Jump to content

Rengjøring av motorrom før maling.

Gew77

Recommended Posts

Kan godt skrive litt mer da :)

Surfex er en "all purpose cleaner" altså den er laget for å vaske omtrent alt.

Jeg vasker bil, båt, belegningsstein, sykkel med surfex. Den kan blandes ut ekstremt masse og fortsatt være effektiv.

I bil-sammenheng brukes den gjerne som en "prewash", altså den sprayes på før man går på med høyttrykkspyleren. Da gjerne i blandingsforhold 1:20.

I ditt tilfelle kan nok det meste vaskes med 1:10-20 litt avhengig av hvor seig møkka er. De ekstra vanskelige flekkene bruker du 1:5.

Spray på med en spruteflaske, la virke i noen minutter og gå på med f.eks pensel med vann, svamp, kost - hva enn som passer til å vaske det aktuelle området.

Högtryck (helst med varmvatten) använder jag vid behov både på durkar och motorer.

Spraya gärna med motortvättmedel i förväg.

Och med en våtsugare som suger upp vattensamlingar i diverse fickor efteråt.

Har Du en kompressor så kan Du ju även blåsa lite.

Om man sedan kör motorerna en halvtimme efteråt så blir det torrt också....

:fishing:

Edited by ebonita (see edit history)

Først hadde jeg spraya alt som skulle vaskes med et kraftig vaskemiddel. Wurth power extreme og arrow trailerwash er overlegen til olje og fett samt sot. Alt en motor gir fra seg igrunn. 

Etterpå skrubbet med kost og oppvaskbørste, så dusjet alt med varmtvann. Hageslangetrykk er plenty. Varmtvann triumfer høyt trykk i dette tilfellet spør du meg. 

Etterpå en runde med zalo, mulig disse avfettingene legger igjen en litt fet overflate. 

Ført du setter igang å male må du forsikre deg om hvilken komponent den malingen som sitter der fra før har. Er det 1 komponent så får du problem med at malingen begynner å koke hvis du bruker 2 komponent. Fikk problem hos meg, ble ikke tatt en test når begge mine maskiner ble tatt ut. og det ble bestemt at det skulle pusses opp med 2 komponent, hele motorrommet måtte slipes ned igjen og på føres ny 1 komponent. Sliter med problemer i motorrommet enda og må pusse og flekke på steder som ikke ble pusset godt nok ned den gang.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Ikke bruk 1 komp med mindre du må, slik som bergstad nevner. Når det er sagt så har jeg malt 2 komp maling over bengalakk, sålenge den er tørket og mange år gammel går det som regel Bra.men tynneren startet kokinga, så her må man prøve seg frem. Du kan jo prøve å vaske en flekk med kraftig tynner, går det fint så kan du trygt male 2 komp på. Som er å anbefale.