Jump to content

Kva skal eg sjå etter på gamal påhengsmotor?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Lettmatrosen skal kanskje kjøpa seg båt. Det er tale om ein sjølvlensande båt på 14-18 fot, og totaktsmotor på 25-40 hestar.

Rattstyring.

 

Prisklassen er 15-30 000. Det seier seg sjølv at då blir båten langt frå ny, og det blir gjerne ein båt som har skifta eigar mange ganger.

 

Eg veit sjølvsagt at eg skal sjå etter rust, god kjøling, at alt går lett, jamn gange, og at motoren er lettstarta.

 

Eg det noko anna eg bør sjå etter?

 

Ask

Link to post

Hva er gammelt? en 15 år gammel motor som har fått rett vedlikehold og rett bruk kan være som ny! en 5 år gammel motor som ikke har fått vedlikehold kan væreen tikkende bombe..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Sitat

 

 

-morten- skrev 14 minutter siden:

Hva er gammelt? en 15 år gammel motor som har fått rett vedlikehold og rett bruk kan være som ny! en 5 år gammel motor som ikke har fått vedlikehold kan væreen tikkende bombe..

 

Jeg kjøpte båt og motor fra 1995 for halvannet år siden som ikke hadde fått all verdens vedlikehold, men heller ikke mye bruk. Ting kan og vil sikkert skje etter hvert, men dette er enkle greier som gjerne bare går og går. Jeg ville vært mer skeptisk til aldrende firtaktere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Broren min pensjonerte en ellers krute god Yamaha 30hk 2t.   Impelleren begynte å fuske  - men det var klin umulig å få ned undervannshuset uten å bruke mye mer på verkstedtimer enn det motoren var verdt 

 

Disse motorene kan godt vare lenge - men regn med å plages når man skal ha løs ting som ikke har vært rørt på 30 år :sweat:

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 weeks later...

Denne tråden har jo tatt helt av. Jeg har hatt en helt ny påhengs i en periode , Tohatsu 9.9 kjøpt ny i 2001, solgt 2008 - røverkjøp for den som kjøpte av meg dengangen. Evinrude 60 1982 - kjøpt 2009 - ennå i bruk.

 

Min erfaring er at man stort sett kan se utenpå om påhengser er noe å samle på. Selvsagt kan det være skjulte feil,. men min erfaring er at folk stort sett er ærlige i slike situasjoner. Den gamle "bruktbilkodeksen" som gikk ut på at "man selger den slik som den står" er på vei ut, og selger er mer ærlig i våre dager. Det er en fin(n) trend, etter min mening. I takt med tiden - og også som en følge av at kvaliteten på det man ofte selger brukt, har blitt fantastisk mye bedre i løpet av perioden 1989 -2019. Jeg vil kalle det en revolusjon- der Japan har ledet an.

 

Jeg har en Toyota fra 1997 som trenger nye bremserør bak for å bli EU-godkjent. Den er kjørt 270 000 km, og ikke en skrue er rørt på den siden den var ny, bortsett fra bremser og filtre osv. Det skal jeg fikse, men i 2021 blir det pressa hos Knoksen. Da er den bilen 24 år . og gått 300.000 km - Da skal Gråpus få hvile som spiker i et hus nær deg - det er den vel fortjent.

Edited by fjordgrynt (see edit history)
Link to post
fjordgrynt skrev 7 minutter siden:

Denne tråden har jo tatt helt av.

 

Har tatt helt av - på hvilken måte ? Synes trådstarter har fått mange gode tips her jeg da.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
index skrev On 25.2.2019 at 9.58:

 Jeg ville vært mer skeptisk til aldrende firtaktere...

 Det leser man ofte - både her og andre steder - at firtaktere ikke holder, at firtaktere korroderer - hva er det med firtaktere som gjør dem så tvilsomme i "outboard"-sammenheng ?

Link to post
fjordgrynt skrev for 1 time siden:

 Det leser man ofte - både her og andre steder - at firtaktere ikke holder, at firtaktere korroderer - hva er det med firtaktere som gjør dem så tvilsomme i "outboard"-sammenheng ?

 

Den største utfordringen er vel at disse ofte er bilmotorer og diverse som blir satt på høykant og gjennomspylt med sjøvann. Sånn grovt fortalt. Mange deler er ikke like bestandige mot sjøvann som på en totakter. Totakterene består av færre deler og er i de aller fleste tilfeller bygget som båtmotorer fra bunnen av. 

 

Noe er det, det har i alle fall vært mye problemer med tæring på mindre firtaktere det siste tiåret sånn ca. Noen har nok tatt noen snarveier i designet kan det virke som...

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
S/Y Vega skrev 33 minutter siden:

Lurer på hvilken bil min 4hk 4takt tohatsu kommer fra....

En veldig liten en?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Et veldog godt tips. er å tappe ut gearoljen. Ser den ut som noe annet enn gearolje, skal man være litt på vakt. Jeg skifter olje på Fjordgrynt hver vår, og det første som kommer ut er noe grålig gørr  - som jeg regner med er fjorårets harde kjør over slake sommerdønninger - rett og slett støv fra tannhjulene. Men alt over skal se ut som olje. Og vann skal det ihvertfall ikke være - 

Edited by fjordgrynt (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...