Jump to content
Mr.Aukland

Mørejet 30 med flybridge, vurderer denne på det sterkeste.. noen meninger?

Recommended Posts

Mr.Aukland   
Mr.Aukland

Hei

Jeg eier nå en Risør 27 Ac som jeg er ganske fornøyd med.

Men nå åpner det seg en mulighet her for meg og kjøpe en Mørejet 30 med flybridge! Gjennom en venn av min far.

Lurer litt på hvordan denne er på langturer og hva jeg må være obs på av lekkasje osv.?

 

Mvh

En båt entusiast

20190201_135409.jpg

20190201_135417.jpg

20190201_135418.jpg

received_348997542610639.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Førstefender   
Førstefender

Hvordan den er på langtur må du nesten finne ut selv, det kommer helt ann på hvilke fasiliteter du føler fu må ha og hvor mange dere er på tur.

På en slik båt er teknisk tilstand på motor, drev og det elektriske som er det viktigste. 

Hva slags type motor og drev har båten? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr.Aukland   
Mr.Aukland

Hei takk for svar

Båten er veldig bra teknisk og er veldig bra utstyrt iforhold til min nåværende båt.

Elekstrisk sett så bør jeg nok gå over bittelitt men ellers veldig bra.

Motoren er en volvo penta 41. 200hk😍 med duoprop 290 drev

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

Det er en arbeidshest som varer i mange år, men du må se litt på hvordan du skal bruke den. Den lager nokså mye bølge allerede ved 6-7 knop og har økonomisk driftshastighet under 6 eller over 21 knop (med 300 hk).

Zipwake får vi ikke til å funke på denne båten da de gir for mye løft, så vi må kanskje tilbake til slike som er på bildet.

Båten er bygd for å gå uten bruk av flaps til annet enn sideveis justeringer.

 

Båten til Søgne Dykkerklubb har gått 1000 timer på to år nå, og det er svært lite problemer. Tåler mye sjø, men blir kanskje litt ustø med den ekstra vekten å toppen. Den har ikke så mye å holde balansen med i plan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hanto1   
hanto1

Med flybrigde og ferielast får man vel ikke båten skikkelig i plan v marsturtall med bare 200 hk ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-

Estetisk sett er de uten fly mye finere synes jeg! Båt så sliten ut utvendig men så er vel ikke dette noen jålebåt!  Men har sett mange finere eksemplarer! de fleste er vel hjemmesnekkra og har så som så med inredningsfinish. Dem er jo brukt mye som skyssbåt og dykkerbåt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr.Aukland   
Mr.Aukland

Har vert på prøvetur med båten i ryfylket å den ligger på 17 knop marsjfart som er ganske behagelig, da ligger den skikkelig oppe i plan.

Top turtall for jeg 3800rpm, når motoren skal ha 3900 i utganspunktet, hvis jeg kjøper den så tar jeg ut motoren og går over alle viktige elementer.

 

På toppfart fikk jeg 22.3 knop gps målt som ikke er så gale med tanke på alt utstyret og flybridgen synes jeg.

Det er en del og gjøre med båten, men det er arbeid som man kaller (kose arbeid) 😂 jeg jobber hos et båtverksted så er heldig med ha mulighet for heis og hall.

 

Denne er nok tidligere brukt som arbeidsbåt med tanke på 3 vhf-er 2 kartplottere og alle lanternene og autopilot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr.Aukland   
Mr.Aukland

Har vert på prøvetur med båten i ryfylket å den ligger på 17 knop marsjfart som er ganske behagelig, da ligger den skikkelig oppe i plan.

Top turtall for jeg 3800rpm, når motoren skal ha 3900 i utganspunktet, hvis jeg kjøper den så tar jeg ut motoren og går over alle viktige 

20190211_100828.jpg

20190211_100858.jpg

20190211_100911.jpg

20190211_100944.jpg

 

20190211_100951.jpg

 

20190211_101016.jpg

20190211_101024.jpg

20190211_101034.jpg

 

Redigert av Mr.Aukland

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

Båt og motor er nokk sikkert grei nokk. Selv ville jeg nå ikke hat takterrasse på en såpas liten båt men det er nå meg da. Men begriper da ikke hvorfor du skal ta ut motoren om det ikke er noen konkret feil på den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr.Aukland   
Mr.Aukland

Hei er enig med deg med flybridgen, men tenker og teste den ut en sesong og teste hvordan båten oppfører seg osv. Har alltids drøm om flybrdige haha..

Jeg liker og ha ting på stell haha, så vil vaske ut motorrom og motor og male og lakkere dette.

Og jeg ser at motorlabbene bør skiftes snart

Redigert av Mr.Aukland

Share this post


Link to post
Share on other sites
hanto1   
hanto1

Innredningen var pen. Spørsmålet er pris og fart. Med marsjfart på 17 kn så er det langt under optimal skrogfart på denne, mere i fjordplog klassen..

Ikke for å være negativ, men for meg hadde det vært uaktuelt å kjøpe en planende båt som ikke planer..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr.Aukland   
Mr.Aukland

Pris er usikker men under 100 000 kr.. er enig med deg at den skal kunne gå bedre. det er mye vekt i båten som ikke er nødvendig som jeg skal prøve og fjerne, så mye utstyr som mulig og se.

 

Motoren er nok ikke i optimal stand, føler den skal være en del sprekere.. så skal gå over dyser, turbo, kjøle elemter og intercooler og prøve med ny diesel og se hva fart jeg får da.

Er veldig spent

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
TerjeFjern   
TerjeFjern

Du vil nok spare mye vekt bare ved å bytte ut radarskjermen med en moderne skjerm. :smiley: Den er jo enorm den som sitter der nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
index   
index

Så lenge du får nesten oppgitt max turtall så gjør jo motoren sitt da. Så det er neppe stort mer å hente der.  Virker som et greit kjøp dette til under 100.000,-.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Havlengt   
Havlengt

Men 17 knop er altså ikkje det ein kan kalla planefart, spesielt ikkje med mørejet-skroget.

Det er vel eit heller ugunstig fartsområde for denne båten vil eg tru?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bårdp   
Bårdp

Skal du få noe vektreduksjon som monner er det  nokk halt andre steder du bør rette søkelyset en på radarskjermen. Du kan jo begynne med å fjerne toppterassen, badeplatformen og davidene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

Vår gikk 24 med samme motor og relativt tom båt, men med lastet båt ble max lett rundt 20-21. Da slet motoren og olja i drevet ble fort stygg.

Med 300 hk bruker den 2,3 pr nm i 17 knop og i 24 bruker den 1,9.

Tror 11-17 er den dyreste farten med det skroget.

Hvis du har god tid produserer den nesten diesel under 6 knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr.Aukland   
Mr.Aukland

Mye goe tips og meninger, tusentakk😃

 

Jeg har da veldig lyst og beholde takterrassen.. haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

×