Jump to content

Liten kartplotter - Noen anbefalinger?


bliss X

Recommended Posts

Min gode gamle kartplotter (Garmin 182C) fungerer helt fint til mitt bruk men kartene er for lengst utdaterte og det er ikke mulig å få tak i nye kart. Tenkte derfor å bytte den ut i en ny men det virker ikke som vanlige tradisjonelle kartplottere er "state of the art" lenger. Det er lenge siden jeg fulgte med på utviklingen innen dette området så jeg er nokså utdatert på området selv også :wink:

 

Noen spesifikasjoner:

 

- Ikke "touch" skjerm men knapper

- Må tåle litt vær og vind. Skal så under sprayhood og må kunne legges vekk når båten ikke er i bruk

- Må tåle en del solllys

- Må ha de beste kartene. Også viktig å ha kart som jevnlig kan oppdateres uten for mye plunder

- Ikke noe stort behov for å koble den sammen med andre duppeditter, men AIS visning hadde vært "nice to have" hvis jeg noen gang kommer så langt at jeg investerer i en AIS mottager

 

Kvalitet er viktige enn pris og jeg skal IKKE ha nettbrett

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Seatronic i Moss har kampanje på Lowrance 9 tommer med knapper og giver til kr 4999. Det er billig.

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/lowrance-hook2-9-kartplotter-og-ekkolodd-med-hekkgiver

Jeg har samme gamle Garmin som deg montert på en RIB og lurer sterkt på å skifte ut den i år. Må bare måle og se om jeg får plass til en 9 tommer på konsollen.

low14182001.jpg

Redigert av Kaskazi
Tilleggsopplysninger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg valgte B&G (i prinsipp samme som Simrad/Lowrance)……...men har software for seiling……….)

skjermen har både touch og knapper…..alt (tror jeg!) som du gjør på touch...kan du også gjøre med knapper.

mitt råd, valg så stor skjerm, som du kan akseptere ombord, ……….fort att man sitter i cockpit 1,5-2m fra skjermen, da er 5-7" veldig smått,

kjører du dessutom splitscreen....så snakker vi 2,5-3,5"...…...

litt beroende på hvilken type vind/ekolodd/logg du har.....så kan du få inn den infon på plottern, i mitt fall har jeg fjernet disse instrument,

for å skape mer plass under doghouset/sprayhooden

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garmin 182C    H*B*D        15,7 cm * 16,0 cm 

B&G Zeus3   9"                     16,6 cm * 28,7 cm 

B&G Zeus3   7"                      15 cm * 23,9 cm 

https://ww2.bandg.com/downloads/zeus-3-install-manual/?wpdmdl=3125&ind=N1CFQC0MMxqfjwtEYGA2G1GJjhonOQQ_NwfI91i75PUVeSUOutzhWRRT5BW9GHM3iRduEVuLSoSEESXV20k0ieyMxpIMXo4v4e9PjNJgOwA

 

H er ganske like...men de nye er bredere

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...