Jump to content

Erfaringer med skrogjennomføringer av komposittmateriale.??

Bjoove

Recommended Posts

Hei. Mange tråder om dette her inne. Er supre erstattere, men du må være klar over at gjennomføringene er tykkere, grunnet tykkere vegger i godset. Det betyr at hullet må borres opp i diameter. Ikke alltid best å gjøre det og det er vel det mest negative ved å bytte til disse. Kranene er også større, så sjekk nøye at det er plass. Utover det, anbefales !

Edited by Worry II (see edit history)

I følge Trudesign selv skal selve gjennomføringene ha en levetid tilsvarende et glassfiberskrog, altså svært lenge. Går man for metoden med å støpe fast gjennomføringene med fortykket epoksy blir de en integrert del av skroget (igjen, i følge Trudesign). Ventilene kan jo bli slitt ved mye bruk, men gjennomføringene i seg selv får ikke mekanisk slitasje (av betydning) så lenge de ikke står i kraftig spenn eller man dunker borti moder jord/stein. 

Skiftet til Trudesign for et par år siden, foreløpig går ventilene som nysmurt og vil vel si at jeg ikke angrer på valget. Hadde messing før, skumle greier tæringsmessig sett, hvis ikke av god kvalitet.

Jeg har ikke komposittventiler selv, så jeg skal ikke være for bombastisk. Men. Her om dagen diskuterte jeg med en verkstedsansvarlig på et lokalt verksted hvorvidt ventilen til selvlensingen bør være åpen eller stengt på vinteren. Her på Hvaler er det ganske mange Øyen og Sting joller som ligger ute hele året, og dreneringen fra dekk er under vannlinja. Han mente på at det var best å la ventilen stå åpen. Til tross for at vannet i overflaten kan være ganske ferskt her ved Glommas utløp hadde han ikke vært borti ventiler som frøs og sprakk slik at båtene sank. Det eneste han trakk fram var disse komposittventilene. Der hadde han sett at niplene poppet ut når ventilen frøs. Skummel sak! Sier ikke dette for å rakke ned på komposittventiler og gjennomføringer (selv om jeg er stål-fan selv :giggle:), men for å nyansere hallelulja-stemningen rund komposittkomponentene noe :smiley:

Skulle du bli utrygg på dem du har kan du jo ta ut en av dem for en sjekk. Enkelte oppdager at de har god kvalitet på gjennomføringene sine (gamle i bronse av god kvalitet varer lenge), andre oppdager at de er heldige som fremdeles har båt som flyter:giggle:

Monterte forrige vinter Trudesign komposittventiler med load bearing collar som er anbefalt for ekstra bruddstyrke. Det krever litt ekstra plass, men jeg tar ingen sjanser når det gjelder skroggjennomføringene mine.

Har hatt noen tærede ventiler tidligere og det vil jeg rett å slett ikke ha lenger. :diving:

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem