rdalen Startet 24.Februar.2019 Del på Facebook Startet 24.Februar.2019 Oppdaget i dag at båten ikke hadde landstrøm. Jeg brukte en spenningdetektor for å se om det var liv i kablene, og detektoren viste at det var vekslspenning tilstede hele veien fra landstrømkabelen og frem til 220 voltuttakene i båten. Da måtte jeg forsøke å måle spenningen i uttakene i båten, og det viste at det ikke var spenning mellom de to lederne, men derimot 120 volt mellom jord og hver av lederne. Jeg burde selvsagt ha målt det samme på landstrømskabelen og i strømkassa, men det er mye snø, og inntakskabelen tenkte jeg ikke på i farten. Noen ideer til hva som har skjedd? Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
TerjeFjern Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 (redigert) 120 volt mellom jord og hver av fasene er helt ok. Hvis du ikke har målt noe mellom fasene har du nok ikke fått kontakt. Redigert 24.Februar.2019 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Jo, men ingenting som står i uttaket virker. Jeg synes det er rart jeg får 120 volt til jord fra hver av fasene. Dat er det vel en eller annen form for spenning på hver av dem? Jeg er ganske sikker på at jeg får kontakt, men mellom de to lederne er det ikke spenning. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Du burde kanskje forklare oss uten telepatiske evner hva slags konfig. du har. Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Hulda skrev 4 minutter siden: Du burde kanskje forklare oss uten telepatiske evner hva slags konfig. du har. Konfig? Nei. det aner jeg ikke. Trodde akkurat dette med 220 volt er standard? Men når det gjelder båten, så går landstømmen inn på et panel med sikringer for to kurser - pluss varmtvann. Så er det selvsagt en trafo som tar spenningen ned til 12 volts anlegget. Det er et helt standard Bavaria panel og anlegg. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Sjøholken Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Er fullt mulig å få til slike måleresultater.... her mangler det en fase.. Ett eller annet sted er det ett brudd. Grunnen til at du måler 0V mellom fasene er fordi de har samme potensiale, og dermed samme potensiale mot jord. Det er mest sannsynlig en lyspære, varmeelement eller noe annet som er koblet inn i kretsen din som gjør at spenningen er lik på begge faser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Anlegget er underlagt samme forskrifter som for alle andre 220 V anlegg. Hvis det ikke hjelper å skifte det som er lov for vanlige menige, bør du kontakte kompetent elektriker. Du måler en spenning, men du har ikke målt strøm. Det kan hende du har fler enn en feil. Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Hulda skrev 23 minutter siden: Anlegget er underlagt samme forskrifter som for alle andre 220 V anlegg. Hvis det ikke hjelper å skifte det som er lov for vanlige menige, bør du kontakte kompetent elektriker. Du måler en spenning, men du har ikke målt strøm. Det kan hende du har fler enn en feil. Nei, dette holder jeg meg langt unna. Mine bravader med 220 volt begrenser seg til å skifte støpsel og kontakter i enden av skjøteledninger. Heldigvis har jeg både en stesønn og en svoger som er elektriker, så det skal nok ordne seg. Menkte bare jeg skulle forhøre meg om det kunne være noe enkelt jeg kan fikse selv ,så jeg slipper å bry dem. Eller at feilen kan ligge i strømkassa som er foreningens ansvar. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Det er enkelt, og lovlig: Kjøp et multimeter hos eks. Biltema. Da kan du ohme skjøteledningen og måle spenningen på brygga. Men i ditt tilfelle tror jeg det er like greit å kalle inn troppene. Kjøp et multimeter og la troppene gi deg en liten innføring. Et meget nyttig verktøy, også på 12 V. Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Sjøholken skrev 1 time siden: Er fullt mulig å få til slike måleresultater.... her mangler det en fase.. Ett eller annet sted er det ett brudd. Grunnen til at du måler 0V mellom fasene er fordi de har samme potensiale, og dermed samme potensiale mot jord. Det er mest sannsynlig en lyspære, varmeelement eller noe annet som er koblet inn i kretsen din som gjør at spenningen er lik på begge faser. Men kan det være så enkelt at det muligens er brudd eller dårlig kontakt i ledningen fra strømboksen? Eller kanskje strømboksen i seg selv? Det er dyp snø, og den er vanskelig å komme frem til. Det er også vanskelig å måle i båtenden av landstrømkabelen, fordi sondene på multimeteret ikke når tilstrekkelig langt inn i kontakten, og jeg har ikke lyst til å stikke noe metall inn der... Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 (redigert) Ta med multimeter, start å måle på uttaket på brygga. Mål så punkt for punkt mot båten til du finner feilen Redigert 24.Februar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Jo, det er meget mulig som du antyder. Når det gjelder dingser for å dytte inn i stikkontakten og få kontakt, det er ledninger med spesielle ender som sikrer kontakt når du stikker dem inn. Ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
SY Bolette Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Hvis du har gamle sikringer så er disse en på hver fas, nye har 2 sikringer som slår ut samtidig. På gamle sikringer vil få de verdiene som du sier. Sjekk sikringer på land, stolper på brygga og i båten sikkert en av disse som har røket, hvis ikke så har en ledning irret eller brent av trolig. Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 24.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2019 Ja, da gjorde jeg som foreslått, målte meg fra strømboksen og utover. Feilen satt i inngående plugg i båten. Irring og null kontakt på den ene lederen. Jeg la på litt syrefri vaselin på kontaktpunktet i håp om å hindre fremtidig irring. Jeg vet ikke om det var lurt, men jeg prøver. Settskruen er skrudd veldig hardt til for å hindre varmgang. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Kjellg Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 (redigert) rdalen skrev for 4 timer siden: Ja, da gjorde jeg som foreslått, målte meg fra strømboksen og utover. Feilen satt i inngående plugg i båten. Irring og null kontakt på den ene lederen. Jeg la på litt syrefri vaselin på kontaktpunktet i håp om å hindre fremtidig irring. Jeg vet ikke om det var lurt, men jeg prøver. Settskruen er skrudd veldig hardt til for å hindre varmgang. Du fjernet alt som var korrodert og oksidert og eventuelt skiftet støpsel? Selv bruker jeg alltid å ta flere cm mere en det jeg ser er korrodert og skifter alltid støpsel når jeg ser slikt. Det at skruen er settskruen er skrudd veldig hardt til, kan faktisk ødelegge mere en det reparerer. Veldig fort gjort å klemme av eller klemme flat leder(e) og på den måte skape varmgang. Husk på at den ideelt sett skal skrues til med et gitt moment, og det er veldig lavt.. Redigert 25.April.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 26.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2019 Kjellg skrev for 20 timer siden: Du fjernet alt som var korrodert og oksidert og eventuelt skiftet støpsel? Selv bruker jeg alltid å ta flere cm mere en det jeg ser er korrodert og skifter alltid støpsel når jeg ser slikt. Det at skruen er settskruen er skrudd veldig hardt til, kan faktisk ødelegge mere en det reparerer. Veldig fort gjort å klemme av eller klemme flat leder(e) og på den måte skape varmgang. Husk på at den ideelt sett skal skrues til med et gitt moment, og det er veldig lavt.. Oops! Tabbe kanskje? Men det var min stesønn, som er elektriker, som sa det var viktig å skru til hardt, så jeg hørte på han... Det var selve kabelen (lederen) som var irret, så jeg kappet til jeg hadde rent kobber. Støpselet så helt fint ut. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
ozo Svart 26.April.2019 Del på Facebook Svart 26.April.2019 rdalen skrev for 7 timer siden: Oops! Tabbe kanskje? Men det var min stesønn, som er elektriker, som sa det var viktig å skru til hardt, så jeg hørte på han... Du kan nok stole på din stesønn i dette tilfellet :-) For hardt, vil i denne sammenhengen si at enten kabelkordeller eller gjenger rives av. Når det er sagt, så hjelper det ikke over tid. Glødet (mykt) kobber oppfører seg som en brøddeig, det er bare tregere i bevegelsene. Dvs. at det har relativt stor motstandskraft mot raske endringer, men liten mot trege. Over tid vil derfor en slik kobling bli dårlig uansett hvor hardt du skrur til. På kritiske koblinger brukes det derfor alltid endehylser. Forutsatt at denne passer eksakt til kabeldimensjonen, vil den hindre kabelen i å "flyte ut". En annen rimelig og enkel forbedring av koblingen, spesielt i båtsammenheng, er å gi den en dusj med WD40 e.l. Dette garanterer ikke mot korrosjon, men hindrer det i stor grad, i alle fall for en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2019 Del på Facebook Svart 26.April.2019 rdalen skrev for 14 timer siden: Oops! Tabbe kanskje? Men det var min stesønn, som er elektriker, som sa det var viktig å skru til hardt, så jeg hørte på han... Det var selve kabelen (lederen) som var irret, så jeg kappet til jeg hadde rent kobber. Støpselet så helt fint ut. Du skal ikke se bort fra at svigersønnen har vurdert din muskelmasse da han utformet anbefalingen :-) Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 27.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2019 Hulda skrev for 10 timer siden: Du skal ikke se bort fra at svigersønnen har vurdert din muskelmasse da han utformet anbefalingen :-) Enten er han frekk, eller så er du frekk. Jeg kan leve godt med begge. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
rdalen Svart 27.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2019 ozo skrev for 17 timer siden: På kritiske koblinger brukes det derfor alltid endehylser Jeg har faktisk en tilsvarende boks liggende. At jeg ikke tenkte på det. Jeg tror jeg må skru opp igjen - fort gjort. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.