index Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 bellen skrev 1 minutt siden: @ozoOk.. Så motoren ble plutselig 35kW i stedet for 11kW? Da er jeg med For å få 11kW ut på aksling må du nødvendigvis tilføre en del mer energi. 35kW høres ikke urimelig ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Sankey diagram Sankey diagram blir ofte brukt til grafisk fremstilling av energibalansen i varmetekniske system. Figuren under viser eksempel på et Sankey diagram for en skipsdieselmotor. Av figuren fremgår at av tilført varme (100 %) går ca. 45 % til fremdrift (output), mens resten blir fordelt til drift av turbolader, kjøling og eksostap mv. Sirkeldiagram For overslags beregninger kan vi anvende såkalte sirkeldiagram, som gir en forenklet oversikt over energifordelingen. Figuren under viser eksempel på et sirkeldiagram, der tilført varme tilsvarer hele sirkelen, dvs. 100 %, mens bortført varme utgjør sektorer av sirkelen. Merk at sirkelen, grovt sett kan inndeles i tre hoved sektorer: - Akseleffekt Pe = 45 % - Kjølevann Qkjv = 26 % - Røykgasstap QRG = 27 % - Rest-tap 2 % Sum av alle sektorer skal bli en hel sirkel. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 index skrev 31 minutter siden: For å få 11kW ut på aksling må du nødvendigvis tilføre en del mer energi. 35kW høres ikke urimelig ut. Ja, er fult klar over det. Men nå som alle missforståelser er luket ut, så er vi enige. Slik han skrev det, så ytte motoren 11kW. Han sa ingenting om at det var kun på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 bellen skrev 23 minutter siden: Ok.. Så motoren ble plutselig 35kW i stedet for 11kW? Da er jeg med Nei, du er åpenbart fremdeles ikke med. En motor oppgis med arbeidseffekt enten på veivaksel, eller på propell/hjul. Aldri med energiforbruk. Og for å gå tilbake til start. Kan man utnytte kjølevannet i min båt? Svaret er ja. Selvsagt kan man skaffe varme på andre måter, men det var det aldri spurt om. Dessuten skriver trådstarter at om han tar av motordekselet gir dette bra varme. Uansett hvordan man snur og vender på det, vil kjølevannet gi en effekt i samme størrelsesorden; sannsynligvis mer. En annen sak er at det vil være mer effektivt å utnytte eksosvarmen, nettopp fordi temperaturforskjellen er større, -og man vil unngå varmepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 bellen skrev for 15 timer siden: Ja, en sjøvannskjølt motor produserer like mye varmeenergi som en ferskvannskjølt motor, men temperaturen er så mye lavere at du får en veldig mye dårligere effekt på en defroster, siden den er oppgitt til å ha en viss effekt ved for eksempel 90 grader. Halverer du kjølevannstemperaturen, så halverer du også effekten på defrosteren. Enig i poenget ditt, men dette stemmer vel ikke i praksis. Ved å halvere temperaturen på vannet inn synker vel uteffekten på varmeveksleren vesetlig mer enn 50% da du nærmer deg grenseverdien for delta T. ozo skrev for 1 time siden: Energifordelingen i mitt eksempel: Totalt: 35 kW 100% Framdrift: 11 kW 31% Kjølevann: 10 kW 29% Eksos: 10,5 kW 30% Annet: 3,5 kW 10% Dette er vel en grei fremstilling av energifordelingen. Misforståelsen lå vel i at 15hk (11kW) er effekt på aksel, ikke tilført effekt. Som flere påpeker er det vel ingen motorprodusenter som går ut med tilført effekt på motoren de selger. Men at vi kan hente ut 10,5kW spillvarme av en motor på 15 hester blir jo et skrivebordseksempel som er ganske langt fra praksis. Det er allerede påpekt at denne effekten kun blir avgitt til kjølevannskretsen ved fullt pådrag. En annen ting er hvordan effekten vil fordele seg i ferskvannskretsen, og en tredje ting er hvor effektiv varmeveksler vi har (ser da på defrosteren som en varmeveksler, som den jo i prinsippet er). Gitt at det blir avgitt 10,5kW varme til ferskvannskretsen, vil allikevel mye forsvinne ut i motorrommet. Glykolen sirkulerer jo i blokka og varmeveksler samt slanger, rør og bend, og disse vil virke som en varmeovn i motorrommet. Denne effekten må trekkes fra. Dernest er det jo ikke slik at all væske i