Jump to content

Montere solceller på Nor Star 350 HT


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har plundra i vinter med tanken om å montere på solceller på hardtoppen. Ønsker ikke fast ramme med 3-4cm høyde så jeg ser primært på fleksible paneler rundt 100w. Jeg har ca 180cmx120cm med plass så det skal gå greit med 3 stk 100w, kanskje 115/120w. Tenkte å montere de over "garasjen" til skyvetaklukene slik at de fungerer godt også når lukene er åpnet. Blir litt kreativt tankearbeid for å få festet de men jeg tror med litt god monteringstape, strips og veteip skal jeg kunne få det til. Alle panelene parallellkobles ned til en Victron smartsolar MPPT på 100V/30A som skulle være kraftig nok. Hvert panel kan levere ca 6A på 17V så med alle tre sammenkoblet vil det bli maks 25A på 12V. Seriekobling er jeg ikke så lysten på da skygger på ett av panelene vil kunne stoppe all lading.

 

Den største utfordringen bli montering slik at de sitter godt og samtidig ikke bli i veien for taklukene. Ser for meg å koble de sammen i monteringshullene, f.eks. med strips, og så lime de med en kraftig lærretsteip i skjøtene. I forkant ser jeg for meg et patentbånd e.l. som jeg legger langs i forkant og igjen fester i monteringshullene med skruer og så feste over med mer skikkelig teip. Så fester jeg nedover på kantene og midten med lim eller monteringsteip. Får jeg det til kan det bli riktig fint tror jeg. Nesten ikke synlig.

 

Etter dette er det takk for seg for landstrøm og så kobler vi VVB på egen bryter mot sinusinverteren så har vi varmtvann når som helst. Med 500Ah lithium og 300w solceller skulle vi klare oss en stund tror jeg!

 

Tar gjerne innspill og forslag men foreløpig er dette planen. Montering av 3 stk ~100w semi fleksible paneler med en MPPT.

 

Skjermbilde fra 2019-02-26 18-30-44.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Man får underdelen(hannnen) med treskruegjenger intregret..skrudde denne inn i dekket med litt Tec-7. Taggen/hannen tredde seg da gjennom hullet(ene)på solcellepanelet.Satte så knappen/hunnen på toppen. Sitter som støpt og kan også fjernes på 1-2-3....Er en del man presser ned, så løsner knappen.

Redigert av Tropic1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Gunnis said:

Tusen takk for tips! 

 

En på jobben anbefalte denne: https://m.clasohlson.com/no/Permanent-Extreme-monteringsteip/31-8572

 

Ser veldig lik ut?? Men kjøper gjerne skikkelig 3m, da er det nok å stole på. 

 

Noen som har erfaring med Lensun paneler? Vurderer de opp mot de som makspower.no selger. Er samme solcelle elementene men Lensun i sort ser veldig bra ut. Tror jeg heller mot makspower da prisen er ganske lik og jeg har en lokal forhandler å forholde meg til (har fått en deal Pris med frakt og mva som er ca lik).  

 

Linker: 

Lensun: http://www.lensunsolar.com/Flexible-solar-panel/Black-flexible-solar-panel?product_id=199

 

Makspower: https://makspower.no/produkter/makspower-flexible-solceller/makspower-115-watt-fleksibelt-solcellepanel

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Tok meg en tur til Johan i Makspower for å se på solcellepanelene han selger og valgte å gå for de til fordel for Lensun. Noen har også snakket om noe problemer med varmgang i de svarte panelene og Lensun sitt alternativ med aluminium hadde jeg ikke lyst å ha på båten. Så da tester vi med tre slike da! 

 

Jeg tar nok en tur i båten i dag men kommer nok ikke så langt i montering på et par uker mistenker jeg. Har tenkt å gå D5l kurs et par helger fremover så sjøklargjøringen ligger an til å bli i slutten av mars slik det ser ut nå. 

 

Noen med bra konsept for parallellkobling på dekk og så gjennomføring? Tenkte at jeg ikke vil ha seks hull i targaen/hardtop men klare meg med to. For å få til det ønsker jeg å koble sammen panelene på taket og så ta det videre gjennom gelcoaten/fiberglasset og ned for kobling til MPPT kontrolleren. Tips og erfaringer?

