Joerg Becker Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Obligatorisk skrev 36 minutter siden: Eneste problemet jeg har hatt er ladealarm fra volvo penta alarm hyler når dynamo gir gass. Alarmen går ved 15.3V. Løsningen har vert å flytte sense ledning over på startbatteriet. Ulempen er at en mister 20A lading. Ellers virker det som dynamoen har innebygget temperatur kompensator, dvs at jeg kan se at ladestrømmen synker etter hvert.. Når det er sagt, tror jeg det kan være lurt å sette inn en ekstra overvåking på temperatur på dynamo. Noe som står på mi liste slik at dynamoen blir utnyttet maksimalt + at den kanskje holder lenger. Bruker skillediode med spenningsfall som fordeler? Ellers, forutsatt du har korrekt dimensjonerte ladekabler, fantes det ikke noe forklaring for at en normal stor dynamo (dvs. mindre enn 400 - 600A) -kan- levere 15,3V på et Litium-pakke som med sine 3x 100Ah burde kunne absorbere minst 1 til 1.5C. Alternativet er selvfølgelig at du har en flaskehals et sted som danner stor motstand. Den i så fall ville jeg i alle fall prøve å finne. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Obligatorisk Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Dynamoen er en Mitsubishi volvo penta 115A lader som gir 90-95A med sense direkte på lithium batteriene. Jeg monterte 200A mosfet diodeskiller. Ble litt bedre, men fortsatt 1,5V spenningsfall i kabler. Har ikke kunne lokalisere noen motstand eller varmgang. Mulig kablene må opp dimensjoneres, selv om kablene er kalde og fine. - Jeg har antatt at Bavaria har dimensjonert etter dynamoens effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Skudd helt i blinde, men jordingen på motoren kan være en svakhet på disse motorene Sjekk om minus kontakten på starteren er OK. Det kan dryppe sjøvann fra lokkene på varmevekslerene og ned på denne kontakten slik at disse irrer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Spenningsfall Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Obligatorisk Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Jeg har antatt/teori at strømsluket er så stort pga lite motstand og høyt mottak av strøm i batteriene at det umulig å få spenningen opp uten en større dynamo. At batteriets spenning overstyrer dynamo for å si det enkelt. Teori som jeg ikke har hold i da.... Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Det er garantert ikke irr.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Obligatorisk skrev for 2 timer siden: ... fortsatt 1,5V spenningsfall i kabler. Har ikke kunne lokalisere noen motstand eller varmgang. Mulig kablene må opp dimensjoneres, selv om kablene er kalde og fine. - Jeg har antatt at Bavaria har dimensjonert etter dynamoens effekt. Du kan ikke stole på at Bavaria har lagt opp grove nok kabler til ditt bruk. De spinker og sparer der de kan. Hvis du har 1,5V spenningsfall har du enten for tynne ledninger eller dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dr.blind Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Da har jeg bestilt meg 2 stk 100AH batterier til å starte med. Jeg beholder startbatteriet og 1 av dem gamle forbruksbatteriene til og drifte baugpropell og ankervinsj foran og bak. Skjønt at det ikke er utstyr dem nye batteriene er særlig gla i. Så har jeg lest meg til at jeg må benytte en Ladeskiller og har da sett på en Victron Agro FET Ladeskiller 200 - 3 for og ha separat lading til startbatteri, baugproppell batteriet og forbruksbanken. Så lurer jeg på om jeg må bytte ut noe av utstyret jeg har fra før? Lader Mobitronic Type 925-012-A legger ved bilde. Jeg har et 100W solcelle panel, dette har en Peakpower MPPT 20A solcelleregulator. Hvordan skal jeg kable dette sammen har jeg ikke satt meg inn i ennå Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Da har jeg montert inn 2 stk 100AH LiFePo4 batterier fra Seatronic, en Argo FET 200 - 3 Batteriseparator og alt er up and running :) Baugpropell og vinsjer betjenes av et av dem gamle 135Ah batteriene. Startbatteri har jeg beholdt som før. Så fikk jeg min neste bekymring, det er lading av bly syre og LiFePo4 batteriene med samme spenning? Landstrøm laderen jeg har er jo ikke siste skrik og har ingen justeringsmuligheter. Er det noe jeg bør/må gjøre noe med, seatronic mente dette ikke var noe å tenke på, men dem vil jo selge batteri... Hva mener dere som kan dette? Dynamoen har jeg ikke gjort noe mer med, men burde vell kanskje hatt en regulator på den? Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Du burde nok, som tidligere nevnt i tråden, hatt en regulator på dynamo. Kanskje først og fremst for dynamoens del (varmegang). Forskjell i ladespenning mellom bly og lifepo4 (lfp) er ikke helt håpløst. Laderen din som lader til 14.4v er greit for begge. Problemet begynner når laderen din går over i float. 13.8v er for høyt for lfp og vil "tvinge" mer strøm inn på batteriet etter at det er fullt - og lfp liker ikke overlading. Ikke direkte farlig, men batteriet vil få betydelig kortere levetid om du gjør dette mye / over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 ttyridal skrev On 3.4.2019 at 13.23: Du burde nok, som tidligere nevnt i tråden, hatt en regulator på dynamo. Kanskje først og fremst for dynamoens del (varmegang). Forskjell i ladespenning mellom bly og lifepo4 (lfp) er ikke helt håpløst. Laderen din som lader til 14.4v er greit for begge. Problemet begynner når laderen din går over i float. 13.8v er for høyt for lfp og vil "tvinge" mer strøm inn på batteriet etter at det er fullt - og lfp liker ikke overlading. Ikke direkte farlig, men batteriet vil få betydelig kortere levetid om du gjør dette mye / over tid. Takk for svar :) Jeg har tittet på en slik Java Sea, regulator til dynamo, er jo en liten kostnad for å ta vare på dynamo. Jeg var sist år uavhengig av landstrøm, ladet med solcelle, så det er kun en sjelden gang jeg bruker landstrøm til og lade med. burde kanskje fortsette med det til jeg har ny lader på plass. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 ? Har ikke førstehåndserfaring med Java Sea så dette blir helt generelt viss-vass og @Joerg Becker kommer sikkert og arresterer meg her, men: https://www.maritim.no/java-sea-laderegulator-tc-to-n beskriver at denne java sea regulatoren reduserer ladespenning, eller mer korrekt: slutt-spenning, hvis dynamo blir varm. Dette er etter min oppfattelse helt feil tilnærming. Når batteriet er bortimot tomt kan vi trykke på 100% av hva dynamoen kan levere - uten at spenningen går opp (i teorien). Det man _skulle_ begrenset, var effekten ut fra dynamo. Det vil si at felt-strømmen (som regulatoren styrer) aldri skal være over f.eks 50%. Nå vil det likevel fungere sånn någenlunde fordi spenningen over batteriet raskt stiger til de nederste nivåene nevnt i lenken (13.2v) - og dynamoen vil få seg en pause. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 ttyridal skrev On 3.4.2019 at 13.23: Du burde nok, som tidligere nevnt i tråden, hatt en regulator på dynamo. Kanskje først og fremst for dynamoens del (varmegang). Forskjell i ladespenning mellom bly og lifepo4 (lfp) er ikke helt håpløst. Laderen din som lader til 14.4v er greit for begge. Problemet begynner når laderen din går over i float. 13.8v er for høyt for lfp og vil "tvinge" mer strøm inn på batteriet etter at det er fullt - og lfp liker ikke overlading. Ikke direkte farlig, men batteriet vil få betydelig kortere levetid om du gjør dette mye / over tid. Jeg mener at mitt lifepo4 batteri er oppgitt med ladespenning på 14,6v ( +- 0,2v ) og 13,8v i float Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Mine skal også ha 13,8V i float så det høres ikke så gale ut. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joerg Becker Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Som vanlig med batterier, det finnes forskjell mellom - maksimal ytelse (og størst slitasje), - best økonomi, - og lengst levetid. Alle som bruker Litium på mobil eller bærbare pc burde i det minste ha hørt øm det. Bortsett av større kapasitet, som blir egalisert av større forbruk, er det ikke noe annet med Litium på båt og bobil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.