ferskvannskretsen sirkulerer i defrosteren. Normalt er vel dette kun et grenuttak som blir å betrakte som en parallellkrets. Man kobler jo ikke serie med ferskvannskjøleren. På min motor sitter det en stuss med R 3/8" gjenger (fritt etter hukommelsen) hvor man kan hente ut vann fra glykolkretsen til varmtvannsbereder og defroster. Det i seg selv sier jo litt om hvor mye vann som sirkulerer i den grenen av ferskvannskretsen. Den største flowen i ferskvannskretsen er nok derfor motor - sjøvannskjølt varmeveksler - eksosmanifold - turbo. Allerede der skjønner vi at langt under halvparten av varmeutviklingen i kjølevannet er tilgjengelig for et varmeapparat. Neste usikkerhet i ligningen er hvor effektiv defrosteren er som varmeveksler. Altså hvor mye av varmeenergien defrosteren klarer å hente ut av vannet. Noen synes å tro at man kan hente ut 10kW varme med en 10kW defroster bare temperaturen inn er høy nok, men så enkelt er det ikke. Det forutsetter også at defrostervifta går på maks, og at det er en viss flow gjennom registeret. Tar denne defrosteren som eksempel https://seatronic.no/isotherm-1012wa-12v-vann-luftvarmer?gclid=CjwKCAiA2fjjBRAjEiwAuewS_QmMbDOseT54bb1KQ7xMUpnHE_-VJrOGczDViaIxcf7r8k8zYGOyvBoC2vMQAvD_BwE I informasjonen om produktet blir det oppgitt at den avgir 10kW varme når vann med ca 80 grader C sirkulerer i veksleren, men de utelater å fortelle hvor stor flow man må ha for å hente ut denne effekten. Vannet i varmeveksleren (her defroster) vil ha en temperatur inn, og en temperatur ut. Jo saktere vannet sirkulerer i veksleren, jo mer av varmen klarer vi å hente ut, men jo mindre vil også avgitt effekt være. For at vi skal klare å få ut påstemplet effekt må vi ha en viss flow, men den er ikke oppgitt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marjusxd Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 (redigert) Takk for masse svar :) har funnet en løysning på det. Legge til ein slange der vannet går ut til eksosen og lage en sikksakk formasjon på slangen og sette en vifte bak den. Skal ha dette i en benk for å få varme inni der som skal bli blåst ut. Kjølevannet blir ganske varmt når det har gått gjennom hele motoren, så i teorien skal dette funke. Redigert 6.Mars.2019 av Marjusxd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marjusxd Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Monterer og skillevegg mellom "cockpit" og "cabinen" varmen skal bli blåst ut i cabinen for å holde varmen best, vist den blir blåst ut bak, slipper vell mesteparten av varmen ut kalesjen Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 At blir noe varme a snakke om av et slikt opplegg tviler jeg vel på. Men leg nå i alle fall en skikkelig tykk slange slik at du ikke får noen begrensning i kjølevannssirkulasjonen for da kan du fort få bruk for ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Marjusxd Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Dette er etter vannet har gått gjennom hele motoren så skal ikke ha noe å si men selfølgelig skal jeg ha samme dimensjon på slangen som allerede går til bendet for å ikke hemme kjølingen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Den billigste løsningen er å gå til en bil skorter og skru ut et varmeregister med vifte litt mekking så kan en få varmluft både her og der. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Roger jo skrev 1 minutt siden: Den billigste løsningen er å gå til en bil skorter og skru ut et varmeregister med vifte litt mekking så kan en få varmluft både her og der. Veldig dårlig råd til en med sjøvannkjølt motor! Det vil bli tæret I stykker før man vet ordet av det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marjusxd Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Okei da skal jeg holde meg vekke fra den ideen :) Takk for råd Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Sånn går det når en ikke leser alt, gikk ut fra at en snakket om ferskvanns krets. Det registret jeg henter en gang i tiden er av kobber/messing. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.