Jump to content

Spørsmål vedr iPad som kartplotter.

Torsen67

Recommended Posts

Hei.

Vurderer dette da jeg uansett må ha meg ny iPad. Så noen spørsmål;

- kan noen bekrefte at de bruker modellen uten wifi? De uten har jo også GPS?

- finnes det noe film til å legge på så man slipper refleksjon og som gjør den mer leselig i sollys?

- tips til egnet cover og stativ for å hurtigkoble/frakoble?

- andre ting jeg burde å ta høyde for?

Har bestemt meg for kartet til Gule Sider da flere er fornøyd med dette. Båten kommer kun til å bli brukt mellom Oslo - Strømstad - Tønsberg. Ihvertfall i år.

Guest Avmønstret#

Du må ha iPad med slot for sim- kort, men trenger ikke sim i for at GPS skal være funksjonell. Alle iPad har Wifi, så det har ikke noe med GPS å gjøre. 

Dårlig leslighet er en av flere grunner til å velge plotter... dette får du ikke gjort noe med. 

Min erfaring er at RAM mount er gode greier. Dyrt, men fungerer. 

-------

iPadder uten celluar/simslot/3-4G kan "fake" GPS, men vil ikke fungere på sjøen. 

Du må ha med 'cellular' for å få GPS. Jeg har ipad og er fornøyd med det, men den krever strøm hele tiden for at ikke den skal slå av skjermen. I tillegg er den noe lyssvak og den har mye gjenskinn i skjermen på en solrik dag. Jeg kjøpte matt folie på ebay i vinter og er spent på om det vil hjelpe på gjenskinn og lesbarheten.

Jeg synes det fungerer helt utmerket i forhold til prisen man gir for en god kartplotter. 

Hans Petter

Jeg brukte IPaden til plotter før. Etter jeg kjøpte ny båt med plotter i, merket jeg det var stor forskjell på det. Mye enklere å ha kontroll på plotteren i båten, enklere å se detaljer og ikke minst bruke den under fart. Nå spørs det jo om du har en båt som går i 10 knop eller 50 knop, men jeg synes det er greit å ha navigasjon du kan bruke når du kjører litt på og sjøen slår rundt deg ? I tillegg er det problemer med å se på skjermen når det er sol. Samme som med IPhone. 

Jeg bruker iPad air uten SIM-kort mulighet som supplement til vanlig plotter. Bruker da både GuleSider og navionics avhengig av dagsformen min ?

fungerer utmerket, brukte en fastmontert holder kjøpt på seatronic.

opplevde aldri at iPaden ble varm og slo seg av, men iPhonen skjedde det med av og til. Så det kan vel skje det også.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Ettersom jeg i båtene mine de siste årene har hatt eldre plottere, har jeg hatt iPad ved siden av. Men da med 4G. Jeg har ikke brukt film på iPad, og det har egentlig gått greit hele tiden. Men det er klart at står sola rett på, så er skjermen litt for dårlig. Prøv først. En film får du tak i lett hvis du føler det er behov for det.

Jeg bruker Boating fra Navionics, og er fornøyd med den appen. Den store fordelen med programmet er at man bruker én konto på tvers av devicer. Jeg kan altså planlegge ruten på pc-en, iPaden eller mobilen, og laste den inn på iPaden før man drar. Nyere plottere har vel samme mulighet, men jeg syns det er knall å sitte i sola og planlegge neste. I tillegg har Navionics auto-ruting - du legger inn avreise sted, og ankomst havn, og så foreslår den ruter. I flere tester har denne funksjonen fra 'Navionics' vunnet som den beste.  

Ipaden har jeg festet med en 'bilholder' med sugekopp, og så lader jeg konstant fra 12V. 

Jeg opplever at plotterene har vært mere nøyaktig ved finmanøvrering, iPaden har i visse tilfeller vist at jeg har vært litt til siden for der jeg er. Som regel ikke. Jeg stoler altså litt mere på den fastmonterte plotteren i båten. Ipaden er gull til planlegging av turen, for større panorering og for å holde kursen og for logging, men jeg stoler altså litt mere på plotteren i trange farvann.

En annen fordel med iPaden er oppdaterte kart, noe som er litt mere tungvint på en plotter som ikke er online.

Hadde jeg ikke hatt annen plotter tilgjengelig hadde jeg klart meg med en iPad. 

Edited by Kaptein Bang (see edit history)

Jeg har eldre Simrad CX44 kartplotter med DS44 slaveskjerm på flybridge og de har et litt utdatert grensesnitt så jeg bruker IPad med SIM-slot (innebygd GPS modul) som ekstern kartplotter i tillegg til det gamle. Bruker Navionics app og har lader tilkoblet Ipad kontinuerlig (Bruker mye strøm i navigasjonsmodus og med skjerm på kontinuerlig!).

Har foreløpig ikke montert folie på skjerm. Ipad'en har uansett enormt mye bedre skjerm enn mine gamle Simrad kartplottere, og gjennskinn er egentlig et svært lite problem som jeg ikke ville vektlagt alt for mye før man har forsøkt.

Jeg bruker Scanstrutt Ipad holder med rørfeste på flybridge og sugekopp på vindu inne og hurtigkobling samt justeringsmulighetene er topp. I tillegg sitter det som støpt og har aldri hatt noe problemer uansett vær eller sjø.

https://seatronic.no/elektronikk/ipad-iphone-pc-utstyr/scanstrut-rokk-mini-fleksibel-nettbrettholder-12426

Lykke til!

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Hej

Ipad, annars kan du fundera  på en Android platta där finns GPS också på billigare med bara WiFi. Du får också tillgång till ett riktigt bra program som bara finns för Android OpenCPN och de bästa sjökort som finns idag från respektive lands kartverk som uppdateras varje vecka.

Hälsningar Ove 

15 hours ago, Mulligan said:

Har du skrudd lyset på fullt?

Har en eldre Ipad som jeg bruker som oversiktsplotter og finnavigering med Garminplotter.   På natt/kveldsseilas opfatter jeg heller at den er alt for lys! med daginstilling lyser den jo opp hele båten!  Opfatter ikke som lesbarheten som dårlig, men har den ganske nermed meg og har bra syn i ytgangspungtet.  Hvordan skal man få inn apper og sånnt uten wifi?  synd at de store Ipaddene er så dyre! men mulig det finnes android som har større skjermer også!  Sel bruker jeg ipad fordi jeg har mac og iphone, alt går overens..(men ikke la det bli apple/android tråd)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har hatt I-Pad med Navionics som back-up løsning i mange år. Skjermstørrelse og funksjonaliteten er nærmest uslåeling for den prisen.

Det er et par ting du må være klar over.

• I-pad liker ikke sol og varme. Står den for lenge i solen slår den seg plutselig av pga overoppheting.
  • Sørg for en USB lader som gir 2,3 ampere eller mer ellers bruker den mere strøm enn den greier å lade.

Har hatt Ipad som sideplotter i et par år nå. Kjøpte en billig men veldig grei fleksiarm på en eller annen Kina-side til noen få dollar. Veldig hendig å ha en arm med litt lengde som du kan løfte opp i ståhøyde når du kjører fort og det evt er litt sjø.

Anbefaler absolutt Navionics sin app Boating med årsabonnement. Da kobler du deg på wifi f eks hjemme eller i gjestehavn eller deler via mobilen og har oppdatert kart, samt at du laster ned kartprogramvaren for området du er i til Ipadens harddisk. Du bruker altså ikke wifi mens du er på tur.

Brukergrensesnittet på Boating er nå blitt veldig bra. Lett å lage ruter, og særlig autorutefunksjonen er genial.

NB: Jeg kjører for det meste sakte men når jeg drar opp i høy hastighet (30 knop +) så synes jeg Ipaden sliter litt med å holde følge. Min Ipad er noen år gammel. Mulig at en ny ipad har bedre GPS-mottaker, men jeg mener det er uforsvarlig å basere seg utelukkende på Ipad som plottersystem. 

Kjøpte nå i år ny Raymarine a125-plotter. Med den kan jeg da legge opp ruter via Ipaden, Iphonen eller på plotteren. Alt er tilgjengelig i sann tid på alle enheter samtidig og arkivet med ruter kan bygges ut og redigeres fra hvor man vil. Ganske genialt faktisk. Selv med ny Raymarine-plotter har jeg tenkt å beholde Ipaden ved siden for å kunne ha oversikts- eller detaljbilde på den. Får aldri for mye kart. Har da også samme bildet på Iphonen, selv om det kan bli litt smått.

Ellers støttes poenget med å legge opp tilstrekkelig med strøm til Ipaden slik at den ikke kjører seg tom. 

-morten- skrev for 4 timer siden:

På natt/kveldsseilas opfatter jeg heller at den er alt for lys! med daginstilling lyser den jo opp hele båten!

Sveip opp fra bunnen. Da får du en slide hvor du kan sette lyset til hva du vil.

Mulligan skrev 28 minutter siden:

Da får du en slide hvor du kan sette lyset til hva du vil.

Jeg synes det blir for lyst selv med laveste lysinnstilling om man går i områder uten blendende lys fra land. Bruker vanligvis Navionics da jeg liker kartene og funksjonaliteten i appen der best, men til natteseilas holder jeg en knapp på iSailor som har mulighet for nattvisning (uten at det påvirker fargene på fyrsektorer osv.)

34 minutes ago, Mulligan said:

Sveip opp fra bunnen. Da får du en slide hvor du kan sette lyset til hva du vil.

ja setter det til minimum på nattseilas! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er nok flere Android-padder med OLED som er å foretrekke, men uansett er det mye bedre opplevelse med en high-speed GPS-mottager, de fleste 'seriøse' kartapper har mulighet til å velge ekstern GPS.

Takk for mange gode innspill. Men hva med feks Samsung/android nettbrett? Jeg hører Samsung sitt brett har blitt meget bra, så da kan vel disse også være aktuelle? Har selv Samsung S9 mobiltlf, og den er helt rå på lysstyrken selv med sola rett i skjermen. Bakgrunnen blir helt hvit okke som.. 

Guest Avmønstret#
Torsen67 skrev 25 minutter siden:

Takk for mange gode innspill. Men hva med feks Samsung/android nettbrett? Jeg hører Samsung sitt brett har blitt meget bra, så da kan vel disse også være aktuelle? Har selv Samsung S9 mobiltlf, og den er helt rå på lysstyrken selv med sola rett i skjermen. Bakgrunnen blir helt hvit okke som.. 

Helt klart. Ikke noe problem med androide brett, alle har GPS og du kan også finne vanntette varianter. 

Mulligan lurte på om jeg hadde satt lyset på fullt og svaret på det er ja.

Jeg har lyset på fullt når det er strålende solskinn ute, men skrur ned når det blir mørkere ute. Har ikke vært et problem egentlig.

Hans Petter

furhan skrev for 15 timer siden:

Mulligan lurte på om jeg hadde satt lyset på fullt og svaret på det er ja.

Jeg har lyset på fullt når det er strålende solskinn ute, men skrur ned når det blir mørkere ute. Har ikke vært et problem egentlig.

Kan man ikke sette lysinnstillingene på automatisk, slik at den regulerer dette selv? Kjenner at jeg kanskje heller mer og mer mot Samsung/android. Som nevnt over, så er min Samsung mobil helt rå på lyssensiviteten. Må aldri vri og vende på mobilen for å lese/tyde i sola.