Ask Startet 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2019 Hei Lettmatrosen skal kanskje kjøpa seg båt. Det er tale om ein sjølvlensande båt på 14-18 fot, og totaktsmotor på 25-40 hestar. Rattstyring. Prisklassen er 15-30 000. Det seier seg sjølv at då blir båten langt frå ny, og det blir gjerne ein båt som har skifta eigar mange ganger. Eg veit sjølvsagt at eg skal sjå etter rust, god kjøling, at alt går lett, jamn gange, og at motoren er lettstarta. Eg det noko anna eg bør sjå etter? Ask Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 El start kan være lurt på en slik, de kan være tunge å starte med snor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Hva er gammelt? en 15 år gammel motor som har fått rett vedlikehold og rett bruk kan være som ny! en 5 år gammel motor som ikke har fått vedlikehold kan væreen tikkende bombe.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Sitat -morten- skrev 14 minutter siden: Hva er gammelt? en 15 år gammel motor som har fått rett vedlikehold og rett bruk kan være som ny! en 5 år gammel motor som ikke har fått vedlikehold kan væreen tikkende bombe.. Jeg kjøpte båt og motor fra 1995 for halvannet år siden som ikke hadde fått all verdens vedlikehold, men heller ikke mye bruk. Ting kan og vil sikkert skje etter hvert, men dette er enkle greier som gjerne bare går og går. Jeg ville vært mer skeptisk til aldrende firtaktere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Gamle totaktere, serlig japser, kan vare nær sagt i evigheter... Sjekk gear olje for lekkasjer.. Bare en liten åpning på laveste skrue avslører event vann i oljen.. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Elektrisk tiltmekanisme koster ca 18-20000 . Den står badet i sjøvann når båten ligger på sjøen,og varer ikke evig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Se etter irr, rust og avflasset lakk. Gamle motorer med mye irr kan være vanskelig å reparere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 (redigert) Broren min pensjonerte en ellers krute god Yamaha 30hk 2t. Impelleren begynte å fuske - men det var klin umulig å få ned undervannshuset uten å bruke mye mer på verkstedtimer enn det motoren var verdt Disse motorene kan godt vare lenge - men regn med å plages når man skal ha løs ting som ikke har vært rørt på 30 år Redigert 25.Februar.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 cosmic skrev for 10 timer siden: Elektrisk tiltmekanisme koster ca 18-20000 . Den står badet i sjøvann når båten ligger på sjøen,og varer ikke evig. Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Ida Marie III skrev 21 minutter siden: Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger... Fra 40-50 hk var vel dette nokså vanlig, i hvertfall på 90-tallet vil jeg si Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Ida Marie III skrev 1 time siden: Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger Neivel,er kanskje ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Gammel 25 HK , 2T med El. tilt..? Kanskje easy tilt, men kan ikke huske det var vanlig med el.tilt på slike... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger... Joda. Det var elektrohydraulisk powertrim/tilt på 40-hesteren på vår gamle slepejolle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Ok...men uansett ..en gammel 2 takter så ville jeg gått for en eller annen japse... Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) Denne tråden har jo tatt helt av. Jeg har hatt en helt ny påhengs i en periode , Tohatsu 9.9 kjøpt ny i 2001, solgt 2008 - røverkjøp for den som kjøpte av meg dengangen. Evinrude 60 1982 - kjøpt 2009 - ennå i bruk. Min erfaring er at man stort sett kan se utenpå om påhengser er noe å samle på. Selvsagt kan det være skjulte feil,. men min erfaring er at folk stort sett er ærlige i slike situasjoner. Den gamle "bruktbilkodeksen" som gikk ut på at "man selger den slik som den står" er på vei ut, og selger er mer ærlig i våre dager. Det er en fin(n) trend, etter min mening. I takt med tiden - og også som en følge av at kvaliteten på det man ofte selger brukt, har blitt fantastisk mye bedre i løpet av perioden 1989 -2019. Jeg vil kalle det en revolusjon- der Japan har ledet an. Jeg har en Toyota fra 1997 som trenger nye bremserør bak for å bli EU-godkjent. Den er kjørt 270 000 km, og ikke en skrue er rørt på den siden den var ny, bortsett fra bremser og filtre osv. Det skal jeg fikse, men i 2021 blir det pressa hos Knoksen. Da er den bilen 24 år . og gått 300.000 km - Da skal Gråpus få hvile som spiker i et hus nær deg - det er den vel fortjent. Redigert 9.Mars.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 fjordgrynt skrev 7 minutter siden: Denne tråden har jo tatt helt av. Har tatt helt av - på hvilken måte ? Synes trådstarter har fått mange gode tips her jeg da. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
fjordgrynt Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 "Tatt helt av" - det var nok litt overdrevet ! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Hei Kjekt med svar på spørsmålet mitt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 index skrev On 25.2.2019 at 9.58: Jeg ville vært mer skeptisk til aldrende firtaktere... Det leser man ofte - både her og andre steder - at firtaktere ikke holder, at firtaktere korroderer - hva er det med firtaktere som gjør dem så tvilsomme i "outboard"-sammenheng ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) fjordgrynt skrev for 1 time siden: Det leser man ofte - både her og andre steder - at firtaktere ikke holder, at firtaktere korroderer - hva er det med firtaktere som gjør dem så tvilsomme i "outboard"-sammenheng ? Den største utfordringen er vel at disse ofte er bilmotorer og diverse som blir satt på høykant og gjennomspylt med sjøvann. Sånn grovt fortalt. Mange deler er ikke like bestandige mot sjøvann som på en totakter. Totakterene består av færre deler og er i de aller fleste tilfeller bygget som båtmotorer fra bunnen av. Noe er det, det har i alle fall vært mye problemer med tæring på mindre firtaktere det siste tiåret sånn ca. Noen har nok tatt noen snarveier i designet kan det virke som... Redigert 9.Mars.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taskeladden Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Lurer på hvilken bil min 4hk 4takt tohatsu kommer fra.... Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
index Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 S/Y Vega skrev 33 minutter siden: Lurer på hvilken bil min 4hk 4takt tohatsu kommer fra.... En veldig liten en? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fjordgrynt Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 (redigert) Et veldog godt tips. er å tappe ut gearoljen. Ser den ut som noe annet enn gearolje, skal man være litt på vakt. Jeg skifter olje på Fjordgrynt hver vår, og det første som kommer ut er noe grålig gørr - som jeg regner med er fjorårets harde kjør over slake sommerdønninger - rett og slett støv fra tannhjulene. Men alt over skal se ut som olje. Og vann skal det ihvertfall ikke være - Redigert 10.Mars.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Spar oss fjordgrynt, dette blir bare dummere og dummere for vær gang ? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Kanskje vi kan få oss en fjordgrynt-filter på Båtplassen, en knapp som vi trykker på så forsvinn alle hans innlegg :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.