Jump to content

Ujevnt turtall på Mitsubishi 442


tuffff

Recommended Posts

Min datter er i ferd med å etablere seg som fisker i Havøysund. Hun kjøpte en liten sjark i Tønsberg i fjor sommer og kjørte opp til Finnmark. Rett før Tromsø begynte den å fuske litt. Hun skrever dette i en mail til meg:

"Jeg har jo nevnt at den har fuska litt og vi sliter med å finne ut hva det er. Det som skjedde først var når vi var på vei oppover (like før Tromsø), så gikk vi over en fjord i ganske mye sjø (rulla mye i liten kuling i ca. 40 min). Rett etter vi kom i ly, så begynte turtallet å hoppe opp og ned og motoren stoppa helt på et tidspunkt og vi brukte noen minutter på å få start på den igjen. Den har ikke stoppa i det hele tatt etter det men de gangene vi har vært ute er det ustabilt turtall. 

 

Det skjer aldri når vi ligger til kai (og motoren står i fri) men bare når vi har den i gir. Vi har skifta dieselfilter (fint og grovt), filter på dieselpumpa, skifta girolje, skifta olje og oljefilter og har tømt dieseltanken og rensa den. Alle filterne var veldig skitne så vi har tenkt at det kanskje er skitt som ble virvla opp pga rullingen/bølgene som var årsaken men det skjer fortsatt. 

 

Det rare er at det bare skjer når vi setter den i gir. Har hatt den liggende ved kai og latt motoren gå i vel en time og da går den kjempefint. Men ved kai er det også roligere vann så vi vet ikke hvor mye giret har med det å gjøre eller om det er bølgene som virvler opp mer drit igjen (vi vet ikke hva mer vi kan rense og gjøre reint). Kan det ha lagt seg masse skit i hele motoren og vi bare må leve med hoppende turtall?"

 

Noen som har noen ide om hva problemet kan være? Kanskje den suger falsk luft etter at flitre osv har vært åpnet? Tett luftfilter? Noen andre gode ideer. Vil nødig ha henne ute i Barentshavet med en motor som ikke går helt rent.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tja, ville begynt med å lufte igjen. Det koster ingenting. Følg "boken" helt slavisk. Ta en og en kobling/filter. Er det da antydning til luft eller rusk? Du skriver filtrene var skitne ved bytting, åpnet igjen nå?  

Ville og sjekket det ikke er noe i propellen.

Har vært med det har lagt litt smuss igjen inne i en av tilkoblingene til dieseltilførsel som kun dukket opp da det ble blåst forsiktig (ja forsiktig!!)med trykkluft mot tanken.

Hvis det dukker opp luft igjen er det å se etter doble pakninger på filter etc. Ikke få som har fått seg en aha opplevelse der. Sjekk og for morkne slanger på sugesiden, dårlige slangeklemmer, sprukne nipler etc...

 

Hvis ikke noe av dette hjelper ville jeg vurdert å få sjekket dyser og dieselpumpe siden motoren har mistet kraft underveis.. En kompresjonstest er og noe å ha i bakhodet når dysene er ute for å forsikre seg om at alle sylindrene fortsatt er innenfor spec.

Nå er dette noe som koster penger, men skal i mange tilfeller kanskje og ha vært utført ihht til boken? Fant ikke akkurat den motoren ved å google.

 

Men som du sier: Dette er ikke noe å oppleve alene i åpent lende så hvis det ikke noe årsak finnes av dere ved lufting ville jeg tenkt på et verksted i nærheten. I de fleste tilfeller er det bare en "filleting" som er årsaken..

 

http://univa.no/forhandlere

 

Lagt til:

 

Er det denne? http://www.solediesel.com/portals/0/ftp/fichas/mid2_en.pdf

 

I såfall er den "selvluftende", men det og er beskrevet i boken.

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knotter på telefonen, kort:

1) Motoren får for lite diesel.

Grunn:

1) Fremdeles dritt i systemet.

2) Mer luft i diesel enn hva motoren kan håndtere.

Kjenner ikke denne motoren. En bryggekompis med to stk MTU fikk dritt i dieselen. Filtrene gikk tette og den ene motoren stanset. Grunnet manglende dieselkjøling over noen timer, brant en eksosventil. Moral: Fiks feilårsak før det skjer noe mer. Kompisen her fikk møkkete diesel på Helgoland.

 

Støtter prosedyren til @bellen. Blås tilbake og tøm ev. tanken en gang til.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle forslag så langt. Jeg har bedt henne gå inn på båtplassen og sjekke svarene, for så å gå videre med problemløsingen. Et av problemene er jo at det er så himla lange avstander der oppe. Jeg vet faktisk ikke om det er noe motorverksted i Havøysund. Da er vel Hammerfest det nærmeste.

Link to post
Share on other sites

Kult at vi en gang i blant kan bidra positivt, ikke bare kreere imaginære problemstillinger. 

 

Datter'n trenger ikke å dra til verksted med båten. Det er vel en eller annen der oppe som har mindre enn ti tommeltotter som kan fikse dette. Behøver ikke engang kompressor. Kan blåse med pumpe til for eksempel å pumpe opp bilhjul, eller noe annet. 

 

Forholdet at motoren begynner å trøble med en gang det blir lagt på last, tyder nokså sikkert på for lite diesel. Det går som regel noen timer for å fikse slikt. Men det er ikke teknisk vanskelig. Trengs det å tømme tanken, holder en vanlig drillpumpe. Sjekk byggingen av Hulda da vi i 2017 måtte tappe 400 liter diesel fra kjøltanken og opp til fat på brygga. Det ble gjort med drillpumpe til 300 kroner og batteridrill. Å få utfelt og ren diesel tilbake igjen, gikk via hevertprinsippet på en times tid. Slanger og koblinger fra Gardena, som for en del gikk i søpla etterpå. Gardena tåler ikke diesel over tid, sprekker etter et par år.

Link to post
Share on other sites

Med mine tanker om lokal forhandler/verksted var for råd/veiledning hvis ikke lufting er nok.

 

Hvis det er en Mitsubishi marinisert av Sole kan du finne forhandler på linken under her. Bare å flytte pilen nordover på kartet og zoome inn.

Gjerne ikke dumt å vite hvor man får deler etc.

 

http://www.solediesel.com/en-gb/Dealers.aspx

Link to post
Share on other sites

Ok, ja da har vi det litt lettere.. :thumbsup:

 

Fant dette i "boken": 

Drivstoffsystemet er selvluftende og det fungerer som følgende: Vri nøkkelen til  ‘ON’ posisjon og etter omtrent 1 minutt vil drivstoffpumpen begynne å gå og lufter systemet automatisk.
Om nødvendig, kan lufting av systemet foregå via drivstoffilteret (bare ved 4-sylinder motor).

 

(Så begynner å lufte først etter 1 minutt..)

 

Ellers på side 32 i boken under "feilsøk, hvor motor går ujevnt eller stopper" er flere andre forslag nevnt.

Blant annet et filter på den elektriske drivstoffpumpen som kan tilstoppes.

 

Prøvde å klippe ut og lime inn her, men det gikk ikke. 


 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

tank er renset. Grovfilter og finfilter er skiftet. Filter i dieselpumpa er skiftet. Alle disse tre var veldig skitne. Dårlig av oss å ikke sjekke dette før vi seilte nordover fra Larvik. Motor gått cirka 20 timer etter filterskift. Alle tre filter kontrollert igjen og ikke tegn til bøss. Blåst i returslangen fra motor og i slange fra tank til grovfilter, fra grovfilter til dieselpumpe og fra pumpe til finfilter. Ren diesel kommer ut.

 

Har hatt flere "sea trials", surrer rundt i havna i marsjfart og RPM holder seg stabil. Drar en litt lengre tur og motoren mister litt turtall, går fra marsjfart på 2200 til ca. 2050. Jobber seg så sakte oppover igjen, går så ned til 2050 igjen... Altså, den varierer!

 

Vurderer at det kan være dieselpumpa, det var jo mye bøss i den da filteret ble skiftet. Men den pumper bra nå også, åpner lufteskruen på finfilteret og det spruter ut mye diesel der når pumpe går.

 

Men kan noe ha satt seg fast mellom finfilter og dysene? Ca 70 cm med slange her som fortsatt ikke er sjekket.

 

Luft?? Tja, har dobbeltsjekket alle slangeklemmer og generelt gått over alle risikopunkter her.

 

Mvh

 

Vegard Jensen, "maskinsjef"

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at motoren har ei elektrisk fødepumpe. Kan det være tull med strømmen til denne, at den mister strømmen av og til eller selve pumpa er defekt. Ser jo at den fungerer når du åpner lufteskrua, men ikke sikkert den fungerer konstant. Min motor hadde mekanisk fødepumpe som var defekt. Den oppførte seg slik du beskriver. Tuslet og gikk, men veldig ujevnt med belastning. Ei slik elektrisk fødepumpe koster en slik og ingenting på biltema og kan uansett være grei og ha i reserve om det ikke er noe galt med den du har.

Link to post
Share on other sites

Riktig det @hegra. Det er en av grunnene til at jeg spurte om røk. Symptomet kan være det samme om det er en mekanisk pumpe på motoren. En egnet pumpe fra Biltema koster under 400 kroner. Jeg skal kjøpe en av dem for å bruke som diesel transfer. Men jeg har også vært borti samme 'kengurukarakteristkk' ved luft, ved at det i en bøy bygger seg opp en luftblære som slipper gjennom nå og da. Slike feil kan være slik at man kan stille klokka etter hver gang motoren daler i turtall.

Link to post
Share on other sites

Har hatt sea trial igjen. Med returventil stengt, tar 30 minutter under marsjfart 2200 RPM før tap av 100-150 RPM og varierende turtall.

 

La så til kai igjen og etter en liten stund ut igjen med returventil åpen. Kun 5 minutter før motor mister masse turtall, fra 2200 til 1300-1500-1700, så opp igjen... og abrupt ned igjen. Dette må da være en slapp dieselpumpe?! Craftsman er enige, 80% sikre på at det er dieselpumpe, muligens en rusten ventil inni pumpa.

 

Så spør jeg Craftsman om en kan erstatte med hvilken som helst pumpe.

 

-Åhh, neeei, det kan du ikke. Få denne overhalt, for disse pumpene er spesialdesignet for akkurat denne motoren. Vi kan få pumpe fra Nederland...men det koster flesk (osv., osv). Hmmmm..... får vel ta denne kostnaden med service til 1000 kr/t, selv om det lokker å kjøpe noe ikke-originalt og sette inn.

 

Takk for all input så langt, for øvrig!

Link to post
Share on other sites

Det du kan tenke på er å ha en pumpe som reservedelslager. Hva jeg er helt sikker på er at verken Craftsman eller Mitsubishi noen gang har laget en slik pumpe på egen fabrikk. Dette er typiske detaljer fra underleverandør. Hva man kan gjøre, er å sjekke ut hjemmesidene til produsenter som f.eks. Carter for å se om de har erstatning, vanligvis merket med noe som 'match or above OEM spec.'.

Link to post
Share on other sites

Dette er pumpa (nært opptil i alle fall, er U-SHIN og samme fysiske utseende, men merkelappen er sprayet over med spraymaling så ikke mulig  å se nøyaktig typebetegnelse).

 

https://www.amazon.com/MITSUBA-Type-Fuel-SOLEX-WEBER/dp/B074X5YQ8F

 

Jeg tenker at service må en kunne ta selv. Man åpner den ene enden enkelt, tar ut filteret, og rett foran deg har du en liten ventil. Denne ventilen ser fin og rustfri ut, har hatt den ute også med skive og gummipakning og alt ser bra ut. Men kanskje selve motoren i pumpa kan ta kvelden?? Betale noen for å se på denne pumpa? Kan hende det er flere ventiler inni pumpa man ikke ser, men de kommer man ikke til i såfall.

 

Kanskje like greit å kjøpe ny pumpe. Fartøyet skal brukes i skreifiske, så dikkedarian er det ikke tid til! Craftsman sa det kostet "mye", men "mye" er jo veldig relativt....

Link to post
Share on other sites

Mistenkelig lik Biltema pumpa jeg har I min båt. Skjønner ikke helt hva som skal være så "spesial" med den du har. Har den korrekt trykk of flow så skal den jo ikke gjøre stort annet egentlig enn å pumpe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har 52-3231 på min. Er på pumpe nr 2 I løpet av 10-12 år. Den første stoppet etter noen år, oppdaget det ikke før jeg skulle lufte etter å ha skiftet filter.

 

52-3230 monterte jeg på en bil en gang, en Ritmo Abarth. Fungerte greit den også, men jeg syntes slangestussene og innfestning av disse var litt spinkelt.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rein Anna ting som det kan være er rett å slett stoppsolenoiden.

Har vert borti ein del av dei på disse japanske motorene at stoppsolenoiden ikke klarer å holde seg heilt open ved pådrag og dermed vil motoren ‘jage’ på turtall..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Enig med Hulda og index av flere grunner. For det første er det vel ikke helt 100% sikkert at det er pumpa og dermed er det ingen økonomisk katastrofe om du blar opp noen hundrelapper for ei i reserve. For det andre så har vel den originale pumpa nettopp vist at BT sine pumper kanskje har vel så lang levetid siden den originale ser ut til og være deffekt.                                                       Er du usikker på strømtilførselen til pumpa kobler du bare til en prøvelampe på pumpas + og - inngang. Slukker lampen under motorgange er det strømtilførselen som svikter.                                                

Bergsholmen skrev 4 minutter siden:

Rein Anna ting som det kan være er rett å slett stoppsolenoiden.

Har vert borti ein del av dei på disse japanske motorene at stoppsolenoiden ikke klarer å holde seg heilt open ved pådrag og dermed vil motoren ‘jage’ på turtall..

Kanskje det ja. Vet ikke om solenoiden på denne skal ha strøm under gange, eller bare når den stoppes. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...