Jump to content

Ankervinsjen stoppet, får jeg liv i den igjen?


Lars H.

Recommended Posts

Ankervinsjen min sitter bom fast, jeg hører det klakker til i reléene og motoren trekker strøm, men ankeret går hverken opp eller ned. Den har fungert utmerket fra den var ny i 1991, men sist sesong var det slutt. Nå har vi ikke ankret på mange år, men greit å ha muligheten. Vinsjen, en Lofrans Scorpion 300W er montert på akterdekket på min Saga 27.

 

inne_ute.jpg.c4a0fb61ac83db1282f1ce045f65d8c1.jpg

 

Dermed var det å gå løs på demontering. Det var ikke enkelt. Bare det å få av kabular og taunokken strevde jeg sikkert en time med. Og enklere var det ikke å få trukket gear/motordelen med aksling ned og ut. Kabular og nokk så gret ut etter litt rengøring og pussing.

 

kabular_og_nok.jpg.45ca856a3fe0a068be215af200dc6686.jpg

 

 

At ting satt fast, var lett å forstå. Hele lokket over gearet var fylt med irr rundt akslingen.

 

mye_irr.jpg.25e282bfff66187d6cc47cdd44d31751.jpg

 

Da var det bare å ta tingene med seg hjem og grave, bore, hugge ut irr!

 

mindre_irr.jpg.b731667e988be718d5223154daa5d1a5.jpg

 

 

Dermed kunne jeg åpne gearboksen.

 

gear_delt_i_to.jpg.c80bd3751375f14b2a13c328298ebe04.jpg

 

I lokket satt det en simmerring som gikk i biter under operasjonen. Noen ny er det ikke mulig å få på plass da anleggsflaten er irret i stykker. Jeg får satse på at det ikke kommer vann eller noe annet ned mellom tannhjulene i gearet som så helt bra ut. Jeg var litt uheldig slik at det rant ut ganske mye olje. Jeg får helle ut resten og ha på ny. Men hvilken type olje? Det er i hvert fall neppe hypoid gearolje, den vet jeg hvordan lukter. Jeg tror jeg bare heller på litt vanlig motorolje. Vinsjen kommer neppe til å bli brukt annet enn i spesielle anledninger.

 

Men selve el-motoren, hva med den? Jo da, satte strøm på den og den går begge veier som den skal, 28 år gammel.

 

 

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da spanderer jeg på meg å bytte to O-ringer også, og to segerringer!

 

Men jeg skulle hatt en skive med ytre diameter 30mm og indre 18 - 22mm og ikke tykkere enn 1mm. Noe slikt har de i hvert fall ikke hverken hos BT eller CO.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Hvis du har hullsager og søylebormaskin kan du lage deg ei slik skive av ei tynn plate. Bare pass på å kjøre lav fart, smør med olje, og spenn fast arbiedsstykket godt på ei sponplate e.l. 

 

Søyleboremaskin har jeg nok ikke, men min gode gamle AEG-drill i stativ kunne nok gjort jobben dersom jeg hadde hatt hullsager i rett dimensjon og et passende emne til å sage ut skiven fra.

 

drill_i_stativ.jpg.a82f033397eac5a3044e4769056f1efb.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mener/tror de fleste skiver har som standar, ytre diam./ hull  18mm x m6, 24mm x m8, 30mm x m10 og 37mm x m12.  Tykkelse har jeg ingen anelse om.

På  30mm skiva bør du vel få boret opp innvendig hull, hvis tykkelse stemmer.

Link to post

De skivedimensjonene du nevner er vel for skiver beregnet på bolter. Min skive skal på akslingen av vinsjen mellom en segerring og en O-ring og en foring/glidelager.

 

skive_vinsjj.jpg.1ce2c3a936ea6ba43812cf1f013d01d4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Skive 18-22x30. Det burde være mulig å få tak i skiver i henhold til DIN125A eller ISO7089.

da har du følgende alternativ: 

Skive M16, innv.dia. 17mm og utv.dia. 30 mm.

Skive M18, innv.dia. 19mm og utv.dia. 34 mm.

 

Jeg tror disse også finnes i kvalitet A4. Så kan du vil velge å bore i M16-skive (med skjærevæske), eller slipe en M18-skive.

