Jump to content

Herder Tec7 under vann?

Sleipner93

Recommended Posts

Når er det vel ikke heften men testingen man er ute etter i dette tilfelle, å stramme passelig til for så å teite til når massen er herdet er en vanlig ting å gjøre når det er ”pakning” man lager. Men viktig å unngå rotasjon

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det rådet der er jeg skeptisk til. Selv om man forsøker å unngå rotasjon, vil jeg si at risikoen for å miste heften er for stor. 

Så de anbefalte det i båtmagasinet eller hva det var, men jeg er også skeptisk. jeg skifta nylig gjennomføringer og skrudde til rett moment ved montering. Og alt av ventiler og div på gjennomføringen monterte jeg også før det herdet, etter anbefaling fra gutta hvor jeg tok opp båten. 

Redigert av Timmeeh
Punktumfeil.. (see edit history)

Herder under vann, men hvis flatene er våte ved liming regner jeg med det gir dårligere heft.

På Maxi 77 limte jeg for to år siden på gummiene rundt drevet med tec7 når båtene var oppe for vask.

Limte, tapet med siga for å holde på plass og sjøsatte med en gang.

Satt godt når det skulle vekk for etpar uker siden.

Mons

Jon-Kåre skrev for 1 time siden:

Når er det vel ikke heften men testingen man er ute etter i dette tilfelle, å stramme passelig til for så å teite til når massen er herdet er en vanlig ting å gjøre når det er ”pakning” man lager.

Hvis det er pakning man vil ha, så er det vel bedre å legge inn en pakning? En annen ting som kjennetegner pakninger er at de normalt ikke limes til overflatene. I alle fall ikke delvis. Og det er nettopp det man risikerer ved å følge det rådet. Man mister kontroll på at limfugen beholder full binding til både gjennomføringen og skroget. Bruker man en pakning kan man påføre silikonfett for å sikre full bevegelse mellom pakning og gods, det gir en sikrere tetning enn å montere tørt. Men å skvette på litt lim på deler av pakningen slik at man får en delvis limt pakning man ikke har kontroll på har jeg aldri hørt noen har anbefalt. 

Står om det her, les under avsnittet lime og tette http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/praktisk-de-beste-tipsene-tetting-og-liming

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

At det blir framsatt som en fasit i en artikkel i Båtmagasinet gjør ikke påstanden mer riktig. Jeg synes artikkelen generelt var lite tillitsvekkende.

Når han skriver:

"Tidligere kalte vi de fleste lim- og tetningsmidler for silikon. Siden gikk vi over til å kalle dem Sikaflex, eller bare Sika. Ingen av delene er riktig." 

og

"Silikon er fy."

sier det nok for meg. Når det kommer til liming og fuging lytter jeg heller til @VannTro her på forumet. En helt annen dybdekompetanse der :yesnod:

Enig i at man skal høre på Vanntro men uenig i at påstandene du referer til er lite tillitsvekkende da det etter min mening er sannhet i de og slik jeg opfatter at Mannen i gate tænker angående silikon, tec7, Silas og andre typer

Ikke vet jeg, er bare klar over at han har peiling. Jeg tenker enda at tanken med etterstramming er god så lenge man greier å unngå vridning. Alternativt så tenker jeg at hvis man strammer til med engang burde man frese ned en forsenkning som det blir liggende masse i hvis da ikke gjennomføringen er laget på en slik måte

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...