KNP Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Bruker iPad 12.9 tommer. Med navionics kartprogram. Veldig fornøyd med dette. Veldig kjapp og zoome og panorere. Kan anbefales. Sjølv om den er litt dyr. Men fortsatt halvparten av prisen til dei billigste 12” plottere Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Bruker 10.5 tommers samsung nettbrett med opencpn ,og til tider Embark appen. Ikke hatt problemer med sollys,virke veldig bra til sikkert halve prisen av ipad. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Var å tittet på en Samsung-pad nå. De sier at jeg MÅ ha med 4G og sim-kort. Prøvde å forklare at flere med iPad UTEN 3G/4G bruker sine pads som kartplotter. Dette skjønte de ikke noe av. Egentlig ikke jeg heller. Noen som kan forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Trenger ikke mobilnett, bruker offline kart, opecpn, embark, navionics støtter det. Man laster ned karta på nettbrettet, så er det vel GPS på de fleste nettbrett selv om ikke det er mobilnett/simkort. Jeg har kun nylig fått nettbrett med simkort, men tok det ut og satte det i en 4g router heller og bruker det i båten. Jeg trenger ikke WiFi eller mobil sim i for og bruke mine kart på mitt samsung 10.5 tommers nettbrett. Redigert 2.Mai.2019 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Her er et bilde av nettbrett med opncpn, nettbrettet er satt i fkymodus med kun lokasjon/GPS på skrudd, virker flott ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Jeg fatter ikke forvirringen. Enten så har enheten (padden) innebygget GPS, eller så har den ikke det. Har den ikke innebygget GPS så kan den ikke brukes som fullverdig plotter uten bruk av ekstra utstyr. Kan dere ikke bare lese spec på produktet? INGEN IPAD UTEN PLASS TIL ET SIM-KORT HAR GPS! (meg bekjent). DU KAN BRUKE GPS I PADDA UTEN SIM-KORT INSTALLERT! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Tor Arild Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 GPS-modulen til iPad leveres sammen med sim-versjonen. Ergo er det kun GPS på iPad med mulighet for sim-kort. Trenger ikke å ha sim-kort for å bruke gps. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Et kjapt søk så ser jeg det er på iPad det ikke er GPS i WiFi enhetene som Android har, søket viser også at man kan bruke ekstern GPS for iPad som feks bruker Bluetooth, så det er jo en løsning som ikke er så dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Nå var jo spørsmålet her et Samsung nettbrett, ikke iPad.jeg bruker selv et slikt brett uten simkort, og dette fungerer helt fint. Simkortet gjør ikke noe fra eller til her, det er gps-delen som har betydning og den er der. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) . Redigert 2.Mai.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Sony Xperia z4 tablet har sindssygt bra GPS og er vandtæt. Skal aldrig eje andet.. Især efter at alt min elektronik gik kaput på min hentetur.... Tablet var min redning Køb Navionics det koster nærmest ingenting men har ekstremt gode og unikke sonar dybdekort og kommentarer med information om pladser, bro højde, højspændingsledninger osv.. Det sidste sted du vil spare penge er på navigation i Norge - det er som et minefelt... Og vandet er koldt og farligt... Køb en vandtæt tablet... Du vil ikke miste din navigation tro mig!! Mvh Peter Redigert 2.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Hei, bruker iPad med ekstern bluetooth gps i bilen/båten, ka dele pos til 4 enheter via bt var det vel. Men obs!: kun etpar produsenter har blietooth gps som ios aksepterer. I båten er også en rs422/232(nmea) til wifi gateway til en hundrelapp fra kina, som gjør at ipad/annet får pos, sog, stw, dybde, vanntemp etc., samt kan styre autopiloten fra iSailor når tilkoblet dette trådløse nettet. Krever også en nmea multiplexer om du trenger data mot flere enheter. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Kunne dere ha lagt ut navnet på padden dere bruker? Kunne tenke meg en rimeligere pad med gps som backup :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 22 hours ago, Torsen67 said: Var å tittet på en Samsung-pad nå. De sier at jeg MÅ ha med 4G og sim-kort. Når det gjelder android-nettbrett så har alle innebygget GPS, meg bekjent. 22 hours ago, Torsen67 said: Prøvde å forklare at flere med iPad UTEN 3G/4G bruker sine pads som kartplotter. Dette skjønte de ikke noe av. Egentlig ikke jeg heller. Noen som kan forklare? Når det gjelder iPad, så må man ha en modell med «Cellular» i navnet for å ha innebygget GPS. Dette fordi GPS-funksjonen ligger i samme modul som mobildata-funksjonen. Har man en iPad uten innebygget GPS kan man selvfølgelig bruke en Bluetooth-basert GPS for å kunne bruke iPaden som kartplotter. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tilplan Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Kaffelars skrev 43 minutter siden: Men obs!: kun etpar produsenter har blietooth gps som ios aksepterer. Har du kontroll på hvilke dette er? Har flere iPad uten GPS i tillegg til den ene med, så dette kunne vært nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 1 hour ago, tilplan said: Har du kontroll på hvilke dette er? Har flere iPad uten GPS i tillegg til den ene med, så dette kunne vært nyttig. Vet av Bad Elf. Billigere enn en ny ipad. Men dyrere enn pristillegget for å få med GPS Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Nogen der kender en god tråd / guide om nmea og wifi? Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) https://prisguiden.no/produkt/sony-xperia-z4-tablet-220937 Men udsolgt i hele Norge tror jeg... det er den bedste tablet på markedet og til en fornuftigt pris... den kører Andriod som man nemt lærer hvis man kender IOS Redigert 3.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Torsen67 skrev for 23 timer siden: Var å tittet på en Samsung-pad nå. De sier at jeg MÅ ha med 4G og sim-kort. Prøvde å forklare at flere med iPad UTEN 3G/4G bruker sine pads som kartplotter. Dette skjønte de ikke noe av. Egentlig ikke jeg heller. Noen som kan forklare? Den vil virke som plotter så lenge den kan se tre eller flere WiFi spots. Apple har en diger database over WiFi spots og mobilmaster. De bruker Epledevicer for å finne disse og samler inn dataene en gang i døgnet. Derfor vil FindMyiPhone også finne en iPad uten GPS. Men den er mer brukbar med GPS. Og da er den mer enn bare GPS. Den bruker i tillegg Glonass, Galileo og Beidou. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Denne står oppført med GPS. Det vil si at den kan brukes, eller burde den ha noe annet i tillegg for å gjøre den enda bedre som kartplotter? (alt annet bruk er underordnet) https://www.elkjop.no/product/data/ipad-og-nettbrett/SMT580BK32/samsung-galaxy-tab-a-10-1-wifi-32-gb-sort Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) 47 minutes ago, jk said: Vet av Bad Elf. Billigere enn en ny ipad. Men dyrere enn pristillegget for å få med GPS Selges den i Norge? Jeg ser denne koster 895,- : https://www.dustinhome.no/product/5011123937/glo-2?ssel=false&LGWCODE=5011123937;91289;5443&gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvuGFvdJ3c4v_vs_Q2U8v8ybE5XbIxPhEDoISQjA3U4RCiLp0t4N4choCJj0QAvD_BwE Mye mindre enn prisforskjellen for ipad med og uten GPS. iPad begynner nå på 3490, mens GPS/GSM versjonen koster 4990,- Redigert 3.Mai.2019 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Garmin har også en gps over bluetooth boks som selges i norge Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Popeye70 Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 2 hours ago, Mulligan said: Den vil virke som plotter så lenge den kan se tre eller flere WiFi spots. Apple har en diger database over WiFi spots og mobilmaster. De bruker Epledevicer for å finne disse og samler inn dataene en gang i døgnet. Derfor vil FindMyiPhone også finne en iPad uten GPS. Men den er mer brukbar med GPS. Og da er den mer enn bare GPS. Den bruker i tillegg Glonass, Galileo og Beidou. En iPad uten GPS (innebygget eller bluetooth) vil bare kunne fastslå posisjon ved å triangulere WiFi-hotspots, og det er en høyst usikker affære. Ikke minst fordi det er veldig få stasjonære WiFI-hotspots på sjøen eller så nære sjøen at det er praktisk mulig å bruke det på sjøen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 2 hours ago, Torsen67 said: Denne står oppført med GPS. Det vil si at den kan brukes, eller burde den ha noe annet i tillegg for å gjøre den enda bedre som kartplotter? (alt annet bruk er underordnet) https://www.elkjop.no/product/data/ipad-og-nettbrett/SMT580BK32/samsung-galaxy-tab-a-10-1-wifi-32-gb-sort Den vil fungere som kartplotter. Det står ikke om den kun støtter GPS, eller om den også støtter de andre posisjoneringsstandardene (Glonass osv), men så lenge den plukker opp minst 3 GPS-satelitter vil den kunne fastslå posisjonen med rimelig grei kvalitet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 On 5/2/2019 at 12:06 PM, Torsen67 said: Var å tittet på en Samsung-pad nå. De sier at jeg MÅ ha med 4G og sim-kort. Prøvde å forklare at flere med iPad UTEN 3G/4G bruker sine pads som kartplotter. Dette skjønte de ikke noe av. Egentlig ikke jeg heller. Noen som kan forklare? Hvilken Samsung-pad var dette? Så vidt jeg vet har alle Samsung-padder innebygget GPS - de skiller ikke på med eller uten mobildatastøtte. Det er kun iPad som må ha mobildatastøtte for å ha innebygget GPS. Og har den mobildatastøtte trenger den uansett ikke noe SIM-kort installert, det holder at den har mobildatastøtte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.