Link to post

Å finne en ferdig skive, blir nok ikke lett. Nå har jeg gått inn på sidene til Tools som har mye rart, men finner ikke noe som passer der heller. Ser de har M16 DIN125A, men som bestillingsvare i 100 pakning! Om de hadde hatt den i løsvekt, hadde jeg likevel fått problem med å bore opp hullet fra 17mm til vel 20mm. Jeg har ikke bor i den størrelsen.

 

Det er jo 2 skiver jeg trenger, den ene har jeg her, og er jeg heldig sitter den andre fremdeles fast på den øvre delen av vinsjen i båten. Jeg får sjekke neste gang jeg er i båten. Men jjeg kjører ikke til båten bare for å gjøre det. Båthavnen et 7 mil unna.

 

skive_vinsjj2.jpg.611d67d7960e1511313b2f8231ae3886.jpg

 

 

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Størelsen som det er bilde av, tror jeg er ganske vanlig, men for tjukk.

Har du vurdert å se etter shims i riktig størelse, i 0,5 mm tykkelse finnes det, to opp på hverandre?

Konisk platebor har 6 mm feste, går opp til 20mm.

 

1551889347865.jpg.bc807869c61ebd71dceaad4867c19109.jpg

Link to post

Shims? Selvfølgelig! Og hvem har shims? Jo - Würth. Jeg oppga tidligere feil mål. Det jeg trenger er 18×30×1, og det har Würth!

 

Det er visst kun lagervare, men med klikk og hent i butikk som jeg har 10min. unna. Jeg får sjekke om jeg må bestille 100stk eller noe slikt, men nå er det håp.

 

shims.jpg.100c1613fd008248f0aaa6d1bb50c540.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har tilsvarende problem som deg Lars, bare litt verre. Hos meg har nesten hele mellomstykket tæret bort. Jeg er for tiden i Thailand og får laget meg nytt mellomstykke med to flenser i rustfritt. Jeg mangler ingen sånne shims (har ankervinsj fra Anchorlift), men jeg har søylebormaskin, rustfri plate og hulbor. Dersom du ikke får tak i noe annet steds, kan jeg lage en shims til deg når jeg kommer til Norge om rundt tre uker. Jeg bor bare rundt 15 km fra deg og reiser ofte forbi Skjetten . . . . .

 

Editert: Dersom du bestemmer deg raskt kan jeg også få laget en sånn shims hos "stainless steel - mannen" her i landsbyen. Det koster meg ingenting, da jeg allerede har noen ordre inne hos ham.  Si i tilfelle fra hvilken innvendig diameter du vil ha . . . .

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Da har jeg fått konto hos Würth, men det viser seg at minstevolum er 50 shims (og jeg trenger bare 2) og at det vil koste kr.225,50 pluss frakt kr.99,- Dette er over grensen for hva jeg vil betale for å få vinsjen iorden, om jeg i det hele tatt får det til.

 

Så det tilbudet ditt alphaman tar jeg svært gjerne imot. Tusen takk. Jeg sender deg en IM

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Lars H.. nå når du har plukket vinsjen helt fra hverandre, ser du noen åpenbare steder det kan svare seg og gi litt periodisk vedlikehold, smøre opp..f.eks..

Jeg har også en  Lowfrans, riktig nok litt større, 1000 watt, men regner med oppbyggingen er den samme..

Funker helt fint, men er jo greit og ligge litt i forkant av event. problemer..

Link to post

Noen smørepunkter er det i hvert fall ikke på min vinsj. Men kanskje du kan løsne og dra til på toppen en gang i blant? Jeg måtte bruke rørtang for å løsne den "skruen" med 3 armer (se bildet) som jeg ikke hadde hatt løs på mange år.

 

image.png.f0a107412581a4d695fa287c627f9118.png

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ihht manualen på min Project 1000 skal man regelmessig ta fra hverandre øvre delen av vinsjen rense alle delene og fette inn akslingen. De kone clutchene skal renses om jeg husker rett

 

det står også at tettingen mellom dekk og vinsj skal byttes hvert 3 år. 

 

Den trearmede mutteren Lars nevner er forøvrig der man strammer sluremekanismen på vinsjen. Vinsjen kan fungere som frittfall vinsj også om man løsner denne. Man kan da også få funksjon der man kun kjører kraftblokka og ikke kabelaret om man feks vil stramme et tau. 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...