Jump to content

Erfaringer med bowrider

Wr3cker

Recommended Posts

Nå nermer sommeren seg og jeg skal bytte ut den gamle båten min med nyere bowrider. Jeg er på leting etter en båt til rundt rundt 150-160K og helst med medfølgende henger. 

Jeg har sett en del på finn etter uttern T55 og Yamarin 53br, eventuelt gå litt opp litt i pris til 56br.  Jeg skal trekke båten med en hilux så tror ikke jeg skal gå for en større båt en 17-19 foter. 

Jeg har prøvd å søkt rundt litt men finner som regel bare eldre artikler om disse. 

Er de noen her inne som har erfaring med disse båtene som vil gi noen tips til hva jeg bør gå for? Eventuelt andre merker :) 

Motorvalg er også interessant å vite litt om. 

Redigert av Wr3cker (see edit history)

Jeg vil foreslå å sjekke ut yamarin 58br, meget godt skrog på den. Det skal være mulig innenfor budsjettet du antyder Legger ved en link til test av yamarin 59dc(samme skrog som 58br) og uttern d55.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-små-dc-båter

Har kjørt yamarin 58br ved flere anledninger og synest det er en meget bra sjøbåt. Uttern d55 har jeg ingen erfaring med, men en tidligere kollega som hadde en slik, klaget på at den galloperte under 35 knop.

Når du tenker på  17-19 ville jeg fokusert på 19-fotere, bedre plass og bedre sjøbåter generellt.

Wr3cker skrev for 2 timer siden:

Må nok teste litt forskjellig på vannet før jeg kjøper tenker jeg, i og med jeg ikke har kjørt så mye av slike båt

Meget fornuftig tilnærming det. Da får du følt litt på hva som tiltaler deg med de forskjellige båtene, og er mye bedre rustet til å velge riktig båt for deg.

Har en Sting 570 br med 115 hk evinrude, 2014 mod. Veldig godt fornøyd med båt og motor, ingen problemer.

Toppfart ca 38 knop. Liker godt løsningen innvendig med klappbord og stoler som kan dreies. Mye oppbevaringsplasser. 

Såg litt på Finnmaster og Yamarin, likte bedre Sting'en. Nordkapp ble litt for dyrt for oss.

Liker bedre totaktsmotorer, pga servicekostnader og vedlikehold. 

Nå vet jeg ikke hvor mye en Hilux trekker, men hvis du kan ha båt på rundt 1100-1200kg, vil jeg anbefale at du titter på Nor-Dan/Nordic Oceanmaster 22 BR (Noen kaller den også 660 BR).

Vi hadde en sånn i noen sesonger, og for meg var det en optimal BR/badebåt. Flott plass under kalesjen ved dårlig vær. Veldig stor sofa i baugen, med bord som kan flyttes mellom baug og bak. Nebb i baugen med flott puller for enkel tilgang til svaberg. Håndvask, dusj på badeplattform etc. Vi hadde Mercruiser V6 220Hk, som er en nydelig motor. Noen av disse leveres med 135Hk Diesel, men da vil jeg tro du ikke skal ha for mange i båten når du skal opp i plan.

Kan kan trekke 2,3t lovlig, men handler litt om at det skal være greit å ta den opp og ned ofte siden jeg ikke har fast båtplass.

Takk for tips, skal se litt på disse modellene og :) 

Jeg har funnet en uttern t55 2009mod (115 optimax )  med henger til 180k som jeg syns virker grei, men syntes kanskje den ligger noe høyt i pris?   Det er ikke så mye båter og sammenligne med nå på finn, så litt usikker på hva som er en god pris og ikke .

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...