PerKar1 Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Hej! Jag planerar en segling till Norge i sommar och försöker sätta mig in vad man bör se och vilken rutt man bör följa. Jag är nyfiken på att besöka bl a Lysefjorden och dess sevärdheter och undrar lite över hur man lämpligen tar sig runt till dessa. Någonstans läste jag en rekommendation att lämna båten (en fyrtiofots segelbåt) i Forsand och ta sig runt på annat sätt. Lite oklart hur bara (passagerarbåt, hyrbil och/eller buss?)... Turistbyrån i Forsand tyckte dock man kunde ta egen båt både till Refså kai (Preikestolen) och kai i Lysebotn (Kjerag). Även Flörli fick jag tips om, jag har dock inte hunnit kolla än var det ligger och hur man lämpligen tar sig dit. Finns det några seglare här med erfarenhet av Lysefjorden som skulle kunna råda? Hur är dessa kajer/hamnar m a p skydd för eventuella svallvågor och vindar. Hur är det med tidvatten förresten? Fasta kajer eller bryggor som följer med vattennivån? Tacksam för allehanda tips :-) Mvh Per Quote Link to post
Erik Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Hei PerKar1. Og velkommen til ryfylke Skal du opp på toppen av Prekestolen må du inn på land, turen starter langt fra sjøen. Men det er en kjedelig tur i kø, spesielt i Turistsesongen, og det er ganske folksomt på platået også. Men det er jo spektakulært å stå på kanten der i finvær da. Fra egen båt kan du ligge rett under og kikke opp. Det er og andre attraksjoner fra sjøsiden innover i samme område, som Fantahåla og fossen. Fjellene som strekker seg 600-1000 meter rett opp fra fjorden er ganske flotte å se opp på de og, og mer behagelig fra egen båt, enn å stå oppe og kikke ned Du kan jo begynne med det, og så se om du ønsker turen opp etterpå. Tror enkleste måte da å finne en buss er fra tau eller Stavanger, men ikke sikker. Ett annet alternativ for spektakulær destinasjon i Lysefjorden (mer fjell, litt mindre kø, men litt lengre tur), er Kjerag bolten. Da drar du til endes av Lysefjorden og legger båten der og haiker opp til Ørneredet, og går innover derfra. I Lysefjorden kan du ligge tre steder, Ytterst i Forsand, halvveis, på Fløyrli (og derfra går Europas lengste tretrapp (4444 trinn) opp til toppen, men motsatt side av Prekestolen) og inderst, i Lysebottn, der Basehopperne holder til. Det er vel noen få muligheter til, men ankring går ikke de fleste steder, det er mange hundre meter dypt helt inn til fjellet.. Ellers er det veldig mange fine plasser å besøke i Ryfylke basenget, mange av dem tilrettelagt med brygger og grillplasser som er til fri benyttelse. Lysefjorden er rimelig beskyttet farvann, men det kan komme fallvinder ved uvær. Vi har 30 cm tidevann i området, så det er ikke noe å tenke veldig mye på. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Silkebrisen Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Lysefjorden er absolutt verdt å få med seg. Siden det er høye fjell på begge sider er det kansje ikke ideelt å seile der så sant du ikke får vinden rett bakfra...;) Jeg vil anbefale deg å ta turen til Flørli. Her er det stor brygge med god plass å fortøye men her kan det også være utsatt for vind og bølger fra hurtigbåter, så jeg vil absolutt anbefale deg å fortøye med baugen utover. Det er lagt ut blåser men disse ligger litt for nært land, så når du skal stramme opp så drar du fort blåsen inntil båten før det blir stramt nok. Dette løste jeg ved å fortøye båten skrått i fra land. Skal se om jeg klarer finne bilde og legge ut. Her er det flere fasiliteter som kafe m/toalett & dysj, badestamp og til og med en lokal pub som er åpen av og til...;) Er du i noenlunde bra form vil jeg anbefale deg å gå rundtur der du går opp verdens lengste tre-trapp(4444 trinn) og følger turstien tilbake til havnen. Det er også bygget ny båthavn i Lysebotn som er dyp og med molo som beskytter for bølger. Tenker du å gå til Preikestolen er det nå mulig å nå den fra fjorden. Det er nettopp bygget ei ny kai som gjør at du kan nå Preikestolen fra fjorden, men da får du mange høydemeter å bestige så det kan nok være en drøy tur..:;) https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8wAxJ2/Na-kan-du-ga-den-originale-turen-til-Preikestolen Vil også anbefale deg å ta turen innom "Fantahålå", men her kan du ikke gå i land :) Quote Link to post
PerKar1 Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 (edited) Tack så hemsk mycket Erik för dina informativa rader och råd. Vad skulle du säga, hur mycket tid skulle du rekommenderas oss att spendera i Lysefjorden med de aktiviteter du föreslagit. Kanske även inkl Preikestolen trots allt. Är väl nästan ett måste om man nu tagit sig dit? Edited February 27, 2019 by PerKar1 (see edit history) Quote Link to post
Fjordland Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Skal du til Flørli, så ville eg heller valgt klippevandring istedet for flørlitrappene. Da går du på en sti langs stupbratte fjell med flere utsiktposter med fantastisk utsikt. når du kommer opp (og ikke lider av høydeskrekk) er det en klippe (kalleliklumpen) om stikker ut av fjellet du kan gå\krype utpå. Eg syntes kalleliklumpen er en mye finere tur en prekestolen. Bildet er kopiert fra google..... Dette er en rundtur på ca 2 timer. Bratt men det blir jo alle turer i lysefjorden. Quote Link to post
PerKar1 Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 Tack Silkebrisen för dina tips. Det låter ju som om man bör ta sin egen båt då ända in i fjorden. Finns ju alltid motorn om vinden kommer från fel håll eller uteblir. Den nya kajen vid Preikestolen låter som värd att prova. Lite får man ju jobba för att ta sig opp :-) Smart med tilläggningen där bojarna ligger för nära, men jag antar att man då spärrar för andra båtar, eller? Per Quote Link to post
PerKar1 Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 Fina bilder Fjordland :-) Kräver sin man att gå ut på Kalleliklumpen vad det ser ut som :-) Quote Link to post
Fjordland Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Gikk turen med barn på 6 og 12, så er ikkje alt for tøff. Men eg våger meg ikkje utpå klippen? Quote Link to post
mons Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jeg ville aldri lagt igjen båten og tatt buss. Fra de fleste steder i Ryfylke bruker du like mye tid på å fortøye, ta buss og gå til Prekestolen som du bruker med båt. Loddrette fjell flere hundre meter rett opp fra rekka mens ekkoloddet viser tresifret dybde er en svært spesiell opplevelse. Mye bedre enn å stå oppe og se ned. Nedenfra er Prekestolen bare en liten flekk midt i den imponerende fjellveggen som er mye høyere enn Prekestolen. Norske fjorder er lange i 5-6 knop. Kikk på avstandene og vurder om du vil gå helt inn eller snu ved Prekestolen. Jeg har fått anbefalinger om å ikke seile slike fjorder i frisk vind pga mulighet for fallvinder. Når du hører romlingen av fallvind bør du pakke seilene på noen sekunder, men uten seil går det bra. Blir ikke noe sjø av det. Quote Mons Link to post
OddArild Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Om du havner på Jørpeland kan jeg kjøre dere til Preikestolhytta så kan dere gå stien derfra :) Quote Link to post
trixie2 Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Utsikten til preikestolen: Quote Link to post
Kenneth82 Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Lysefjorden er flott, men legger du turen til Ryfylke er det så utrolig mange flere, flotte steder å besøke. Se gjerne www.ryfri.no - søk de også opp på YouTube, de har laget dronevideoer av mange naturhavner her. I Lysefjorden ville jeg kun lagt til ved Flørli som tidligere beskrevet (på skjeivå..), eller innerst i Lysefjorden. Men aller helst hadde jeg nok lagt til på Jørpeland (som er et flott sted!), hvor det går buss til Preikestolen/starten på stien rett fra havna. God tur! Quote Link to post
Amfea Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Vi tok som Kenneth82 sier over her, buss fra Jørpeland til Prekestolen. Jørpeland er en fin plass, men reagerte på litt mye "løse fugler" rundt servicebygget. Dog hadde vi 3 fine dager på Jørpelandsholmen med Frisbeegolf, og fine turstier. Ryfylket svømmer over av fine havner og uthavner, så kast ikke vekk for mye tid inne i Lysefjorden. Tilbragte nesten 4 uker i Ryfylket i fjor, og har ennå mange plasser vi ikke har besøkt.... Quote Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Silkebrisen Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 (edited) PerKar1 skrev for 17 timer siden: Tack Silkebrisen för dina tips. Det låter ju som om man bör ta sin egen båt då ända in i fjorden. Finns ju alltid motorn om vinden kommer från fel håll eller uteblir. Den nya kajen vid Preikestolen låter som värd att prova. Lite får man ju jobba för att ta sig opp :-) Smart med tilläggningen där bojarna ligger för nära, men jag antar att man då spärrar för andra båtar, eller? Per Bare kjekt å hjelpe. Jeg vil anbefale deg å ta turen inn i fjorden med egen båt, legger ved noen av mine bilder fra Lysefjorden. Du trenger ikke være redd for å sperre for andre båter på Flørli, det er stor brygge og sjeldent at det ligger mange båter her. Dybden inderst ved bryggen varierer litt så hvis du skal fortøye med akterenden inn må du passe på at roret går klart. Edited February 28, 2019 by Silkebrisen (see edit history) Quote Link to post
Poseidon Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 (edited) Lysefjorden er absolutt verdt et besøk og jeg har vært innover fjorden noen hundre ganger, med tusenvis av turister som stort sett er veldig begeistret - hvis været er klart. De siste årene har jeg gått mest med SANDNES. Jeg ser ingen grunn til at du skulle forlate båten ved Forsand, tvert imot. Med en slik båt som du bruker vil du finne mange flere plasser å fortøye enn de få som er nevnt ovenfor. Bruk øynene godt når du går langs land innover, så finner du diverse muligheter. Men hvis du bruker en dag på turen inn, tar en overnatting i Lysebotn og en dag på turen ut, da har du fått med deg det meste. Som andre har påpekt så er Ryfylke laaaaaangt mer enn bare Lysefjorden. Selv har jeg fartet Ryfylke på kryss og tvers i 60-70 år, og jeg oppdager stadig nye ting som er verdt å se nærmere på. Ta tiden til hjelp og kos deg i Ryfylke! (Men vær forberedt på at det ikke er DU som bestemmer over været.... ;-) ) Edited March 4, 2019 by Poseidon (see edit history) Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
amerelium Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 1. ALDRI fortøy inntil brygge / kai i Lysefjorden - bølger fra hurtigbåtene slår istykker alt. Du har fortøyningsmuligheter i innløpet (Forsand + gjestebrygger rett innfor broen på motsatt side, Flørli med akterfester, og Lysebotn med nye gjesteplasser. 2. Prekestolen er en oppskrytt turistfelle. Du har fjellet Knuten som ligger direkte på motsatt side av fjorden, er 100m høyere, og folketomt. 3. Serverinstedene i Lysebotn (og Flørli) er åpne gjennom hele sesongen, som begynner når veiene er frie for snø - vanligvis fra i slutten av mai til slutten av september. Quote Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
shipahoy Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Det er lagt ut noen bøyer i Lysefjorden, men jeg vet ikke tilstanden på de. Det var ihvertfall minst en i Dørvika da jeg var der i sommer. Dørvika er en fin vik med badestrand. Jeg hadde ikke lettbåt, så jeg ankret og fortøyde i land. Det var bare flaks at det gikk bra da hurtigbåten kjørte forbi... Her er utklipp fra Båtmagasinet 10/2013 (litt redigert): Bøyeplasser i Lysefjorden Vika er en lun vik med sandbunn i starten av fjorden. Her ligger det to bøyer, en midt i Vika. Dørvika har en 100 meter lang sandstrand. Her ligger det fire bøyer med mulighet til å hoppe i land på svabergene/ stranda. Revsen ligger like før prekestolen. Her ligger det to bøyer. Geitaneset ligger under det 1000 meter høye fjellet Kjerag. Her ligger det fire bøyer. Geitaneset er en fantastisk fin plass å ligge om sommeren. På dette neset lander basehopperene fra Kjerag hele sommeren. Alle bøyene er gule og har et lodd på 2 tonn under seg. Det er Forsand kommune i samarbeid med Bjørn Hansen As og Ewos innovation As som har lagt ut bøyene. Quote Link to post
shipahoy Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 (edited) Her er noen nyttige linker: Oversikt over bøyer du kan bruke gratis i Ryfylke: KNBF`s Bøyekart Oversikt over brygger og friluftsområder som blir drevet av Ryfylke Friluftsråd. Også dette gratis,, men du kan gi en donasjon om du vil. http://www.ryfri.no/kart/friluftsområder Tidevann: https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=9000018&city=Stavanger Bølgevarsel: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7 Kart, sjøkart og flyfoto for planlegging av turen: https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=8&lat=6593490.81&lon=-14985.52 Edited March 5, 2019 by shipahoy (see edit history) Quote Link to post
Erik Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 (edited) Når vi først driver og linker : Vel i havn viser endel havner, både gjelse og uthavn : https://velihavn.no/kart/kart-v3 Gulesider gir gratis (men online obs obs) sjøkart for norskekysten : https://kart.gulesider.no/?c=63.000000,11.250000&z=5&l=nautical Norske los gir litt om strøm og litt om havner : https://kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/ shipahoy skrev for 2 timer siden: Det er lagt ut noen bøyer i Lysefjorden, men jeg vet ikke tilstanden på de. Det var ihvertfall minst en i Dørvika da jeg var der i sommer. Dørvika er en fin vik med badestrand. Jeg hadde ikke lettbåt, så jeg ankret og fortøyde i land. Det var bare flaks at det gikk bra da hurtigbåten kjørte forbi... Interesant. Ligger de så langt fra land at du kan svaie trygt natta over ? Prøvde å kikke via flyfoto, og hvis jeg ser på rett plass så ser de ut for å ligge veldig nære land ? Ikke vært innover på noen år, kanskje snart på tide med en ny tur Edited March 5, 2019 by Erik (see edit history) Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
PerKar1 Posted July 26, 2019 Author Share Posted July 26, 2019 Hej alla! Tusen tack för alla råd och tips och fina bilder. Det är väldigt spännande att segla i Norge och jag har nu legat en natt vid Rott och har nyligen förtöjt vd Kvitsöy. I början av veckan ska jag byta besättning i Stavanger och sedan blir det dags för Lysefjorden. Har jag förstått det rätt att de två alternaiven med egen båt, om man nu ändå vill upp på Preikesolen är att lägga sig i Jörpeland eller vid en nybyggd kaj i i fjorden nästan under Preikestolen. Är det någon som kan ange koordinaterna till denna kaj? Quote Link to post
PerKar1 Posted August 6, 2019 Author Share Posted August 6, 2019 (edited) Tack för ert vänliga bemötande och alla tips. Vill ni läsa mer om mitt och mina gästers äventyr i Norge är ni välkomna hit: karlbom.se Vänligen Per Kalbom Edited August 6, 2019 by PerKar1 (see edit history) Quote Link to post
Logaren Posted September 7, 2019 Share Posted September 7, 2019 On 8/6/2019 at 10:59 PM, PerKar1 said: Tack för ert vänliga bemötande och alla tips. Vill ni läsa mer om mitt och mina gästers äventyr i Norge är ni välkomna hit: karlbom.se Vänligen Per Kalbom Her var det mye hyggelig å lese. Takk for reiseskildringene! Quote Link to post
Tokk Posted March 15, 2020 Share Posted March 15, 2020 Hvordan er det om man har åpen båt på 16 fot, og vil reise inn til Preikestolen? Båten ligger i Stavanger, hvor land tid tar det ca. og hvor kan man evt. overnatte i området med toalettmulighet? Quote Link to post
OddArild Posted March 16, 2020 Share Posted March 16, 2020 Tokk skrev for 2 timer siden: Hvordan er det om man har åpen båt på 16 fot, og vil reise inn til Preikestolen? Båten ligger i Stavanger, hvor land tid tar det ca. og hvor kan man evt. overnatte i området med toalettmulighet? 16 fot båt med årer eller med 200hk? Fart? Quote Link to post
Bergen Posted March 16, 2020 Share Posted March 16, 2020 Tokk skrev for 13 timer siden: Hvordan er det om man har åpen båt på 16 fot, og vil reise inn til Preikestolen? Båten ligger i Stavanger, hvor land tid tar det ca. og hvor kan man evt. overnatte i området med toalettmulighet? Som nevnt av OddArild, så har farten noe å si. Men det er vel under 35nm fra Stavanger til Lysebotnen, så gitt at fremdriften ikke er årer så er det fullt oppnåelig å gå til Prekestolen med en 16 foter. Det er toalett både på kaien på Forsand og på gjestehavnen. Går du innover fjorden finner du og toalett på Flørli turisthytte. Trolig finnes det flere alternativ. Men å legge til med båt for å komme til Prekestolen er vel litt kinkig da det vel ikke er noe naturlig havn/sted å legge fra seg båten for å gå opp dit? Foreslår da Tau eller Jørpeland i stedet, og buss derifra. Quote Link to post
Recommended Posts