Jump to content

Bo i båten når du ikke kan kjøre den.


Baljazz

Recommended Posts

Jeg leker med tanken å faktisk kjøpe meg en båt. Jeg ønsker reduserte bokostnader og en bedre livsstil. Jeg har tilbrakt mange somre i div. cabincruiser. Men har aldri fortøyd, lagt fra selv, rygget...jeg har ikke båtførerbevis! Aldri vært alene i båt. Jeg skal få til alt som hører med en fortøyd båt. Strøm, vann osv.

 

Men å gå til det steget å kjøpe sin egen båt for å bo i den? Er det et langt steg for en som meg ? Har virkelig tenkt igjennom at dette er noe jeg vil gå for- men dette praktiske som medfører en båteier, jeg stiller litt kort der til at jeg tør å hoppe i dette.

 

Er det noen lover som kan hindre meg ? Jeg kjenner flere som er villig til å flytte båten for meg ved behov. Og jeg tenker å starte på båtførerprøven med det samme jeg er kommet meg på plass i båten.

 

Jeg ser for meg at en 30 fots seilbåt er det mest ideelle, men her har jeg ingen erfaring. Å seile ? en person ? Går det an å fjerne masten slik at den ikke er så utsatt for bølger ved kai? Går det an å bare bruke motor på en seilbåt ? 

 

Vaskemaskin, dusj og toalett er noe jeg vil ha tilgjengelig på kaien. Har sett meg ut en båthavn i området som jeg kan leie. Så jeg vil ha strømtilgang 24/7. 

 

Kom med råd ! Hvilken båt er lurest å gå for ? Hva må jeg kunne i forkant ? Hvordan går jeg frem for å oppfylle dette ?

Link to post

Har vært masse om dette emnet tidligere...

Filosofien til mange er vel at det IKKE er billig å bo i båt...det kommer nok an på utgangspunktet...

 

Ja, en mast kan vel fjernes om den ikke er gjennomgående...men vet ikke om det er noe poeng..

Om en bare kan bruke motor...? de fleste seilbåter gjør vel nettopp det....ups..:giggle:

 

Å lære å kjøre båt greier du nok fint...alle måtte jo begynne med det en gang...:wink:

Edited by Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Nå er det ikke noe hokus pokus å ta båtførerprøven. Med den får du lov til å føre båter på opp til 50 fot. Å legge til og fortøye lærer du ved å prøve, de som kan hjelpe deg å flytte båten kan jo også hjelpe deg å lære å manøvrere den.  Manglende erfaring er noe du deler med alle som ikke har prøvd før. Ingen er født ferdig utlærte seilere. Ta et seilkurs i stedet for å kappe av masten, så får du mye mer glede av båten. 

 

Det er ingen lover som hindrer deg å bo i en båt, men det kan være enkelte marinaer som ikke tillater båtboere. Videre vil du bli registrert som person uten fast bosted i folkeregisteret, men her tror jeg det er en lovendring på gang.

 

 

 

Link to post
Baljazz skrev 51 minutter siden:

Jeg leker med tanken å faktisk kjøpe meg en båt. Jeg ønsker reduserte bokostnader og en bedre livsstil. Jeg har tilbrakt mange somre i div. cabincruiser. Men har aldri fortøyd, lagt fra selv, rygget...jeg har ikke båtførerbevis! Aldri vært alene i båt. Jeg skal få til alt som hører med en fortøyd båt. Strøm, vann osv.

 

Men å gå til det steget å kjøpe sin egen båt for å bo i den? Er det et langt steg for en som meg ? Har virkelig tenkt igjennom at dette er noe jeg vil gå for- men dette praktiske som medfører en båteier, jeg stiller litt kort der til at jeg tør å hoppe i dette.

 

Er det noen lover som kan hindre meg ? Jeg kjenner flere som er villig til å flytte båten for meg ved behov. Og jeg tenker å starte på båtførerprøven med det samme jeg er kommet meg på plass i båten.

 

Jeg ser for meg at en 30 fots seilbåt er det mest ideelle, men her har jeg ingen erfaring. Å seile ? en person ? Går det an å fjerne masten slik at den ikke er så utsatt for bølger ved kai? Går det an å bare bruke motor på en seilbåt ? 

 

Vaskemaskin, dusj og toalett er noe jeg vil ha tilgjengelig på kaien. Har sett meg ut en båthavn i området som jeg kan leie. Så jeg vil ha strømtilgang 24/7. 

 

Kom med råd ! Hvilken båt er lurest å gå for ? Hva må jeg kunne i forkant ? Hvordan går jeg frem for å oppfylle dette ?

 

Jeg har bodd i båt i flere år og startet med samme utgangspunkt som deg. Null peiling og skulle spare penger. Læringskurven har vært bratt som Mount Everest og nå har jeg lært meg det meste fra å skru motor til å behandle edeltre. Opplevelser har det vært i massevis, noen fantastiske og mange dårlige. Utallige søvnløse netter med bekymringer, og atter vakre sensommerkvelder med god mat på dekk. Forøvrig koster det, det hvite ut av øynene. Jeg holder på å spy når jeg tenker på hvor mye penger jeg har brukt...

 

Å bo i båt er en opplevelse og en livstil. Det er ikke billig, men det er heller ikke nødvendigvis dyrere enn å ha en leilighet. Dessuten slipper man ofte lån, men på en annen side så kjøper man gjerne et objekt som faller i verdi. Styr unna Oslo, alt der er steindyrt og fullbooket. Ellers går det vel ann å få havneplass i grisgrendte strøk, men jeg ser jo at alt av priser går i været overalt nå.

 

Bo gjerne i båt, det er en opplevelse og herder ens sjel. Men ikke la motivet være å spare penger - dersom det er motivet så kan jeg i såfall på det sterkeste råde deg til å bo i kollektiv i et par år.

 

Og for all del, la masten være på! Det er en seilbåt!

 

Link to post

Å sjekke om jeg kan ha adressen min på båten var et godt råd! Takk. Men jeg må vel leie en postboks i tillegg?

 

Tror jeg kanskje bør starte på den båtførerprøven med en gang så jeg blir litt tørr bak ørene. Jeg skal la vær å kappe av masten! Hehe

 

Det vil definitivt bli billigere for meg å kjøpe båt i den situasjonen jeg er i nå. Ikke minst med tanke på de erfaringene rikere jeg kommer til å bli.

 

Men hvilken båt burde jeg gå for? Jeg tenker på standardinnredning, det varierer vel fra merke til merke ? 

Link to post
Saltos skrev 13 minutter siden:

 

Jeg har bodd i båt i flere år og startet med samme utgangspunkt som deg. Null peiling og skulle spare penger. Læringskurven har vært bratt som Mount Everest og nå har jeg lært meg det meste fra å skru motor til å behandle edeltre. Opplevelser har det vært i massevis, noen fantastiske og mange dårlige. Utallige søvnløse netter med bekymringer, og atter vakre sensommerkvelder med god mat på dekk. Forøvrig koster det, det hvite ut av øynene. Jeg holder på å spy når jeg tenker på hvor mye penger jeg har brukt...

 

Å bo i båt er en opplevelse og en livstil. Det er ikke billig, men det er heller ikke nødvendigvis dyrere enn å ha en leilighet. Dessuten slipper man ofte lån, men på en annen side så kjøper man gjerne et objekt som faller i verdi. Styr unna Oslo, alt der er steindyrt og fullbooket. Ellers går det vel ann å få havneplass i grisgrendte strøk, men jeg ser jo at alt av priser går i været overalt nå.

 

Bo gjerne i båt, det er en opplevelse og herder ens sjel. Men ikke la motivet være å spare penger - dersom det er motivet så kan jeg i såfall på det sterkeste råde deg til å bo i kollektiv i et par år.

 

Og for all del, la masten være på! Det er en seilbåt!

 

 

Når du skriver at du har hatt mange dårlige opplevelser og søvnløse netter med bekymringer - Hva har de vært ? Hvilke problemer har oppstått? Hvor har pengene flydd? 

 

Jeg tenker at en seilbåt til 1-200k er mer enn bra nok. Men jeg mangler erfaringer til å unngå disse feilstegene... Er det bedre å kjøpe en nyere, dyrere båt med større verditap? Eller gå for en eldre, billigere båt med større rep.regninger ?

 

Jeg tenker å leie båtplass på Vestlandet/Sørlandet, 1-2000kr +Strøm i mnd. Det er vesentlig mye billigere enn leilighet. Hybel/kollektiv er ikke aktuelt for meg.

 

Masten blir på! :smiley:

Takk for innspill.

Link to post

Det er en million båter der ute, og det kommer vel an på hvor luksuriøst du vil ha det, og hvilket budsjett du har. Du antyder 30 fot, men vær oppmerksom på at en ny båt er mye mer romslig i forhold til lengden enn en gammel, så lengden alene sier ikke alt om størrelsen. Jeg ville ha valgt en nyere produksjonsbåt av et anerkjent merke, for den går det an å bli kvitt igjen. Om du kjøper et gammel holk for en billig penge må du påregne å bruke mye penger på vedlikehold for å holde den beboelig, men de pengene ser du aldri igjen når du skal selge. 

 

Om jeg skulle ha bodd i båt ville jeg ha satset på en som er isolert, både for å holde varmen og unngå kondens. 

 

For å ta dette med masten: Det er et himla styr å ta masten på og av, så den lar du være på. Den vil faktisk gjøre båten roligere i sjøen i bølger. 

Link to post

Du kan få postkasse, men det kommer an på hvor medgjørlige marinaeierne er når det gjelder slikt.

 

Å bo i båt er en fin livsstil. Og det er akkurat det det er. Det viktigste må være at du trives om bord og liker å bo slik. Noen elsker det, andre kunne aldri i livet tenkt seg å bo slik. Om det å spare penger er hovedmotivasjonen, kan du få en overraskelse. En tommelfingerregel er ti prosent av båtens verdi til vedlikehold hvert år.

 

Besøk noen som bor i båt først, så ser du bedre hva du begir deg ut på, og kan få masse gode råd og tips.

Edited by S/Y Emma (see edit history)
Link to post
oyster skrev 2 minutter siden:

Det er en million båter der ute, og det kommer vel an på hvor luksuriøst du vil ha det, og hvilket budsjett du har. Du antyder 30 fot, men vær oppmerksom på at en ny båt er mye mer romslig i forhold til lengden enn en gammel, så lengden alene sier ikke alt om størrelsen. Jeg ville ha valgt en nyere produksjonsbåt av et anerkjent merke, for den går det an å bli kvitt igjen. Om du kjøper et gammel holk for en billig penge må du påregne å bruke mye penger på vedlikehold for å holde den beboelig, men de pengene ser du aldri igjen når du skal selge. 

 

Om jeg skulle ha bodd i båt ville jeg ha satset på en som er isolert, både for å holde varmen og unngå kondens. 

 

For å ta dette med masten: Det er et himla styr å ta masten på og av, så den lar du være på. Den vil faktisk gjøre båten roligere i sjøen i bølger. 

 

Budsjett har jeg. Luksus er ikke så nøye. Men vil gjerne ha en romslig og oversiktlig innredning. Trenger ikke være fjorårets modell, men når begynner de å nærme seg reperasjonsobjekter ? Så ja, enig i det du anbefaler, nyere produksjonsbåt. Hvilke merker anerkjenner dere da ? :giggle:

Disse skal vel takle utfordringer som isolering og kondens rimelig greit? 

 

30fot er bare en størrelse jeg anser som et ok minimum.

 

Link to post

Jeg mener merker som andre potensielle kjøpere kjenner til, f. eks Beneteau, Hanse, Bavaria, x- yachts og så videre. Det er som med biler, har du en halvgammel Lancia, er du avhengig av å finne en entusiast når du skal selge, mens en folkevogn har mange potensielle kjøpere. 

 

Når blir en båt et repobjekt? Jeg mener det er når bruksverdien blir overskygget av behovet for reparasjoner og investeringer. En ting er å reparere ting som blir merket av tidens tann, men når du skal bo i båten stilles det også andre krav til utstyret om bord.  Som et eksempel:  el-anlegget i båten vår er godt nok til å lade telefonen og høre dagsnytt under helgeturer uti øyene her, men det ville ha knelt under selv sparsomt bruk om jeg skulle ha koblet på alt jeg synes jeg trenger av dingser i det daglige (lader til PC og brett, vaffeljern, kaffetrakter, TV, etc.). 

 

 

 

Link to post

Takk for tips til merker jeg kan se etter. Jeg skjønner prinsippet, men på dette området er jeg en ordentlig landkrabbe.

 

Hvor lenge holder disse forskjellige båttypene da ? Det er vel som med Volvo vs. Lada ? 

 

Det med el-anlegget har jeg ikke tenkt på. Hvordan løser jeg det? Hvilke andre instrumenter vil takle daglig bruk dårlig ? 

 

 

Link to post

Båt er ikke som bil. En båt holder så lenge du tar deg råd til å vedlikeholde den. En bil holder til den ruster i stykker og ingen vil ha den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvordan forskjellige båter tåler alderdommen handler mer om vedlikehold enn om produsent, slik index antyder. En dårlig vedlikeholt  Hallberg Rassy kan være kondemnabel mens en godt vedlikeholdt Bavaria kan ha mange gode år foran seg.

 

Baljazz skrev for 3 timer siden:

Det med el-anlegget har jeg ikke tenkt på. Hvordan løser jeg det? Hvilke andre instrumenter vil takle daglig bruk dårlig ?

 

Strøm i båt er et stort tema, og er du blank på dette feltet må du først lære deg det grunnleggende med watt, volt, ampere, likestrøm vekselstrøm og så videre. Det handler ikke så mye om enkeltinstrumenter eller utstyr, men om anlegget som sådan er dimensjonert for belastningen, og om lader, batteri, inverter, og så videre er riktig installert og passer til hverandre. Her er det så mye å ta hensyn til at det vil føre for langt, og gå langt utover mine kunnskaper, å gi en uttømmende fremstilling. Men les rundt på forumet, det er mange her som kan mye om temaet. Og se gjerne disse videoene på youtube:

 

 

 

 

Link to post

Litt fakta og litt synsing.

Siden båt er nytt for deg så få noen som virkelig har greie på båt til å se på eventuelle objekter. Her har som andre har nevnt alder på båten nesten ingenting å si. Kjøp en befaring av en proff.

Et godt støpt skrog fra 1975 kan være helt problemfritt . En nyere seilbåt med begynnende delaminering mellom innlimt innerliner p.g.a. en tidligere skade er rene Rottefella .

Et godt laminat varer nesten evig. 

Motor må vurderes ut i fra alder og type. Det samme med rigg.

 

Mange her som sier at å bo i båt ikke er billig. Det som virkelig blir kostbart er å ha både leilighet og båt samtidig 

 

Hilsen en båtbygger som bor i båt.

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
14 hours ago, Ida Marie III said:

..

Ja, en mast kan vel fjernes om den ikke er gjennomgående...men vet ikke om det er noe poeng..

...

 

En gjennomgående mast kan selvfølgelig også rigges ned.

