Jump to content

Spørsmål vedr iPad som kartplotter.

Torsen67

Recommended Posts

Popeye70 skrev 3 minutter siden:

Hvilken Samsung-pad var dette? Så vidt jeg vet har alle Samsung-padder innebygget GPS - de skiller ikke på med eller uten mobildatastøtte.

Det er kun iPad som må ha mobildatastøtte for å ha innebygget GPS. Og har den mobildatastøtte trenger den uansett ikke noe SIM-kort installert, det holder at den har mobildatastøtte.

Det husker jeg ikke i farten. Var på Elkjip. Mulig det også var en Huwaei. Peis var 1890,- mener jeg å huske. Selgerne på elektrokjeder er jo nitriste. Det er alltid enten eller når det gjelder produktene. Så her sier de at det kun er 4G som gjelder.

Popeye70 skrev 1 time siden:

Den vil fungere som kartplotter. Det står ikke om den kun støtter GPS, eller om den også støtter de andre posisjoneringsstandardene (Glonass osv), men så lenge den plukker opp minst 3 GPS-satelitter vil den kunne fastslå posisjonen med rimelig grei kvalitet.

Fant ut på Samsung sin side at den har: GPS, Glonass. Da burde jo dette være godt nok. Og med etui og holder så er jo dette billig plotter for rundt 2ooo,-. Så med ekkolodd ved siden av, så skal jeg nok klare meg bra i Oslofjorden:thumbsup:

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Popeye70 skrev for 4 timer siden:

Ikke minst fordi det er veldig få stasjonære WiFI-hotspots på sjøen eller så nære sjøen at det er praktisk mulig å bruke det på sjøen.

Det har jeg faktisk funnet ut helt på egenhånd. Det var ment som et svar på et spørsmål

Torsen67 skrev for 3 timer siden:

Fant ut på Samsung sin side at den har: GPS, Glonass.

I 2019 i Europa bør Galileo være et minstekrav.

17 minutes ago, Mulligan said:

Det har jeg faktisk funnet ut helt på egenhånd. Det var ment som et svar på et spørsmål

Joda, men du skrev "Den vil virke som plotter så lenge den kan se tre eller flere WiFi spots". En iPad vil sjelden eller aldri se tre eller flere Wifi spots så lenge man er på sjøen, og i hvert fall ikke mens man er i bevegelse. Kanskje man har tre Wifi spots mens man ligger i havn, men det er stort sett det. I praksis vil den derfor aldri fungere som en plotter uten GPS. Det er greit å få med den presiseringen, så ikke noen kjøper en ipad uten innebygget GPS og tror den vil fungere som plotter på sjøen rett ut av boksen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei, denne bruker jeg, går så det suse med 3 navigasjon programmer 

Den heter Samsung Galaxy Tab A 10.5 2018

Det er WiFi versjon og en med 4g, rimelige pris og stor 10.5 tommers skjerm

WiFi versjonen holder til offline kart og har gps

Jeg har lukket motorbåt  så trenger ikke vanntett, og hurtigfeste jeg setter den i når jeg skal ut på sjøen. 

Lykke til. 

4g versjon 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-tab-a-10-5-4g-336984#detaljer

WiFi versjon 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-tab-a-10-5-wifi-343612

Nortonis skrev for 8 timer siden:

Hei, denne bruker jeg, går så det suse med 3 navigasjon programmer 

Den heter Samsung Galaxy Tab A 10.5 2018

Det er WiFi versjon og en med 4g, rimelige pris og stor 10.5 tommers skjerm

WiFi versjonen holder til offline kart og har gps

Jeg har lukket motorbåt  så trenger ikke vanntett, og hurtigfeste jeg setter den i når jeg skal ut på sjøen. 

Lykke til. 

4g versjon 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-tab-a-10-5-4g-336984#detaljer

WiFi versjon 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-tab-a-10-5-wifi-343612

Bra! Den skal jeg sjekke ut. Tydelig bilde i sollys? Jeg er vandt med Samsung S9 mobil, og den er helt rå i sola.

On 5/3/2019 at 9:52 AM, Kaffelars said:

I båten er også en rs422/232(nmea) til wifi gateway til en hundrelapp fra kina, som gjør at ipad/annet får pos, sog, stw, dybde, vanntemp etc., 

Krever også en nmea multiplexer om du trenger data mot flere enheter.

Kan du linke til den dingsen? Ønsker en billig, (antagelig midlertidig) løsning for å få vind, strøm, dybde, fart og posisjon til Android telefon og Windows PC fra båtens instrumenter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...