Jump to content

Glassfiberstøping i vinterhalvåret

Grimsøy Taule

Recommended Posts

Et lite tips; hvis du leser i "Dracotråden" som du ser link til i signaturen min finner du mange råd om å støpe ute i uisolert telt i vinterkulde.

Ttor skrev for 21 timer siden:

Unngå vifteovn som blåser direkte på polyesteren, da den tilfører fuktighet.

Hvor kommer den fuktigheten fra da?

Epoxy er langt mer tilgivende enn polyester. Herdingen starter opp igjen om temperaturen blir for lav og man varmer opp igjen, og det finnes ulike herdere for ulike temperaturer.

Hot tips bokstavelig talt er å sørge for å holde temperatur på resin og herder høy (20-25 grader) før støpingen begynner. 

Jeg har støpt utendørs i Tromsø i mars med epoxy uten problemer. Brukte da også metoden med å varme opp kjølen ekstra godt i forkant, slik at jeg fikk et varmereservoar der.  Pakket inn området rundt der hvor jeg støpte med Rockwool isolasjonsmatter. 

Redigert av Thostr (see edit history)
2 minutes ago, Krimart said:

west system har en epoxy som herder ved 5 grader, vil sikker fungere når det er litt kaldere også, men under null går ikke. 

Ja 205-herderen til West System er ratet ned til 4 grader. Om man havner under null så er det bare å varme opp igjen så vil herdingen start igjen. Helt utrolig egentlig.

Om man er uheldig å fryse ned epoxyen og den krystalliserer seg (før iblanding av herder altså) så er det bare å varme forsiktig opp igjen til den får tilbake viskositeten, så er den klar til bruk.

I motsetning til polyester så har generelt ikke epoxy noe 'best før'-dato. Mens jeg har opplevd at 1 år gammel polyester får en litt merkelig konsistens, så er epoxy fint - år etter år.

Jada, ikke fritt for at man er epoxy-entusiast...

Thostr skrev for 4 timer siden:

I motsetning til polyester så har generelt ikke epoxy noe 'best før'-dato. Mens jeg har opplevd at 1 år gammel polyester får en litt merkelig konsistens, så er epoxy fint - år etter år.

Jada, ikke fritt for at man er epoxy-entusiast...

Joda, jeg liker også epoxy best, i alle fall for diverse reparasjonsarbeid. Det limer bedre på gammel polyesterlaminat, gir et sterkere laminat og er (etter min mening) enklere å arbeide med. Ja det er dyrere, men kostnaden for reparasjonsarbeid er ikke resin, men arbeidstimer. 

Men; Jeg tror nok at også epoxy har en best-før dato- men det holder lenger. I følge West system 2 år https://www.westsystem.no/a/68/gode-raad-ved-bruk-av-west-system-epoxy, men i følge denne (reklamen?) kan det holde lenger hvis det lagres riktig; https://www.epoxyworks.com/index.php/epoxy-shelf-life/. Fant forresten denne siden; https://www.westsystem.no/a/85/liming-i-lave-temperaturer-med-west-system-epoxy

Ttor skrev On 24.2.2019 at 20.37:

Om du har en gammel type arbeidslampe som avgir en del varme, kan den rettes mot det som skal herde.

Ikke å anbefale.

Sånne arbeidslamper gir fra seg mye IR som får laminatet til å bråherde. Herding er også krymping. Leder til at den del av laminatet som får IR herder først og leder til store spenninger. I verste fall kan laminatet falle av.

Mulligan skrev On 26.2.2019 at 11.18:

Ikke å anbefale.

Sånne arbeidslamper gir fra seg mye IR som får laminatet til å bråherde. Herding er også krymping. Leder til at den del av laminatet som får IR herder først og leder til store spenninger. I verste fall kan laminatet falle av.

Men, bruker man en moderne IR terrassevarmer og holder god avstand, så burde vel det gå hvis den er vinklet rett mot der det er støpt? Selv brukte jeg vifteovn mot noen dynacellplater jeg støpte på. Det vred seg som bare det. Så det optimale er selvsagt jevn varme hvis man støper mot plater.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...