Larss1 Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Har utfordringer med at toalettet løsner fra dørken. Har gått opp til større dimensjon på skruene, men løsnet etterhvert det også. Gjennomgangsbolter hadde gjort nytten, men jeg kommer dessverre ikke til på undersiden av dørken. Kan løsningen være å flytte skåla noen cm så jeg får nye "friske" skruehull, og tettningsmasse med svak liming (sanitær silikon?) mellom toalettet og dørken? Andre smarte ideer? Det må være mulig å demontere i fremtiden Toalettet er av keramisk type (TMC Lux standard): Quote Link to post
Taskeladden Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Sika eller tec 7 i moderate mengder noen få steder langs kanten på dassen. Kan fjernes enkelt senere med pianotråd eller barberblad om du må det. Quote A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
eivindch Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Slik gjorde jeg da jeg byttet toalettskål og måtte lage nye fester, og det tror jeg du kan gjøre også: Bor store nok hull til at du får presset muttere (syrefaste) inn i hullet så langt ned som mulig. Putt et f.eks. kakelys inn i hullet (du kan sikkert også bruke en trepropp). Fyll opp med epoxy. Når epoxyen har herdet, borer du forsiktig ut kakelyset eller treproppen. Gå over gjengene med gjengetapp for å få ut all stearinen eller treverket. Og vipps - du har solide fester til maskinskruer. Eivind Quote Link to post
Lars H. Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Litt "gronglete" operasjon, men hva med å sette inn popmuttere? Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jørgen Hellestø Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 http://www.tender.no/toggler.htm Kan disse være en løsning? Har ikke prøvd dem selv... . Quote Link to post
Bitteliten Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Lim en teakplate på glassfiberen som du så skrur toalettet fast i Quote Link to post
Komodo Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 eivindch skrev for 8 timer siden: Bor store nok hull til at du får presset muttere (syrefaste) inn i hullet så langt ned som mulig. Putt et f.eks. kakelys inn i hullet (du kan sikkert også bruke en trepropp). Fyll opp med epoxy. Når epoxyen har herdet, borer du forsiktig ut kakelyset eller treproppen. Gå over gjengene med gjengetapp for å få ut all stearinen eller treverket. Og vipps - du har solide fester til maskinskruer. Det der var et av de smarteste forslagene jeg har sett på lenge Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Bruker du duftlys så kan de gjenbrukes til å lage hyggelig stemning på toalettet... Quote Link to post
mons Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Kjøp ei av de minste inspeksjonslukene og sett midt under toalettet. Da kan du lage skikkelig skruefester - feks lime ei lita plate med gjenget hull i midten under hvert skruehull. Quote Mons Link to post
NilsPils Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 18 hours ago, eivindch said: Bor store nok hull til at du får presset muttere (syrefaste) inn i hullet så langt ned som mulig. Putt et f.eks. kakelys inn i hullet (du kan sikkert også bruke en trepropp). Fyll opp med epoxy. Når epoxyen har herdet, borer du forsiktig ut kakelyset eller treproppen. Gå over gjengene med gjengetapp for å få ut all stearinen eller treverket. Og vipps - du har solide fester til maskinskruer. Dette var smart . . ! Skal huske på den til andre formål siden. 15 hours ago, Bitteliten said: Lim en teakplate på glassfiberen som du så skrur toalettet fast i Ellers likte jeg også denne. Det er slik jeg ville gjort det, og har løst lignenede problemer før, og da var det snakk om veggfester. (Men så er jeg også litt frelst på snekkerarbeid og teak ). Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 mons skrev for 9 timer siden: Kjøp ei av de minste inspeksjonslukene og sett midt under toalettet. Da kan du lage skikkelig skruefester - feks lime ei lita plate med gjenget hull i midten under hvert skruehull. Helt enig.........da sitter man sikkert sen https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/luckor/inspektionsluckor/inspektionslucka-145mm-vit Quote S/Y Gunga Din Link to post
index Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Ellers er ikke våtromssilikon noen dårlig ide. Jeg har limt flere toaletter I hus med dette, uten skruer I det hele tatt. Og det holder. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Hei, Vil ikke en inspeskjonsluke får en flens over anlegget til toalettet? Den kan jo monteres på den vertikale delen i fremkant, men det kan kanskje svekke hele festet Quote Link to post
mons Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Bildene over er vel et eksempel på utførelse, og ikke den aktuelle båten. Vet ikke hvordan den ser ut. Tror de fleste toaletter har anlegg mot dørken bare langs ytterkanten av sokkelen, og at de er "hule" inni med god plass til et lite lokk. Teakplater ser ofte fint ut, men i hygienesammenheng ville jeg gjort mye for å unngå åpent treverk under dassen. Jeg ville også hatt en liten lim/fuge stripe under sokkelen for å være sikker på at ingenting renner innunder den dagen det skvetter over (dagen kommer før eller siden like sikkert som julaften..). Quote Mons Link to post
Recommended Posts