Jump to content

Kubota aggregat med vann i oljen

-Luna-

Recommended Posts

3 hours ago, index said:

Slik denne står hjelper det neppe stort å løse lagrene uansett. Jeg ville ha prøvd med en vedkubbe i sylinderen, og slått vekselvis på stemplene. Om du er heldig skal det ikke så mye til. 

Det merket jeg også. Det var akkurat slik jeg fikk dem løs. Trekloss oppå stemplene.

Ble mye banking, men de kom til slutt. Er nå litt i tenkeboksen om jeg skal bytte sylindre, stempler og ventiler, eller bare stempel ringer. Fullt kit koster ca 3500kr ink alt (også ventiler og seter). Krevers sikkert litt spesial verktøy for å bytte.

20191204_132730.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Ville tatt en lett honing, deretter målt ny dimensjon med 3-beins micrometer om du har tilgang til det, så holdt målet opp mot maksimalmål for denne motoren.

Dersom du ikke kjenner slitekanter vil du trolig være innenfor.

Kjenner ikke slitegrensen spesifikt for denne motoren men det kan være forunderlig mye å gå på....

Ser mye bedre ut på bildene enn en kunne frykte  :thumbsup:

• 1 måned senere...

Oppdatering:

Fikk pakninger og stempelringer i posten for 14 dager siden. Er i full gang med sammenstilling. Oppsto en den spørsmål under veis som ikke gikk klart frem av manualen, men google løste det fint ? Har honet og montert sammen, pusset og stillt ventiler, demontert kjøler og kontrollert glødere. Mangler noen kopperpakninger til glødere, men klarer nok å oppdrive noen nye. Bytter diesel slanger og motorlabber i same slengen. Labbene hadde sluppet i vulken. Blir oppstart i garasjen for a se at alt er ok. Ser også at manualen sier at motor skal gå i 30min før toppen trekkes til på nytt. Dette blir helt klart enklere å gjøre før den monteres i båten.

Jeg gjør også noen endringer på monteringen. Installerer anti hevert ventil grunnet lavere montering enn anbefalt uten at dette er montert. Fjerner det dedikerte batteriet til generatoren. Har opplevd at den ikke har kinnet godt nok til tider. Den blir nå koblet sammen med motor start batteri. Ser i manualen at kinning over 1-2min er uheldig. Man kan da fylle opp eksos potten og drukne motoren.

Noen bilder 

20200109_113233.jpg

20200116_122257.jpg

20200116_124527.jpg

20200116_152238.jpg

20200116_182620.jpg

20200120_111047.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Ja, den hadde godt av litt omsorg både her og der, ser jeg av bildene. Kjøre over båtens startbatteri går naturligvis helt fint. Du vil nok oppleve at start heller tar et par sekunder enn et par minutter. Den gamle italieneren på aggregatet til Hulda starter etter ett sekunds vipp på startbryteren. Dette blir nok bra! Jeg hadde gjort det samme med aggregatmotoren min, om det hadde vært deler tilgjengelig. Fabrikken ble kjøpt opp av en konkurrent, i den hensikt å rydde en konkurrent av veien. Delelageret ble kjørt til destruksjon.

Kjedelig at deler ikke lar seg oppdrive! Jobben med å demontere og montere var lærerik og grei, men mye mer omfattende enn jeg hadde tenkt. Det går mye tid, men det er greit arbeid. Oppdaget også varmgang i sukkerbiten fra viklingene på generatoren. Her var det ikke benyttet niter. 

20200120_141641.jpg

Nå ligger huset i vann for å løse salt som har kommet inn i eksosen. Kommer nok til å pusse flaten bedre ja. Har en ny metall pakning, men usikker på om jeg skal benytte pakningstoff i tilegg?

Innmaten ligger i syrebad.

-Luna- skrev 43 minutter siden:

usikker på om jeg skal benytte pakningstoff i tilegg?

Kan ikke bevise at det blir bedre men: har heller ikke sett bevis på at det forringer noe...

Det fyller små skader/ujevnheter i overflaten, reduserer korrosjon, reduserer sjansen for vanninntrengning+++

Var den min ville jeg ripet opp den nye blanke fine pakningen med sirkulære bevegelser på et K120 papir :crazy:

Så lagt på et tynt lag med svart Permatex

(selv om mange sikkert vil si det er loco)

• 2 uker senere...

Fikk renset kjøler og pusset paknings flater. Kjøler er ganske korrodert, men bare i eksos utløpet. Har lest den andre tråden angåene miksing av metaller og dette er nok også et eksempel på det. Kjøler i aluminium og eksos bend i rustfritt.

Satser på den lever noen år til. 

20200124_120741.jpg

Prøvekjørte aggregatet i dag og det startet med en gang. Med elektrisk matepumpe var lufting av dieselsystemet en lek. Gikk i 30min med lett belastning. Prøvde å belaste med en 2000W ovn. Spenning var stabil og fin på 220/230V.

Oppdaget en liten diesel lekkasje i den ene dysen. Ser ut som lekkasjen er i senter av dysen. Prøver å ettertrekke.

Oppdaget at dynamoen ikke lader. Mistenker at den var defekt fra før. Da blir det en liten ekstra jobb. Satser på den lar seg reparere ?

20200201_144819.jpg

Har sett litt i manualen. Det viser seg at det ikke er montert en laderegulator i settet. Dynamo gir kun ut AC spenning og siden regulator mangler blir det ingen lading. Jeg kommer til å finne en regulator som passer og ettermontere. Det ser ikke ut som det noen gang har vært installert heller.

• 1 år senere...

Nå har aggregatet gått mange timer og starter lett. Opplever desverre at det " kneler" litt innimellom. Da reduseres turtallet og spenningen til 160VAC. Så kommer det opp igjen til 240VAC. Dette er kun ved belastning. Om jeg fjærner lasten kommer turtallet opp igjen.

Har prøvd:

-Diesel tett fra kanne. Utenom diesel filter.

-Fjærne luft filter.

- Luftet systemet.

Oljen er fin. Eksosen er fin. Uten at jeg kjenner til sysyemet veldig bra mistenker jeg governor regulator. Frister ikke å åpne den opp igjen. Noen måte å teste dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...