Ask Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Hei Lettmatrosen skal kanskje kjøpa seg båt. Det er tale om ein sjølvlensande båt på 14-18 fot, og totaktsmotor på 25-40 hestar. Rattstyring. Prisklassen er 15-30 000. Det seier seg sjølv at då blir båten langt frå ny, og det blir gjerne ein båt som har skifta eigar mange ganger. Eg veit sjølvsagt at eg skal sjå etter rust, god kjøling, at alt går lett, jamn gange, og at motoren er lettstarta. Eg det noko anna eg bør sjå etter? Ask Quote Link to post
index Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 El start kan være lurt på en slik, de kan være tunge å starte med snor. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Hva er gammelt? en 15 år gammel motor som har fått rett vedlikehold og rett bruk kan være som ny! en 5 år gammel motor som ikke har fått vedlikehold kan væreen tikkende bombe.. Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Sitat -morten- skrev 14 minutter siden: Hva er gammelt? en 15 år gammel motor som har fått rett vedlikehold og rett bruk kan være som ny! en 5 år gammel motor som ikke har fått vedlikehold kan væreen tikkende bombe.. Jeg kjøpte båt og motor fra 1995 for halvannet år siden som ikke hadde fått all verdens vedlikehold, men heller ikke mye bruk. Ting kan og vil sikkert skje etter hvert, men dette er enkle greier som gjerne bare går og går. Jeg ville vært mer skeptisk til aldrende firtaktere... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Gamle totaktere, serlig japser, kan vare nær sagt i evigheter... Sjekk gear olje for lekkasjer.. Bare en liten åpning på laveste skrue avslører event vann i oljen.. Quote Link to post
cosmic Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Elektrisk tiltmekanisme koster ca 18-20000 . Den står badet i sjøvann når båten ligger på sjøen,og varer ikke evig. Quote Link to post
Komodo Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Se etter irr, rust og avflasset lakk. Gamle motorer med mye irr kan være vanskelig å reparere. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 (edited) Broren min pensjonerte en ellers krute god Yamaha 30hk 2t. Impelleren begynte å fuske - men det var klin umulig å få ned undervannshuset uten å bruke mye mer på verkstedtimer enn det motoren var verdt Disse motorene kan godt vare lenge - men regn med å plages når man skal ha løs ting som ikke har vært rørt på 30 år Edited February 25, 2019 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 cosmic skrev for 10 timer siden: Elektrisk tiltmekanisme koster ca 18-20000 . Den står badet i sjøvann når båten ligger på sjøen,og varer ikke evig. Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger... Quote Link to post
Kallethekid Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Ida Marie III skrev 21 minutter siden: Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger... Fra 40-50 hk var vel dette nokså vanlig, i hvertfall på 90-tallet vil jeg si Quote Link to post
cosmic Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Ida Marie III skrev 1 time siden: Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger Neivel,er kanskje ikke det. Quote Link to post
Ida Marie III Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Gammel 25 HK , 2T med El. tilt..? Kanskje easy tilt, men kan ikke huske det var vanlig med el.tilt på slike... Quote Link to post
Komodo Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Er vel neppe el. tilt på en gammel 2 T påhenger... Joda. Det var elektrohydraulisk powertrim/tilt på 40-hesteren på vår gamle slepejolle. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Ok...men uansett ..en gammel 2 takter så ville jeg gått for en eller annen japse... Quote Link to post
fjordgrynt Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 (edited) Denne tråden har jo tatt helt av. Jeg har hatt en helt ny påhengs i en periode , Tohatsu 9.9 kjøpt ny i 2001, solgt 2008 - røverkjøp for den som kjøpte av meg dengangen. Evinrude 60 1982 - kjøpt 2009 - ennå i bruk. Min erfaring er at man stort sett kan se utenpå om påhengser er noe å samle på. Selvsagt kan det være skjulte feil,. men min erfaring er at folk stort sett er ærlige i slike situasjoner. Den gamle "bruktbilkodeksen" som gikk ut på at "man selger den slik som den står" er på vei ut, og selger er mer ærlig i våre dager. Det er en fin(n) trend, etter min mening. I takt med tiden - og også som en følge av at kvaliteten på det man ofte selger brukt, har blitt fantastisk mye bedre i løpet av perioden 1989 -2019. Jeg vil kalle det en revolusjon- der Japan har ledet an. Jeg har en Toyota fra 1997 som trenger nye bremserør bak for å bli EU-godkjent. Den er kjørt 270 000 km, og ikke en skrue er rørt på den siden den var ny, bortsett fra bremser og filtre osv. Det skal jeg fikse, men i 2021 blir det pressa hos Knoksen. Da er den bilen 24 år . og gått 300.000 km - Da skal Gråpus få hvile som spiker i et hus nær deg - det er den vel fortjent. Edited March 9, 2019 by fjordgrynt (see edit history) Quote Link to post
John_Kr Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 fjordgrynt skrev 7 minutter siden: Denne tråden har jo tatt helt av. Har tatt helt av - på hvilken måte ? Synes trådstarter har fått mange gode tips her jeg da. Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
fjordgrynt Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 "Tatt helt av" - det var nok litt overdrevet ! Quote Link to post
Ask Posted March 9, 2019 Author Share Posted March 9, 2019 Hei Kjekt med svar på spørsmålet mitt. Ask Quote Link to post
fjordgrynt Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 index skrev On 25.2.2019 at 9.58: Jeg ville vært mer skeptisk til aldrende firtaktere... Det leser man ofte - både her og andre steder - at firtaktere ikke holder, at firtaktere korroderer - hva er det med firtaktere som gjør dem så tvilsomme i "outboard"-sammenheng ? Quote Link to post
index Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 (edited) fjordgrynt skrev for 1 time siden: Det leser man ofte - både her og andre steder - at firtaktere ikke holder, at firtaktere korroderer - hva er det med firtaktere som gjør dem så tvilsomme i "outboard"-sammenheng ? Den største utfordringen er vel at disse ofte er bilmotorer og diverse som blir satt på høykant og gjennomspylt med sjøvann. Sånn grovt fortalt. Mange deler er ikke like bestandige mot sjøvann som på en totakter. Totakterene består av færre deler og er i de aller fleste tilfeller bygget som båtmotorer fra bunnen av. Noe er det, det har i alle fall vært mye problemer med tæring på mindre firtaktere det siste tiåret sånn ca. Noen har nok tatt noen snarveier i designet kan det virke som... Edited March 9, 2019 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taskeladden Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Lurer på hvilken bil min 4hk 4takt tohatsu kommer fra.... Quote A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
index Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 S/Y Vega skrev 33 minutter siden: Lurer på hvilken bil min 4hk 4takt tohatsu kommer fra.... En veldig liten en? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fjordgrynt Posted March 10, 2019 Share Posted March 10, 2019 (edited) Et veldog godt tips. er å tappe ut gearoljen. Ser den ut som noe annet enn gearolje, skal man være litt på vakt. Jeg skifter olje på Fjordgrynt hver vår, og det første som kommer ut er noe grålig gørr - som jeg regner med er fjorårets harde kjør over slake sommerdønninger - rett og slett støv fra tannhjulene. Men alt over skal se ut som olje. Og vann skal det ihvertfall ikke være - Edited March 10, 2019 by fjordgrynt (see edit history) Quote Link to post
Vdub Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Spar oss fjordgrynt, dette blir bare dummere og dummere for vær gang ? Quote Link to post
John_Kr Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Kanskje vi kan få oss en fjordgrynt-filter på Båtplassen, en knapp som vi trykker på så forsvinn alle hans innlegg :-) Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts