Jump to content

Drømmen om husbåt - er det realistisk ?


fjordgrynt

Recommended Posts

For å være helt konkret: Det finnes jo mange gamle baljer som kunne egnet seg som husbåt på markedet - men hvor mye vil det koste pr, år å velikeholde en slik båt ? Jeg regner med opphold i tørrdokk og ny stoffing osv, med jevne mellomrom ? Jeg regner selvsagt med et seks-sifret tall - jeg forventer ikke at folk skal jobbe på dugnad. Men det er jo folk som leser dette forumet, og som jobber i bransjen, og som kan gi et estimat på sånn cirka-nivå ?

Link to post
Share on other sites

Mye kommer an på størrelse og hvor mye du vil/kan gjøre selv.

Å løfte den opp må du selvsagt betale noen tusen for, men å kline på litt bunnstoff med en pensel bør de fleste klare. Jeg hadde tatt den jobben hvert andre år. 

Havneavgift må betales jevnlig.

Service av motor - aner ikke hva slags motor du ser for deg? Noen husbåter har bare en påhengsmotor, og der er service en minimal sak. På en innenbordsmotor bør filter og olje byttes hvert år.

 

Det meste annet er ut ifra behov og ønsker. 

 

Det er billigere å kjøpe en poleringsmaskin og litt polish, enn å sette bort jobben. Også første gang.

Link to post
Share on other sites

Hva er en husbåt?

 

Er det en lekter med påbygget hus oppå som kommer til å ligge i ro og så og si aldri bli flyttet? Eller er det en motor-/seildrevet farkost man tenker dra på turer med i tillegg?

 

Hvis det første kan jeg ikke se for meg hensikten med å ta husbåten i tørrdokk for stoffing annen hvert år. La det gro. Skal ikke husbåten flyttes noe særlig gjør det ikke noe om det gror litt, det gjør det jo på alle brygger. Klart, er husbåten laget i et materiale som krever anoder og jevnlig sjekk blir saken gjerne en annen. 

 

Hvis husbåten skal flyttes mye og/eller dras på tur med bør den naturligvis stoffes jevnlig. Bor i en seilbåt selv. Denne blir som en husbåt for min del, ligger mest i ro (må jo gå på jobb og slikt), men når været passer blir det også en del turer i løpet av året, både dagsturer og overnattingsturer. Slipper annen hvert år i snitt til en totalkostnad (slipping, anoder, stoffing) på rundt 10-12K.

Link to post
Share on other sites

Det er mange som bor i båt, også i Norge, til og med i hovedstaden. 

 

Båter slites alikevel vesentlig mer enn en leilighet, og du får ikke bli med på generell verdiøkning.

 

Det er sjelden, eller aldri, slik at en husbåt går i arv til neste generasjon, selv om alle som eier båt koster på den, med tanke på bruksverdien i år 3000. 

 

Noe sier meg at det er en hake her?

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Takk for alle svar så langt - antydningen om 10-13 K i årlige vedlikehold er til å bli yr av - jeg hadde forestilt meg noe i retning av et sekssifret beløp - selvsagt går man glipp av verdiøkningen som er på fast eiendom - det må man ta med i regnestykket. Aksjefond kan jo være like bra som fast eiendom, med tanke på verdistigning.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 4 timer siden:

antydningen om 10-13 K i årlige vedlikehold er til å bli yr av - jeg hadde forestilt meg noe i retning av et sekssifret beløp

 

