubota aggregat som krangler litt. Oppdaget grå olje og har derfor en kjølevannslekkasje å finne ut av. Jeg hadde litt grå olje sist sesong også, men trodde da dette kom fra vannpumpen da sladrehullet på denne lakk sjøvann. Nå er vannpumen reparert men fikk nå likevel vann i oljen. Aggregatet har gått mange timer uten vann i oljen så dette er nok en periodisk lekkasje?

 

Etter vann var oppdaget har jeg byttet olje og filter to ganger. Starter lett og ryker ikke av eksos. Ikke tegn til vann i oljen enda.

 

Dette er en marinisert Kubota Z482-E med varmeveksler og våt eksos. 

 

Kjølevesken ser klar og fin ut.

 

Usikker på veien videre, men må konstatere om det er saltvann eller kjøleveske lekkasje. Smakte litt på oljen, og den virket ikke salt.

 

Noen sikker måte å teste oljen på? Noen tips til veien videre?

 

Ellers kan jeg nevne at det virket som små mengder vann i oljen til tross for at den var ganske kremete og grå. Olje mengden sugd ut av motor var iht normal oljenivået i motor.

 

20190205_144512.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

For å si det slik, du ser lett på oljen at den inneholder vann veldig lenge før det smaker saltvann av den. Det er ikke mange dråpene med vann som skal til før du ser at det er vann i oljen. 

Først må du verifisere om det er saltvann eller ferskvann som kommer i oljen. Det finner du ut veldig lett ved at det minker med ferskvann i ekspansjonstanken. Om det er saltvann, så er det to muligheter. Det ene er pumpen, som du har fikset, så den kan du utelukke. Det andre er oljekjøler, har motoren oljekjøler? Har du utelukket kondens? Er veivhusventilasjon i orden? 

Link to post
Share on other sites

Dette er en liten enkel diesel motor. Jeg er ikke sikker på kjølesystemet, men saltvannet går inn i varmeveksler og direkte ut eksosen. Kan ikke se at saltvannet har noen måter å entre motoren på. Når det gjelder kjølevæsken virker nivået som sist. Vanskelig å si. Oljen var grå og kremet. Vanskelig å se for meg at dette kun er kondens. Se om jeg får tatt et bilde av oljen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Dette er en liten Kubota Z482-E med 12hk. Aggregat er NextGen UCM2-5.5 (5,5kw). 

 

Vann inn eksos ville vel ikke ha kommet i oljen? Installasonen er ikke ny og har stått i båten over 10 år.

 

Når det gjelder vannpumpen er denne byttet pakninger og impreller på. Sladrehullet lekker ikke noe kjølevann.

 

Min første tanke er vel toppakning, men ønsker å være litt mer sikker i min sak først. Da var tanken min at lekkasjen kan oppstå under høy belastning? Er ingen motor ekspert.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Vann i eksos vil gå i oljen, uten tvil. Tror ikke det er årsaken i og med at systemet har fungert i årevis. Hvis du ikke mister kjølevann, så er toppen ok. Da gjennstår kun om du har motoroljekjøler som går på sjøvann, eller sjøvannspumpen. Hvis sjøvannspumpen er gir-drevet, ser ingen remdrift, så har pumpen to lekkasjemuligheter. Den ene til atmosfære, som du ser som drypp, den andre som vann i motoroljen. Det er ikke så mange muligheter å velge mellom. Anbefaler ikke å smake saltgehalten i motoroljen.

Link to post
Share on other sites

Måtte bare smake litt ?

 

Det eneste jeg har kvernet litt på er om vannet kom etter siste kjøring for ca 3 uker siden. Og husker ikke om jeg peilet oljen før jeg kjørte det i gang. Det var kaldt, men ikke veldig kaldt. Om det kan ha vært litt slush i vannseparatoren.

 

Jeg starter den opp og lar den gå noen timer. Stopper for å sjekke oljen av og til. Om ikke vannet kommer tilbake kan det være eksosrelatert.

