Smuth sailing Startet 23.Februar.2019 Del på Facebook Startet 23.Februar.2019 (redigert) Hei alle båtfolk jeg/vi (kona) er nye her, og mange av dere både kan og vet mer om båt enn meg, men tenkte likevel jeg ville dele noen erfaringer rundt det å pusse opp en litt i en eldre Princess 35.(1986 mod). Vi har i mange år kost oss i en Årø 28, men er kommet dit at en båt med lukket kabin nok vil forlenge sesongen for oss. Valget falt på en Princess 35 med to Volvo 40b motorer, og "pjolter tårn. Båten hadde nylagte vegg til vegg tepper både i kabin oppe, nede på "kjøkkenet" og på begge lugarene. Litt upraktisk med hvite tepper i båt mente nå vi, så her måtte noe gjøres. gikk til innkjøp av 250 løpemeter teak ( fikk det til 13kr pr. løpemeter hos Verner Abrehamson utenfor Uddevalla) Så snart båten kom på land, var det bare å sette i gang. Startet med å ta med lemmer over motor rom hjem. Litt enklere å slippe reising ut til marina hver kveld. Begynte med å legge teak på lemmer. limte med Multibond, og droppet skruer. så var det bare å sette i gang å pusse det plant, og nate fugene. Ble bra det, men så var det dette med overflatebehandling da...... siden jeg synes blankt er penest, var oljing ute av bildet tidlig i prosessen. Har tidligere brukt blank trestjerners gulv lakk fra Scanox, og fått utrolig bra resultater med det. Så Med friskt mot satte jeg i gang. Dagen etter viste det seg at alt var tørt og fint, unntagen natene. Hva skjer ? Hvorfor tørker det ikke ? Ventet to dager til, like seigt i natene. Kontaktet diverse leverandører av både lakk og natemasse, uten å få noen svar på verken hva som skjedde eller noen fornuftig løsning på problemet. Et forslag gikk ut på å vente et år på "tørking" og så prøve med lakk...…… Særlig Kunne selvfølgelig ha brukt vannbasert lakk, da det funka helt fint, men da får man ikke den dype fine glansen som man får med oljebasert lakk. Her måtte jeg bare finne min egen vei å gå. Siden vannbasert lakk tørket fint på natene ble løsningen å lakkere et strøk med oljebasert, la det tørke over natten, for så å vaske natene med aseton for å fjerne det som ikke tørket. Deretter finne frem tynne pensler (3 - 4 mm brede) og lakke to strøk i bare natene. dagen etter legge på oljebasert lakk på hele flaten. Da hadde jeg fått "isolert" natemassen, og alt fungerte fint. Siden var det bare å lakke strøk på strøk. med en forsiktig matt sliping etter strøk nr. 8. Etter det tre strøk til, så fikk det være nok, og resultatet ble jo ikke så ille da...….. Men det var jo bare lemmene over motor rom. Resten av gulvet måtte jo også legges, så da va det gare å begynne å kjøre til marinaen etter jobb. Jeg hadde i hvertfall funnet en løsning på lakk problemet. Her var jeg igjen på dypt vann. Lemmene var jo firkantet, og sånn sett greie å legge. Nå ble det mer kriker og kroker å ta tak i. Måtte bare prøve de "nye Lemmene" først. Her har jeg lagt rundt lemmene, nate og er i gang med pussing Jeg han betro dere at en støvmaske er slett ikke så dumt, men det blir jo ganske fint da. Velger å ikke tenke så mye på at alle nater må vaskes med Aseton, og lakkes med "malerskrin" pensel. Så var det "bare" resten av gulvet da...…. Liker ikke trappa ned til "kjøkkenet heller. Hmmmmmm, må da være mulig å få gjort noe med den også. Benkeplata på er ikke så fin lenger heller...…… burde kanskje vegger og dører vært tatt et tak også. Taket oppe henger litt., og hva med det speilet på veggen i trappa ? Ser ikke ut for at jeg blir arbeidsledig på en stund enda nei Begynner med trapp ned og gulv nede jeg tenker jeg. Her blir all lakk fjernet fra veggene. Brukte varmepistol og skrape først og slipemaskin med 400 papir til slutt Tror dette speilet bare er satt opp for i tette et hull i veggen. Har en mistenke om at det har vært et kjøleskap her en gang. Trappa er smal og bratt. må bygges ny ja. Bare å begynne å rive ned. må kunne komme til innenfor trappa, da varmtvannsbeholder, vannpumpe og lignende. er plassert der. Her den gamle trappa ute. Støv over alt, men soper opp det verste, og tro meg, det skal bli mer...…… (støv altså) Må gjøre noe med det speilet, har jo ingen funksjon der det sitter.... Sånn ser det ut på baksiden av speilet ( inne i lugaren) Så er det bare å prøve seg som trappe snekker da. det blir en ny erfaring det også Velger å legge inn et trinn mer enn på den gamle trappa. det betyr at den vil ta litt mer gulvplass nede, men det skal være plass etter mine beregninger. Første trinn, og resten av gulvet oppe på plass. Nederste del må være frittstående. slik at jeg kommer til innenfor. Ble mye bedre å gå i, og ser bedre ut også. Litt lakk nå så..... Først må resten av gammel lakk på resten av veggene fjernes, så fram med varmepistol og skrape igjen. egentlig litt ok og veksle mellom forskjellige oppgaver, så kan hode få lov til å jobbe litt med løsninger på jobbene som ligger foran meg. Blir ny benkeplate også, så da er det bare å begynne å demontere og rive ut. Etter noe tilpassing, kom den nye plata på plass. Problemet var at den som satt der var 10mm tykk, mens den nye var 20mm tykk. Kjekt med en liten fres da ja...……. Da blir det gulv på kjøkkenet da...… 3 luker i gulvet her. så det blir en del tilpassing og mye kapping. nating gjenstår Her er gulvet lagt og natet, vegger og dører har fått litt lakk. begynner å komme seg. Redigert 23.Februar.2019 av Smuth sailing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 23.Februar.2019 Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 (redigert) Men.... Du er jo snart ferdig! Dette blir bra. Hvor lenge har du holdt på? Jeg holder på med oppgradering selv, men tar litt mindre steg av gangen. Har "teppebåt" jeg også, men har ikke bestemt meg for hva jeg skal legge. Redigert 23.Februar.2019 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Februar.2019 Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 Velkommen på forumet.Dette blir bra, Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.Februar.2019 Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 Ble nydelig den dørken? Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 23.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 Tusen takk for hyggelig respons Fikk visst ikke med at jeg kjøpte båten i 2014, så jeg startet vinteren 2014 - 2015. Startet opp i slutten av november, og ga meg da vi sjøsatte til påsken i 2015. veldig mange timer, mange penger, og utrolig mye teak støv. Fikk gjort en del ting til første vinteren, men har ikke postet det ennå. Ble jo først medlem i går...…. Det kommer mer Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Februar.2019 Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 Smuth sailing skrev for 2 timer siden: Så Med friskt mot satte jeg i gang. Dagen etter viste det seg at alt var tørt og fint, unntagen natene. Hva skjer ? Hvorfor tørker det ikke ? Ventet to dager til, like seigt i natene. Kontaktet diverse leverandører av både lakk og natemasse, uten å få noen svar på verken hva som skjedde eller noen fornuftig løsning på problemet. Fant du ut hva som var i veien med natene? Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 23.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 Vet fortsatt ikke hva som var årsaken til at lakken ikke tørket. Er noe kjemi greier som ikke er helt enige der. Ønsket allikevel å bruke oljebasert lakk, fordi den har en mye finere molykilær struktur. det betyr i praksis at den trekker inn i treverket og gir en dypere glød, mens vannbasert legger deg mer oppå og skaper en hinne, uten å trekke inn i treet i samme grad. Etter å ha gjort prøver med begge typer på samme teak bit, er det nesten som natt og dag i forskjell, og valget er veldig enkelt Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Februar.2019 Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 Gøy med oppgraderingstråder Ble jo en helt ny båt innvendig dette Tilbrakte 10 år av oppveksten i P35 med 40 motorer fra ´85 til ´95, så synes det er spes artig med P35 tråder. Har ikke sett den båten på over 20 år, men et av kjennetegnene på den var/ er at det er satt inn en skylight i taket på sidekabinen ot det mest av tomrom i aktercockpit er utnyttet til skapplass. Om du ikke allerede har sett det, så er det en imponerende tråd fra en annen P35 eier her på forumet En annen litt eldre tråd om oppgradering av plattform her Håper på mer bilder og oppgraderinger Lykke til videre Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Smuth sailing Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Sliter litt med å redigere innleggene mine her jeg, men det løsner vel etter hvert. Når jeg skriver at jeg "ble litt hekta på skap" så var det det skapet jeg bygget inn i veggen der speilet satt. Ser nå at jeg ikke la ut noen bilder, og da kan jo det hele høres litt pussig ut. Det var altså i "trappe veggen det var felt inn et speil, trolig for å tette et hull etter et kjøleskap som en gang hadde vært der. Slik så det ut på baksiden av speilet (inne i lugaren) Mer praktisk med et skap her (Da slipper jeg å lage ny vegg også ), så da ble det sånn Litt ekstra skap plass, og det er nå slett ikke så dumt...……. Ble litt hekta på skap jeg. synes det ble litt praktisk med skapet ved trappa, så istedenfor å sette tilbake barskapet som var plassert mellom bakvegg og sofa babord side, valgte jeg å bygge et litt større skap der isteden. skapet var for så vidt enkelt, men jeg hadde sett for meg dører med slipt glass i, og det har de ikke på biltema. Løsningen ble å kjøpe en brukt seksjon i en gjenbruks butikk for 150 kroner. den var i eik, men hadde den type skapdører jeg var ute etter. Siden selve skapet var i teakfiner, måtte det skaffes bladfiner av teak for å dekke flatene på dørene. etter litt sjekking hos en del trelast handlere, løste det seg. finer ble limt på og dører montert. Skapet ble montert, og jammen passa det. Så var det taket da. det ble tatt ned, og 45mm finerplater ble tilpasset, og trukket med skrog trekk. Så ville kona ha en "stjernehimmel" i taket, og det koner vil ha kan det være lurt at koner får. Tok kontakt med LED teknikk, og bestilte dioder, motstander og dimmer. Monterte det hele inn i en plate tynn teak finer og så var det bare å begynne å lodde. mye lodding. med 54 dioder, 45 motstander og pluss og minus på 54 dioder, så ble det noen loddinger ja, men kona fikk rett, som koner ofte gjør, det ble ganske fint Noe annet som måtte fixes var den avsluttningen under frontruta. her var det noe skai greier som hang og slang litt. Hadde løsnet fra glassfiber buen det var montert på. Demonterte hele greia, tok den med hjem, og begynte å tilpasse tynn teak finer isteden. Mange tvinger og men god del Sikafleks senere, hang det endelig sammen. Ute på det jeg kaller "verandaen" var det et lite bord, med plass til to pils og et askebeger. Valgte derfor og lage et nytt litt lengre bord der. Laget det litt elipse formet, slik at det ble litt enklere å komme frem. På dette tidspunktet i oppussingen begynte påsken og nærme seg, on nye prosjekter fikk vente til neste vinter. Når alt var ferdig lakkert, og satt på plass, ble det jo slett ikke så ille. Bare å glede seg til varme dager på sjøen nå Etter en flott sommer er vi tilbake på land, og ny prosjekter venter. Mye plast bak på "terassen" synes nå jeg. siden jeg hadde litt teak igjen etter gulvet jeg la forrige vinter, hadde jeg lyst til å legge den i trinnet på sidene. frem med sag, pussemaskin og Sika igjen. Siden teak spilene var for smale til å lage buer, måtte jeg laminere to og to i bredden for å ha litt å gå på. Prøvde etter beste evne å finne biter med noenlunde samme struktur og fargenyanse i treet, men helt likt blir det jo aldri. Her er styrbord side lagt Og her er babord Så er det nating og pussing Valgte å bruke D 1 olje her, så det ikke blir glatt å trå på. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Meget flott arbeid? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Virkelig flott arbeid og masse god inspirasjon her! Jeg må si at jeg blir smått misunnelig på kompetansen din innen trearbeid. Etter at jeg for noen år siden eide en Najad 360 har jeg blitt relativt godt vaksinert mot teak utendørs. Det blir rett og slett for mye vedlikehold grunnet klimaet i Bergen, så jeg går nok for kunstteak på min P35. Må bare bli ferdig med støping og teknisk totalrehabilitering først. Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 (redigert) Har valgt å ikke legge teak ute, men har en kompis med teak på dollbord, og misunner ham det litt. Må bli flexiteak hos meg i såfall, for som du sier; altfor mye vedlikehold. Takker alle for hyggelige tilbakemeldinger Redigert 24.Februar.2019 av Smuth sailing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Smuth sailing skrev for 3 timer siden: Virkelig flott jobb blir en fin båt av dette....... si er det Whisky du har i den gamle bensinpumpa ?...... jeg bruker mye maskeringstape på teaken da jeg nater, spar en del sliping etterpå, ett annet tips, hvis det er en teakyta der man går mye, der det slits, kan man bruke en hettemutter og skape en konkav fuge, det gjør att dekket holder lenger, innen naten kommer fram. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Smuth sailing Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Ikke whisky, men Cognac ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Har en ledig longsideplass utanpå meg....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Smuth sailing Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Jeg er snart klar. Skal bare fåsatt sammen den ene girkassa først. blir nok litt om det også Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Dette er meget bra Hilsen en som ligger to båter utafor deg i havna Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Her gjør du en kjempejobb. Blir knallbra Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Smuth sailing Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Har hatt et problem med at den ene girkassen sliter litt når den skal i gear. Dette fører ofte til at jeg gir mere gass, og da blir det et innmari hardt innslag......... ikke bra, men om det blåser litt når man skal legge til, må man jo ta grep, om man skal komme inn på samme sted som man har planlagt da. Har to MS 3 C kasser, og har lest meg litt opp på det her på forumet, og funket ut at det mest sansynelig er no som heter «kon» som er problemet. Da båten gikk på land var det bare å nappe ut kassa og begynne å skru. Egentlig ikke så vanskelig å få ut, men en tung jæv.. å løfte opp når man står på huk i motorrommet. Det jeg var mest bekymret for var å få løs akslingen fra klemflensen på kassa, men fant løsningen her på båtplassen. Ved å skru ut skruene og skru dem inn igjen fra motsatt side, samtidig som jeg la et lite stykke flatt jern i spalten, for deretter å stramme til, tvang jeg dem tilstrekkelig fra hverandre til at akslingen løsnet fint. Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Hadde sett for meg stomp vold og slegge, men det gikk veldig fint. Så var det å plukke fra hverandre «dyret» og finne denne kon. Etter litt sjekking på YouTube fant jeg en veldig informativ video som forklarte det meste. Siden filmen viser en MS 3b kasse er det noen forskjeller, men fant ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Ble noen deler på benken ja. Har aldrig skrudd gearkasde før, men hvor vanskelig kan det være da ? For sent å angre nå i hvertfall. Fant og fikk ut den etterhvert då berømte kon, og pusset leiet både oppe om nede ned ventilslipe pasta. Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Så var det bare å begynne å rotere, for å matte flatene i leiet. Var helt polert og ganske matt etter litt pussing. Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 En litt underlig sak ned denne gearkassen var at det var en slags plate kløtsj i bunnen av kassen. For å få ut den måtte jeg lage et spesial verktøy. Ser ut som det man bruker for å bytte skive på en vinkelsliper, men det passet selvfølgelig ikke. Home made is best. Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Denne kløtsjen består av 17 skiver med utvendig grep og 18 med innvendig grep. Dette sittet på akslingen inne i et rør med henholdsvis ut og innvendige spor som passer til alle skivene. Dette strammes så til med en skive med utvendige henger og to hull som passer til det verktøyet jeg laget. det som ingen kan fortelle meg er med hvilket moment det skal strammes, så det blir den kjente prøve og feile ( kanskje lykkes) metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Smuth sailing Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Sjekket med Volvo Penta verksted, som lurte på om det var noe jeg hadde bygget selv........ ja særlig. Fikk det hele sammen igjen op på plass i båten. Byttet samtidig alle slanger til oljekjøler i gearkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.