-Luna- Svart 4.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2019 3 hours ago, index said: Slik denne står hjelper det neppe stort å løse lagrene uansett. Jeg ville ha prøvd med en vedkubbe i sylinderen, og slått vekselvis på stemplene. Om du er heldig skal det ikke så mye til. Det merket jeg også. Det var akkurat slik jeg fikk dem løs. Trekloss oppå stemplene. Ble mye banking, men de kom til slutt. Er nå litt i tenkeboksen om jeg skal bytte sylindre, stempler og ventiler, eller bare stempel ringer. Fullt kit koster ca 3500kr ink alt (også ventiler og seter). Krevers sikkert litt spesial verktøy for å bytte. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2019 Skrevet tidligere: Hon sylindere og bytt ringer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2019 Ville tatt en lett honing, deretter målt ny dimensjon med 3-beins micrometer om du har tilgang til det, så holdt målet opp mot maksimalmål for denne motoren. Dersom du ikke kjenner slitekanter vil du trolig være innenfor. Kjenner ikke slitegrensen spesifikt for denne motoren men det kan være forunderlig mye å gå på.... Ser mye bedre ut på bildene enn en kunne frykte Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2019 Hulda skrev for 9 timer siden: Hon sylindere og bytt ringer. Enig med Hulda! Så slett ikke ille ut dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-Luna- Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 Oppdatering: Fikk pakninger og stempelringer i posten for 14 dager siden. Er i full gang med sammenstilling. Oppsto en den spørsmål under veis som ikke gikk klart frem av manualen, men google løste det fint ? Har honet og montert sammen, pusset og stillt ventiler, demontert kjøler og kontrollert glødere. Mangler noen kopperpakninger til glødere, men klarer nok å oppdrive noen nye. Bytter diesel slanger og motorlabber i same slengen. Labbene hadde sluppet i vulken. Blir oppstart i garasjen for a se at alt er ok. Ser også at manualen sier at motor skal gå i 30min før toppen trekkes til på nytt. Dette blir helt klart enklere å gjøre før den monteres i båten. Jeg gjør også noen endringer på monteringen. Installerer anti hevert ventil grunnet lavere montering enn anbefalt uten at dette er montert. Fjerner det dedikerte batteriet til generatoren. Har opplevd at den ikke har kinnet godt nok til tider. Den blir nå koblet sammen med motor start batteri. Ser i manualen at kinning over 1-2min er uheldig. Man kan da fylle opp eksos potten og drukne motoren. Noen bilder Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 Ja, den hadde godt av litt omsorg både her og der, ser jeg av bildene. Kjøre over båtens startbatteri går naturligvis helt fint. Du vil nok oppleve at start heller tar et par sekunder enn et par minutter. Den gamle italieneren på aggregatet til Hulda starter etter ett sekunds vipp på startbryteren. Dette blir nok bra! Jeg hadde gjort det samme med aggregatmotoren min, om det hadde vært deler tilgjengelig. Fabrikken ble kjøpt opp av en konkurrent, i den hensikt å rydde en konkurrent av veien. Delelageret ble kjørt til destruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 Kjedelig at deler ikke lar seg oppdrive! Jobben med å demontere og montere var lærerik og grei, men mye mer omfattende enn jeg hadde tenkt. Det går mye tid, men det er greit arbeid. Oppdaget også varmgang i sukkerbiten fra viklingene på generatoren. Her var det ikke benyttet niter. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
dieselfan Svart 20.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 Flott å se at du har kommet så langt Nå ser du målsnora og det regner jeg med føles godt... Burde du slipe litt mere på denne pakningsflata? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 Nå ligger huset i vann for å løse salt som har kommet inn i eksosen. Kommer nok til å pusse flaten bedre ja. Har en ny metall pakning, men usikker på om jeg skal benytte pakningstoff i tilegg? Innmaten ligger i syrebad. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
dieselfan Svart 20.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 -Luna- skrev 43 minutter siden: usikker på om jeg skal benytte pakningstoff i tilegg? Kan ikke bevise at det blir bedre men: har heller ikke sett bevis på at det forringer noe... Det fyller små skader/ujevnheter i overflaten, reduserer korrosjon, reduserer sjansen for vanninntrengning+++ Var den min ville jeg ripet opp den nye blanke fine pakningen med sirkulære bevegelser på et K120 papir Så lagt på et tynt lag med svart Permatex (selv om mange sikkert vil si det er loco) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 Planslip med slipepapir tapet på en glassplate, eller noe slikt. Ingen grunn til å bruke noe annet enn hva som er spec. fra produsent. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 1.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2020 Fikk renset kjøler og pusset paknings flater. Kjøler er ganske korrodert, men bare i eksos utløpet. Har lest den andre tråden angåene miksing av metaller og dette er nok også et eksempel på det. Kjøler i aluminium og eksos bend i rustfritt. Satser på den lever noen år til. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 1.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2020 Prøvekjørte aggregatet i dag og det startet med en gang. Med elektrisk matepumpe var lufting av dieselsystemet en lek. Gikk i 30min med lett belastning. Prøvde å belaste med en 2000W ovn. Spenning var stabil og fin på 220/230V. Oppdaget en liten diesel lekkasje i den ene dysen. Ser ut som lekkasjen er i senter av dysen. Prøver å ettertrekke. Oppdaget at dynamoen ikke lader. Mistenker at den var defekt fra før. Da blir det en liten ekstra jobb. Satser på den lar seg reparere ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sleipner93 Svart 1.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2020 Dynamoen på min motor fra ett Onan aggregat er såkalt selvmagnitiserende. Jeg trodde også den ikke ladet, den gir ikke i nærheten av samme ladespenning som en vanlig generator men litt ettee litt stiger spenningen, verdt å sjekke opp ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 1.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2020 Har sett litt i manualen. Det viser seg at det ikke er montert en laderegulator i settet. Dynamo gir kun ut AC spenning og siden regulator mangler blir det ingen lading. Jeg kommer til å finne en regulator som passer og ettermontere. Det ser ikke ut som det noen gang har vært installert heller. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
dieselfan Svart 2.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2020 Der ser... nå blir den bedre enn ny Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Nå har aggregatet gått mange timer og starter lett. Opplever desverre at det " kneler" litt innimellom. Da reduseres turtallet og spenningen til 160VAC. Så kommer det opp igjen til 240VAC. Dette er kun ved belastning. Om jeg fjærner lasten kommer turtallet opp igjen. Har prøvd: -Diesel tett fra kanne. Utenom diesel filter. -Fjærne luft filter. - Luftet systemet. Oljen er fin. Eksosen er fin. Uten at jeg kjenner til sysyemet veldig bra mistenker jeg governor regulator. Frister ikke å åpne den opp igjen. Noen måte å teste dette? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.