 

Vannpumpen går på uttaket på siden. Der byttet jeg begge zimmerringene. Vil anta at vannet hadde piplet ut sladrehullet om det kom herfra.

 

Fra manualen:

Fullstendig ferskvannskjølt med varmeveksler innebygget i expansjonstank. 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er prøven analysert. Det er saltvann i prøven, kjøleveske var ikke påvist.

 

Da er det to muligheter slik jeg ser det. Den eksterne vannpumen til tross for at jeg ikke kan se drypp fra sladrehullet eller eksosen. Vurderer å montere en antihevert ventil for å være sikker. Skal se om jeg får målt hvor høyt sjølinjen står på generatoren. Manualen sier minimum 10"

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Underlige greier, spesielt når aggregatet har gått årevis uten problemer, så må jo noe ha endret seg. Om sjøvannspumpen er korrekt montert og tett, skal det ikke være noen mulighet for vann den veien. Nå kjenner ikke jeg denne motoren. På andre motorer kan det der sjøvann går inn på eksosen kunne ruste i stykker. Om konfigurasjonen er 'riktig', vil det kunne lekke sjøvann inn den veien via eksosventilene. Det rare er imidlertid at vann på stempeltoppene burde gi øket kompresjon og hindre starteren i å kunne dreie motoren rundt. Så fremt ikke lekkasjen inn gjennom eksosen er svært liten. Til vanlig, når eksosen suger inn sjøvann via eksosslangen, 'plasker' det ofte inn vann i rikelig monn. Så veien via defekt i vann inn på eksosen er også et mulig scenario.

Link to post
Share on other sites

Har ikke antihevert ventil koblet til. Se vedlagt bilde. Der ser man sjøvann inn i varmeveksler og ut i blander med eksos. Eksos går først gjennom en lydpotte og inn i en vann/eksos separator. Eksos og vann går deretter ut i hvert sitt utløp. Eksos over vannlinjen og vann ut under vannlinjen.

 

Mulig eksos bendet er synderen da om noe er rustet i stykker innvendig.

20190214_134002.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
On 2/23/2019 at 10:11 AM, Komodo said:

Interessant! Kan du fortelle hvor du sendte oljeprøven, og hva det kostet? 

Norsk oljelab. Vanlig oljetest ca 600 kr. Ekstra test for å teste for kjøleveske var dyrt.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Har kjørt agregatet i en time med belastning. Alt ser bra ut. Motor startet med en gang uten fusk. Ingen eksos eller olje/diesel i kjølevannet. Blir ikke klok på det her!

 

Hvor lang tid tar det for olje å bli misfarget om det kommer vann i den? Er blank og antatt fin.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Sikker på at zimmeringene på pumpa holder tett? Enig med Hulda. Hadde det komt inn i eksosen hadde sikkert ventiler o.l vært rustet med manglende kompresjon. Setter en finger på lekkasje fra zimmeringer i sjøvannspumpe. Evt. At det lekkte her før du skiftet zimmeringer og det bare har vært rester av sjøvann i bunnpanna ? 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Sleipner93 said:

Sikker på at zimmeringene på pumpa holder tett? Enig med Hulda. Hadde det komt inn i eksosen hadde sikkert ventiler o.l vært rustet med manglende kompresjon. Setter en finger på lekkasje fra zimmeringer i sjøvannspumpe. Evt. At det lekkte her før du skiftet zimmeringer og det bare har vært rester av sjøvann i bunnpanna ? 

Ikke 100% sikker men kommer ikke en dråpe ut av sladrehullene. Byttet zimmerringer og tetninger i pumpen sist år. I manualen står det beskrevet at vannet kan gå inn eksos ventilen, men da med katastrofale følger. Renner vel inn i sylinderen da?

 

Kan være rester ja. Kommer til å la det gå flere timer for å vurdere situasjonen. Peile ofte!

 

 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...