Jump to content

Skjøting av mast på nye seilbåter......


fernanda

Recommended Posts

Brøkdelsrigg!!!!! er best!!!

 

Alle er enige om at du får trimmet en brøkdelrigg mye bedre en en mastheadrigg.

 

på min sonata(minitonner) 7/8 dels rigg og da ser du fort på trimmingen at den får bedre høyde på kryssen, og jeg seilte en båt her om dagen som hadde mastheadrigg og den var mye vanskligere på kryssen.

<{POST_SNAPBACK}>

...sukk!!... Bullshit!!! Best til hva?? De forskjellige riggene har sine sider hvor de er best, andre hvor de er dårligst!!

 

.....*jeg seilte en båt her om dagen*... Og hva så? Du var ikke fornøyd med den. At den var *mye vanskeligere på kryssen* skal det da gjelde for alle mastheadbåter??

 

Ulike rigger velges til ulike båter - fordi folk har forskjellige behov.

 

Mastheadrigg er enkel i bruk og mest robust. Noen foretrekker det. Les rapportene om Fastnet Race en del år tilbake, og havseilaser i området New Zealand og Australia så vil statistikken klart vise at de båtene som hyppigst har havari og forlis er brøkdelsrigget. Selv har jeg vært mannskap på kappseilas hvor vi kunne ha mistet brøkdelsriggen fordi et lensetakkel røyk. Det skjer ikke med mastheadrigger

 

Trimming av rigg og seil er litt av et kunnskapsområde. Mitt poeng og min erfaring er at jeg er overrasket over hvor mye jeg kan få ut av trimming av grunninnstillingen på min HR 312. Selvfølgelig kan den dyktige oftere få mere ut av trimming av en brøkdelsrigg. :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brøkdelsrigg!!!!! er best!!!

Alle er enige om at du får trimmet en brøkdelrigg mye bedre en en mastheadrigg.

Snakk (skriv) for deg sjøl... Og så jeg som trodde at innlegget mitt skulle sette igang slik diskusjon, skuffende. Selv ikke PanPan ville fleske til meg... Jeg gidder ikke å trimme rigg, seile regatta eller kjøre cabriolet for den saks skyld. Det er nok alderen som kommer krabbene, noen blir mer sedate med årene. Jeg har ikke engang vindinstrumenter eller ekkolodd, bare GPS uten kart! Jeg skal innrømme at jeg har hatt cabriolet og brøkelsrigg.

 

Hulda har tidligere hatt to båter med brøkdelsrigg. Den første var en 25 kvadratmeter spissgatter. Og så har jeg hatt to båter, Hulda inkludert, med masthead. Dessuten en med gaffelseil, og jeg har seilt med spriseil og "vikingseil" da jeg var barn.

 

Greia for meg er nå å kunne håndtere en stor båt alene. Jeg bryr meg ikke om at jeg taper tre grader på kryssen. Skal jeg inn i sund, trange løp og havner, heiser jeg jernfokka. Så lenge jeg ikke må kroke inn kryssfokka eller sette gennakeren, går alt fra cockpit. UKSyversen holdt på å ramle av krakken da jeg fortalte at jeg ikke gadd å ha cunningham. Kommer jeg så langt at jeg trenger cunningham nå, så tar jeg heller rev 1. Krenger mindre og går like fort med samme høyde.

 

Jeg var ute og møtte skutene som kom inn til Tall Ships Races tidligere i august (Fredrikstad). Jeg antar at vinden utenfor Tristein - Søster - Færder var 10 m/s i perioder. De fleste som har vært der ute i SW blåst kjenner til hvordan sjøene hopper og danser. GPS'en min rapporerte max fart 9,2 knop og snitt 7,6 knop. Bak masten står en STOR svanehals der kablene fra masten går inn. Det var vann på dørken under svanehalsen grunnet overvann på fordekket. Jeg må skumme svanehalsen tett. Nok om det, større fart var sikkert mulig, men det er godt nok for meg. Og nå er vi langt unna skjøting av mast....

Link to post
Share on other sites

okok, bare meg som liker brøkdelrigg da assa..

Sorry for at jeg ødela ditt egentlige spørsmål da

<{POST_SNAPBACK}>

Du er ikke allene... Benetau, som "bor" ved siden av meg, leverer tilnærmet kun brøkdelsrigger. Jeg har dog en følelse av at mange kjøpere hverken kjenner navnene eller forskjellene på brøkdels- og masheadrigg.

 

Det var ikke mitt, det var fernanda's...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...