Tom R Startet 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2019 (redigert) I fjor døde faren min, og jeg bestemte meg for å restaurere hans selvbygde Sjømann 22 fra 1978 tilbake til gammel storhet. Tenkte det var av interesse for noen å se bilder fra et slikt oppussingsprosjekt. Prosjektet er ikke ferdig, har alt utvendig samt gulvlegging igjen, men båten og motorvedlikehold begynner å ta form. Bildene under er i rimelig kronologisk rekkefølge. 1) Opprinnelig form: 2) Bytte av råtne gulvbord og gulv spalter i kabin: 3) Bytte av dieselfilter: 4) Motor og motor-rom før og etter maling (anti-rust bengalakk brukt på motor): 5) Bytte av svulstige vekt-elementer og fukt under gulv i akterkabin: 6) Generelle bilder av interiøret før pussing/maling: 7) Skapbygging på innendørs toalett (utnytte skrå-del som ikke brukes bak toalett): 8) Bilder etter sparkling (utjevne ujevnheter før maling for glattere finish): 9) Bilder etter pussing av sparkel og maling inklusiv sort kontrollpanel: 10) Fullføre innvendig, nye puter etc, samt gå løs på utvendig blir til sommeren...; Redigert 6.Februar.2019 av Tom R (see edit history) Link to post
Korsfjord Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Alltid kjekt å se når noen tar vare på gamle båter. Sjømann 22 er en av selvbyggerklassikerne, fra den tiden mange gikk løs på slike prosjekter for å få seg en ny, men rimelig båt. Reglene var enklere da, og båtbyggerne var mange. Stå på! Link to post
EiSvIn Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Ditto! Flott å se at noen tar vare på slike båter også. Link to post
Taskeladden Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Flott båt, og nydelig arbeid! Minner meg om bestefars "gompen" ,som han hadde før i tiden. Gleder meg til å følge denne utover våren? A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Gunnar Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Bygde han båten på Vøyenenga i Bærum? Vi (bror, far og jeg) støpte en Sjømann 22 hos "Selvbyggerservice" våren 1978, innredet den det neste året og sjøsatte til ferien 79. Den hadde en egenmarinisert Taunus 12M bensinmotor som for sikkerhets skyld ble bygd om til å kunne gå på parafin når den var varm. Fattern satt inn et ZF-gir som han feilberegnet litt, han glemte at omdreiningsretningen ble snudd. Så den første sesongen kjørte vi med feil propell og giret i bakk! ;-) Link to post
LM 605 Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Alltid morsomt å følge slike opp-pussings-prosjekter, særlig av eldre plast-snekker. Vi som har levd en stund, har jo alltid et spesiellt forhold til denne båttypen, Hadde flere kompiser på sytti-tallet som kjøpte tomme skrog, noen med, eller uten ferdigmontert motor, og innredet hele båten selv. Sjømann 22 var jo veldig populær her på Sørlandet, på lik linje med de tradisjonelle andre selvbygger båter som Sollux, Master, Hanto, Joda/Marex, Skilsø, Scand....osv.... Link to post
Tom R Svart 7.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Gunnar, skroget ble støpt i 1976 i Hof i Vestfold. Det finnes et tvillingskrog støpt samtidig av min Onkel. Formen var leid i Sandefjord. Båten ble ferdigstilt og sjøsatt i 1978. Gikk mange år i Sande i Vestfold og senere i Horten. Ikke så mange som har kombinasjonen med runde kabin vinduer og metallrammer på de øverste vinduene, som denne (ofte enten runde både over og under, eller metallrammer begge steder). Var vel en kort periode dette ble brukt. Det er den opprinnelige Volvo Penta motor, kun ombygd til ferskvannskjøling ca. 1990. Det er nok ikke kobling mot Vøyenenga, men bygd omtrent samme tid som deres Sjømann. Har mange fine minner med denne båten. Link to post
Knude Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 At gamle damer kommer til heder og verdighet liker vi godt. Du får en koselig og trygg båt uten driftsutgifter å snakke om. Blir lyst og fint ombord nå.... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mOMOe86 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Oi gøy og se. Fikk nylig en Sjømann 22 av en nabo (rep. objekt), med runde vinduer nede, og alu vindskjem. Men ingen av de jeg har sett på finn sålangt har hatt denne kombinasjonen. Men da vet jeg hvertfall det nå at dette da må være en 78 modell altså. Kult og se du shiner opp den gamle båten etter faren din da. Gleder meg til å se fortsettelsen, og ikke minst begynne å pusle på min egen. Link to post
mOMOe86 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Lager en egen tråd om min også. Kommer nok til å gå tregt, da dette prosjektet er nokså nedprioritert. Men vi får se om det kan bli båttur til våren igjen, om ikke alt ser for håpløst ut. Link to post
mOMOe86 Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 har du noen malnr/artikkelnr i kallesja di du kunne delt med meg. har ingen kallesje til min serru, og de nummrene jeg har er ikke i noen register som jeg kan finne. kanskje du har noen andre nummer enn det jeg har?? Link to post
Tom R Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 mOMOe86: Artig at du syntes det var en fin tråd med bilder her, håper det kan være til inspirasjon for din oppussing. Jeg skal legge ut noen nye snart da nytt gulv innvendig er nesten komplettert. Nye puter og gardiner er også ferdig. Sjøsetting blir tidligst neste år (kanskje ikke før 2021 for min del). Jeg har ikke kallesje nr tilgjengelig (båten står foreløpig hos min mor), men skal notere det og svare deg når jeg har vært der neste gang (til helga). Link to post
mOMOe86 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Så bra.. Kjør på med bilder :) Angåede kalesje, så har jeg funnet utav det. Hansen Protection forsto MAL nr jeg hadde, tallene måtte bare vri og vrenges på så ble det riktig :P Link to post
