Sleipner93 Startet 6.Mars.2019 Del på Facebook Startet 6.Mars.2019 Skal montere en skroggjennomføring under vann. Må man vente hele herdetiden mens båten er tørrlagt eller vil herdingen fortsette om man sjøsetter før herdetiden er ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Så vidt meg kjent så kan Tec 7 herdes under vann. Selv pleier jeg å la det stå et døgn før jeg kjører det utpå. Innbiller meg at det bør herde litt. Mener det står på tubene at det kan brukes/herder under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Det herder under vann.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Tips eg fekk : La det herde ein dag (over natta) og så etterstramm litt før sjøsetting. Viktig å passe på ikkje gjennomføring snurrer når du etterstrammer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Tips eg fekk : La det herde ein dag (over natta) og så etterstramm litt før sjøsetting. Det rådet der er jeg skeptisk til. Selv om man forsøker å unngå rotasjon, vil jeg si at risikoen for å miste heften er for stor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) Når er det vel ikke heften men testingen man er ute etter i dette tilfelle, å stramme passelig til for så å teite til når massen er herdet er en vanlig ting å gjøre når det er ”pakning” man lager. Men viktig å unngå rotasjon Redigert 6.Mars.2019 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Timmeeh Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Det rådet der er jeg skeptisk til. Selv om man forsøker å unngå rotasjon, vil jeg si at risikoen for å miste heften er for stor. Så de anbefalte det i båtmagasinet eller hva det var, men jeg er også skeptisk. jeg skifta nylig gjennomføringer og skrudde til rett moment ved montering. Og alt av ventiler og div på gjennomføringen monterte jeg også før det herdet, etter anbefaling fra gutta hvor jeg tok opp båten. Redigert 6.Mars.2019 av Timmeeh Punktumfeil.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Herder under vann, men hvis flatene er våte ved liming regner jeg med det gir dårligere heft. På Maxi 77 limte jeg for to år siden på gummiene rundt drevet med tec7 når båtene var oppe for vask. Limte, tapet med siga for å holde på plass og sjøsatte med en gang. Satt godt når det skulle vekk for etpar uker siden. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Jon-Kåre skrev for 1 time siden: Når er det vel ikke heften men testingen man er ute etter i dette tilfelle, å stramme passelig til for så å teite til når massen er herdet er en vanlig ting å gjøre når det er ”pakning” man lager. Hvis det er pakning man vil ha, så er det vel bedre å legge inn en pakning? En annen ting som kjennetegner pakninger er at de normalt ikke limes til overflatene. I alle fall ikke delvis. Og det er nettopp det man risikerer ved å følge det rådet. Man mister kontroll på at limfugen beholder full binding til både gjennomføringen og skroget. Bruker man en pakning kan man påføre silikonfett for å sikre full bevegelse mellom pakning og gods, det gir en sikrere tetning enn å montere tørt. Men å skvette på litt lim på deler av pakningen slik at man får en delvis limt pakning man ikke har kontroll på har jeg aldri hørt noen har anbefalt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 (redigert) Står om det her, les under avsnittet lime og tette http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/praktisk-de-beste-tipsene-tetting-og-liming Redigert 7.Mars.2019 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 At det blir framsatt som en fasit i en artikkel i Båtmagasinet gjør ikke påstanden mer riktig. Jeg synes artikkelen generelt var lite tillitsvekkende. Når han skriver: "Tidligere kalte vi de fleste lim- og tetningsmidler for silikon. Siden gikk vi over til å kalle dem Sikaflex, eller bare Sika. Ingen av delene er riktig." og "Silikon er fy." sier det nok for meg. Når det kommer til liming og fuging lytter jeg heller til @VannTro her på forumet. En helt annen dybdekompetanse der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Enig i at man skal høre på Vanntro men uenig i at påstandene du referer til er lite tillitsvekkende da det etter min mening er sannhet i de og slik jeg opfatter at Mannen i gate tænker angående silikon, tec7, Silas og andre typer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Og kva har vanntro sagt om dette temaet? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Ikke vet jeg, er bare klar over at han har peiling. Jeg tenker enda at tanken med etterstramming er god så lenge man greier å unngå vridning. Alternativt så tenker jeg at hvis man strammer til med engang burde man frese ned en forsenkning som det blir liggende masse i hvis da ikke gjennomføringen er laget på en slik måte Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.