Petrell Startet 8.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2019 Hei. Jeg er ikke fornøyd med ladespenningen fra en Hitachi 80 amp dynamo. Kan jeg sette på en Java Sea eller Sterling ekstern regulator på et anlegg med 3 batteripakker? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Heisann! Ser du ikke har fått noen svar enda. Forsøk å google på den dynamoen + baatplassen, så finner du nok mye info. Kan du si litt mer konkret om de batteripakkene dine? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Petrell Svart 9.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Det er 100 amp start, 100 amp til baupropell og 2 stk 100 amp til forbruk. Alle er agm. Får aldri over 14 volt når motoren går. 14.2 på landstrøm. 13.7 på vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Hvordan er disse bankene koblet sammen når det gjelder ladingen, skillediode, gammeldags a 1 1+2 2 vender voltstyrt rele eller hva? Hvor måler du ladespenningen, på en av batteribankene eller rett på utgangen av dynamoen/landstrømladeren? Og voltmeteret ditt, er det av grei kvalitet slik at du kan stole på det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Petrell Svart 9.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Batteribankene er koblet sammen med 2 skillereleer. Ladestrømmen måles på forbruksbatteriene med fluke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Da ville jeg gått for en ekstern regulator var jeg deg. Eksempler kan være PDAR fra Sterling eller Balmar MC-614. Hadde du hatt åpne syrebatterier hadde jeg hatt en billigere løsning for deg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Larss1 Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Dersom din dynamo har en sense kan det være den er koblet direkte på utgangen av dynamoen, mange som har det slik. Man har som regel ett spenningstap i kabler brytere skilledioder ol. mellom dynamo og bank. Ved å trekke sensekabel (bare en tynn signalkabel) fra dynamo til bank så vil den interne regulatoren regulerer spenningen opp for å kompensere for tapet. Dette betinger selvsagt at dynamoen har sense, mange har det, og noen ikke. Verdt å sjekke ut Jeg har forøvrig 2 stk Balmar MC-614 som komodo nevner, har ikke hatt de så lenge i drift men er meget fornøyd sålangt Sitér dette innlegget Link to post
Petrell Svart 9.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Takk for svar. Hvis jeg forstår skissetegningen og bilde av Java Sea sin regulator rett, leverer den til 2 banker. Spørsmålet blir da om skillereleene ordner til den tredje? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 (redigert) Petrell skrev for 20 timer siden: Det er 100 amp start, 100 amp til baupropell og 2 stk 100 amp til forbruk. Alle er agm. Får aldri over 14 volt når motoren går. 14.2 på landstrøm. 13.7 på vedlikehold. Tillater meg å stikke nesen litt ut med kommentar og sortering her. Ekstern regulering er sjelden feil, men det er nok flere ting man kunne se på, tross alt er dette her jo klassisk. Reléer ordner ingenting ang lading, de kobler bare inn og ut i forhold til spenninger. De fleste VSR har fast innstilte spenninger,f.eks. 13,4V for å lukke og å åpne når spenningen faller. det finnes flere variasjoner mht spenningene. Andre, bedre VSR kan også defineres når den skal kutte ved en øvre verdi, som f.eks. kan brukes som overspenningsvern. Men ingen relé "regulerer" noe, dette gjør bare regulatorer. Når du ikke går på trål i mange timer -hver dag- bør du i det minste ordne ordentlig landstrømlading. Når du bruker AGM er det nesten avgjørende, og med åpne bly-syre er det svært fordelaktig for levetiden når disse får godt og utvidet utjevningstid med -høy- spenning. Da gjerne ved 14,6V (20 - 25°C). Lav floatspenning er minst like viktig, ikke særlig for åpne bly-syre, men for AGM. Laderen / solcelleregulator mm. bør helst levere noe ved 13,2V men ikke overskride 13,4V når batteriene ikke går i syklisk drift hver eneste dag. Kjører du nå motoren som en "standard-fritidskaptain" med noen timer per uke da er du forsynt, mer trenger du ikke. Ønskes derimot også mulighet for trykk på lading, eller langvarig "trålerdrift" med ønsket redusert floatspenning, da er du inne i spørsmålet hvilken type regulering du ønsker og hvordan dette realiseres best. Avhengig hvilken Hitachi 80A du har stiller det seg forskjellig med hva som må til. PDAR kan fint kjøres parallell. Med ønske om lav floatspenning må man se hvordan grunnspenningen er, som ikke gjelder når reglatoren bare må justere oppover (f.eks. med skillediode eller lav setpoint på intern regulator) JavaSea krever at du skal fjerne originalregulatoren, men kan også kjøres parallell. PDAR og Javasea har faste rutiner begge to. PDAR kan leveres med andre programmer og er tydelig kraftiger enn Javasea (kan opp til 25A feltstrøm, men det er ikke interessant for 80A Hitachi). "Kongeklassen" Balmar, ARS-5 eller t.o.m. MC-614 / 624, kan justeres på temmelig alle ønskelige parametere, og gjør en mer eller mindre helt