lasmarquezas Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Her er det veldig mange god råd, så dere vil berges godt! Da jeg krysset i 1999 hadde vi etter hvert stor glede av å ha tatt med noen ingefærrøtter og mye hvitløk (sjekk at de er harde og ikke grønne). Frisket opp såvel selvfisket middag som kjedelig boksmat. Mye god pasta. Ellers er det et godt poeng å ta en testtur i supermarkedet for å teste ut div hermetikk osv før du kjøper i bulk. Trasig hvis det smaker pyton og kun egner seg som ballast. Er bare å si såvel bon appetit som bon voyage! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Barbaria skrev for 9 timer siden: Svenske Marinens kokbok takk for tipset Barbaria……..visste ikke att den låg ute...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Wallas Service Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 (redigert) cosmic skrev for 3 timer siden: Kommodo,hvordan steiker du baguetter på bluss? Du trenger ikke stekeovn for å steike baguetter, du trenger ikke stekeovn i det hele tatt. Har du en Omina skal du klare deg lenge uten. Sjekk linken for oppskrifter og videoer. http://omniasweden.com/no/hjem/ Så om du har gassbluss, CookMate, Origo, Optimus eller (kremt) WALLAS, er det bare å kjøre på. Redigert 12.Februar.2019 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 cosmic skrev for 4 timer siden: Kommodo,hvordan steiker du baguetter på bluss? Som @Wallas Service tipser om så har vi en Omnia som vi bruker på rødspritbluss. Aldri et feilslag med det blusset, så det må vel være verdens minst vedlikeholdskrevende bluss. Det jeg ikke liker er at kjeler og stekepanner blir svarte av sot under. Omniaovnen er perfekt til å steke halvstekte rundstykker, men også til å bake brød, loff og kake. Hvis vi skal steke mange baguetter samtidig tar vi dem i grillen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Wallas Service skrev 37 minutter siden: Du trenger ikke stekeovn for å steike baguetter, du trenger ikke stekeovn i det hele tatt. Har du en Omina skal du klare deg lenge uten. Sjekk linken for oppskrifter og videoer. http://omniasweden.com/no/hjem/ Kan bekfrefte at den virker, bruker også mye mindre gass enn stekeovnen. Anbefales. Ferskt brød smaker godt. Masse mel (pakkes i tette plastposer) og tørrgjær så er frokostene reddet. Det meste går, leste Sorgenfri boka, de klarte seg over atlantern på ris. Fiske er mulig, og en videnskap. Får du en fisk i uka er du nok heldigere enn de fleste. Riktige kroker, fortom i stål og skikkelig solid snøre. En 10 kg fisk skal ikke ryke snøret når du seiler i 10 knop. Tar litt tid å bremse farten. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Gunga Din skrev for 1 time siden: takk for tipset Barbaria……..visste ikke att den låg ute...... Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Putin & Co har sikkert full koll...….stryper de tilgangen på Ertesuppe og pannekake…….så stopper hele maskineriet..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pacuare Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Tydelig at det er mange som drømmer om å være ombord på en seilbåt på havet nå fremfor å sitte på kontoret. Stor respons på tråden. Ser ut til å bare bli noen surreturer i skagerak frem til juli for min del. Kommer til å bruke kunnskapen om bunkring på eksotiske steder i juli. Glemte to viktige tips, kokosmelk og små kartonger langtidsholdbar fløte. De to ingrediensene kan redde en litt tam hermtikk middag (sammen med chilli og hvitløk). Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Bitteliten skrev On 11.2.2019 at 18.32: Real turmat er enkelt og godt alternativ og ikke minst tar det liten plass og har lang holdbarhet. Joda. Enkelt. Med godt?? ... og i alle fall dyrt. Det er smart når du skal bære maten inn på vidda, men ser ikke helt poenget i en (tur) seilbåt. Det kan fungere som nødproviant? Digresjon; se Alex Thomsons matspalte: Real Turrmat... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Tror det er en del som drar med seg dårlige matvaner fra fjellturer til båt. Real turmat er bare "mat" i navnet og har ingenting i en normalt utrustet turbåt å gjøre. Ja, jeg har faktisk tvunget det i meg, mange ulike varianter (på fjelltur ;-)). Og det er helt håpløst dårlig uansett variant. --- En kompis med mye erfaring fra fjellet som skulle være med på seiltur ble utnevnt til bysse- og innkjøpsansvarlig. Han foreslo Real turmat som løsning og ble straks fritatt for alle forpliktelser under dekk. Tror nok helst han sa det for å slippe unna byssetjeneste ;-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Nå er ikke jeg ofte i fjellet, for jeg trivest best på sjøen og ved sjøen, men har smakt real turmat og skjønner ikke hva det har med båt å gjøre.. Ikke er det spessielt godt heller.. jeg hadde nok siktet på sikkelige råvarer som kan oppbevares i tørrvarelager. Om jeg skulle dratt på langtur hadde jeg prioritert sikkelig mat! Det hjelper på både fysisk og Psykisk på mannskapet! Uansett har ikke trangen til å krysse hav trengt seg på ennå hos meg. Min seilbåtdrøm er uansett så fjern i forhold til budget! Lagoon39 Lykke til!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Euklid Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Et tankeeksperiment alle kan gjennomføre: ta en titt i kjøkkenskapene hjemme, og tell over hvor mange måltider det kan bli ut av det. Det skal virkelig ikke så voldsomme mengder mat til før en har så det holder en måned eller mer. Det skal litt mer til for å lage mat som er variert og interessant over tid, men for noen få uker er heller ikke det noen voldsom utfordring. Egg holder fint til en kommer frem. Bruk kjøleskapsplassen til kompakte varer som gir mye smak per volumenhet – skikkelig smør og ost har vært blant favorittene hos oss. Noen bra kjøttretter til første ti dager eller så er heller ingen ulempe. Mel kan det gå overraskende mye av om en først får for seg at en skal bake – og nybakt brød på havet er en sikker vinner. Sitrusfrukt holder seg lenge, samme gjelder hvitløk, løk (bare ikke på Galapagos ...), poteter, ingefær og en del andre robuste grønnsaker. De fleste langturseilere ender opp med å én eller flere ganger kjøpe en svær gren bananer, og da har hele hurven en lei tendens til å modnes samtidig. Da gjelder det bare å spise på. ... og så er det jo ikke så fryktelig nøye hva man spiser underveis, for den virkelige moroa begynner jo når man kommer frem dit peppern gror og kan forsyne seg av fruktfatet der. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 (redigert) Var på foredrag med Are Wiig i går - og ble faktisk litt overrasket når han fortalte om bunkring av vått og tørt til turen. Halvparten av hans matrasjoner var Real Turmat Han hadde også med seg 200 egg, men de endet som krabbemat utenfor Cap Verde - da smakte de ikke noe godt lengre... Nå er det nok noe forskjell på å seile solo jorden rundt i en regatta, og kose seg over Atlanteren med gode venner, men artig digresjon uansett. Redigert 14.Februar.2019 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Kenneth82 skrev 36 minutter siden: Var på foredrag med Are Wiig i går - og ble faktisk litt overrasket når han fortalte om bunkring av vått og tørt til turen. Halvparten av hans matrasjoner var Real Turmat Har fra et par kilder at en reduserer tiden på do vesentlig etter noen dager kun på Real Turmat. Kan hende det var med hensikt? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Det var i så fall en detalj Are holdt for seg selv @Pinkvin Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Det finnes jo faktisk god, hermetisert mat nedover i Europa. Andeconfit er jo feks skikkelig fest mat. Det finnes til og med hermetisert smør, som visstnok er god. Hvis man bruker litt tid i de store supermarkedene så finner man sikkert andre ting som kan testes. ellers ser det ikke ut som denne er nevnt: The Boat Galley det finnes også masse videoer på YouTube, feks fra Delos på proviantering Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Skikkelig avsporing her. Volvo Ocean race bruker bare frysetørket mat. Med watermaker er dette klart lettest næring. Men til turbruk uten watermaker ser jeg ingen fordeler. En boks lapskaus veier like mye som samme mengde drytec + vann, begge må en transportere med seg. De fleste opplever en boks lapskaus som mye bedre enn en drytec. Det er også vesentlig billigere, som er vesentlig for mange langturseilere. For meg på havet er også mat ett trivselsmoment. Kanskje ikke dager med 20m/s, da er det bare nødvendig. Men felles brunch (3 timer etter soloppgang) og middag (en time før solnedgang) er de to viktigste sosiale settingene i døgnet, og da er kvalitetsmat ett veldig positivt bidrag. Og som Sahara skriver, det finnes mye bra som fungerer fint på supermarkedene på Gran Canaria. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.