Jump to content
Sign in to follow this  
bliss X

Liten kartplotter - Noen anbefalinger?

Recommended Posts

bliss X   
bliss X

Min gode gamle kartplotter (Garmin 182C) fungerer helt fint til mitt bruk men kartene er for lengst utdaterte og det er ikke mulig å få tak i nye kart. Tenkte derfor å bytte den ut i en ny men det virker ikke som vanlige tradisjonelle kartplottere er "state of the art" lenger. Det er lenge siden jeg fulgte med på utviklingen innen dette området så jeg er nokså utdatert på området selv også :wink:

Noen spesifikasjoner:

- Ikke "touch" skjerm men knapper

- Må tåle litt vær og vind. Skal så under sprayhood og må kunne legges vekk når båten ikke er i bruk

- Må tåle en del solllys

- Må ha de beste kartene. Også viktig å ha kart som jevnlig kan oppdateres uten for mye plunder

- Ikke noe stort behov for å koble den sammen med andre duppeditter, men AIS visning hadde vært "nice to have" hvis jeg noen gang kommer så langt at jeg investerer i en AIS mottager

Kvalitet er viktige enn pris og jeg skal IKKE ha nettbrett

nordan family 27   
nordan family 27

Raymarine Dragonfly? Har det i jolla - virker jo greit om den ikke skal kobles mot alt mulig. Følger jo også med kart. Er ofte på tilbud, og ekkoloddgiveren er da med. 

larshans1   
larshans1

Dragonfly er vel et bedre ekkolodd enn plotter.

Med liten skjerm, ville jeg ikke gått for liggende "widescreen" format, da blir den effektive skjermen veldig liten. Men utvalget blir kanskje veldig begrenset...

Jeg er veldig fornøyd med Garmin Echomap 52 dv: https://www.finn.no/73473974

Kaskazi   
Kaskazi

Seatronic i Moss har kampanje på Lowrance 9 tommer med knapper og giver til kr 4999. Det er billig.

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-hook2-9-kartplotter-og-ekkolodd-med-hekkgiver

Jeg har samme gamle Garmin som deg montert på en RIB og lurer sterkt på å skifte ut den i år. Må bare måle og se om jeg får plass til en 9 tommer på konsollen.

low14182001.jpg

Edited by Kaskazi
Tilleggsopplysninger

Gunga Din   
Gunga Din

Jeg valgte B&G (i prinsipp samme som Simrad/Lowrance)……...men har software for seiling……….)

skjermen har både touch og knapper…..alt (tror jeg!) som du gjør på touch...kan du også gjøre med knapper.

mitt råd, valg så stor skjerm, som du kan akseptere ombord, ……….fort att man sitter i cockpit 1,5-2m fra skjermen, da er 5-7" veldig smått,

kjører du dessutom splitscreen....så snakker vi 2,5-3,5"...…...

litt beroende på hvilken type vind/ekolodd/logg du har.....så kan du få inn den infon på plottern, i mitt fall har jeg fjernet disse instrument,

for å skape mer plass under doghouset/sprayhooden

Edited by Gunga Din

bliss X   
bliss X

Ønsker en på samme størrelse som den jeg har. 

l0064.jpg

Gunga Din   
Gunga Din

Garmin 182C    H*B*D        15,7 cm * 16,0 cm 

B&G Zeus3   9"                     16,6 cm * 28,7 cm 

B&G Zeus3   7"                      15 cm * 23,9 cm 

https://ww2.bandg.com/downloads/zeus-3-install-manual/?wpdmdl=3125&ind=N1CFQC0MMxqfjwtEYGA2G1GJjhonOQQ_NwfI91i75PUVeSUOutzhWRRT5BW9GHM3iRduEVuLSoSEESXV20k0ieyMxpIMXo4v4e9PjNJgOwA

H er ganske like...men de nye er bredere

Edited by Gunga Din

Bitteliten   
Bitteliten

Da tror jeg nesten du må bygge en selv etter egen spekk Bliss 😊

det er annet format på skjermer i dag. 

bliss X   
bliss X

Blir nok for liten: 17,3 x 13,6 x 4,4 cm

Hulda   
Hulda

Du kan jo sette den på høykant :-) OK, det var en spøk. Jeg har noen båtnaboer med B&G, jeg er meget misunnelig. Særlig når det gjelder zoome-funksjonen. Nå har sikkert alle blitt mye bedre enn Garmin 4000-serien som jeg sliter med.

bliss X   
bliss X
Bitteliten skrev 24 minutter siden:

Da tror jeg nesten du må bygge en selv etter egen spekk Bliss 😊

det er annet format på skjermer i dag. 

Eller fortsette å seile med gamle kart :cool: