Jump to content

Oppussing av Princess 35


Smuth sailing

Recommended Posts

Hei alle båtfolk

jeg/vi (kona) er nye her, og mange av dere både kan og vet mer om båt enn meg, men tenkte likevel jeg ville dele noen erfaringer rundt det å pusse opp

en litt i en eldre Princess 35.(1986 mod). Vi har i mange år kost oss i en Årø 28, men er kommet dit at en båt med lukket kabin nok vil forlenge sesongen for oss.

Valget falt på en Princess 35 med to Volvo 40b motorer, og "pjolter tårn.

 

Image-14_png.jpg.6acf59f8a7e38c5ae4953faabe9e95d7.jpg

 

Båten hadde nylagte vegg til vegg tepper både i kabin oppe, nede på "kjøkkenet" og på begge lugarene.

Litt upraktisk med hvite tepper i båt mente nå vi, så her måtte noe gjøres. gikk til innkjøp av 250 løpemeter teak ( fikk det til 13kr pr. løpemeter hos Verner Abrehamson utenfor Uddevalla)

Så snart båten kom på land, var det bare å sette i gang.

 

file-5.jpg.c217680d3cf995dbcdeaa25674575041.jpg

 

Startet med å ta med lemmer over motor rom hjem. Litt enklere å slippe reising ut til marina hver kveld. Begynte med å legge teak på lemmer.

limte med Multibond, og droppet skruer. så var det bare å sette i gang å pusse det plant, og nate fugene. Ble bra det, men så var det dette med overflatebehandling da......

siden jeg synes blankt er penest, var oljing ute av bildet tidlig i prosessen. Har tidligere brukt blank trestjerners gulv lakk fra Scanox, og fått utrolig bra resultater med det.

Så Med friskt mot satte jeg i gang. Dagen etter viste det seg at alt var tørt og fint, unntagen natene. Hva skjer ? Hvorfor tørker det ikke ?  Ventet to dager til, like seigt i natene.

Kontaktet diverse leverandører av både lakk og natemasse, uten å få noen svar på verken hva som skjedde eller noen fornuftig løsning på problemet.

Et forslag gikk ut på å vente et år på "tørking" og så prøve med lakk...…… Særlig        Kunne selvfølgelig ha brukt vannbasert lakk, da det funka helt fint, men da får man ikke den dype fine glansen som man får med oljebasert lakk.

Her måtte jeg bare finne min egen vei å gå.

Siden vannbasert lakk tørket fint på natene ble løsningen å lakkere et strøk med oljebasert, la det tørke over natten, for så å vaske natene med aseton for å fjerne det som ikke tørket.

Deretter finne frem tynne pensler (3 - 4 mm brede) og lakke to strøk i bare natene. dagen etter legge på oljebasert lakk på hele flaten. Da hadde jeg fått "isolert" natemassen, og alt fungerte fint.

Siden var det bare å lakke strøk på strøk. med en forsiktig matt sliping etter strøk nr. 8. Etter det tre strøk til, så fikk det være nok, og resultatet ble jo ikke så ille da...…..

 

IMG_0042.JPG.0403effc78bde3cbeae4b2a3b2a6fc51.JPG

Men det var jo bare lemmene over motor rom.

Resten av gulvet måtte jo også legges, så da va det gare å begynne å kjøre til marinaen etter jobb. Jeg hadde i hvertfall funnet en løsning på lakk problemet.

Her var jeg igjen på dypt vann. Lemmene var jo firkantet, og sånn sett greie å legge. Nå ble det mer kriker og kroker å ta tak i.

Måtte bare prøve de "nye Lemmene" først.

 

IMG_0040.JPG.f1f12cdb5246bc9f855d64ef505f24f9.JPG

 

Her har jeg lagt rundt lemmene, nate og er i gang med pussing

 

IMG_0061.JPG.17e5b96cc2dcfc0726d120d691c7c0e4.JPG

 

IMG_0062.JPG.7cc8e831464483196a04c05a7beeaaf2.JPG

 

Jeg han betro dere at en støvmaske er slett ikke så dumt, men det blir jo ganske fint da.

Velger å ikke tenke så mye på at alle nater må vaskes med Aseton, og lakkes med "malerskrin" pensel.

Så var det "bare" resten av gulvet da...…. Liker ikke trappa ned til "kjøkkenet heller. Hmmmmmm, må da være mulig å få gjort noe med den også.

Benkeplata på er ikke så fin lenger heller...…… burde kanskje vegger og dører vært tatt et tak også. Taket oppe henger litt., og hva med det speilet på veggen i trappa ?

Ser ikke ut for at jeg blir arbeidsledig på en stund enda nei

Begynner med trapp ned og gulv nede jeg tenker jeg.

 

IMG_0046.JPG.63eb4aee0f3f8d0e63e82a5f0503e11a.JPG

 

IMG_0045.JPG.d0e1e62c87b4253461bfa548751b730b.JPG

Her blir all lakk fjernet fra veggene. Brukte varmepistol og skrape først og slipemaskin med 400 papir til slutt

 

IMG_0048.JPG.643c24c458208ec7b234c5d3e789315c.JPG

 

Tror dette speilet bare er satt opp for i tette et hull i veggen. Har en mistenke om at det har vært et kjøleskap her en gang.

Trappa er smal og bratt. må bygges ny ja. Bare å begynne å rive ned. må kunne komme til innenfor trappa,

da varmtvannsbeholder, vannpumpe og lignende. er plassert der.

 

IMG_0049.JPG.09e0865c1457a891f6cafeb593e59d94.JPG

IMG_0053.JPG.d033d36b3dd206ea2d2b2f87fcbaa9fa.JPG

 

Her den gamle trappa ute. Støv over alt, men soper opp det verste, og tro meg, det skal bli mer...…… (støv altså)

Må gjøre noe med det speilet, har jo ingen funksjon der det sitter....

Sånn ser det ut på baksiden av speilet ( inne i lugaren)

 

IMG_0051.JPG.011af0c5fb6c5e8ef049120c36a70a06.JPG

 

Så er det bare å prøve seg som trappe snekker da.

det blir en ny erfaring det også

Velger å legge inn et trinn mer enn på den gamle trappa. det betyr at den vil ta litt mer gulvplass nede, men det skal være plass etter mine beregninger.

 

IMG_0055.JPG.abeac523dfc05f68c189ff2d31cc4d9c.JPG

 

Første trinn, og resten av gulvet oppe på plass.

 

IMG_0057.JPG.7d8a173d8938348e77ca944c326a7292.JPG

 

Nederste del må være frittstående. slik at jeg kommer til innenfor.

 

IMG_0059.JPG.9f9796656ce395be15a3cc166ab704c2.JPG

 

IMG_0058.JPG.04bd6704e7ce9a91644b6a38221049de.JPG

 

Ble mye bedre å gå i, og ser bedre ut også. Litt lakk nå så.....

Først må resten av gammel lakk på resten av veggene fjernes, så fram med varmepistol og skrape igjen. egentlig litt ok og veksle mellom forskjellige oppgaver,

så kan hode få lov til å jobbe litt med løsninger på jobbene som ligger foran meg.

 

IMG_0047.JPG.8cb70afab37cb8a1b97bababe420ef35.JPG

 

IMG_0043.JPG.1e2d2d3061da1945971b604625ab5a27.JPG

 

Blir ny benkeplate også, så da er det bare å begynne å demontere og rive ut.

 

IMG_0066.JPG.eb91b3acdf685b7e6647006ae0522e91.JPG

 

 

IMG_0067.JPG.0179e0a000d8a49b4b823578cfa9c36f.JPG

 

Etter noe tilpassing, kom den nye plata på plass.

Problemet var at den som satt der var 10mm tykk, mens den nye var 20mm tykk.

Kjekt med en liten fres da ja...…….

 

IMG_0075.JPG.f803a4af005923a4fbe089c0e28f585c.JPG

 

Da blir det gulv på kjøkkenet da...…

 

IMG_0069.JPG.0e3f019937226b61c504c6617943c144.JPG

 

3 luker i gulvet her. så det blir en del tilpassing og mye kapping. nating gjenstår

 

IMG_0078.JPG.26536a78957b880ce95cc746e4ee7ae1.JPG

 

Her er gulvet lagt og natet, vegger og dører har fått litt lakk.

begynner  å komme seg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Smuth sailing (see edit history)
Link to post

Tusen takk for hyggelig respons

Fikk visst ikke med at jeg kjøpte båten i 2014, så jeg startet vinteren 2014 - 2015. Startet opp i slutten av november, og ga meg da vi sjøsatte til påsken i 2015. veldig mange timer, mange penger, og utrolig mye teak støv. Fikk gjort en del ting til første vinteren, men har ikke postet det ennå. Ble jo først medlem i går...….

Det kommer mer

Link to post
Smuth sailing skrev for 2 timer siden:

Så Med friskt mot satte jeg i gang. Dagen etter viste det seg at alt var tørt og fint, unntagen natene. Hva skjer ? Hvorfor tørker det ikke ?  Ventet to dager til, like seigt i natene.

Kontaktet diverse leverandører av både lakk og natemasse, uten å få noen svar på verken hva som skjedde eller noen fornuftig løsning på problemet.

 

Fant du ut hva som var i veien med natene?

Link to post

Vet fortsatt ikke hva som var årsaken til at lakken ikke tørket. Er noe kjemi greier som ikke er helt enige der.

Ønsket allikevel å bruke oljebasert lakk, fordi den har en mye finere molykilær struktur. det betyr i praksis at den trekker inn i treverket og gir en dypere glød, mens vannbasert legger deg mer oppå og skaper en hinne, uten å trekke inn i treet i samme grad. Etter å ha gjort prøver med begge typer på samme teak bit, er det nesten som natt og dag i forskjell, og valget er veldig enkelt

Link to post

Gøy med oppgraderingstråder :yesnod: Ble jo en helt ny båt innvendig dette :thumbsup:

Tilbrakte 10 år av oppveksten i P35 med 40 motorer fra ´85 til ´95, så synes det er spes artig med P35 tråder. Har ikke sett den båten på over 20 år, men et av kjennetegnene på den var/ er at det er satt inn en skylight i taket på sidekabinen ot det mest av tomrom i aktercockpit er utnyttet til skapplass.

Om du ikke allerede har sett det, så er det en imponerende tråd fra en annen P35 eier her på forumet 

 

En annen litt eldre tråd om oppgradering av plattform her 

 

Håper på mer bilder og oppgraderinger :yesnod: Lykke til videre

Mvh. SAP

Link to post

Sliter litt med å redigere innleggene mine her jeg, men det løsner vel etter hvert.

Når jeg skriver at jeg "ble litt hekta på skap" så var det det skapet jeg bygget inn i veggen der speilet satt.

Ser nå at jeg ikke la ut noen bilder, og da kan jo det hele høres litt pussig ut.

Det var altså i "trappe veggen det var felt inn et speil,  trolig for å tette et hull etter et kjøleskap som en gang hadde vært der.

 

IMG_0053.JPG.dfbcacb3ab0673df3d747f841c9270f2.JPG

 

Slik så det ut på baksiden av speilet (inne i lugaren)

 

IMG_0051.JPG.bbf85a7bca089d278b5157400e129d86.JPG

 

Mer praktisk med et skap her (Da slipper jeg å lage ny vegg også ), så da ble det sånn

 

IMG_0085.JPG.2fcbac49968b2d60f6a16b9056d57502.JPG

 

Litt ekstra skap plass, og det er nå slett ikke så dumt...…….

 

 

IMG_0086.JPG.105c117220f037d5ca5f26853ce4901e.JPG

 

 

Ble litt hekta på skap jeg. synes det ble litt praktisk med skapet ved trappa, så istedenfor å sette tilbake barskapet som var plassert mellom bakvegg og sofa babord side,

valgte jeg å bygge et litt større skap der isteden. skapet var for så vidt enkelt, men jeg hadde sett for meg dører med slipt glass i, og det har de ikke på biltema.

Løsningen ble å kjøpe en brukt seksjon i en gjenbruks butikk for 150 kroner. den var i eik, men hadde den type skapdører jeg var ute etter.

Siden selve skapet var i teakfiner, måtte det skaffes bladfiner av teak for å dekke flatene på dørene.

etter litt sjekking hos en del trelast handlere, løste det seg. finer ble limt på og dører montert.

 

file1-1.jpg.c61ebaaf488dcfbb5caba38a154de440.jpg

 

Skapet ble montert, og jammen passa det.

Så var det taket da. det ble tatt ned, og 45mm finerplater ble tilpasset, og trukket med skrog trekk.

Så ville kona ha en "stjernehimmel" i taket, og det koner vil ha kan det være lurt at koner får.

Tok kontakt med LED teknikk, og bestilte dioder, motstander og dimmer. Monterte det hele inn i en plate tynn teak finer og så

var det bare å begynne å lodde. mye lodding.

med 54 dioder, 45 motstander og pluss og minus på 54 dioder, så ble det noen loddinger ja, men kona fikk rett, som koner ofte gjør, det ble ganske fint

 

efwwef.JPG.1b1ba5ab9acff202b7cbd9b81f7188ed.JPG

 

IMG_0089.JPG.dbd3dce9b2ffc0765447ab7a89508cec.JPG

 

Noe annet som måtte fixes var den avsluttningen under frontruta. her var det noe skai greier som hang og slang litt.

Hadde løsnet fra glassfiber buen det var montert på.

 

IMG_0044.JPG.c9611b7aa22fe1379ab308f7ba90f1b2.JPG

 

 

IMG_0045.JPG.48ce5476de6ceb8b4e5150aedd23f8a2.JPG

 

Demonterte hele greia, tok den med hjem, og begynte å tilpasse tynn teak finer isteden.

Mange tvinger og men god del Sikafleks senere, hang det endelig sammen.

Ute på det jeg kaller "verandaen" var det et lite bord, med plass til to pils og et askebeger.

Valgte derfor og lage et nytt litt lengre bord der. Laget det litt elipse formet, slik at det ble litt enklere å komme frem.

 

 

IMG_0083.JPG.d4136808ed02d92a0bb880d2ea1fda33.JPG

 

På dette tidspunktet i oppussingen begynte påsken og nærme seg, on nye prosjekter fikk vente til neste vinter.

Når alt var ferdig lakkert, og satt på plass, ble det jo slett ikke så ille.

 

file3.jpg.aee7fd4e827eedb90b737db9cabae56d.jpg

 

 

file4.jpg.31e5948c432b889075530c8ad14947e8.jpg

 

 

file9.jpg.f50cad4a045ac1be3b1eba932bbf5860.jpg

 

IMG_0084.JPG.d21a9ca5643f41828abe4bb6a770910e.JPG

 

 

file5.jpg.29f31b449dac8005276a4c3c78b254c3.jpg

 

IMG_0116.JPG.3b7b2c44ef0dcdcda35b3bcbf84ae5be.JPG

 

Bare å glede seg til varme dager på sjøen nå

 

IMG_0146.JPG.f731f06abe80513fa5307b52ab61d7a8.JPG

 

Etter en flott sommer er vi tilbake på land, og ny prosjekter venter.

Mye plast bak på "terassen" synes nå jeg.

siden jeg hadde litt teak igjen etter gulvet jeg la forrige vinter, hadde jeg lyst til å legge den i trinnet på sidene.

frem med sag, pussemaskin og Sika igjen. Siden teak spilene var for smale til å lage buer, måtte jeg laminere to og to i bredden for å ha litt å gå på.

Prøvde etter beste evne å finne biter med noenlunde samme struktur og fargenyanse i treet, men helt likt blir det jo aldri.

 

Her er styrbord side lagt

 

Image-18_png.jpg.9324a9abec896484f88884fd22be19f4.jpg

 

Og her er babord

 

Image-19_png.jpg.231f45859a337f7b29eae361e6be68ac.jpg

 

Så er det nating og pussing

 

Image-17_png.jpg.ac1dc5484fe6009cc7c469f06464975c.jpg

 

Image-20_png.jpg.c8eb5871ebe4567ccab07c7139fe7d83.jpg

 

Valgte å bruke D 1 olje her, så det ikke blir glatt å trå på.

 

Image-21_png.jpg

 

 

 

 

Link to post

Virkelig flott arbeid og masse god inspirasjon her!

Jeg må si at jeg blir smått misunnelig på kompetansen din innen trearbeid. :smiley:

Etter at jeg for noen år siden eide en Najad 360 har jeg blitt relativt godt vaksinert mot teak utendørs. Det blir rett og slett for mye vedlikehold grunnet klimaet i Bergen, så jeg går nok for kunstteak på min P35. 

Må bare bli ferdig med støping og teknisk totalrehabilitering først. 

 

 

 

Link to post
Smuth sailing skrev for 3 timer siden:

 

file4.jpg.31e5948c432b889075530c8ad14947e8.jpg

 

Image-17_png.jpg.ac1dc5484fe6009cc7c469f06464975c.jpg

 

 

 

Virkelig flott jobb:thumbsup::thumbsup:

 

blir en fin båt av dette.......

 

si er det Whisky du har i den gamle bensinpumpa ?......

 

jeg bruker mye maskeringstape på teaken da jeg nater, spar en del sliping etterpå,

ett annet tips, hvis det er en teakyta der man går mye, der det slits, kan man bruke en hettemutter og skape en konkav fuge, det gjør att dekket holder lenger, innen naten kommer fram.

 

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Har hatt et problem med at den ene girkassen sliter litt når den skal i gear. Dette fører ofte til at jeg gir mere gass, og da blir det et innmari hardt innslag......... ikke bra, men om det blåser litt når man skal legge til, må man jo ta grep, om man skal komme inn på samme sted som man har planlagt da.

Har to MS 3 C kasser, og har lest meg litt opp på det her på forumet, og funket ut at det mest sansynelig er no som heter «kon» som er problemet. Da båten gikk på land var det bare å nappe ut kassa og begynne å skru. Egentlig ikke så vanskelig å få ut, men en tung jæv.. å løfte opp når man står på huk i motorrommet. Det jeg var mest bekymret for var å få løs akslingen fra klemflensen på kassa, men fant løsningen her på båtplassen. Ved å skru ut skruene og skru dem inn igjen fra motsatt side, samtidig som jeg la et lite stykke flatt jern i spalten, for deretter å stramme til, tvang jeg dem tilstrekkelig fra hverandre til at akslingen løsnet fint.

9AB41419-51A8-4820-88F5-AF95A4CF8888.jpeg

Link to post

Hadde sett for meg stomp vold og slegge, men det gikk veldig fint.

Så var det å plukke fra hverandre «dyret» og finne denne kon. Etter litt sjekking på YouTube fant jeg en veldig informativ video som forklarte det meste.

 

Siden filmen viser en MS 3b kasse er det noen forskjeller, men fant ut av det.

 

3D7D8297-0CFB-4F5E-BD4E-FD0A763C500C.jpeg

Link to post

En litt underlig sak ned denne gearkassen var at det var en slags plate kløtsj i bunnen av kassen. For å få ut den måtte jeg lage et spesial verktøy. Ser ut som det man bruker for å bytte skive på en vinkelsliper, men det passet selvfølgelig ikke.

Home made is best. 

018E986D-64D2-4424-9E50-6729C6843BA8.jpeg

Link to post

Denne kløtsjen består av 17 skiver med utvendig grep og 18 med innvendig grep. Dette sittet på akslingen inne i et rør med henholdsvis ut og innvendige spor som passer til alle skivene. Dette strammes så til med en skive med utvendige henger og to hull som passer til det verktøyet jeg laget.

det som ingen kan fortelle meg er med hvilket moment det skal strammes, så det blir den kjente prøve og feile ( kanskje lykkes) metoden.

60D7BB12-80D2-4ECA-8716-F4E4A68D725A.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...