Grimsøy Taule Startet 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2019 (redigert) Har endel støping foran meg på båten , men har ikke tilgang til varmt lokale. Er det godt nok å kjøre varme under presenningen , for å få herding igang? Hva mener og gjør dere? Redigert 24.Februar.2019 av Grimsøy Taule (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Det går nok helt fint over 10 grader. Om du har en gammel type arbeidslampe som avgir en del varme, kan den rettes mot det som skal herde. Men ikke for nærmt. Unngå vifteovn som blåser direkte på polyesteren, da den tilfører fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 25.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Ok , samme med epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Et lite tips; hvis du leser i "Dracotråden" som du ser link til i signaturen min finner du mange råd om å støpe ute i uisolert telt i vinterkulde. Ttor skrev for 21 timer siden: Unngå vifteovn som blåser direkte på polyesteren, da den tilfører fuktighet. Hvor kommer den fuktigheten fra da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ttor Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 1 hour ago, Komodo said: Hvor kommer den fuktigheten fra da? Vestlandet! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Ok, da skjønner jeg. Trådstarter, som bor i Vestfold, får altså tilført fuktighet fra Vestlandet dersom han bruker vifteovn Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tomcat Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Har lang slange på innløpet, helt her hvor vi snart har glemt hva minusgrader er for noe... Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Luftfuktighet har innvirkning på herdetiden på polyester. Om teltet ikke er helt tett, vil en vifteovn tilføre litt luft utenfra også. Men om det tørt i luften har det mindre å si. Herde vil det uansett. Mye tåke på vestlandet for tiden. Våren er i anmarsj ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 (redigert) Epoxy er langt mer tilgivende enn polyester. Herdingen starter opp igjen om temperaturen blir for lav og man varmer opp igjen, og det finnes ulike herdere for ulike temperaturer. Hot tips bokstavelig talt er å sørge for å holde temperatur på resin og herder høy (20-25 grader) før støpingen begynner. Jeg har støpt utendørs i Tromsø i mars med epoxy uten problemer. Brukte da også metoden med å varme opp kjølen ekstra godt i forkant, slik at jeg fikk et varmereservoar der. Pakket inn området rundt der hvor jeg støpte med Rockwool isolasjonsmatter. Redigert 25.Februar.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 west system har en epoxy som herder ved 5 grader, vil sikker fungere når det er litt kaldere også, men under null går ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 2 minutes ago, Krimart said: west system har en epoxy som herder ved 5 grader, vil sikker fungere når det er litt kaldere også, men under null går ikke. Ja 205-herderen til West System er ratet ned til 4 grader. Om man havner under null så er det bare å varme opp igjen så vil herdingen start igjen. Helt utrolig egentlig. Om man er uheldig å fryse ned epoxyen og den krystalliserer seg (før iblanding av herder altså) så er det bare å varme forsiktig opp igjen til den får tilbake viskositeten, så er den klar til bruk. I motsetning til polyester så har generelt ikke epoxy noe 'best før'-dato. Mens jeg har opplevd at 1 år gammel polyester får en litt merkelig konsistens, så er epoxy fint - år etter år. Jada, ikke fritt for at man er epoxy-entusiast... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Thostr skrev for 4 timer siden: I motsetning til polyester så har generelt ikke epoxy noe 'best før'-dato. Mens jeg har opplevd at 1 år gammel polyester får en litt merkelig konsistens, så er epoxy fint - år etter år. Jada, ikke fritt for at man er epoxy-entusiast... Joda, jeg liker også epoxy best, i alle fall for diverse reparasjonsarbeid. Det limer bedre på gammel polyesterlaminat, gir et sterkere laminat og er (etter min mening) enklere å arbeide med. Ja det er dyrere, men kostnaden for reparasjonsarbeid er ikke resin, men arbeidstimer. Men; Jeg tror nok at også epoxy har en best-før dato- men det holder lenger. I følge West system 2 år https://www.westsystem.no/a/68/gode-raad-ved-bruk-av-west-system-epoxy, men i følge denne (reklamen?) kan det holde lenger hvis det lagres riktig; https://www.epoxyworks.com/index.php/epoxy-shelf-life/. Fant forresten denne siden; https://www.westsystem.no/a/85/liming-i-lave-temperaturer-med-west-system-epoxy Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 https://www.epoxyworks.com/index.php/epoxy-shelf-life/ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Ttor skrev On 24.2.2019 at 20.37: Om du har en gammel type arbeidslampe som avgir en del varme, kan den rettes mot det som skal herde. Ikke å anbefale. Sånne arbeidslamper gir fra seg mye IR som får laminatet til å bråherde. Herding er også krymping. Leder til at den del av laminatet som får IR herder først og leder til store spenninger. I verste fall kan laminatet falle av. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2019 Mulligan skrev On 26.2.2019 at 11.18: Ikke å anbefale. Sånne arbeidslamper gir fra seg mye IR som får laminatet til å bråherde. Herding er også krymping. Leder til at den del av laminatet som får IR herder først og leder til store spenninger. I verste fall kan laminatet falle av. Men, bruker man en moderne IR terrassevarmer og holder god avstand, så burde vel det gå hvis den er vinklet rett mot der det er støpt? Selv brukte jeg vifteovn mot noen dynacellplater jeg støpte på. Det vred seg som bare det. Så det optimale er selvsagt jevn varme hvis man støper mot plater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.