 

IMG_20190301_172145.jpg

IMG_20190301_172156.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har sett de samme selv, men jeg lurer på om jeg kunne tenkt meg å hatt en "boks" e.l. som jeg koblet alle kabelene inn i og så hadde gjennomføring derfra ned. En slik boks kan vel være hva som helst egentlig bare det er gode koblingspoler inni samt vanntett. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Her er kanskje løsningen:

To slike bokser som jeg limer på taket. En for + og en for -. 

https://www.seasea.no/elektrisk/installasjonsmateriell/elinstallasjonsmateriell/koblingsboks-scanstrut

Fra disse to går vi videre til to slike med 6mm2 kabel for gjennomføring ned (har ikke stor avstand så tror jeg får et spenningstap på ca 0,2V på 6mm2):

https://www.seasea.no/elektrisk/installasjonsmateriell/elinstallasjonsmateriell/kabelgjennomføring-vinklet-scanstrut

 

De MC4 kablene tar vi i tilfelle å klipper av :P 

 

Jeg må tåle ca 25A maks strøm ved et parallell installasjon og avstanden ned til MPPT regulatoren tenker jeg er ca 2,5 meter. Muligens 3. @Lars H. hva tenker ingeniøren? Her vil vi ha 17V og 25A på maks. 6mm2 er det nok? 

 

image.png.496079b7a38a256845dc071976225753.png

 

image.png.e077634205f4cd822137e9d4ce4516a3.png

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Eneste er at det er kanskje ikke nødvendig med de siste gjennomføringene, kan vel bare lage hull direkte ned under denne boksen, tette med litt sikaflex. Det er vel enda enklere :) Men tar gjerne noen tips ifm dimensjonering på kabel! Denne siste løsningen er også mer fleksibel ifm kabeldimensjon. 

 

image.png.1ba28599eb9adaa91795eb65601558c2.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Spent på løsningen her, vi ser også på montering av solcellepaneler denne våren.

 

leopard skrev 8 minutter siden:

Jeg brukte en utvendig koblings boks og parall koblet panelene der

Hva slags paneler kjører dere? Man kan også seriekoble ved å bruke en lask mellom pluggene når det mobile panelet ikke er koblet til :)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som lignende min ide @leopard , takk for innspill! Kjøpte deler på seasea i dag. Får se hvordan det blir. Har en ide med vinkelbeslag i aluminium og plexiglass fra Biltema for montering. Tror det kan bli ganske bra men foreløpig er det bare på teoristadiet....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Testet alle tre paneler i Son nå i gråværet. Litt overrasket over at de leverer så høy spenning... Ikke noe problem for min regulator men det var mer enn det jeg tippa. Holder de den spenningen på 6A også så blir dette mer enn 115w panelet men jeg tipper kanskje at spenningen normaliserer ved bedre forhold. 

 

Alle tre var i alle fall like, ca 24V og 1,5 Ah når skydekket var på det tynneste. Håper skyene blir borte så jeg kunne fått målt direkte sollys! 

 

 

IMG_20190303_120356.jpg

IMG_20190303_120413.jpg

IMG_20190303_120407.jpg

IMG_20190303_120436.jpg

IMG_20190303_120953.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tiden går! Vettet består muligens. Men i dag har jeg startet noen skritt på montering av "stillas" som panelene skal festes i. Jeg bruker aluminium som jeg limer med monteringsteip og så skal jeg skru på tvers etterpå. Panelene vil da flyte over taklukene. Det blir nok veldig bra! Det vil også holde de ventilert som visstnok også er veldig bra. 

 

Forøvrig veldig imponert over monteringsteip fra clas Ohlson. Helt sykt som skinnene sitter fast. Vasket med fettløser først og limte fast. Sitter som skrudd! 

 

 

IMG_20190323_161336.jpg

IMG_20190323_161346.jpg

IMG_20190323_161219.jpg

IMG_20190323_164704.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har fått skruer og muttere! Kjøpte meg skruer av plast. Det ruster ikke! ?

 

Har hørt alle mulige problemer med syrefast og aluminium så jeg tenkte dette kunne bli bra. Har bruddstyrke på 600kg og jeg skal montere sammen med nesten 50 boltesett så dette må holde skulle jeg tro! 

IMG_20190416_173355.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Panelene er montert, så er det bare kablingen igjen. Fant ut at "lektene" var for spinkle så jeg måtte inn med en litt kraftigere variant litt akter for at takluka skulle få klaring. Ellers brukt Biltema loctite på alle skruer/muttere. Blir spennende å se hva det både leverer og om konstruksjonen holder vær og vind. Så langt virker det solid men det er litt fleksibel. Burde ikke fange vind selv i plan men det skal selvsagt testes! 

IMG_20190417_135209.jpg

IMG_20190417_135215.jpg

IMG_20190417_150323.jpg

IMG_20190417_150605.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag klarte jeg å ferdigstille monteringen. Det gikk to dager med litt plundring med kabler. Var ikke bare-bare å koble alt i den lille boksen heller for å si det sånn! Det kan være jeg tar en runde til på kablingen på targaen for å få det "strammere" men akkurat nå har jeg bunta det fast med strips slik at det ikke kommer i veien eller blir rotete. Har litt lengre lengder enn strengt tatt nødvendig. Skulle jeg montert på nytt ville jeg nok kanskje gått for å lage hull, to til hvert panel, og så koblet alt inne i targaen. Blir for snutt i disse boksene for så mye kabler. 

 

Ellers var det litt plunder å komme ned fra targaen med 10mm2 kablene. Kom ned til pentry men så var det vanskelig å komme videre. Fant til slutt ut at jeg måtte løsne strømskapet for å å komme til så jeg fikk dratt kablene ned til "batteriavdelingen" på babord side. Monterte så fast Vicron på motorveggen, la opp 6mm2 kabler til batteri og fikk konfigurert Victron MPPT laderen. Det var ikke særlig til vær i dag men likevel var jeg oppe i nesten 180W totalt. Jeg tror faktisk at dette oppsettet kan levere 345W med stekende sol, men vi får nå se. Det ser i alle fall ut til at det fungerer kjempebra og nå lader sola batteriene til både båt og mannskap! (tog du han??) :P 

 

Bildene er ikke så bra fordi det er så mye pollen ute om dagen. Båten er nesten gul! Hadde ikke tid til noe vasking så det blir med den kvaliteten vi har her. Sånn for det være. Båten blir jo ikke penere med solceller på, men det ble slett ikke så ille heller synes jeg. Det fine med denne monteringen er at alt kan fjernes uten noen skader på båten utover de to hullene for kablene ned i targaen. Det kan jeg like :)

 

 

 

IMG_20190425_125440.jpg

IMG_20190425_125452.jpg

IMG_20190425_144953.jpg

IMG_20190425_145033.jpg

IMG_20190425_155313.jpg

IMG_20190425_155317.jpg

IMG_20190425_155329.jpg

IMG_20190425_155336.jpg

IMG_20190425_155614.jpg

Screenshot_20190425_145843_com.victronenergy.victronconnect.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger! Det er veldig hyggelig ?

 

Om noen lurer på hvor jeg fikk skruene fra var det litt leting. Kjøpte til slutt hos www.caterpillar-red.com. Fikk en rabattkode som gir 5% rabatt, om noen er interessert bare PM meg. Brukte noen dråper "loctite" fra Biltema på alle bolter. 

 

Husk ellers gode kabelsko, god nok dimensjon på kabler og trygge koblinger. I boksen på targaen har jeg to god bolter og kablene er skrudd fast på disse med "øyer". Jeg fikk ikke plass til å feste boltene så jeg isolerte med elektrikerteip. Jeg skal nok gjøre dette om når jeg får lyst litt senere for vibrasjoner kan nok ødelegge teipen. Kortslutning på denne siden er ikke farlig dog, men du får ikke lading lenger. Holder nok godt denne sommeren, men skal fikses og så skal jeg ta bilde av også det. ? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...