Dr.blind Startet 16.Februar.2019 Del på Facebook Startet 16.Februar.2019 Hei Jeg skal etterstramme noen løse rekkestøtter, jeg tenkte samtidig og tette dem på nytt. Rekkestøttene har gjenger og mutter med skive under dekk. Har skjønt at butyl er det beste og bruke til jobben, men så fant jeg at det både kommer som teip og fugemasse... Tenkte fugemasse over gjengene ville være bra tetting, men så ble jeg litt usikker om kanskje teip er å anbefale for å få et jevnt lag? Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 16.Februar.2019 Del på Facebook Svart 16.Februar.2019 Her finner du ALT du trenger å vite; https://marinehowto.com/bed-it-tape/ Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 16.Februar.2019 Del på Facebook Svart 16.Februar.2019 Ville ikke ha brukt butyl til rekke støtter. Den har ingen limegenskaper og har en tendens til å bli myk og klissen i sola. Fin på vinduer men ikke på rekke. Jeg hadde valgt en lim masse (Simson eller tec 7) Skuffet godt innunder labben og vasket med rødsprit etter stramming. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Dr.blind Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2019 Knude skrev 40 minutter siden: Ville ikke ha brukt butyl til rekke støtter. Den har ingen limegenskaper og har en tendens til å bli myk og klissen i sola. Fin på vinduer men ikke på rekke. Jeg hadde valgt en lim masse (Simson eller tec 7) Skuffet godt innunder labben og vasket med rødsprit etter stramming. Jeg har teakplanke langs rekka som dekker gjennomføringen til rekkestøttene, så det er ingenting av monteringen som vil vises, å butylen vil ikke finne veien ut for å lage kliss. Det er vell det som er fordelen til Butyl at den holder seg myk og ikke herder, så selv med noe bevegelse vil den fortsatt tette? Tec7 blir jo "hard" med tiden... Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 16.Februar.2019 Del på Facebook Svart 16.Februar.2019 Har brukt butyltape med stort hell på båten min. Tapet en runde rundt de gjennomgående skruene og la et pent lag i mellom støttene og dekk. Skrudde godt til. Kom en del tutende ut første året men det fjernet jeg bare med en skarp kniv. Potte tett nå i allefall. Hadde sikkert hatt samme resultat med tec7 eller lignende men butylen var overraskende enkel å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2019 Del på Facebook Svart 17.Februar.2019 Dr.blind skrev for 20 timer siden: Det er vell det som er fordelen til Butyl at den holder seg myk og ikke herder, så selv med noe bevegelse vil den fortsatt tette? Tec7 blir jo "hard" med tiden... Tec7 herder, men hard blir den ikke. Fordelen med tec-7 eller andre MS-polymer baserte fugemasser og lim er at de limer både mot stålet og mot teakplanken. Og du skal vel skru fast rekkestøtta slik at den ikke står og svikter mot underlaget? Jeg ville gjort som Knude sier. Ønsker du en mer fleksibel fugemasse enn tec-7 så finnes det fugemasser i ulik shore. Bostik Maxibond er et eksempel, den har jeg brukt mye. (Ps: Bostik = Simpson). https://www.bostik.com/nb/norway/bostik-products/maxi_bond Jeg har også kjøpt noen patroner på Byggmax som var MS polymer basert. Den fugemassen var veldig bløt. Tror det var denne: https://www.byggmax.no/lim-byggfog-all-in-one-hvit-p18016 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 17.Februar.2019 Del på Facebook Svart 17.Februar.2019 (redigert) Et spørsmøl vedrørende Tec-7: Om jeg limer en treplatebit på ca 15X15cm på en gelcoatflate, (mattet ned med slipepapir), med Tec-7. Er det da mulig å løsne denne platebiten uten å ødelegge gelcoaten. Eller er det umulig? Jeg spør fordi jeg kun har brukt Biltema sin Marine Sealant, og den sitter temmelig godt fast, og er ikke helt enkel å løsrive, men det går. Er klar over at dette er litt på siden i denne tråden, men benytter anledningen til å spørre å spørre siden det kommer inn folk som har erfaring med tette/lime/fugemasser her. Redigert 17.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2019 Komodo skrev for 1 time siden: Tec7 herder, men hard blir den ikke. Fordelen med tec-7 eller andre MS-polymer baserte fugemasser og lim er at de limer både mot stålet og mot teakplanken. Rekkestøtta er ikke festet til teaken, det er bare rent hull i teaken, så går sokelen på støtta gjennom dekket og strammes med mutter. Så kan det jo være rekkestøtta får seg en trøkk i fremtiden, da vil det være fint å kunne demontere den igjen, uten å vri av hele innfestingen til støtten... tec-7 limer jo mildt sagt godt :D Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2019 Del på Facebook Svart 17.Februar.2019 Jannmar skrev for 2 timer siden: Et spørsmøl vedrørende Tec-7: Om jeg limer en treplatebit på ca 15X15cm på en gelcoatflate, (mattet ned med slipepapir), med Tec-7. Er det da mulig å løsne denne platebiten uten å ødelegge gelcoaten. Eller er det umulig? Hvis du fysisk kommer til, kan du skjære den av med tynn pianotråd. Jeg står overfor samme utfordring dersom jeg skal kappe ned på akterspeilet på Dracojolla. Da må jeg ha av ei aluminiumsplate som er limt fast med fugemasse. Den blir ikke helt grei... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 17.Februar.2019 Del på Facebook Svart 17.Februar.2019 (redigert) Har inntrykk av at Tec og sika sitter som f.. Hadde selv en batterikasse som var limt med Tec og her kom både gelcoat og glassfiber med når jeg prøvde å få den løs. Litt varme og/eller pianotråd er fine ting å ha når man skal løsne slikt. Har bestillt med en pianotråd med håndtak påmontert i begge endene. Redigert 17.Februar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Februar.2019 Del på Facebook Svart 17.Februar.2019 Takker Komodo og Kjellg for svarene. Ser ut i fra det at Tec-7 bokstavelig talt er "heftige" saker. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Jeg har en rekkestøtte festet med 4 gjennomgående bolter som inntil i dag ikke har vært tett. I dag løsnet jeg boltene, gjorde rent gammel silikon/fugemasse/tetningsmiddel med aceton. Jeg klinte på med Tec 7 (det var det jeg hadde for hånden) over hele flaten og monterte igjen. Sjekker etter helgen om det har holdt tett da det skal regne mye i Bergen i helgen.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 En ting er nok at det holder tett ei stund. En annen ting er om det holder tett over tid, etter bevegelse i rekke, fendere som festes og slites i mm. tek7 eller butyl, det er mange veier til lykke. Viktigste er å etterse tetninger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.