Link to post

Mange anntar seilbåt er best å bu i. Einaste fordel eg kan sjå er at seilbåt ligger stødigere ved kai.  Ellers er det ofte skrå dekk, lite uteplass for stoler og bord, kjellerfølelse.   

Foresten ein fordel med seilbåt er at med små vinduer og djupt skrog kan være litt billigere å holde varmen i om vinteren.   

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Vi tenker også hardt på å flytte ombord for tiden. Mulig vi kommer til å kjøpe noe større bår først da vi er 4 som skal bo der. Det vi tenker er å selge hus, spare overskuddet som retrettmulighet - vi skal uansett ha mindre bolig ved evnet retrett. 

 

Da vil vi være tilnærmet gjeldfrie, og ha stort sett samme utgifter til båten som idag - selvfølgelig vil det bli noe mer strømforbruk/dieselforbruk til oppvarming. Mens havneleien vil være ganske lik som idag. For vår del vil dette være med på å gi oss mer økonomisk frihet, samt muligheten for å spare. Utleie av bolig er også et alternativ, men så langt har vi konkludert med at salg vil gi oss mer frihet og mindre ansvar.

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Sjeldenutpå skrev for 6 timer siden:

 

Foresten ein fordel med seilbåt er at med små vinduer og djupt skrog kan være litt billigere å holde varmen i om vinteren.   

 

 

Ja, det trodde jeg også, men fikk det avkreftet av en seiler...

Med så mye skrog/boenhet under vannlinjen blir det faktisk kaldere...

Vann kjøler som kjent mer effektivt en luft...

Link to post
Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden:

 Ellers er det ofte skrå dekk, lite uteplass for stoler og bord, kjellerfølelse.   

Ikke vær så kategorisk. Jeg har seilbåt og den har mindre kjellerfølelse enn de fleste motorbåter. Det finnes et utall varianter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Hvis du skal bo i båten bør du tenke på ståhøyde. Er du 190cm høy og har en båt med 180cm ståhøyde inne, må du krumme ryggen hele tiden. Det er ikke behagelig i lengden.

 

Det er lurt å tenke på hva du skal ha med i båten og hvor mye. Min erfaring er at jo lenger du bor i båten, jo flere ting trenger du. Kaffemaskin, vaffeljern, TV, playstation, PC kommer plutselig ombord, og alt trenger strøm og lagringsplass. Plutselig trenger du spesialverktøy til diverse ting for å kunne gjøre vedlikehold. Mat og bøker skal også oppbevares. For ikke å snakke om klær. Norge har 4 sesonger, og da trenger man klær for alle. Så tenk stueplass når du ser på båter.

 

Skal du ha sykkel, må du tenke på hvor du skal oppbevare denne. 

 

Fukt er det også mye av, så en god avfukter trengs og denne skal også ha strøm og oppbevaringsplass. 

 

Det er utrolig kjekt å bo i båten, og det er en fantastisk opplevelse, men det ligger alltid noen bekymringer på lur, og det er ikke billig. Har du mulighet bør du besøke noen som allerede bor i båt og sjekk hvordan de har det. 

 

Lykke til.

Link to post
Ida Marie III skrev for 17 timer siden:

Med så mye skrog/boenhet under vannlinjen blir det faktisk kaldere...

 

Har en seilbåt noe særlig mer skrogflate under vannlinjen enn en motorbåt da? Det er jo stort sett kjølen som stikker dypt, ellers er de ganske flatbunnede for det meste. Den store forskjellen er vel vindusflater, motorbåter har mer glass som gir mer utsikt og samtidig mer varmetap. Fordelen med seilbåter at de har stort bovolum, og samtidig en liten symaskinmotor som tar minimalt med plass og koster nesten ingenting. Det gjør at man lett får dobbelt så mye bobåt for pengene med seilbåt kontra motorbåt. Men det er fordeler og ulemper med bege konsepter, helt klart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...