Jump to content

Värmeväxlare ONAN 6,5 KVA genset


ebonita

Recommended Posts

Jag har ett ONAN MD-KAL 6,5 kVA genset som har en 3 cyl 10 hp Kubota dieselmotor.

Elverket är snart 20 år gammalt och har gått 2300 timmar utan problem och går nu med mitt nuvarande körmönster ungefär 25 timmar om året.

 

Jag ser inte denna värmeväxlare när genset är i drift, men man kan ana att det nog har varit lite sjövattenläckage runtomkring.

Under senare år så har det emellertid inte kommit något synligt vatten i botten på genset uten det har varit torrt och fint.

 

Men under pågående vinteröversyn så har jag upptäckt att det har varit läckage på diverse ställen vid värmeväxlaren. Sannolikt inga större mängder men av oxideringen att döma så förmodar jag att det troligen är sjövatten(?).

 

Tänkte ta ut och snygga till. Innanför gavlarna sitter gummiskivor och en liten O-ring.  Skulle nog behöva lite nya servicedelar.

Är det någon som vet vem som tillverkar dessa värmeväxlare?

 

 

1497307553_VrmevxlareIMG_2695.JPG.e7c5619cdba87d4cfc68dfb27e02a535.JPG

 

image.jpeg.92a0da4f9e1954c9e44e9d9ac3e0de92.jpeg

 

 

 

957372211_VrmevxlareIMG_2698.JPG.c467520b764d61ff17e49b34b28d4443.JPG1081351603_VrmevxlareIMG_2697.JPG.9fead4c5ba8f9a0bf2c55485124629c9.JPG

 

Antar att det inte är något speciellt komplicerat jobb att dela och serva denna, man man har ju blivit bortskämd med hjälp här på Baatplassen, så jag börjar med att efterhöra eventuella goda råd och ord på vägen...

 

:flag_sw:

 

 

 

 

image.jpeg

Värmeväxlare   IMG_2696.JPG

Värmeväxlare   IMG_2699.JPG

Link to post
Share on other sites

Efter att ha  demonterat gavlarna kunde jag konstatera att man inte kunde komma vidare och dra ut insatsen. Men det såg i stort sett bra ut med inga igensatta rör och måttligt med annat skräp frånsett gummifragment från ett impellerhaveri. Gavelgummipackningarna var givetvis styva efter 20 års tjänst så jag har beställt nya.

 

Hittade en lokal blästrare som blåste av färgen och ärgen på utsidan. Han ville ha 20 kronor för det vilket försatte mig i den i båtsammanhang något ovanliga situationen att jag kände mig tvungen att övertyga honom om att jobbet var värt mer även om det bara tog 10 minuter. Jag förslog en hundring men det tyckte han var för mycket så vi enades om en femtilapp... Hoppas att det finns en särskild plats reserverad i båthimlen för sådana...

 

image.jpeg.8e8f6a9007d605c0bb93dc41abc8619a.jpeg

 

Packningana skall komma från Belgien i nästa vecka.

 

:fishing:

 

 

Link to post
Share on other sites

Intressant liberty,

 

eftersom det verkar att ha läckt kring gavlarna.

 

De befintliga locken är dock inte helt enkla att kopiera eftersom det finns en vulst kring periferien och en recess för o-ringen kring centrum. Dom är pressade i till den formen i 2 mm mässing och dom verkar inte ha blivit deformerade vid montering.

 

image.jpeg.dc15893e9879b5e97018b1ece2510f90.jpeg

 

Har Du händelsevis en ritning på ett ersättnings-lock?

 

:confused:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...