Jump to content

Kjøre hjem båten fra Haugesund-Tønsberg


Windy37GM

Recommended Posts

Er det noen som har gjort en slik/lignende tur og kan komme med gode råd? Jeg teller litt på knappene om jeg skal sende båten hjem med lastebil, eller kjøre den hjem selv. Har tidligere kjørt en båt hjem fra Lillesand til Tønsberg en gang, men dette blir myyye lenger. Tidligere eier har trykket inn distansen og 25 knop og beregnet 12 timer. Hvis jeg da legger på litt og regner 16 timer, blir det helt på trynet?

 

Anyone med gode råd?

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dette er vel ikke noen umulig tur - om du deler den opp i et par etapper.

 

Sjekk værmelding, ha med et par sjøvante kamerater, ha sjøklar båt og vær forberedt på dårlig vær. Om vi har vinden i trynet og det blåser 12m/sek klarer vi 10-12 knop i snitt. Kommer vinden fra siden klarer vi 15-17 knop. Kommer sjøen bakfra klarer vi 25 knop. Men ikke i 16-20 timer i ett strekk. Så jeg ville nok brukt en ival week-end på dette

 

Selv hadde jeg nok biti i det sure eplet og sendt båten på bil - er ikke helt tiden på året til å ta en båt rundt sydspissen av Norge synes jeg. Men det er jo ikke jeg som skal kjøre båten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge både du og båten er godt forberedt og værmeldingen er OK, skulle det være "piece of cake", egentlig. Ved planlegging av seilasen er det da en fordel å ha alle eventualiteter i betraktning slik at du ser deg ut passende "nødhavner" om noe skulle skje.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det burde jo ikke være den helt store heksekunsten. Jeg hadde en lignende tur for et snaut år siden. Reisebeskrivelse finner du her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

- er ikke helt tiden på året til å ta en båt rundt sydspissen av Norge synes jeg.

Når skulle passe bedre enn akurat nå Bitteliten? Ideelt spør du meg. God plass i gjestehavner, bunkringsmuligheter overallt, lange dager og fortsatt lyst langt utover kvelden. Desuten er det fortsatt mye båter på sjøen, slik at du lett får assistanse om du roper på hjelp på VHFèn. Jeg henta båten min for et par år siden i månedskifte januar/februar. Akurat det gjør jeg ikke om igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når skulle passe bedre enn akurat nå Bitteliten? Ideelt spør du meg. God plass i gjestehavner, bunkringsmuligheter overallt, lange dager og fortsatt lyst langt utover kvelden. Desuten er det fortsatt mye båter på sjøen, slik at du lett får assistanse om du roper på hjelp på VHFèn. Jeg henta båten min for et par år siden i månedskifte januar/februar. Akurat det gjør jeg ikke om igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja - nå har jeg tilbrakt de siste ukene i Sverige - uten båt -og her er det nydelig vær. Kona fortalte i dag at den første høststormen er meldt i Norge. Ikke noe annet jeg tenkte på. Utover det er jeg enig med deg. Mulig jeg har vært ute i en storm for mye til å ta sjangsen. Jeg tenker også på at båten - akkurat som min - ikke er av de største. Og planende båt i kuling rundt Lindesnes - jaja - ta med korsett og knebeskyttere - og bestill time hos kiropraktor :wink:

 

I august i fjor var jeg ute i en Nidelv 320 en kort prøvetur. Dagen før hadde den kommet rundt Lindesnes i litt røft vær. Den hadde blå kallesje visstnok - men den var helt hvit av salt. Det hadde vært litt røft rundt neset visstnok. Og 320'en er halvplaner og 34,5 fot lang

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommende uke er sikkert ikke noe godt alternativ, 20 m/s på torsdag(?). Jærens rev, Siragrunnen og Lista er litt mer enn sydspissen. Men gjør man som flere her har sagt, burde det bli en fin tur. Har selv tatt turen i slutten av oktober bare motsatt vei. Men kuling ble det. Det blir det "alltid" her.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

fra dnmi.no for Lindesnes

Onsdag ventes sørlig bris, opp i kuling på kysten. Regn. Torsdag etter hvert sørvestlig bris, enkelte regnbyger, perioder med sol. Litt kjøligere. Fredag til og med mandag ventes for det meste sørvestlig vind, av og til kuling på kysten. Perioder med regn og delvis skyet opphold. Varierende temperatur, men over normalen for årstiden.

 

 

Bare å slå ned kalesjen og kjøre på. Ta med øsekar for å tømme gummistøvlene :wink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Dersom man tar høyde for at man kan "ligge på været" en dag eller to, under transporten hjem, mao ikke legger opp en stram tidsplan, er der fine forhold for selv å ta båten hjem på vannet. Lange lyse kvelder, fremdeles en del båter ute, åpne marinaer samt en fortsatt akseptabel temperatur gjør at dette kan bli en svært så fin tur!!

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

Ta turen!!

Sørg for navigasjonsutstyr du kan stole på, rene dieseltanker, god mat og nyt turen!

Har hentet båt fra Bømlo, Bergen og Harstad til Søgne, og synes det er skjønt med slike langturer.

Har sørget for gode regelmessige måltider og tilstrekkelig med tid samt noen å dele øktene med.

Den første turen hadde vi kuling bakfra fra Bømlo og helt hjem. Surfet hele veien og autopiloten svettet godt. Praktfullt!

 

Hvis du får mye sjø bør du holde godt ut langs Jæren- Se hvor de store båtene går - der er det ofte mindre sjø og fiskeredskaper.

 

Synes du har en stram tidsplan. Med Mørejet på 31 fot som marsjer i vel 20 i finvær regner vi vel 10 timer til Bømlo (har vært noen turer dit).

 

Legg inn litt tid til noen stopp for hvile i tilfelle ruskevær.

 

Lykke til!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Ville jo absolutt sett på dette som en mulighet. Bør jo være en kjempetur, men ta deg tid og nyt den. Ikke tenk så mye på at du skal komme frem, men sett av noen dager og ta det med ro.

 

Usikkerhetsmomentet er "ny båt". Vær helt sikker på at maskin og dieselsystemer er helt Ok, og test VHF'en før avreise.

 

God tur :cheers:

 

M/Y Ellen Marie

...som blir misunnelig bare av tanken på en slik tur.

Link to post
Share on other sites

Jeg har langfri til helga og blir gjerne med som mannskap. Har logget over 30.000 nm de siste 16 år med den båten jeg har nå. Har besøkt 8 forskjellige land med egen båt de siste 30 år. Mener jeg har erfaring nok til å gå med båten fra Haugesund til Tønsberg. Det er ikke stort lengere enn distansen fra meg og ut Trondheimsfjorden (litt overdrevet).

 

Arne

 

PS

Du må føre båten selv, ikke tenk på å frakte den med bil/båt.

Link to post
Share on other sites

Flere har vært inne på det, og jeg kan ikke understreke det sterkt nok. Sjekk dieselsystemet før avgang og ta med nok reservefiltere. Åpne mannhull i tanken og sug opp bunnslammet hvis det ikke er tappekran i bunnen. Mangler du mannhull kan du benytte hullet til tankgiveren. Bruk en plastikslange å vær sikker på at du kommer til på det dypeste stedet. Sett deg også inn i prosedyrene for lufting av dieselsystemet slik at du kan dette på forhånd.

Lykke til. Du får en fin tur.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Min vakre kone har klart å skaffe en kar som kjører over med båten på lastebil idag !. Så da blir det lastebil uansett, jeg synes at det ble noe langt og takker for alle innspill rundt dette. Hadde det vært båten vår (som vi solgte) hadde jeg ikke blunket side jeg kjenner den ut og inn. Denne er helt ny, så jeg safer og tar den på lastebil.

 

Dæggern, jeg gleder meg :-)

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...