Hvis det er det jeg skrev du viser til gjelder dette altså kun utgiftene som kommer når båten skal på land (slipping, bunnstoff, anoder, eventuell rubbing og voks). Utenom dette finnes det andre utgifter som trekker mer, skal f.eks. kjøleskap, varmtvannsbereder, varmeapparat/ovn, motor eller annet vedlikeholdes eller skiftes ut blir kostnadene totalt sett langt større. Alle produkter det står ordet «båt» foran blir multiplisert med minimum 3 :lol:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg ikke skjønner helt sjarmen med å inrede en gammel holk som et hus  og som ikke er særlig sjødyktig.. jeg tror ikke dette på sikt er noe billigere på sikt enn en leilighet/hus. På en annen side kan man jo gjøre sånn som i Nederland, bygge et moderne og fungsjonelt hus på en lekter, men det vil jo koset omtrent det dobbelte som et hus på land!   Hadde jeg vært singel uten familie hadde jeg garantert kjøpt en nyere Cruiser 50-60 fot og bodd der. Da hadde man tatt to fluer i en smekk.. både en sikkelig båt å feriere med langs kysten og dra på turer samt permanent bolig med bra bekvemmelighet og komfort.  Men hvor skulle man oppbevart bil og MC og diverse ting.. måtte nesten leid en garasje.. Det blir en del praktiske ting man tar for gitt som frafaller.  Å bodd i en gammel fuktig seilbåt tror jeg ikke jeg hadde orket!

Men drømmen og tanken på det å bo i båt er jo flott!!  Ære være dem som er båtboere!

Link to post
Share on other sites

Å bo i båt er ikke for alle. Det er en livsstil, og det er ytterst få som har økonomi som primære drivkraft. Det er mer en bonus. Om man misliker båter, blir man nok temmelig ulykkelig av å sitte i en båt og spare penger. Dessuten kan en båt fort koste mer enn et hus/leilighet. Det kan bli en kostnadsbombe om f.eks. motoren ryker.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

17 hours ago, fjordgrynt said:

 

Takk for alle svar så langt - antydningen om 10-13 K i årlige vedlikehold er til å bli yr av - jeg hadde forestilt meg noe i retning av et sekssifret beløp - selvsagt går man glipp av verdiøkningen som er på fast eiendom - det må man ta med i regnestykket. Aksjefond kan jo være like bra som fast eiendom, med tanke på verdistigning.

 

 

 

 

 

 

 

Aksjefond, eller i hvert fall indeksfond gir bedre avkastning på sikt enn boligmarkedet. Indeksfond har en gjennomsnittlig avkastning på 11% i året, som er en god del bedre enn boligmarkedet.

Link to post
Share on other sites

REMA skrev 43 minutter siden:

Aksjefond, eller i hvert fall indeksfond gir bedre avkastning på sikt enn boligmarkedet. Indeksfond har en gjennomsnittlig avkastning på 11% i året, som er en god del bedre enn boligmarkedet.

Det spørs nok hvor man bor. På aksjer skal du også skatte 30% av vinsten 

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Kallethekid said:

Det spørs nok hvor man bor. På aksjer skal du også skatte 30% av vinsten 

Man skatter 22,4%. Hvis vi ser på prisveksten på bolig i Oslo siden 2000, har den gjennomsnittlige veksten vært på 6,7% siden 2000, så indeksfond har gitt bedre avkastning på tross av beskatning. 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev On ‎10‎.‎02‎.‎2019 at 1.31:

 La oss si at man sparer 50 000 i året på vanlig boliglån - er det nok til å holde en stor husbåt flytende ?

 

Hva anser du som å være en stor husbåt? Noen kan synes at en 27 fot seiler er en romslig bolig, andre mener kanskje at du bør opp I en 200 fots yacht. Det er vanskelig å estimere kostnader når man ikke vet hvilken båt du ser for deg. En eldre treskøyte på 60-70 fot kan fort koste deg mer enn du rekker å tjene, mens en enkel og velholdt plastbåt på et par og tredve fot kanskje bare koster deg noen titusener I året. Så det er litt opp til deg, hvor mye kostnader du ønsker å kjøpe deg. Verditapet ift bolig på land vil du uansett slite med.

Link to post
Share on other sites

REMA skrev for 1 time siden:

Man skatter 22,4%. Hvis vi ser på prisveksten på bolig i Oslo siden 2000, har den gjennomsnittlige veksten vært på 6,7% siden 2000, så indeksfond har gitt bedre avkastning på tross av beskatning. 

Nå er vi  off topic, men skatt på vinst fra aksjer og aksjefonder er ca 30 % da  vinsten skal ganges med en faktor på 1,33 før beregning av 23% skatt. (2018)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...