Jump to content

Få varme ombord fra motor

Marjusxd

Recommended Posts

Jeg bestilte meg nettopp en liten defroster fra ebay. Der kobler du kjølevannet til, og det er en vifte som låser varmluft. Finnes flere varianter men de var så store og jeg har et lite krypinn. 

Kommer jo an på hvilken motor du har men det er jo en enkel installasjon som regel. 

Kommer til å lage det til slik at den suger uteluft og blåser luft på styrehus vinduene. 

Her kan du se litt på hva de har på Seatronic, så får du en idé om hva du leter etter.

https://seatronic.no/catalogsearch/result/?cat=0&q=vann-luft

Jeg bruker selv varmtvann fra motoren til å varme varmtvann og luft via en slik defroster med fire uttak. Den gir en del varme, men det er ikke nok til å holde båten varm. Min er gammel, kanskje den er dårlig. Når jeg vinner i lotto skal jeg kjøpe en ny.

Jeg vært i en båt der de hadde koblet vartmvann fra motoren til radiatorer, det var ikke særlig effektivt.

Vanskelig å svare så lenge du bare skriver "varme fra motor" og ingenting om hvilken motor du har eller hvor stort rommet du skal varme opp er (hvilken båt du har).

Jeg har denne varmeviften fra Eberspächer.

Den er oppgitt til å ha en effekt på 2kW, men sammenligner du med en tilsvarende elektrisk vifteovn til hjemmebruk, kjennes det ut som den har langt mindre effekt.

Jeg er meget fornøyd med den. Den gir i min båt varme til et forholdsvis lite rom, og jeg er ikke avhengig av, og ønsker heller ikke å ha "romtemperatur" der, da jeg for det meste bruker båten til fiske, er godt påkledd og går mye ut og inn av kabinen. Forskjellen er imidlertid stor i forhold til før jeg monterte denne viften. Da var det like kaldt både ute og inne (jeg bruker båten hele året).

Viften er både meget støysvak og trekker lite strøm (mindre enn 1A). Den tar luften fra det rommet du skal varme opp.

På min motor. en Yanmar, var det plugger der hvor varmtvann ut og inn skulle kobles til. Det var bare å skru ut disse og koble til slangene. Jeg har satt en kuleventil både på ut og innløpet (ved motoren), slik at jeg om det blir nødvendig kan stenge av hele kretsen.

Som jeg sa innledningsvis: om du har flere opplysninger vedrørende motor og båt, får du bedre og flere svar både når det gjelder hvor stor/hvilken type vifte du bør ha, og hvordan den kobles til din motor.

Defroster..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Hei 

For enkledieselmotorar er tommelfingerregel at 1/3 av energien i dieselen går til framdrift, 1/3 ut eksosen som varme, og 1/3 ut i kjølevatnet. Det er den siste tredjedelen du kan bruka til å varma opp båten. 

Dersom du har ein liten motor så får du ikkje meir varme om du kjøper ein stor defrostar. 

Våre 18-hestarar gjev ein god lunk, men langt frå nokon tropevarme. 

Ask 

Ask skrev 24 minutter siden:

For enkledieselmotorar er tommelfingerregel at 1/3 av energien i dieselen går til framdrift, 1/3 ut eksosen som varme, og 1/3 ut i kjølevatnet. Det er den siste tredjedelen du kan bruka til å varma opp båten. 

Dersom du har ein liten motor så får du ikkje meir varme om du kjøper ein stor defrostar. 

Våre 18-hestarar gjev ein god lunk, men langt frå nokon tropevarme. 

Dette er nok ikke riktig.

Vanntemperaturen avhenger ikke av størrelsen på motoren. Den ligger vel, om jeg ikke tar helt feil, mellom 80 og 90 grader for de fleste motorer.

Om du da monterer en varmevifte av typen med ei vifte bak ei slynge av kobberrør (som varmvannet går gjennom), vil du få mere varme fra ei vifte som er montert bak ei rørslynge som er 60 cm lang enn ei som er 10 cm lang (eller 2cm lang, for å sette det på spissen).

Forholdet blir det samme som feks. radiatorer som er montert i hus.

En stor radiator avgir mere varme enn en liten radiator. Temperaturen på vannet som kommer inn i radiatorene er den samme.

Jannmar skrev 21 minutter siden:

Vanntemperaturen avhenger ikke av størrelsen på motoren. Den ligger vel, om jeg ikke tar helt feil, mellom 80 og 90 grader for de fleste motorer.

Om du da monterer en varmevifte av typen med ei vifte bak ei slynge av kobberrør (som varmvannet går gjennom), vil du få mere varme fra ei vifte som er montert bak ei rørslynge som er 60 cm lang enn ei som er 10 cm lang (eller 2cm lang, for å sette det på spissen).

En stor radiator avgir mere varme enn en liten radiator. Temperaturen på vannet som kommer inn i radiatorene er den samme.

Men en liten motor avgir mindre varme over tid, så den klarer ikke holde lunk i en stor defroster kontinuerlig. 

Rediger: min 18hk på marsj går kanskje på 15hk, da 11kw energi. 20% går til varmetap i kjølevannet. Hvis du mener du kan få 10kw ut av en defroster på 10kw når du tilfører 2,2kw har du jo funnet opp en evighetsmaskin. Jeg vil tro den yter 10kw ved 85gr feks, men du vil ikke klare å holde den tempen inne i defrosteren med en så liten motor. Tenker bare høyt her men? 

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Timmeeh skrev 16 minutter siden:

Rediger: min 18hk på marsj går kanskje på 15hk, da 11kw energi. 20% går til varmetap i kjølevannet. Hvis du mener du kan få 10kw ut av en defroster på 10kw når du tilfører 2,2kw har du jo funnet opp en evighetsmaskin. Jeg vil tro den yter 10kw ved 85gr feks, men du vil ikke klare å holde den tempen inne i defrosteren med en så liten motor. Tenker bare høyt her men? 

Du har nok rett i det du sier her, men jeg snakker ikke om antall kw osv.

Vanntemperaturen varierer med belastningen på motoren.

Mitt poeng er at du får mere varme ut fra en stor vifte bak en stor/lang rørslynge enn en liten vifte bak en liten/kort rørslynge, selvfølgelig da ved samme temperatur på vannet. For å si det på en annen måte: Du får mere varme fra to små vifteovner enn en liten vifteovn.

Defrosteren vil ikke bare levere varme til båten, men også kjøle ned motorens kjølevæske, noe som betyr at motorens temperatur vil falle. Hvor mye vil avhenge av motorens og defrosterens størrelse. En stor motor vil normalt sett ha mere kjølevæske enn en liten motor, og produsere mere varme. Har man plass til en defroster vil det uansett være en fin måte å få varmet opp båten på når man går for motor. 

Redigert av Nevermind (see edit history)
Jannmar skrev 11 minutter siden:

Du har nok rett i det du sier her, men jeg snakker ikke om antall kw osv.

Vanntemperaturen varierer med belastningen på motoren.

Mitt poeng er at du får mere varme ut fra en stor vifte bak en stor/lang rørslynge enn en liten vifte bak en liten/kort rørslynge, selvfølgelig da ved samme temperatur på vannet. For å si det på en annen måte: Du får mere varme fra to små vifteovner enn en liten vifteovn.

Da er vi enige ja, en større defroster viljo utnytte varmen fra kjølevannet mer. Men alt dette kommer jo an på temp og mengde vann

Jannmar skrev 6 minutter siden:

Enig med deg. Det er en grense for hvor stor defroster det har noen praktisk hensikt å ha, i forhold til temp og vannmengde på motoren.

Ja, og setter du på 10kw med defroster på en liten motor som kansje yter 15-20kw maks, så går det ikke mange minuttene før kjølevannet har tilnærmet samme temperatur som inneluften i båten.

På tomgang på en slik liten motor, så er det ikke sikkert den avgir mer enn kansje 500w til kjølevannet, og setter du på en defroster som trekker mer enn 500w, så går temperaturen ned. 

bellen skrev 26 minutter siden:

Ja, og setter du på 10kw med defroster på en liten motor som kansje yter 15-20kw maks, så går det ikke mange minuttene før kjølevannet har tilnærmet samme temperatur som inneluften i båten.

På tomgang på en slik liten motor, så er det ikke sikkert den avgir mer enn kansje 500w til kjølevannet, og setter du på en defroster som trekker mer enn 500w, så går temperaturen ned. 

Skjønner ikke helt hvordan du kan "sette på" 10kw med defroster. Det du setter på er vifta, som går på strøm, og det har ingen innvirkning på vanntemperaturen.

Det du mener må være at om du setter vifta på fullt, og har en liten motor med liten mengde vann, så vil vifta kjøle ned vannet såpass mye at det til slutt får tilnærmet romtemperatur.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Skjønner ikke helt hvordan du kan "sette på" 10kw med defroster. Det du setter på er vifta, som går på strøm, og det har ingen innvirkning på vanntemperaturen.

Det du mener må være at om du setter vifta på fullt, og har en liten motor med liten mengde vann, så vil vifta kjøle ned vannet såpass mye at det til slutt får tilnærmet romtemperatur.

En defroster er en varmeveksler på lik linje med en radiator, eller for den del en rørkjøler eller hvilken som helst kjøler. Desse er bygd for å kunne avgi en viss effekt (kW) ved en viss temperatur. For eksempel er en defroster oppgitt til å gi 10kW varme om kjølevannet inn på defrosteren for eksempel er 90 grader. Vannet ut av defrosteren er kansje ikke mer enn 40 grader varmt. Om motoren er liten, så klarer den ikke å varme opp dette vannet igjen før det går tilbake til defrosteren. 

Ja, defrosteren må også ha ei vifte for å få sirkulasjon i luften over varmeveksleren. Er ikke viften påslått, så er også varmeoverføringen lav, og ja, det er viftehastigheten som bestemmer effektuttaket av defrosteren. Men du får aldri mer varme ut av en defroster enn det motoren klarer å levere av varme til kjølevannet. 

Jannmar skrev for 7 timer siden:

Hei

Du skriv ikkje kva du meiner ikkje er rett. 

Eg skreiv ikkje noko om vasstemperaturen, men om energi. Ein stor motor gjev meir spillvarme enn ein liten motor. Så enkelt er det. 

Ask 

Jeg har 36 fot stor seilbåt og har en defroster som blåser ut  varmluft gjennom to  uttak. Den ene blåser ut i forpiggen og den andre forut i salongen. Motoren en en Yanmar på 27 hk. Om det er 10-12 grader ute, så får vi en behagelig temperatur i båten. Det blir ikke så varmt at en kaster skjorta, men det føles ikke kaldt om en tar av ytterklær.

Formelen for varmeomsetning er: Q=M*C*ΔT.  Med denne kan man beregne effekten i en kjøler, varmer etc. 

Ettersom de to første faktorene kan settes konstant ved lik motor- (pumpe)hastighet er det temperaturdifferansen mellom ut/inn som er variablene i regnestykket. Disse vil bl.a. påvirkes av viftehastigheten/effekten .

Det er en enkelt regnestykke å sette opp hvor mye effekt en slik liten sak kan avgi når man kjenner parameterene.

Ask skrev for 21 timer siden:

Jannmar skrev for 21 timer siden:

Ask skrev for 14 timer siden:

Du skriv ikkje kva du meiner ikkje er rett. 

Jeg har en 38 hk Yanmar og ei varmevifte som er oppgitt til å gi 2kw ved en vanntemperatur på 80 grader.

Vanntemperaturen er hos meg mellom 79 og 89 grader, alt etter som hvor mye og hvor lenge jeg belaster motoren, og jeg kan ikke se noen endring i temperaturen om jeg har vifta på eller av.

Dette gjør at jeg med rimelig sikkerhet kan anslå at jeg kan sette inn ei dobbelt så stor vifte, uten at det vil gå utover vanntemperaturen i nevneverdig grad.

Konklusjon: Jeg får mere varme om jeg kjøper ei større vifte/defroster.

Det er selvfølgelig slik at det er ei grense for hvor stor vifte det har noen praktisk hensikt å ha i forhold til temp og vannmengde på motoren, noe jeg også har skrevet tidligere i tråden.

Marjusxd skrev On 3.3.2019 at 5.53:

Hei

finner ingen info om dette noen plass på internettet så jeg spør her

jeg tenkte og bruke motoren som varme kilde for å få det varmt ombord, noen som har erfaring med dette?

Det første du må sjekke er om motoren din har mulighet for å kopble opp en ekstern kjølesløfe. Ofte er det et uttak på varmeveksleren og vannpumpen. Så kobler man en radiator eller en defroster inn i denne sløyfen

I og med at dette er en sjøvannskjølt motor, er det ingen god idé med en vanlig defroster.

En grei løsning i ditt tilfelle vil ganske enkelt være en slange (som tåler minst 90°C) på 10~15 m. Denne vil du uten videre kunne få et par kW utav. Ideelt sett bør du ha en termostatstyrt bypass på denne, om du kjører hele kjølevannsstrømmen igjennom. Ellers må du passe på at dimensjon og forhold forøvrig ikke hemmer gjennomstrømmingen vesentlig.

Alternativt kan du gjøre det som på en bil, å ta ut en del av kjølevannet til oppvarming.

Med slik vannbåren varme er det dessuten enkelt å fordele varmen. Man kan f.eks. legge en liten sløyfe under der man sitter [varmekabel], i tillegg til en stor, åpen sløyfe for å varme lufta [radiator] (her kan det nok være lurt å velge å sitte på den "kalde" enden). Ønsker man en konsentrert varmluftstrøm kan man lage en "luftig" kveil (varm ende) med en vifte bak [varmeapparat].

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...