Tom R Svart 8.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 Tenkte det var på tide med en liten oppdatering av oppussings prosjektet. Vet ikke hvor mange som er interessert, men legger ut litt bilder iallfall; Fant råte i fører-pedestalen som måtte fikses (fra April 2019); Dernest den store jobben med å legge nytt gulv (skipsgulv vinyl), men først; blanklakker alu-T'er + klarlakk for beskyttelse; Så litt bilder av gulvlegging inklusiv ferdig resultat; Da er båten ferdig innvendig (puter med nytt [grått] trekke i kabin og bak er ikke lagt inn på bildene over, samt gardiner (grå) som også er klare. Men nå er det utvendig jobb som gjenstår (vaske, silikonere gummi rundt vinduene, lakkere overbygg nytt strøk hvit, fikse hakk i gel-coat). Startet vask (pre-lakkering) i dag, og moro når forskjell vasket/ikke vasket er såpass :-): Link to post
Tom R Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 (redigert) 2020-02-16; Tok ut nivåmåler med flottør og sugde ut 0,5 ltr diesel fra bunn av 42 år gammel tank for å sjekke etter bunnfall/partikler og dieseldyr (noe som jeg herved avkreftet); Her er nivåmåleren ut (den ble renset med tannbørste og diesel før den ble satt tilbake) Redigert 17.Februar.2020 av Tom R (see edit history) Link to post
index Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Dette ser bra ut ja! Klar til sjøsetting snart da? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Kjempefint arbeide. Fargen på diesel i min båt er grønn?? Link to post
Torsen67 Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Ser du har malt det meste av treverk. Fikk du tørket dette skikkelig før du malte opp? Link to post
xr4ti Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Fin tråd med mange flotte bilder. Sjømann er et herlig barndomsminne fra den gang det var fint vær hele sommeren Link to post
Tom R Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 Torsen 67, litt usikker om jeg forstod spørsmålet ditt fullt ut, men treverket var tidligere lakkert, og det var ikke fuktig treverk jeg malte over. Pusset ned lakken og malte med Bengalakk over der. Det ser ut til å ha gått bra :-). Link to post
Nero II Svart 26.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2020 Dette var kjekt å se. Jeg vokste opp med/i en slik, og vi dro på ukeslange turer. Din blir finere nå enn det vår var - du gjør en kjempejobb. Link to post
Tom R Svart 28.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 index skrev On 17.02.2020 at 9.13: Dette ser bra ut ja! Klar til sjøsetting snart da? Jeg hadde plan om å sjøsette i 2020. Sjøsetting i Horten og kjøre båten til Halden (Iddefjorden). Men jeg har endel igjen på prosjektet så akkurat når tror jeg det blir 2021. Men da er den garantert klar :-) Link to post
Tom R Svart 10.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Rens av sjøvanns-linjene stod på agendaen. Ønsket å inspisere varmeveksleren og sjøvannsinnløpet mot eksosrøret ifht groing. Dette har stått uten vedlikehold i iallfall 25 år. Først sjøvannsinnløpet som så bra ut. Grei åpning og lite rust selv i gjengene; Dernest rens av varmeveksleren. Var litt jobb å få den ut med irrede muttere og kronglete plassering. Varmeveksleren sees på venstre side nede; Etter å ha fått den ut så fant jeg en del småpartikler inni veksleren som tyder på en del korrosjon i motor/manifold/gir systemet. Men det var forventet etter over 25 år siden ombygging til ferskvannskjøling (motoren er 42 år). Ved rens (vann) så var vannet på ferskvannsiden mest møkkete (brunt) mens sjøvannssiden så blank ut. Mot forventing. Men ingen av rørene i veksleren var gjengrodd og den så uforskammet bra ut! (til alle dere som har dårlig samvittighet for å ikke ha renset denne på lang tid). Sjøvanns-siden: Ferskvanninløpet; Link to post
Tom R Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) Ved oppstart av motoren og igangkjøring så oppdager jeg altså at det drypper fra eksosbendet. Etter litt mer testing får jeg bekreftet at det er der det kommer fra. Etter å ha fått avmontert eksosbendet ser jeg hvorfor på undersiden; Er nå i gang med å pusse ned rusten. Viser seg at det primært er problem rundt sprekk-dannelsene. Har notert meg at temperaturen ikke skal over 120 grader i slike bend, iallfall ikke over 130 grader, derfor tror jeg at jeg skal prøve å reparere denne med stålplast fra Clas Ohlson (skal tåle 160 grader) fremfor å kjøpe ny del som koster ca. 5000 kr med plata bendet skrus inn i. To be continued. Båten er nå ferdig malt utvendig; Bengalakk eggehvit som nytt toppstrøk; Har for øvrig også bygd om kjølemedium kretsen (med frostvæske Glykol) til å inkludere utvekslinggiret bakerst (som tidligere sjøvannet gikk via), slik at sjøvannet nå kun går inn i Sjøvannspumpe, inn i varmeveksler, og ut eksosbendet. All annen kjøling går på intern kjølemediumkrets. Redigert 4.Mai.2020 av Tom R (see edit history) Link to post
Tom R Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 (redigert) Og her er eksosbendet etter behandling for å fjerne mest mulig rust og løse partikler og sitte igjen med så mye solid støpejern igjen før jeg legger metallsparkel slik at det blir vannbestandig og klebrer godt. Eksosbendet er behandlet med; 1) sandpapir og filer, 2) dremel med diverse slipestykker, 3) drill for å bore bort løs rust, 4) Eddik bad med påfølgende mekanisk fjerning av rust, og 5) Høytrykksspyler. De delene som er igjen ser slett ikke så verst ut: Redigert 5.Mai.2020 av Tom R (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn