Jump to content

Erfaringer med Seilloftet.no?

MillOgSommarvind

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe nytt seil fra seilloftet.no. De holder til i Vestby, men seilene produseres i Polen. Jeg kan ikke se noen kundevurderinger, bortsett fra det seilloftet selv har skrevet på sin egen nettside. Er det noen som har erfaringer med seil fra denne bedriften? Jeg har fått pristilbud og det virker som en grei pris, men de ønsker at jeg betaler halvparten før de setter i gang og resten når jeg henter seilet. Er dette vanlig?

@MillOgSommarvind har ikke hørt om dem, men for en Kosterbåt / motorseiler så er du vel ikke på jakt etter de hotteste regattaseilene. Seil har man jo sydd i noen hundre år.

De sier på forsiden at de har tilbakemeldinger fra kunder, så be om 2-3 referanser du kan ringe.

Du skal vel ikke bruke mer enn kanskje 20-30.000, så halvparten har du kanskje råd til å tape om de slår seg konk før du får varene, eller så må du be om bankgaranti / sette penger på sperret konto eller annen avtale...

image.png.60caef745e072013051a742fb9d750d1.png

Code0 skrev 3 minutter siden:

for en Kosterbåt / motorseiler så er du vel ikke på jakt etter de hotteste regattaseilene.

Riktig! Jeg er ute etter et ok turseil. Skal høre om de kan gi meg noen referanser. Det står at de har levert båter og seil til Oslo Seilskole, så jeg kan jo kontakte dem.

...sjekk eierne i de forskjellige selskapene..., mulig det er samme folka, som har opprettet flere selskap. Seilskole, båtcharter, seilmakertjenester osv. Spør generelt om uavhengige referanser. Tror ikke de skal lure folk, er jo vanlig med flere as’er om man driver med flere ting.

Code0 skrev 1 time siden:

sjekk eierne i de forskjellige selskapene.

Sjekket det nå, Seilloftet og Oslo Seilskole har samme daglig leder. Hadde vært fint å komme i kontakt med noen utenfra, ja.

Jeg har ingen erfaring med å bestille seil men har kjøpt endel kalesjer opp i gjennom årene til omtrent samme pris.
Forskuddbetaling har ikke vært ett teama en eneste gang så ville vært skeptisk til ett ukjent firma.

@MillOgSommarvind  Jeg kan forstå at en leverandør vil sikre seg at ikke kjøperen trekker seg fra bestillingen når seilet er produsert. Mulig det blir betraktet som nettkjøp, så man har 14 dagers returrett. Ikke mye verdi i et turseil for Kosterbåt for noen som ikke har Kosterbåt. Må være en generell problemstilling for alt som blir spesialprodusert etter mål. Og alle leverandører har vel startet i det små. De er jo kun en megler / mellommann, man kan vel selv bestille direkte fra produsent, og stå for frakt, import etc selv. Er de mye billigere enn andre norske seilmakere om du sammenligner med samme kvalitet fra begge? Men de må jo klare å dokumentere de kunde-tilbakemeldingene de har på forsiden sin.

Code0 skrev for 21 timer siden:

Er de mye billigere enn andre norske seilmakere om du sammenligner med samme kvalitet fra begge?

De skal ha 900kr per m2, 270g dacron. Seilet mitt skal være på rundt 15.5 m2, så da blir det ca 14 000kr. Det er jo ganske billig. Jeg har ikke sjekka med noen andre ennå.

Guest Avmønstret#
MillOgSommarvind skrev On 2.3.2019 at 12.06:

Riktig! Jeg er ute etter et ok turseil. Skal høre om de kan gi meg noen referanser. Det står at de har levert båter og seil til Oslo Seilskole, så jeg kan jo kontakte dem.

MillOgSommarvind skrev On 2.3.2019 at 13.22:

Sjekket det nå, Seilloftet og Oslo Seilskole har samme daglig leder. Hadde vært fint å komme i kontakt med noen utenfra, ja.

--------

Ikke vet jeg, men det er da kjæltringfakter å bruke seg selv som referanse... Men trenger ikke å bety noe særlig heller, kan jo være at de bare tenker alle andre er dumme og ikke vil oppdage det ;-)

MillOgSommarvind skrev 25 minutter siden:

De skal ha 900kr per m2, 270g dacron.Jeg har ikke sjekka med noen andre ennå.

Vil anbefale deg å sjekke med andre, synes ikke prisen her var imponerende lav. Nå er arbeidsmengden på et såpass lite seil såpass mye at du må gjerne akseptere en litt høyere kvmpris enn for større sel. Men jeg tror mange matcher 900/m2.

Sjekk også priseksempler på lignede størrelse på Boding.se 

Jeg har veldig god erfaring med innehaver av Oslo Seilskole.

Seilloftet kan jeg ikke si noe om men innehaveren er som sagt en ordentlig kar.

NB. Jeg har ingen interesser i nevnte firmaer, ei heller noe personlig forhold til innehaver.

• 2 weeks later...