mons Startet 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2019 Hei kloke venner Søgne dykkerklubb har i flere år arbeidet for å skaffe en skikkelig Rov med posisjonering til prosjektene våre med å finne og fjerne spøkelsesredskaper, plastbåter og søppel, men også til samarbeidet med Røde kors om søk etter savnede. Som frivillig organisasjon med lave kostnader ser vi at vi kan fortsette slike søk lenge etter at det offentlige har avsluttet. Søk etter diverse skipsvrak er selvfølgelig også en del av drømmen. Vi har bestilt en Oceanus Pro Rov med klo. https://seaspection.com/oceanus-pro Vi tror denne er riktig for oss. For å kunne dokumentere søksområde og gjøre effektive søk samt finne tilbake til funn - feks sunkne plastbåter - trenger vi et godt posisjoneringsutstyr. Vi ønsker å kunne se Rov med posisjon, dybde og heading i sanntid i 3D kart - Feks Olex. Det har også vært et ønske å kunne se hvor dykkere er under vann, og spesielt nå som vi har mange tekniske dykkere som med sine pustemaskiner uten bobler kan være flere timer under vann. Vi har vurdert flere systemer og etterhvert inngått en avtale med Kongsberg Marine der de skreddersyr en pakke for oss. Vi setter en sonde på ei stang under båten med en avansert gps-antenne i toppen av stanga. Sonden "snakker" med en enhet montert på dykkere eller rov via lydpulser og gir eksakt posisjon på dykkere eller rov som vises i kartene ombord med fulle muligheter for slepestrek osv. Her kommer neste utfordring som jeg må løse innen begynnelsen på april; Sonden under båten er en µPAP 200 og veier 12 kg + røret den står på. https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0397.nsf/AllWeb/B88944FA609F2D57C1257D87003754B6/$file/393495-microPAP-Data-sheet.pdf?OpenElement Denne vil jeg ha på et tynnvegget syrefast rør Ø75 ca 2 meter under rekka. Røret må kunne svinges opp når vi skal gå over feks 10 knop. Jeg ser for meg en mekanisme der man begynner med røret liggende på langs innenfor rekka med sonden montert på enden. I festepunktet for røret har man en hengselbolt som røret svinges sideveis rundt slik at det ligger parallelt med utsiden av rekka ("velte" den utfor). Når røret er kommet på utsiden svinges enden ned slik at det står loddrett. Her må det låses for å holde ca 10 knop. Hengsler, flenser og rør ordner seg, men jeg vil gjerne gjøre utsettingen med å trykke på etpar knapper inne i båten. Min erfaring er at slikt utstyr blir mye mer brukt hvis det er enkelt å bruke. Jeg tenker at en aktuator (elektrisk sylinder) lett kan forestå tippebevegelsen. Hvis jeg skal bruke tilsvarene for å svinge opp stanga må jeg løfte opp (inklusive rør) ca 15 kg på to meter arm. Mange aktuatorer ligger rundt 800 n trekkraft, og det tilsier at jeg må ha ca 70 cm vandring på aktuatoren for å få dette til. Litt mye- det blir en stor konstruksjon. Jeg er svært åpen for forslag til andre måter å sette ned sonden, forslag på aktuelle aktuatorer med stor skyve/trekkraft som tåler sjøvann og evt om det finnes andre løsninger som kan vri opp stanga. Noen former for 12 v motor med 300 Nm moment? Vurderer også om det kan lages en teleskopisk stang som kan senkes rett ned, men vil ikke ha noe utenfor rekka til vanlig, og ikke noe som stikker opp over taket. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Barbaria Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Mulig at du kan finne noe her. https://universalsonarmount.com/ eller her https://www.nautikaris.com/universal-sonar-mount/ Blir det for mye leamikk kan vibrasjoner lett oppstå i visse hastigheter. Kongsberg kan levere noe lignende so nautikaris. https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0240.nsf/AllWeb/6936450489601B1AC1257C19002F8374?OpenDocument Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
mons Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Hei Braketten fra Kongsberg blir stikkende ut over skutesiden og tar mye plass på tvers av båten. Den andre produsenten er svært lik det jeg har tenkt meg. https://universalsonarmount.com/product/ots-standard-package-hinge-option/ Sendt prisforespørsel, men det er vel mest sannsynlig at vi lager den selv. Takk for gode tips! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ventus Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Kan du bruke gir til å ta rotasjonene, samt evt. også vurdere å ha en "motvekt" som gjør at du trenger mye mindre krefter for å rotere? Dog blir det kraftigere innfesting. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 (redigert) Kan gire, men vil ha det enklest mulig, og det må i praksis antakelig være syrefast for å tåle å stå på rekka noen år. Ville vært stilig hvis jeg fikk til et "navgir" slik at man kan kjøre den opp med en liten elmotor. Kanskje en enkel winsj både kan trekke opp og brette inn stanga? Hvis jeg skal ha nytte av motvekt blir det endel tyngre, og det vil ta mer plass på rekka på mørejeten. Forestiller meg at opplagringen blir foran første fender og ligger bak til bakkant av tredje fender. Redigert 2.Mars.2019 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Vesterskog Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 10 hours ago, mons said: Her må det låses for å holde ca 10 knop. Hvorfor i all verden 10 knop? Det er mye og kommer til å skape veldig med vibrasjoner i røret samt store krefter på frysepunkt. Klunsen nederst er jo 19cm o diameter såvidt jeg såg. Jeg har ikke sjekket rov, men antar den har "normal" fart Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Valgte 10 knop ettersom det kan være aktuell fart når vi har hentet opp ett dykkerpar og er på vei for å hente et annet noen hundre meter borte. Når vi får sonde og posisjon på dykkerene kan det bli mer aktuelt å flytte seg fortere både mellom dropp og opphentingssteder. Med scooter går dykkerene oppimot 4 kn på max, og rov kan i teorien gjøre 6 kn. Normalfart vil vel skjelden overstige tomgang som er ca 3,5 kn, men jeg liker å ha gode marginer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Vesterskog Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Vet ikke om det er endringer i dette på nyere båter (siste 20 år) men før den tid var Max fart med hipap/ hpr påle ute 3-4 knop på offshore båtene, selv om den tålte mer. Der var vel røret ca 20-25 cm i diameter, 5-6m lang og hodet på hipap diameter 50cm. Jeg ville sjekket også hva de garanterer festet mellom hodet/ rør for. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Antar løsningen til slutt vil inkludere en stagwire fra bunnen av røret og opp til baugen for å stabilisere i fartsretningen. Skal sjekke hva de sier om fart, så vil vi selvfølgelig innrette oss etter det. Takker Vesterskog. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Barbaria Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Du må vel ha en flens adapter som passer på μPAP som også har innfesting på røret? Selve duplex røret finner du hos f.eks. Sandvik og koster lite. Om ikke Kongsberg har tegnet et forslag til flens må du få denne tegnet og laget. Om ikke jeg husker feil kan rørene leveres med gjenger. På et 2 meter rør må du nok ha opplagring to steder om du skal kjøre i 10 knop. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ventus Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Med en slags kam (2 ledd evt. for å unngå at bygge for mye) og et hengslepunkt på stangen + innfesting for trinse så kan du styre det med roterende motor/vinsj. Men spørs om du ikke bør/må ha en stiv innfesting for stangen så den ikke får pendle - da må du ha noe som støtter (begge veier, stav med stivhet i kompresjon en retning). Enkleste? Manuell sleide for ut/inn over ripa, "deleskive" med pinnelåsing for rotasjon fra vannrett til vertikal. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Spenstig prosjekt @mons , dette blir gøy å følge med på mons skrev for 16 timer siden: Sendt prisforespørsel, men det er vel mest sannsynlig at vi lager den selv. Hvis du lager en skisse over hvordan du ser for deg dette på båten blir det litt enklere å gi innspill i en idedugnad. Likedan en fordel om du sier litt om hva du/dere har tilgang til av materialer og verksted/utstyr for å fremstille dette. Vesterskog skrev for 11 timer siden: Hvorfor i all verden 10 knop? Det er mye og kommer til å skape veldig med vibrasjoner i røret samt store krefter på frysepunkt. Klunsen nederst er jo 19cm o diameter såvidt jeg såg. Jeg stusset på det samme. Tenkte vel umiddelbart at den hastigheten bør deles på to når innretningen er i vannet. Det skal jo fundamenteres i båten også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 (redigert) Hei Enkleste forslaget fra Ventus med å trekke inn/ut over rekka manuelt er vel driftssikkert og bra, men jeg er avhengig av at det i sammenpakket stilling ligger langs rekka. All plassen på taket og baugen bruker vi når vi plukker spøkelsesredskaper. Å ta den opp manuelt langs rekka i litt sjø betyr lite ståplass (ca 30 cm bredt dollbord) og litt tunge ting å håndtere. Ikke ønskelig. Tror nok at denne løsningen fra Barbaria er nokså likt det jeg ønsker, men det hadde vært artig om den blir elektrisk kjørbar. Hvis den har en fastsatt styrt bevegelse er det enklere å berge den litt store GPS antennen som skal monteres i toppen av stanga. Brukshastigheten blir under 5 knop, men jeg vil at den skal tåle å kjøre i 10 i "unntakstilfeller" Vi har innimellom med oss over 20 spøkelsesredskaper inn og har bestemt at redskaper med løse tauender ol ikke skal opp i nærheten av propellen. Bak skal det være plass til 8 dykkere med utstyr evt færre og en rov med 250 m kabel. Røret står i kjelleren min, og på det sveises en rørflens som passer på sonden. Har god tilgang på syrefast hos skraphandler, men litt dårlig med maskineringsmuligheter. Kan ordne det som er nødvendig, men ikke masse bare for gøy. Kapping, sveising osv er ingen problem, og innfesting i båten bør gå bra. Når den er svinget inn ser jeg for meg at sonden lander i en låsbar holder slik at vi kan tyverisikre den uten demontering. Fikk nettopp beskjed om at båten i dag akkurat hadde losset 16 spøkelsesredskaper når den gikk ut for Mayday utfor Flekkerøy. Kajakkpadler i sjøen. Får se hvordan det går.. Padleren ble berget rett før de kom fram og alt er visst vel med han. Redigert 3.Mars.2019 av mons Om berget padler (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gudrun Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 (redigert) For noen år siden var det et yrkesfartøy i arbeid med å kartlegge sjøbunnen like ved her jeg bor. Begynte onsdag og ferdig søndag. De hadde et rør over baugen med svingeren festet på under vann. Pekte litt på skrå forover. Festet oppe på båtens rekke (over vann) med en form for vingemutre. Lett å løsne når de skulle til lands. Røret hadde et stag litt nedpå med en V i enden som traff baugen sånn omtrent i vannlinjen. Tydelig at dette ikke var noe de hadde montert under vanlig seilas. Redigert 3.Mars.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Å drive med slikt med et skaft over rekka er vanligvis noe herk. Blir kun brukt når man skal rigge et tilfeldig fartøy for en jobb. I båten deres må det regnes som en permanent installasjon. Jeg ville gjort som følger. Finn et komposittrør med flens hvor kula passer inni. Laminer dette fast i bunnen på et tjenlig sted med flensen opp, og lag hull i bunnen der røret står. Ta en blindflens og lag et hull i midten som passer til skaftet. Settet rør med flens ca en meter langt oppe på der igjen og skru alt sammen. Lag en opplagring for skaftet over der igjen med lås/klemm mekanisme som er solid forankret til båten. Lag skaftet så langt at kula er ca 60 cm under båten når den er helt ute. Nå har du en mekanisme som tillater at du trekker kula opp i båten når du går i større hastighet, og som lar deg regulere høyden på skaftet. Jeg antar at Hipap'en du har er versjonen med innbygget MRU og kompass slik at du slipper spor for å sikre at skaftet står i riktig stilling. Hvis du skal være riktig fancy kan du bygge opplegget med sluseventil og spoolpiece med serviceluke, men jeg hadde ikke gjort det på en så liten båt da det er enklere å hive båten opp på kaia. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Hei Mulligan Sonden må være helt rett i forhold til GPS antennen, hvis ikke må installasjonen kalibreres før bruk. Kongsberg anbefaler montering på samme stang. Har vurdert hull i skroget og rør til senking. I praksis må da røret som står opp fra innsiden av skroget være ca en meter for å ha god klaring til vannlinja. I tillegg må man ha en meter stang over det for å få sonden en liten meter under skroget (under drevet). Det begrenser mulighetene til akterdekket eller rett innenfor døra litt på babord side. På dekk er det for trangt allerede, men løsningen du skisserer kan med tiden bli aktuell ved døra. Midt inni båten er det litt vanskelig å finne fester for opplagringen som blir en god meter over dørken, og konsekvensene ved å gå på grunn kan lett bli svært alvorlige hvis systemet er sterkt nok til å ødelegge røret. I tillegg blir det ganske store krefter inni et slikt loddrett rør når man kjører nærmere 30 knop i litt sjø. En annen ting som betyr mye for en "utvendig" installasjon er at den vil vi kunne ta med når rov skal på søk med Røde kors fra mindre båter eller iskanten i innlandet. I ferskvann med nesten null sikt vil navigasjon/slepestrek være enda mer nyttig. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 26.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 (redigert) Da begynner delene å komme på plass. Litt finjustering og sveising igjen. Mangler en flens med ytterdiameter 190 og tykkelse 4-5 mm samt 4 plastforinger ø60-Ø68-L50. Noen som kan fikse det og vinne en prøvetur? Mons Redigert 26.Mars.2019 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Legger ved bilde av ferdig montasje uten stagwirer, rov med posisjoneringsenhet og en ekspert fra Kongsberg Maritim som kobler alle duppedittene sammen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
LALUNA II Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Blir nok bra dittan Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mons Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Funker kjempebra. Under kalibrering i dag satte vi transponder på laveste sendestyrke (1/4) og slapp den ned på 100 m dyp. Signalene begynte ikke å hakke før vi var 750 m unna. Ingen problem med 6-7 knop. I kveld kjørte vi på fangeskipet Palatia ved Lindesnes. I en god knop strøm gikk rov ned 45 meter fra vraket og vi kunne følge den bort til og rundt vraket på dybder mellom 70 og 90 meter. I morra skal vi filme dykkere på vraket som en del av et lokalt dokumentasjonsprosjekt. Gjenstår faste stagwirer og kasteblokk for oppheising av stolpen før den er ferdig. Takk for tips og innspill underveis. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 10.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Hei. Ute i snøvær og plukker teiner utfor Langenes. Kanskje vi bikker 900 redskaper i år på dette dykket. Stanga tippes/svinges ned oog har et fast tau som hindrer den å svinge for langt fram. I tillegg går et tau forover til bb puller fra bunnen av stanga. Dette holder framover og inn mot kjølen. Funker fint i 8-9 knop, men kan slå litt hvis vi ligger med siden mot en meter sjø. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.