uavhengig batteriteknologien siden alt kan tilpasses og velges etter ønske og behov. Gjelder også evt. problemer med temperaturer på dynamoen, som jeg ikke regner med at du ser for tiden. Alternativt til alle regulatorer kunne du bruke en AB-lader, som kan alle nødvendige spenninger og ladetid opppover, og som med nåværende setpoint kan komme til en floatspenning av ca. 13,6V som kan holde når du ikke har trawler. Den settes mellom dynamo og batteriene (to utganger; en er regulert, andre leverer (setpoint - 0,6V) ). Enda et alternativ består i BB-ladere (Sterling), som både begrenser strøm og belastning på både dynamo og batteri, og som ellers virker som (nesten) full-justerbar landstrømlader som ikke bruker 230VAC men enten 12, 24 eller 36VDC som primærspenning (inngående spenning). Slik kobles bare mellom batteriene, akkurat som skilledioder eller skillerelé. Flere BBU-ladere kan også kjøres parallell, så kan man tilpasse til forskjellige behov, men med 80A dynamo er det helt greit med 60A BB som da ville lade med effektiv ca. 55A avhengig inngående spenning. Ekstern ville kunne levere mer, spørs er bare om det er lønnsomt for dine 60 - 100Ah som mettes fort uansett. Så er det nok spenningene som er mere avgjørende for deg. Rekkefølgen ser du her, så bare sjekk hva du både trenger og ønsker. Jørg Redigert 10.Februar.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Petrell Svart 10.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Takk takk Becker. Litt å tenke på nå. Blir vel til at jeg ringer deg for å eventuelt få bestilt riktig utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Joerg Becker skrev On 10.2.2019 at 12.24: Andre, bedre VSR kan også defineres når den skal kutte ved en øvre verdi, som f.eks. kan brukes som overspenningsvern. JavaSea krever at du skal fjerne originalregulatoren, men kan også kjøres parallell. PDAR og Javasea har faste rutiner begge to. PDAR kan leveres med andre programmer og er tydelig kraftiger enn Javasea (kan opp til 25A feltstrøm, men det er ikke interessant for 80A Hitachi). "Kongeklassen" Balmar, ARS-5 eller t.o.m. MC-614 / 624, kan justeres på temmelig alle ønskelige parametere, og gjør en mer eller mindre helt uavhengig batteriteknologien siden alt kan tilpasses og velges etter ønske og behov. Gjelder også evt. problemer med temperaturer på dynamoen, som jeg ikke regner med at du ser for tiden. Alternativt til alle regulatorer kunne du bruke en AB-lader, som kan alle nødvendige spenninger og ladetid opppover, og som med nåværende setpoint kan komme til en floatspenning av ca. 13,6V som kan holde når du ikke har trawler. Den settes mellom dynamo og batteriene (to utganger; en er regulert, andre leverer (setpoint - 0,6V) ). Enda et alternativ består i BB-ladere (Sterling), som både begrenser strøm og belastning på både dynamo og batteri, og som ellers virker som (nesten) full-justerbar landstrømlader som ikke bruker 230VAC men enten 12, 24 eller 36VDC som primærspenning (inngående spenning). Slik kobles bare mellom batteriene, akkurat som skilledioder eller skillerelé. Har du eksempel på et skikkelig bra VSR? Er det mulig å sette opp Java sea regulator uten å fjerne originalregulatoren? Har en Lucas marinedynamo og jeg vet ikke hvordan man setter regulatoren uten drift. Vet du hva som vil skje om man ikke kobler til temperatursensorene til Javasea TC-TO ? Hvor mye bedre er disse Balmar regulatorene? Ser ut for at dem er en knapp 1000lapp høyere priset. Er et enkelt skillerelè mellom batteribankene en dårlig løsning mtp. batterienes levetid? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Bare se på nettsidene mine, der finner du alle. VSRene fra Sterling kan også justeres på spenningene og har ekstra tilkoblinger. De er ikke engang dyre i forhold til andre, men kan mer. Ang parallell tilkobling av regulatorer. Det er vanligvis mulig men forutsetter at begge regulatorer er av samme felt-type. Å blande Positive og Negative går ikke, ellers ja. Ved ikke å bruke temperatursensorer blir det verken kompensasjon eller overvåkning av temperaturer. Slike regulatorer er nødt å se dynamoens temperatur, hvis du ikke vil risikere at den får anledning å brenne opp dynamoen din. Ang. Balmar sine og Javasea/ og nesten alle andre: Dette kan egentlig ikke sammenliknes. De fleste parametere på Balmar sine er jo fult ut justerbare, som betyr at ladeforløpet er adapterbar for både batteri, dynamo og kraftoverføring/motor. Unntatt en ny type (enda 200,- Dollar /1900,- kroner dyrere, pluss Mva. Bare for regulatoren, pluss periferi) kan ingen andre så mye som ARS-5 og MC-regulatorene fra Balmar. Javasea står da så langt unna som en ku fra månen, for å være litt spøkefull. Likevel har også disse regulatorer mange gode bruksområder, men forutsetter at forholdene mellom dynamo og batteri er korrekte. Ellers produserer man bråk, akkurat som alltid når ting er ikke balanserte til hverandre og det ikke finnes noe bro mellom dem. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.