Jump to content

Spørsmål vedr iPad som kartplotter.

Torsen67

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Trenger ikke mobilnett, bruker offline kart, opecpn, embark, navionics støtter det. Man laster ned karta på nettbrettet, så er det vel GPS på de fleste nettbrett selv om ikke det er mobilnett/simkort. 

Jeg har kun nylig fått nettbrett med simkort, men tok det ut og satte det i en 4g router heller og bruker det i båten. 

Jeg trenger ikke WiFi eller mobil sim i for og bruke mine kart på mitt samsung 10.5 tommers nettbrett. 

Redigert av Nortonis (see edit history)

Jeg fatter ikke forvirringen. Enten så har enheten (padden) innebygget GPS, eller så har den ikke det.

Har den ikke innebygget GPS så kan den ikke brukes som fullverdig plotter uten bruk av ekstra utstyr.

Kan dere ikke bare lese spec på produktet?

INGEN IPAD UTEN PLASS TIL ET SIM-KORT HAR GPS! (meg bekjent).

DU KAN BRUKE GPS I PADDA UTEN SIM-KORT INSTALLERT!

Sony Xperia z4 tablet har sindssygt bra GPS og er vandtæt. Skal aldrig eje andet.. Især efter at alt min elektronik gik kaput på min hentetur.... Tablet var min redning

Køb Navionics det koster nærmest ingenting men har ekstremt gode og unikke sonar dybdekort og kommentarer med information om pladser, bro højde, højspændingsledninger osv.. 

Det sidste sted du vil spare penge er på navigation i Norge - det er som et minefelt... Og vandet er koldt og farligt...

Køb en vandtæt tablet... Du vil ikke miste din navigation tro mig!!

Mvh

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Hei,

bruker iPad med ekstern bluetooth gps i bilen/båten, ka dele pos til 4 enheter via bt var det vel. Men obs!: kun etpar produsenter har blietooth gps som ios aksepterer.

I båten er også en rs422/232(nmea) til wifi gateway til en hundrelapp fra kina, som gjør at ipad/annet får pos, sog, stw, dybde, vanntemp etc., samt kan styre autopiloten fra iSailor når tilkoblet dette trådløse nettet.

Krever også en nmea multiplexer om du trenger data mot flere enheter.

22 hours ago, Torsen67 said:

Var å tittet på en Samsung-pad nå. De sier at jeg MÅ ha med 4G og sim-kort.

Når det gjelder android-nettbrett så har alle innebygget GPS, meg bekjent. 

22 hours ago, Torsen67 said:

Prøvde å forklare at flere med iPad UTEN 3G/4G bruker sine pads som kartplotter. Dette skjønte de ikke noe av. Egentlig ikke jeg heller. Noen som kan forklare?

Når det gjelder iPad, så må man ha en modell med «Cellular» i navnet for å ha innebygget GPS. Dette fordi GPS-funksjonen ligger i samme modul som mobildata-funksjonen. Har man en iPad uten innebygget GPS kan man selvfølgelig bruke en Bluetooth-basert GPS for å kunne bruke iPaden som kartplotter.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Torsen67 skrev for 23 timer siden:

Var å tittet på en Samsung-pad nå. De sier at jeg MÅ ha med 4G og sim-kort. Prøvde å forklare at flere med iPad UTEN 3G/4G bruker sine pads som kartplotter. Dette skjønte de ikke noe av. Egentlig ikke jeg heller. Noen som kan forklare?

Den vil virke som plotter så lenge den kan se tre eller flere WiFi spots. Apple har en diger database over WiFi spots og mobilmaster. De bruker Epledevicer for å finne disse og samler inn dataene en gang i døgnet. Derfor vil  FindMyiPhone også finne en iPad uten GPS. Men den er mer brukbar med GPS. Og da er den mer enn bare GPS. Den bruker i tillegg Glonass, Galileo og Beidou.

47 minutes ago, jk said:

Vet av Bad Elf. Billigere enn en ny ipad. Men dyrere enn pristillegget for å få med GPS

Selges den i Norge?

Jeg ser denne koster 895,- :

https://www.dustinhome.no/product/5011123937/glo-2?ssel=false&LGWCODE=5011123937;91289;5443&gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvuGFvdJ3c4v_vs_Q2U8v8ybE5XbIxPhEDoISQjA3U4RCiLp0t4N4choCJj0QAvD_BwE

Mye mindre enn prisforskjellen for ipad med og uten GPS. iPad begynner nå på 3490, mens GPS/GSM versjonen koster 4990,-

Redigert av Sahara (see edit history)
2 hours ago, Mulligan said:

Den vil virke som plotter så lenge den kan se tre eller flere WiFi spots. Apple har en diger database over WiFi spots og mobilmaster. De bruker Epledevicer for å finne disse og samler inn dataene en gang i døgnet. Derfor vil  FindMyiPhone også finne en iPad uten GPS. Men den er mer brukbar med GPS. Og da er den mer enn bare GPS. Den bruker i tillegg Glonass, Galileo og Beidou.

En iPad uten GPS (innebygget eller bluetooth) vil bare kunne fastslå posisjon ved å triangulere WiFi-hotspots, og det er en høyst usikker affære. Ikke minst fordi det er veldig få stasjonære WiFI-hotspots på sjøen eller så nære sjøen at det er praktisk mulig å bruke det på sjøen.

2 hours ago, Torsen67 said:

Denne står oppført med GPS. Det vil si at den kan brukes, eller burde den ha noe annet i tillegg for å gjøre den enda bedre som kartplotter?

(alt annet bruk er underordnet) 

https://www.elkjop.no/product/data/ipad-og-nettbrett/SMT580BK32/samsung-galaxy-tab-a-10-1-wifi-32-gb-sort

Den vil fungere som kartplotter. Det står ikke om den kun støtter GPS, eller om den også støtter de andre posisjoneringsstandardene (Glonass osv), men så lenge den plukker opp minst 3 GPS-satelitter vil den kunne fastslå posisjonen med rimelig grei kvalitet.

On 5/2/2019 at 12:06 PM, Torsen67 said:

Var å tittet på en Samsung-pad nå. De sier at jeg MÅ ha med 4G og sim-kort. Prøvde å forklare at flere med iPad UTEN 3G/4G bruker sine pads som kartplotter. Dette skjønte de ikke noe av. Egentlig ikke jeg heller. Noen som kan forklare?

Hvilken Samsung-pad var dette? Så vidt jeg vet har alle Samsung-padder innebygget GPS - de skiller ikke på med eller uten mobildatastøtte.

Det er kun iPad som må ha mobildatastøtte for å ha innebygget GPS. Og har den mobildatastøtte trenger den uansett ikke noe SIM-kort installert, det holder at den har mobildatastøtte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...