Jump to content

Raymarin Axiom 9" Tilkopling


Esolvik

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en Raymarin Axiom 9 som erstatter en C120.

Til c120 er alle instrumenter tilkoplet via seatalk utenom Ais som har egen kontakt.

 

Jeg har kontrollen på overgangen fra seatalk instrumentene til den nye plotteren men er usikker på hvor jeg skal kople til Ais... mener ais har Nmea 0183 kontakt.

 

Noen som har erfaringer å dele her ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du må på pro utgaven for å få NMEA 183 inngang, men det finnes converter fra 183 til NMEA 2000. Valgt selv pro utgaven, forde AIS var NMEA 183 og denne utgaven har 183 inngang. Det minnes multipleksere for å gjøre om tl NMEA 2000. Eksempel: https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/actisense-nmea-0183-to-2000-gateway/1307655/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=1662583&country=no&gclid=EAIaIQobChMIioPN84yu4AIVBt-yCh3nDgfDEAQYASABEgJnC_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev On 7.11.2012 at 19.58:

 

Takker for svar.

Jeg kjøpte overgangskitt seatalkng til nmea 0183. Dette skulle fungere ifølge leverandør. Er usikker på om dette skulle koples sammen med resterende instrumenter eller direkte til plotteren...

 

Hvis seatalkng bussen skal koples sammen hvordan gjøres det ?

Noen som har en enkel skisse ?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er du sikker på at AISen din er NMEA 0183 ?  Grunnen til at jeg spør er at NMEA porten på C120 kan settes opp til 38400 baud nettopp for å kunne lese AIS. Dette er den normale AIS standarden. Men det finnes selvfølgelig noen få versjoner av AIS som leverer både 4800 og 9600 baud. Om du ikke er sikker selv, så legg ut hva slags AIS du har, så får du hjelp her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...