Jump to content

Få varme ombord fra motor


Marjusxd

Recommended Posts

Sankey diagram

Sankey diagram blir ofte brukt til grafisk fremstilling av energibalansen i varmetekniske system.

Figuren under viser eksempel på et Sankey diagram for en skipsdieselmotor. Av figuren fremgår at av tilført varme (100 %) går ca. 45 % til fremdrift (output), mens resten blir fordelt til drift av turbolader, kjøling og eksostap mv.

image66.png

Sirkeldiagram

For overslags beregninger kan vi anvende såkalte sirkeldiagram, som gir en forenklet oversikt over energifordelingen.

Figuren under viser eksempel på et sirkeldiagram, der tilført varme tilsvarer hele sirkelen, dvs. 100 %, mens bortført varme utgjør sektorer av sirkelen.

090maskin.png

Merk at sirkelen, grovt sett kan inndeles i tre hoved sektorer:
- Akseleffekt Pe = 45 %
- Kjølevann Qkjv = 26 %
- Røykgasstap QRG = 27 %
- Rest-tap 2 %

Sum av alle sektorer skal bli en hel sirkel.

Link to post
index skrev 31 minutter siden:

For å få 11kW ut på aksling må du nødvendigvis tilføre en del mer energi. 35kW høres ikke urimelig ut.

Ja, er fult klar over det. Men nå som alle missforståelser er luket ut, så er vi enige. Slik han skrev det, så ytte motoren 11kW. Han sa ingenting om at det var kun på akslingen. 

Link to post
bellen skrev 23 minutter siden:

Ok.. Så motoren ble plutselig 35kW i stedet for 11kW? Da er jeg med :giggle:

Nei, du er åpenbart fremdeles ikke med.

En motor oppgis med arbeidseffekt enten på veivaksel, eller på propell/hjul. Aldri med energiforbruk.

 

Og for å gå tilbake til start. Kan man utnytte kjølevannet i min båt? Svaret er ja. Selvsagt kan man skaffe varme på andre måter, men det var det aldri spurt om. Dessuten skriver trådstarter at om han tar av motordekselet gir dette bra varme. Uansett hvordan man snur og vender på det, vil kjølevannet gi en effekt i samme størrelsesorden; sannsynligvis mer.

En annen sak er at det vil være mer effektivt å utnytte eksosvarmen, nettopp fordi temperaturforskjellen er større, -og man vil unngå varmepumpe.

 

Link to post

 

 

bellen skrev for 15 timer siden:

Ja, en sjøvannskjølt motor produserer like mye varmeenergi som en ferskvannskjølt motor, men temperaturen er så mye lavere at du får en veldig mye dårligere effekt på en defroster, siden den er oppgitt til å ha en viss effekt ved for eksempel 90 grader. Halverer du kjølevannstemperaturen, så halverer du også effekten på defrosteren. 

Enig i poenget ditt, men dette stemmer vel ikke i praksis. Ved å halvere temperaturen på vannet inn synker vel uteffekten på varmeveksleren vesetlig mer enn 50% da du nærmer deg grenseverdien for delta T.

 

ozo skrev for 1 time siden:

Energifordelingen i mitt eksempel:

Totalt: 35 kW         100%

Framdrift: 11 kW     31%

Kjølevann: 10 kW    29%

Eksos: 10,5 kW        30%

Annet: 3,5 kW           10%

Dette er vel en grei fremstilling av energifordelingen. Misforståelsen lå vel i at 15hk (11kW) er effekt på aksel, ikke tilført effekt. Som flere påpeker er det vel ingen motorprodusenter som går ut med tilført effekt på motoren de selger. 

 

Men at vi kan hente ut 10,5kW spillvarme av en motor på 15 hester blir jo et skrivebordseksempel som er ganske langt fra praksis. Det er allerede påpekt at denne effekten kun blir avgitt til kjølevannskretsen ved fullt pådrag. En annen ting er hvordan effekten vil fordele seg i ferskvannskretsen, og en tredje ting er hvor effektiv varmeveksler vi har (ser da på defrosteren som en varmeveksler, som den jo i prinsippet er). 

Gitt at det blir avgitt 10,5kW varme til ferskvannskretsen, vil allikevel mye forsvinne ut i motorrommet. Glykolen sirkulerer jo i blokka og varmeveksler samt slanger, rør og bend, og disse vil virke som en varmeovn i motorrommet. Denne effekten må trekkes fra. Dernest er det jo ikke slik at all væske i ferskvannskretsen sirkulerer i defrosteren. Normalt er vel dette kun et grenuttak som blir å betrakte som en parallellkrets. Man kobler jo ikke serie med ferskvannskjøleren. På min motor sitter det en stuss med R 3/8" gjenger (fritt etter hukommelsen) hvor man kan hente ut vann fra glykolkretsen til varmtvannsbereder og defroster. Det i seg selv sier jo litt om hvor mye vann som sirkulerer i den grenen av ferskvannskretsen. Den største flowen i ferskvannskretsen er nok derfor motor - sjøvannskjølt varmeveksler - eksosmanifold - turbo. Allerede der skjønner vi at langt under halvparten av varmeutviklingen i kjølevannet er tilgjengelig for et varmeapparat. 

 

Neste usikkerhet i ligningen er hvor effektiv defrosteren er som varmeveksler. Altså hvor mye av varmeenergien defrosteren klarer å hente ut av vannet. Noen synes å tro at man kan hente ut 10kW varme med en 10kW defroster bare temperaturen inn er høy nok, men så enkelt er det ikke. Det forutsetter også at defrostervifta går på maks, og at det er en viss flow gjennom registeret. 

 

Tar denne defrosteren som eksempel

https://seatronic.no/isotherm-1012wa-12v-vann-luftvarmer?gclid=CjwKCAiA2fjjBRAjEiwAuewS_QmMbDOseT54bb1KQ7xMUpnHE_-VJrOGczDViaIxcf7r8k8zYGOyvBoC2vMQAvD_BwE 

 

I informasjonen om produktet blir det oppgitt at den avgir 10kW varme når vann med ca 80 grader C sirkulerer i veksleren, men de utelater å fortelle hvor stor flow man må ha for å hente ut denne effekten. 

Defroster.PNG.38e863dc638a554e51959adf28166a55.PNG

 

Vannet i varmeveksleren (her defroster) vil ha en temperatur inn, og en temperatur ut. Jo saktere vannet sirkulerer i veksleren, jo mer av varmen klarer vi å hente ut, men jo mindre vil også avgitt effekt være. For at vi skal klare å få ut påstemplet effekt må vi ha en viss flow, men den er ikke oppgitt.

 

Link to post

Takk for masse svar :) har funnet en løysning på det. Legge til ein slange der vannet går ut til eksosen og lage en sikksakk formasjon på slangen og sette en vifte bak den. Skal ha dette i en benk for å få varme inni der som skal bli blåst ut. Kjølevannet blir ganske varmt når det har gått gjennom hele motoren, så i teorien skal dette funke.

Redigert av Marjusxd (see edit history)
Link to post
Roger jo skrev 1 minutt siden:

Den billigste løsningen er å gå til en bil skorter og skru ut et varmeregister med vifte litt mekking så kan en få varmluft både her og der.

 

Veldig dårlig råd til en med sjøvannkjølt motor! Det vil bli tæret I stykker før man vet ordet av det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...