Jump to content

Hvilket av disse to Biltemaanker er best?


Jannmar

Recommended Posts

Noen som har erfaring med disse anker fra Biltema?

Hvilket av de er best? Er de i det hele tatt brukbare? 

Skal brukes til "nødanker" i tilfelle motorhavari e.l. så bunnforholdene vil variere

med hvor jeg hvor jeg eventuelt havner.

Er det kanskje like greit med en vanlig sammenleggbar dregg?

Båten er en motorbåt med vekt ca 1,5 Tonn.

Anker 1.PNG

Anker 2.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sammenleggbar paraplydregg er ypperlig å bruke som daumann.

 

Ellers, har brukt Biltemas brucekopi noe (nummer en) av variantene 7,5 og 15kg på båter fra 19-30 fot. Brukt med noen meter med kjetting mellom tau og anker er det et helt greit anker, i alle fall på sandbunn og leire slik det er mest av her i området.

 

Har også den minste varianten på kun et par kilo til bruk med jolla. Kun tau, ikke kjetting. Sitter godt nok det også, men hadde selvfølgelig sittet bedre med kjetting foran. En gang gravde det seg såpass godt ned i bunn at jeg ikke klarte dra det løs med 5-hesteren, så måtte snu og ta det opp slik det egentlig skal tas opp:giggle:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å ankre med Bruce der det ikke er sand/mudder bunn. Den tar ikke. Gir knapt litt motstand/brems i tareskog engang.

For ankring på steder du selv bestemmer deg for, og kan velge rette bunnforhold, se er Bruce OK (Jeg har det selv bak).

Så skal du ha deg nattanker, løp og kjøp (selv om jeg foretrekker Rockna etc)

 

Men er du i havari og reker mot fjellet på en tilfeldig plass langs kysten og skal slippe nødanker (som denne tråden jo faktisk ble innledet med), så vil jeg gå så langt som å fraråde Bruce !! Har du Bruce er du avhengig av flaks i en sånn situasjon, og har du først flaks så får du vel ikke havari i første omgang :saint:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 19 minutter siden:

Jeg har forsøkt å ankre med Bruce der det ikke er sand/mudder bunn. Den tar ikke. Gir knapt litt motstand/brems i tareskog engang.

For ankring på steder du selv bestemmer deg for, og kan velge rette bunnforhold, se er Bruce OK (Jeg har det selv bak).

Så skal du ha deg nattanker, løp og kjøp (selv om jeg foretrekker Rockna etc)

 

Men er du i havari og reker mot fjellet på en tilfeldig plass langs kysten og skal slippe nødanker (som denne tråden jo faktisk ble innledet med), så vil jeg gå så langt som å fraråde Bruce !! Har du Bruce er du avhengig av flaks i en sånn situasjon, og har du først flaks så får du vel ikke havari i første omgang :saint:

Redigert 17 minutter siden av Erik

 

Det var greit å få vite. Jeg har en paraplydregg fra før som jeg aldri har brukt. Bruker aldri båten til overnatting/nattankring , så parplydreggen, som fulgte med båten ved kjøp, har faktisk bare blitt liggende. Etter hva du sier, i tillegg til det de andre sier, vil jeg beholde den gamle paraplydreggen i tillegg til et nytt Bruce-kopianker.

Link to post
Share on other sites

Ja, har du begge deler så kan du velge ut i fra bunnforholdene når uhellet skulle være ute. For er det sand/mudder bunn er Brucen bedre enn paraply. :thumbsup:

Men har du allerede paraply fra før og kun er ute etter nødanker, så er kanskje drivanker noe å vurdere. Da kan du kanskje utsette tiden det tar før du nærmer deg land ganske godt.

Jeg tenker driv + paraply kan være bedre enn Bruce + paraply :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker drivanker I liten båt har lite for seg. Da holder man seg stort sett langs land, og om noe skjer så rekker man ikke å bruke drivankeret. Dette er mer for seilere som trives litt lengre til havs;-) Paraplydregg med langt tau er lett å stue bort og funker som regel I nøden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Du skal være veldig uheldig om du ikke får satt et Bruce anker..

 

Du er jo allerede veldig uheldig som er i en havari situasjon (hvis du ikke har slurvet med vedlikeholdet da), og jeg har opplevd å ikke få tak med bruce fordi det var steinete bunn, mens paraplyen etterpå satt på første forsøk. Utfordringen da kan være å få den løs etterpå, men det er det minste problemet i en nødsituasjon.

 

Enig i at drivanker har lite for seg nær land.

 

Kansje noen meter kjetting mellom ankertaug og paraplydreggen (hvis du ikke har fra før) er beste måten å bruke opp budsjettet på ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

17 tonn Hulda er veldig fornøyd med 10 kg paraplydregg, uten kjetting :-) 

Det hele har kanskje noe med båt og seilingsområde å gjøre?  Ute på Väderö er det et område flatt som en fotballbane, granitt. Det eneste som får Hulda til å ligge der, er noe som veier minst 500 kg. Vi har aldri drevet av med 20 kg Bruce. Biltema har ikke mer enn 15 kg. Hulda burde hatt 30 kg. Neste anker på Hulda bilr 33 kg Rocna, men det er ikke hva denne tråden handler om.

Anker nr. 2 i innledningen er vel best egnet til å pløye verandakassa.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 10kg Bruce-kopi til min gamle Johnson 26 i 1996. Tilsvarende 15kg på Comfort 30 en del år senere, og nå har jeg bl.a. et på 25kg Bruce til 46 Cruiser. Nå står imidlertid et Rocna/Vulcan 33kg i budsjettet for 2019-sesongen. Med andre ord, Bruce fungerer stort sett helt utmerket (må bare sjekke at det graver seg ned i bl.a. sjøgress og ikke slipper på stein). Det aller viktigste er gleden av å være trygt ankret opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes paraplydreggen har ufortjent dårlig rykte, for å være helt ærlig. Jeg har ikke erfaring med paraplydregg på større båt, men på en 18 fots båt opplevde jeg aldri at den slapp. Dette var riktignok i Indre Oslofjord med mye leire/mudderbunn, så bunnforholdene er vel ikke så krevende som mange andre steder.

 

Nå bruker jeg en Rocna Vulcan og kjetting+blytau til overnatting. Sover godt med den, men jeg synes faktisk at den gamle paraplydreggen med bare tau satte seg like raskt... :cool:

Link to post
Share on other sites

Aldri hatt problem med bruce (15kg) men så har jeg ekte bruce og det er mulig at de er bedre enn kopiene. Har opplevd flere ganger at andre båter rundt meg har dregget når det har blåst opp men mitt anker har aldri sluppet. Kan også ha hva man har festet ankeret i å gjøre. Jeg har kjetting. Akter har jeg en 10kg brucekopi med litt kjetting og tau + daumann og den sitter ikke alltid like godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...